Vien četru gadu laikā drukas uzņēmums "Printful" atvēris divas ražotnes ASV un pavisam nesen – aizvadītās nedēļas ceturtdienā – jaunu ražotni Rīgas centrā. Uzņēmuma mērķis ir ievērojami kāpināt tirdzniecības apjomus Eiropā, kas šobrīd no kopējā uzņēmuma apgrozījuma veido vien 5%, stāsta "Printful" izpilddirektors Dāvis Siksnāns.

Rakstu sērijā "Latvija var!" portāls "Delfi" stāsta par uzņēmīgiem cilvēkiem Latvijas biznesā, kuru idejas pārtop inovatīvos produktos, iekaro eksporta tirgus vai pašmāju klientu sirdis. Projekts top sadarbībā ar DNB.

"Draugiem Group" uzņēmumu grupā iekļautais "Printful" nesen nosvinēja ceturto dzimšanas dienu. Šobrīd kompānijas klientu vairums atrodas ASV – vietā, kur "Draugiem Group" dibinātājam un līdzīpašniekam Laurim Libertam radusies ideja par šāda veida biznesu. Viņš atzīst, ka pirms veiksmīgās biznesa idejas atrašanas bijuši arī vairāki neveiksmīgi mēģinājumi sākt uzņēmējdarbību tālajā aizokeāna valstī.

Šobrīd "Printful" ir straujāk augošais grupas uzņēmums, kas ik gadu kāpina apgrozījumu aptuveni par 50%. Viens no lielajiem mērķiem, ko Liberts cer realizēt 2020. gadā, ir uzņēmuma iziešana publiskajā akciju tirgū. "Tas mūs mobilizētu, un tā mums būtu absolūti jauna pieredze," saka Liberts, piebilstot, ka gatavošanās tam ir sarežģīta, taču veiksmes gadījumā būs iespēja "paskatīties, kā ir vadīt publisku kompāniju".

Plakātu cenas ASV pamudina sākt biznesu


Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Ideja par "Printful" Libertam radusies, kad viņš kādā veikalā ASV pilsētā Losandželosā vēlējies izdrukāt plakātus. Viņu pārsteigušas drukas augstās cenas – 80 ASV dolāru par vienu plakātu, un viņš sapratis, ka šajā nišā ir biznesa potenciāls, jo plakātus iespējams saražot un klientiem piedāvāt arī par krietni vien izdevīgāku cenu. Tā nu Liberts iegādājās drukas iekārtu un kopā ar sievu mājās sāka nelielu ražošanu. Tagad viņš smejot atceras, ka viss nemaz neesot bijis tik viegli – nācies krietni palauzīt galvu, lai pareizi iekārtā iestatītu katram plakātam nepieciešamos parametrus, iepakotu gatavos produktus un nosūtītu tos klientiem. Viņš saka, ka tas viss bijis "svešs un nezināms".

"Sākot piegādāt jau pirmos plakātus, mēs izvirzījām mērķi, ka uztaisīsim ļoti līdzīgu pakalpojumu citiem – lai viņiem nebūtu jāpērk plakātu printeris un varētu tirgot [plakātus] bez visa tā sarežģītā procesa," stāsta Liberts. Lai izpētītu, kas vēl klientiem varētu būt saistošs, uzņēmējs sācis tīmekļa vietnē "Be Happy" piedāvāt apdrukātus T-kreklus. Tā kā pašiem iekārtas vēl nebija, krekliņus viņš nesis apdrukāt uz kādu vietējo darbnīcu. T-kreklu apdruka tolaik nesusi zaudējumus, jo Liberts tos pārdevis zem pašizmaksas, toties sapratis, ka pēc tiem ir pieprasījums. "Nonākot savās telpās, tikai ļoti loģisks solis bija T-kreklu iekārtas iegāde," skaidro Liberts.

Šobrīd "Printful" ASV nodarbina aptuveni 250 darbinieku, lielāko daļu no viņiem rūpnīcā Losandželosā, kas tika atvērta 2015. gadā un kurā darbs rit trīs maiņās. Savukārt pērn atvērta ražotnē ASV pilsētā Šarlotā, kurā darbs tiek organizēts vienā maiņā. Uzņēmuma vadība patlaban mēģina sadalīt dažādos ražošanas procesus starp abām ASV rūpnīcām, pieļaujot, ka vienas funkcijas varētu pildīt Losandželosas, citas – Šarlotas ražotne.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Uzņēmums sniedz dažnedažādus drukas ārpakalpojumus – apdrukā apģērbu, krūzes, plakātus un citas lietas. Vispopulārākā gan, pēc Siksnāna teiktā, ir tieši apģērbu apdruka. Taujāts par to, vai ir kāds produkts, kas pašam šķiet visinteresantākais, viņš atbild, ka tie esot legingi, jo pie tiem savu roku pieliek ne vien "Printful" apdrukas meistari, bet arī šuvēji. "Daži no mūsu lielākajiem klientiem ir tie, kas tikai legingus pērk," stāsta Siksnāns, piebilstot, ka arī lielie klienti parasti pasūta pa vienam, diviem T-krekliem vai legingiem vienā pasūtījumā, jo "viņi tirgo pa vienam gabalam ļoti daudziem cilvēkiem". Raugoties mēneša griezumā, tā saucamie lielie klienti pasūta ļoti daudz, bet katrs individuālais pasūtījums ir "pa vienam gabalam un unikāls".

Klienti "Printful" visbiežāk atrod e-komercijas platformās, tostarp arī Kanādas "Shopify". Kopumā "Printful" ir integrējies 11 dažādās e-komercijas platformās. Amerikāņi esot ārkārtīgi prasīgi pircēji, kuri vēlas, lai iepirkšanās būtu vienkārša, piegāde bez maksas, bet atgriešanas politika ātra un bezierunu, klientus raksturo Liberts. Savukārt Siksnāns skaidro, ka ASV e-komercija ir ārkārtīgi attīstīta, bet nu niša sākusi augt arī Eiropā, tādēļ izlemts šeit atvērt ražotni.

Eiropas ražotne Rīgā


Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

E-komercijas attīstība Eiropā nebūt nav vienīgais iemesls, kādēļ "Eiropas ražotne", kā to sauc uzņēmuma pārstāvji, atvērta tieši Rīgā. Zināma loma izvēlē bijusi arī patriotismam, saka Siksnāns. Tiesa, lēmums par to, kur tieši atvērt rūpnīcu, pieņemts vien pēc pārrunām un kārtīgas apdomāšanās. "Domājot par Vāciju, Poliju, Angliju, tādām valstīm, mēs sapratām, ka tur to uzsākt būtu daudz sarežģītāk. Tagad, ejot cauri tam visam, mēs jau redzam, ka tas arī šeit nav supervienkārši," saka Siksnāns.

Jaunās ražošanas telpas 1500 kvadrātmetru platībā izbūvētas Starta ielas ēkā, kas jau agrāk bijusi rūpnīca. Kopējās izmaksas, kas saistītas ar ražotnes atvēršanu, lēšamas vairāk nekā viena miljona eiro apmērā. Rīgas ražotnē, kurā darbu ceturtdien sāka 10 cilvēku, iespējams veikt lielāko daļu procesu, kas notiek rūpnīcās ASV.

Siksnāns atminas, ka līdzīgi – ar 10 cilvēku komandu – viss sācies arī ASV. "Šobrīd Eiropa ir 5% no mūsu kopējiem ieņēmumiem. Ja piepildīsies mūsu plāni pacelt to līdz 30%, tad darbinieku skaits būs krietni lielāks," skaidro Liberts. Tas nozīmē, ka līdz 2018. gada nogalei varētu tikt nodarbināti pat līdz 150 cilvēkiem.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Liberts uzteic šuvējas, kuras izdevies atrast Latvijā, un spriež, ka viņu kvalifikācija esot augstāka nekā ASV rūpnīcās strādājošajām. Tieši tādēļ nākotnē, iespējams, "Printful" šūšanas darbus vairāk koncentrēs Rīgā. Latvijas galvaspilsētā ir ne vien "Eiropas ražotnes" mājvieta, bet arī galvenais "Printful" "štābs" – lielākā daļa attīstības lēmumu tiek pieņemta šeit, ne ASV.

Šobrīd, raugoties Eiropas kontekstā, galvenie "Printful" noieta tirgi ir Skandināvija un Lielbritānija, stāsta Siksnāns: "Viss mūsu mārketings, visa mājaslapa, visas iestrādes mums ir angliski. Mūsu mārketinga komanda arī šeit Latvijā zina angļu valodu, un tāpēc mēs sāksim ar šiem tirgiem. Eventuāli mums vajadzēs arī kādus valstu menedžerus, piemēram, Vācijā."

Viens no izaicinājumiem, atverot rūpnīcu Rīgā, bijusi izejvielu piegādātāju sameklēšana. Izrādījies, ka, piemēram, tintes cenas Eiropā ir krietni vien augstākas nekā ASV, bet piegādes laiks mērāms nedēļās, pretēji ASV, kur pasūtītās izejvielas piegādā dažu dienu laikā. Tas, kā skaidro Liberts, nozīmē, ka, lai Rīgas rūpnīca darbotos tikpat efektīvi kā ASV, ikdienas darbu nāksies plānot daudz rūpīgāk un tālredzīgāk.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"Printful" preces ceļo uz daudzām pasaules valstīm. Kā liecina neseno pasūtījumu rādītājs uzņēmuma mājaslapā, tā klientu vidū ir pircēji ne vien no Rietumiem, bet arī, piemēram, no Jaunzēlandes, Austrālijas un Panamas. Saražoto nogādāt no Latvijas uz ārzemēm "Prinful" palīdzēs "Latvijas Pasts", kas, kā saka Siksnāns, apņēmies 24 stundu laikā jebkuru paciņu no ražotnes nogādāt lidmašīnā uz nepieciešamo valsti.

Gada pēdējā ceturksnī darba pilnas rokas


Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Lai gan varētu šķist, ka apdrukā nav krasi izteiktu sezonu – atšķirībā, piemēram, no būvniecības vai kūdras ražošanas, izrādās – ir gan. Izteiktu apgrozījuma kāpumu "Printful" izjūt gada pēdējos trīs mēnešos, kad ASV ir vērienīgo atlaižu "melnā piektdiena" ["black friday"], kā arī noris gatavošanās Ziemassvētkiem. Gada pēdējā ceturksnī pārdotais veido aptuveni pusi no uzņēmuma gada apgrozījuma. Šajā laikā esot jānodarbina virkne sezonālo darbinieku un vairumā jāiepērk izejmateriāli. Liberts saka, ka jau tagad sāk gatavoties šim kāpumam, iepērkot pat papildu iekārtas.

Taujāti par konkurenci, gan Siksnāns, gan Liberts apstiprina, ka tā pastāv gan Latvijā, gan ārzemēs, taču "Printful" tirgū ielauzies laikus – pirms šāda veida uzņēmumi sākuši augt kā sēnes pēc lietus.
Konkurenci, vismaz tiešā veidā, uzņēmumam nerada ražotāji no Āzijas, jo "Printful" ražotnēs nekas netop vairumā. "Tā būtiskā atšķirība ir – ja klienti pasūtītu desmit tūkstošus T-kreklu, tad Ķīnā noteikti būtu lētāk, bet, ja viņi pasūta vienu T-kreklu, tad Ķīnai konkurēt ar mums kļūst grūti. Attāluma dēļ un tādēļ, ka viņiem būtu jāpiedāvā pilns pakalpojumu spektrs," stāsta Liberts. Siksnāns vēl piebilst, ka ražošana ir optimizēta tā, lai ražot unikālus produktus vienā eksemplārā būtu izdevīgi.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Investīcijas uzņēmuma attīstībai vienmēr nākušas no pašu nopelnītā, un, lai gan sarunu ar dažādiem potenciālajiem investoriem bijis ne mazums, tās nekad nav vainagojušās ar sadarbību. Taujāts par to, vai kādreiz ir saņemti konkurentu piedāvājumi pārpirkt uzņēmumu, Liberts vien nosaka, ka tas it nemaz neesot aktuāli.

Kā galveno tuvākās trīsgades mērķi Liberts min "Printful" kļūšanu par publisku kompāniju: "Lai mēs tur nonāktu, ir jāveic milzīgs sagatavošanās darbs. Mēs nebūt neesam tur, bet mēs esam pieņēmuši darbā konsultantu kompāniju, kura mums palīdzēs sagatavoties, mums ir jāpārveido iekšējie procesi, un mums ir mentāli jānobriest tam."

Gatavojamies IPO*!

Foto: Publicitātes foto

Marine Krasovska, DNB Uzņēmumu risinājumu pārvaldes vadītāja:

"Uzņēmuma iziešana publiskajā akciju tirgū ne tikai dod iespēju piesaistīt resursus investīcijām un attīstībai, bet vienlaikus pieprasa vadības komandas enerģiju un resursus gan sagatavošanas procesā, gan pēc IPO "palaišanas". Vadībai ir jāmanevrē plašākā ieinteresēto personu lokā nekā iepriekš un arī jāmāk vadīt viņu gaidas. Publiskai kompānijai jāpieliek ievērojamas pūles, lai saglabātu reputāciju, finanšu stabilitāti un tirgus pozīciju potenciālo investoru un finanšu analītiķu skatījumā.

IPO sagatavošanas process var aizņemt no 3 līdz 12 mēnešiem un ir atkarīgs no uzņēmuma brieduma stāvokļa, vadības komandas resursiem un uzņēmuma vai grupas struktūras sarežģījuma pakāpes. Papildu prasības būs atkarīgas no izvēlētās valsts un biržas noteikumiem. Jebkuram uzņēmumam ir jārēķinās ar to, ka gan IPO sagatavošanas process, gan post-IPO vadība izmaksā dārgi: īpaši nodrošinot kvalitatīvu pilna procesa vadību, piesaistot starptautisko konsultantu atbalstu un sakārtojot juridiskus aspektus.

Veiksmīgu IPO startu sekmēs vairāki priekšnosacījumi. Piemēram, uzņēmuma attīstības tempiem un finanšu likviditātes un stabilitātes rādītājiem jābūt augstākiem, nekā vidēji pieņemts nozarē. Investori un finanšu analītiķi vienmēr vērtēs uzņēmuma pakalpojuma vai produkta konkurētspēju un patērētāju tirgus mērogu, kā arī to, cik veiksmīgs ir biznesa modelis un vai pakalpojums varēs ģenerēt ienākumus nākotnē.

Milzīga loma ir uzņēmuma vadības kompetencei un pieredzei nozarē, par to liecinās pārdomātā ilgtermiņa attīstības stratēģija un vēsturiskie peļņas rādītāji. Bieži, gatavojoties IPO laidienam, vadībai ir jāpārstrukturizē biznesa struktūras gan no juridiskā, gan no biznesa procesa efektivitātes viedokļa, piemēram, ražošanas procesa optimizācija, pārdošanas procesa digitalizācija, finanšu un kontroles sistēmas efektivizācija – IPO gadījumā finanšu loma tikai pieaugs. Mainīsies arī vadības kontroles un lēmumu pieņemšanas kārtība un loma.

Izpildot simt un vienu nosacījumu un virkni finanšu informācijas atklāšanas prasību, uzņēmums var startēt publiskā piedāvājumā. Šajā procesā "Printful" vai jebkuram citam uzņēmumam kopīgi ar finanšu analītiķiem ir jāizvērtē īstais un labvēlīgākais laiks IPO laidienam. Potenciālo investoru intereses mainās kopā ar tirgus situāciju, stāvokli nozarē, tehnoloģiskām izmaiņām un to, cik pievilcīgs vispār būs akciju tirgus konkrētajā brīdī. Pieņemot lēmumu, vadības komandai vienmēr jābūt gatavai izskatīt vairākus laidiena grafiku scenārijus.

Sekosim līdzi "Printful" panākumiem un vēlam veiksmi starptautiskos tirgos!"

*IPO – "inicial public offering" – sākotnējais publiskais piedāvājums.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!