Maize jau gadsimtiem bijusi daudzu cilvēku ikdienas mielasta sastāvdaļa, un tā tas ir arvien. Šajā tirgū konkurence ir sīva un, lai izceltos, vajag atrast savu "odziņu". Tas izdevies "premium" klases maizes ražotājam "ZeMaize" – uzņēmuma nelielajā ražotnē tapušo maizi klienti tā iecienījuši, ka piegādes dienās mēdz laikus ierasties pie veikala, lai tikai dabūtu siltu klaipiņu, stāsta "ZeMaizes" dibinātāja Irina Pētersone.

"ZeMaizes" ražotne, kurā saimnieko trīs maiznieces, atrodas privātmājā Pleskodālē, Rīgā. Ieejot ceptuvē, uzreiz sajūtams patīkams aromāts – krāsnī cepas auzu maizes klaipi, piepildot telpu ar vieglu siltas auzu putras smaržu. Ceptuves krāsnīs kopumā ietilpst vairāki desmiti kukuļu, katrs vienu kilogramu smags. Dziļāk atrodas sastāvdaļu plaukti, ledusskapis un logs, pie kura novietots garš galds, savukārt pie sienām piestiprinātas receptes.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Ražotnē top septiņu veidu maize: sieramoliņa, sēklu, griķu miltu, griķu miltu ar sēklām, auzu pārslu, miežu un pilngraudu. "Šajā ceptuvē mēs cepam gan miltu maizi, kas ir no kviešiem, rudziem, miežiem, auzām, gan arī Latvijas griķu miltu maizi. Mums ir dažāda veida maizes, kas piemērotas tiem cilvēkiem, kuri izvairās no kaut kā: no laktozes, no cukura, no rauga, no piena produktiem," stāsta Pētersone, piebilstot, ka divi maizes veidi ir sertificēti kā "Bio" produkti.

Maizes ''atpakaļ nākotnē''

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Pētersone saka, ka frāze, kas vislabāk raksturo "ZeMaizes" produkciju, ir – "atpakaļ nākotnē" –, jo klaipā tiek apvienots dabīgais un gadu simteņiem uzturā lietotais ar mūsdienīgu pieeju maizei.

"Daudzi tagad ēd, bet dziļāk nepaskatās. "Es neēdu miltus!" viņi saka, vai "es neēdu olas", "es neēdu maizi". Iekrīt tādās galējībās. Mēs pārdošanas procesā aicinām savus klientus – nekrītiet galējībās, paskatieties un pamēģiniet," skaidro beķere.

Viņa stāsta, ka maizes cepšana klientiem ar dažādām veselības problēmām, piemēram, ar alerģijām sirgstošiem cilvēkiem, diabētiķiem vai onkoloģijas pacientiem, dod vislielāko gandarījumu, jo tad zini, ka kukulītis kādam ir patiesi vērtīgs. Lai arī cena par kilogramu smagu maizes klaipu ir salīdzinoši augsta un "ZeMaizes" ražojumi klasificējami kā "premium" segmenta produkti, Pētersone uzsver, ka šeit tapusī maize ir ļoti sātīga un mielastam pietiek vien ar pāris šķēlēm. "Mēs runājam ar klientiem, un viņi saka, ka "man par maizīti sanāk atdot tik un tik". Tad mēs runājam nākamreiz, viņi saka: "Jūsu maizīti ēdām nedēļu, pietika ar vienu šķēlīti." Tad arī spriežam – vai jūs ietaupījāt, vai tomēr pārtērējāt?" saka Pētersone.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Tā kā maiznieces izmanto dabīgo ieraugu, raudzēšanas process ir visai ilgs – 18 stundas, taču tam ir ieguvumi, jo, kā stāsta Pētersone, šajā laikā izmirkstot sēklapvalki, tādēļ maizē ieceptās sēklas nevis vienkārši "izskrien" caur ķermeni, bet atdod organismam vērtīgās uzturvielas.

Izejvielas "ZeMaizei" lielā mērā izdevies sameklēt caur tiešās pirkšanas pulciņiem, skatoties, kādi zemnieki tajos piedāvā savas preces. "Šim ir tāda izejviela, tam vēl martā ir Latvijas burkāni, aprīlī vēl šiem ir vietējie burkāni," produktu sagādi raksturo Pētersone. Vietējās izejvielas izdevies atrast arī caur sadarbības partneriem, un, lai arī konkurence pastāv, zemnieki labprāt dalās informācijā un iesaka arī citu saimnieku produktus. "Var piezvanīt vienam un paprasīt: "Vai jums ir griķu milti?" Viņi saka, ka milti nav bioloģiski sertificēti, bet zina, ka Liepājas pusē tādi ir," stāsta maizniece.

Saglabāt līdzsvaru

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Pētersone pirms "ZeMaizes" dibināšanas strādāja vadošā amatā bankā, kopumā apmēram 10 gadus viņas ikdiena nebija saistīta ar klientu apkalpošanu, taču tieši tā – komunikācijas ar cilvēkiem – ikdienas rutīnā pietrūcis. Bērnu kopšanas atvaļinājuma laikā viņa sākusi domāt, ka varētu darīt ko papildus. "Es vienkārši domāju, ko es protu. Ahā, cepu mājās maizīti. Pamēģināju vienu, pēc tam uztaisīju bezmiltu maizi, lai būtu otrs veids," pirms trim gadiem dibinātā uzņēmuma tapšanu atminas Pētersone.

Sākumā "ZeMaizi" varēja iegādāties Kalnciema kvartāla tirdziņā, toreiz viņas vīrs vēl esot vaicājis: "Priekš kam mums tas vajadzīgs?" "Aizbraucot tur, es divās stundās pārdevu visu to, ko biju sastrādājusi. Tad likās, jā, tas ir jāturpina!" atminas Pētersone.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Šobrīd uzņēmumā strādā trīs beķeres. Arī abas Pētersones kolēģes pirms kļūšanas par "ZeMaizes" cepējām strādājušas lielos uzņēmumos – viena bankā, otra maiznīcā. Uz jautājumu par to, kā atrada kolēģes, viņa atbild: "Viņas atrada mani. Te viss notiek kaut kā citādi." Par pieredzi lielā korporatīvā uzņēmumā viņa ir ļoti pateicīga un uzsver, ka tas daudz devis, ļaujot izprast procesus un to, kāda nozīme šķietami sīkām lietām ir kopējā ainā.

Būtisks valis, uz kā turas "ZeMaize", ir līdzsvars, proti, līdzsvars starp ģimeni, draugiem un darbu. Visas trīs maiznieces laiku pa laikam apstājas, lai pārdomātu, kā virzīties tālāk, nezaudējot harmoniju visās dzīves jomās. "Kad nolēmu iet prom no korporatīvā uzņēmuma, es teicu saviem draugiem, ka man tagad sāk atklāties, ka ir darbs un ir dzīve un ka es gribu atgriezties tajā sajūtā, ka visu laiku ir dzīve," viņa saka.

Milzīga ražotne nav pašmērķis

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"ZeMaizes" mērķis nav kļūt par milzīgu ražotni, kas lielai daļai uzņēmēju var šķist mazliet savādi. Tiesa, tas nenozīmē, ka uzņēmums darbojas pašplūsmā. Mērķis šobrīd ir kļūt pieejamākiem, proti, nostiprināties lielveikalos. Jau gadu interesantās maizes ir pieejamas "Klēts" veikalos, bet no oktobra arī "Sky" lielveikalos, protams, arī dažādos ekoloģisko preču veikalos. Pētersone lēš, ka nākamais solis varētu būt, piemēram, sarunas par iekļūšanu lielveikala "Stockmann" pārtikas nodaļas plauktos.

"Protams, mēs uzliekam sev gan pārdošanas, ražošanas plānus, gan kaut kādus termiņus, līdz kuriem mums vajadzētu to izpildīt vai neizpildīt, bet tā, lai jūtam, ka tas elastīgums šeit saglabājas," stāsta Pētersone.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Runājot par nākotnes mērķiem, maizniece arī pieļauj, ka viens no tālākās attīstības soļiem varētu būt pārcelšanās uz citām ražošanas telpām, taču pagaidām sīkāk šos plānus viņa neiztirzā. Šobrīd svarīgi esot strādāt pie mārketinga un nostiprināties "Sky" tā, lai klienti zinātu, ka un kad "ZeMaizes" ražojumi nopērkami šajos lielveikalos.

"Mums laikam rudens ir ražas laiks – ar katru rudeni mēs ko jaunu atrodam. Kopš pagājušā gada mēs esam dubultojuši savu pieejamību. Ir sarežģīti meklēt, kur to maizīti var nopirkt, un sekot līdzi, kurā tirdziņā tad esam. Kaut gan klienti tā dara – jau no rīta nāk, kad esmu "Galerijā Centrs". Un zvana, rezervē. Bet, protams, lojalitāte ir tad, kad piesaista vietai," pauž Pētersone.

Viņas balss tembrs ir ļoti nosvērts un rāms, kas, šķiet, lieliski piestāv maizes smaržas piepildītajai beķerejai. Sarunas laikā viņa ne reizi vien pauž apbrīnu par "ZeMaizes" klientiem, kuri palīdzējuši radīt receptes, tirdziņos uzsliet teltis, aiznest galdus un labprāt ielās pa priekšu palaist "ZeMaizes" auto. "Klienti mums ir svētība," uzsver Pētersone.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!