Bērnu apģērbu zīmola "Hebe" zvēriņiem rotātās drēbes top darbnīcā Rīgā, bet tās valkā bērni kā Eiropā, tā ASV un Japānā. "Hebe" zīmola dibinātāja Inga Blumberga saka, ka, lai atrastu īsto nišu, veikti ne mazums eksperimentu un izēsti vismaz divi pudi sāls. Toties tagad ir skaidrs, kāds ir "Hebe" klients un ko viņš sagaida no zīmola ražojumiem.

"Hebes" bērnu drēbes raksturo skaista vienkāršība, savā ziņā to var salīdzināt ar skandināvu interjera dizainu, kam raksturīgas dabas krāsas un parocīgums ikdienas lietošanā. Zīmola apģērbi darināti no organiskās kokvilnas, kas iepirkta un apdrukāta pie vairākiem ražotājiem Eiropā. Dažādu zvēriņu attēli ir neiztrūkstoša "Hebes" tērpu detaļa. "Šogad kolekcijā pievērsāmies izmirstošo dzīvnieku tematikai, bet mums jau ir zvēri, kas kļuvuši par klasiku. Bieži vien, piemēram, prasa: "Kad jums atkal būs lapsiņa?"" saka Blumberga.

"Hebe" pērn apgrozīja vairāk nekā 155 tūkstošus eiro, nopelnot gandrīz 40 tūkstošus eiro. Šoruden durvis vērs jaunais "Hebes" veikals Stabu ielā, Rīgā. Šobrīd gan uzņēmuma veikals, gan darbnīca atrodas Emīļa Melngaiļa ielā, bet līdz ar novembri tie pārcelsies uz Stabu ielu. Tas ir ilgi lolots projekts, kas prasījis pamatīgu darbu, ne vien remonta un iekārtojuma dēļ, bet arī tādēļ, ka jaunais un trīsreiz lielākais veikals būs jāpiepilda ar pašu ražoto.

Klienti atgriežas kvalitātes dēļ


Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Gadā "Hebe" rada divas apģērbu kolekcijas – rudens un pavasara. Blumberga uzsver, ka šāds kolekciju radīšanas ritms ir svarīgs, lai varētu noturēties pasaules modes apritē. Tāpat būtiskas ir tērpu skates, kurās tiek demonstrēti jaunās kolekcijas apģērbi. "Modes industrijā tev ir jāievēro noteikumi. Arī kolekcijas būvējam un visu konceptu nākamajai kolekcijai gatavojam jau gadu iepriekš, un mēs nevaram citādi, jo tā tas ir noteikts. Ja mēs to nedarām šajā ritmā, tad mēs nevienam vairs neesam vajadzīgi. Ja mēs ritenī reiz esam ielēkuši, tad no tā riteņa izlēkt vairs nevar. Ja vēlies konkurēt starptautiskā līmenī," skaidro Blumberga.

Kolekcijas sākums ir ideja par galveno tēmu un varoni, kas pēc tam tiek apaudzēta ar dažādām krāsām un elementiem, veidojot stāstu. "Jau pirmā kolekcija mums parādīja, kādā virzienā jāstrādā," saka uzņēmuma vadītāja, uzsverot, ka klienti "Hebi" atkārtoti izvēlas kvalitātes dēļ. Viņa atzīst, ka ne reizi vien mēģinājusi ražošanā ieviest arī svinīgākus un cakainākus tērpus, taču tie nekad nav guvuši tādu atsaucību kā ikdienas apģērbi.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Katrā "Hebes" kolekcijā ir vismaz 100 apģērbu vienību, kas piemērotas gan zēniem, gan meitenēm no pašiem pirmajiem dzīves mēnešiem līdz aptuveni 10 gadu vecumam. Visejošākās esot bāzes lietas jeb apģērbi, kurus viegli iespējams savstarpēji kombinēt. Blumberga gan smejot nosaka, "ka mums jau viss ir bāzes apģērbs".

Vaicāta par to, kādēļ par galveno "Hebes" motīvu izvēlējusies zvēru, viņ mazliet iesmejas un atzīst, ka tas nav vien tāpēc, ka bērniem patīk dzīvnieki, bet gan tādēļ, ka arī pašai tie ļoti patīkot.

"Hebes" šūšanas darbnīca, kurā top pilnīgi visi zīmola apģērbi, atrodas tepat aiz veikala sienas. Pašreizējās telpās ir visai šauri, šķiet, ikkatru brīvo stūri aizņem auduma baķi. Pie gaišajām sienām piestiprināta sarkaniem burtiem aprakstīta tāfele, bet uz pakaramiem uzkārti apģērbu paraugi. Ražošanas telpās skan radio, dūc šujmašīnas un elš tvaika gludeklis. Blumberga saka, ka šobrīd esot darba pilnas rokas, jo top jaunā kolekcija un vienlaikus tiek ražota produkcija "Private Label" [privātie zīmoli – angļu val.] klientiem – citiem apģērbu zīmoliem, kuri "Hebes" šuvējas izvēlējušies par ārpakalpojuma sniedzējām.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Izrādās, uzraksts "Made in Latvia" [ražots Latvijā – angļu. val.] labi piesaistot ārvalstu apģērbu ražotājus, kuri meklē šūšanas darbnīcas, kas darbojas ārpakalpojumā. "Tagad arvien vairāk uzņēmumu kļūst atbildīgi un cenšas ražošanu no Āzijas pārcelt uz Eiropu," saka "Hebes" vadītāja, "Latvijā viņus piesaista salīdzinoši zemā cena un labā kvalitāte."

Eksporta apjomi ik gadu aug

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"Hebe" apģērbus eksportē uz dažādām pasaules valstīm, lielākoties sadarbojoties tiešā veidā ar veikaliem, ne izplatītājiem. Jauno kolekciju apģērbi regulāri tiek sūtīti uz Eiropas valstīm un ASV. "Laikam jau Eiropai mēs esam saprotami," saka "Hebes" eksporta vadītāja Jana Mathere, stāstot, ka bieži vien, apmeklējot izstādes ārvalstīs, izdodas sastapt "Hebes" klientus, kuri zīmola ražojumu uzreiz atpazīst un velta tam labus vārdus. Stabils uzņēmuma noieta tirgus ir arī Japāna, savukārt pavisam nesen "Hebe" iesoļojusi Korejas tirgū. Laiku pa laikam apģērbi tiek sūtīti arī klientiem Apvienotajos Arābu Emirātos. Eksporta apjomi, tāpat kā pārdošanas apjomi Latvijā, ik gadu aug. Lielākā daļa "Hebes" tērpu nonāk pašmāju klientu skapjos, taču uzņēmuma vadītāja uzsver, ka šobrīd noris aktīvs darbs pie eksporta apmēru palielināšanas.

Vaicāta par to, kā atrod klientu ārvalstīs, Blumberga atbild, ka visa pamatā ir smags darbs: "Viens, protams, ir – braucot uz izstādēm, bet tas nav vienīgais. Mums pašiem ir jāstrādā. Mēs aktīvi pētām, kas notiek tirgū, kādi jauni veikali nāk klāt. Gan paši viņus uzrunājam, gan arvien biežāk uzmeklē mūs. Tur gan ir tā patiesība – tev ir jānostrādā kaut kādu laiku, lai tu sevi pierādītu un tevi vispār pamanītu. Tu nevari pirmajā gadā gribēt, lai tev uzreiz būtu desmitiem pasūtījumu. Protams, var būt tāds veiksmes faktos, bet cik tādu ir?"

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"Katram ir uz grābekļa jāuzkāpj," pirmo izstādi Dānijā atminas Blumberga. Viņa atzīst, ka toreiz īsti neesot bijusi tam gatava, viss bijis sasteigts un "pēdējā brīdī". Tagad "Hebes" tērpi regulāri dodas uz izstādēm Dānijā un Francijā, bet uzņēmuma vadītāja apsver iespēju atkal atsākt dalību izstādēs Itālijā. "Hebe" jau agrāk braukusi uz izstādēm šajā modes lielvalstī, taču tolaik nācies secināt, ka produkti īsti neatbilst tam, ko gaida klienti Itālijā, taču tagad tendences esot mainījušās.

Pavisam nesen "Hebes" astoņu darbinieku komanda pabeigusi darbu pie rotaļlietu kolekcijas, kas lielā mērā mērķēta tieši eksporta tirgiem. "Tagad mums ir tāda kolekcija, ko varam turēt 20 gadu, ja klients vēlēsies. Rotaļlieta tomēr nav sezonas prece," saka uzņēmuma eksporta vadītāja, uz galda sarindojot mazus un lielus, baltus un pelēkus zaķēnus un grabulīšus. Arī rotaļlietas ir gatavotas no organiska auduma un pildītas ar dabisku kukurūzas šķiedru. Rotaļlietu kolekcija tapusi gandrīz gadu, jo darbu pie tās nereti nācies atlikt otrajā plānā, visu uzmanību veltot jauno kolekciju radīšanai.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Tiesa, pārdot rotaļlietas ārvalstu tirgos itin nemaz nav vienkārši, jo teju katrā no tiem ir atšķirīgi sertifikācijas noteikumi. "Ne tikai pati rotaļlieta ir svarīga – Eiropā, Amerikā un Ķīnā katrā ir savi noteikumi un sertifikācija, kam jāpielāgojas, un, lai visus apmierinātu, ir jābūt gan pareizam noformējumam, gan iepakojumam, gan birciņām. Tas nav tik vienkārši. Mums ar rotaļlietām tas ir ceļa sākums. Ir, kur attīstīties," saka Mathere.

Vēl bez drīzumā gaidāmās rudens kolekcijas novembrī klientu vērtējumam tiks nodota jauna apģērbu sērija "Bilžu burti", kas tapusi sadarbībā ar mākslinieci Zani Kārkliņu. "Tie ir apģērbi ar košiem burtiem un zīmējumiem, lai bērnam palīdzētu mācīties alfabētu," rādot kleitiņu, ko rotā dažādi zvēri un dabas veltes, saka Blumberga, "bērni patiešām meklē uz drēbēm šos burtus un atbilstošos vārdus."

Uzņēmumā top arī skolas formas. Pagaidām gan tikai vienai skolai Rīgā, taču "Hebes" vadības nākotnes plānos ir paplašināt darbību šajā nišā.

Jāiepatīkas ne tikai bērniem


Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Mūsu sarunas laikā birojā ienāk Blumbergas meita, viscaur tērpusies maigi rozā "Hebes" apģērbā. Uzņēmuma vadītāja smej, ka tieši viņas meitai visbiežāk nākas "testēt" mammas jaunradi: "Bieži viņai prasu, vai šis, vai tas patīk. Dažkārt jau viņa man saka: "Mamm, cik var!"" Bērnu viedoklis apģērbu tapšanas procesā ir neatsverams, taču uzņēmēja norāda, ka liela loma ir arī tam, cik ļoti konkrētā lieta iepatiksies vecākiem, jo viņi ir "bērna modes noteicēji".

Sarunas laikā top skaidrs, ka apģērbu radīšana nav vien Blumbergas profesija, tā ir arī viņas aizraušanās. To pierāda ne vien dedzība, ar kādu viņa runā par ikkatru no zvēriem, kas attēlots uz "Hebes" apģērbiem, bet arī sirsnība, ar kādu viņa stāsta par sava uzņēmuma darbiniekiem. Savukārt darbinieki apliecina – kolektīvs ir kā liela ģimene – nemitīgi viens otru iedvesmo, šad tad arī mazliet paķildojas un ar prieku strādā arī krietni pēc darba laika beigām.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"Neko nevar panākt bez smaga darba," ceļu uz panākumiem raksturo Blumberga, piebilstot, ka "no konkurences nav jābaidās, tā tikai pamudina". Līdz šim "Hebe" ir augusi, investējot pašu nopelnīto, un pagaidām pēc investora nelūko. "Lēmumu dibināt uzņēmumu es nepieņēmu vienā dienā, bet gan pēc rūpīgām pārdomām. Jāsaka, es to nenožēloju," saka "Hebes" vadītāja.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!