Pēdējās nedēļās aktuāls kļuvis teju desmit gadus vecais strīds starp Latviju un Lietuvu par dzelzceļa līnijas Mažeiķi-Reņģe darbības apturēšanu un Lietuvas rīcību, nojaucot sliežu ceļu savā pusē. Tomēr vēsturiski avoti liecina, ka strīdi starp abām valstīm saistībā ar dzelzceļu bijuši jau agrāk – 20.gadsmita sākumā.

Pagājušā gadsimta 30. gados abu valstu starpā bija noslēgts līgums par kravu pārvadāšanu pa atsevišķiem posmiem bez maksas, tomēr Lietuva vēlējās vienpusēji lauzt šo līgumu vēl pirms tā termiņš bija beidzies. Latvijas Dzelzceļnieku biedrības izdevumā "Dzelzceļnieks" toreiz minēts, ka "Lietuvas dzelzceļa pārstāvju vēlme diktēt savus noteikumus nevēlami bojā abu valstu attiecības un nevar sekmēt abu brāļu tautu tuvošanās darbu".

Mūsdienās, aizbildinoties ar slikto ceļu stāvokli, Lietuva 2008. gadā slēdza dzelzceļa posmu no Mažeiķiem uz Reņģi, un, lai argumenti šķistu pārliecinošāki, daļa sliežu ceļa tika demontēta. Tādējādi gan "Latvijas dzelzceļš" (LDz), gan Rīgas osta tika izslēgti no konkurences par naftas kravām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!