Darba inspekcijā atzīst – nekas tāds līdz šim vēl nav bijis pieredzēts, savukārt nelikumīgi ieviestā prakse visai ilgi turējusies uz bailēm pazaudēt darba devēja labvēlību.
Raidījums norāda, ka Jelgavas pašvaldība ļoti lepojas ar saviem autobusiem, no kuriem daļa turklāt ražoti Latvijā un izskatās kā nupat svaigi nokrāsoti. Taču izrādās, ka autobusu parkā līdz pat šai dienai nesodīti darbojas kāda it kā brīvprātīga, bet stingra un slepenībā turēta sistēma.
To, kādi ir noteikumi, lai kļūtu par šoferi kādā no autobusu parka apkalpotajiem maršrutiem, nupat uz savas ādas izbaudījuši vairāki pretendenti. Viens no viņiem - jelgavnieks Guntars, bet otrs - dobelnieks pensionārs Jānis. Viņi izgājuši instruktāžu, parakstījuši darba līgumu, taču apmēram pēc divām nedēļām, kad bija jāsāk strādāt, atklājās, ka, lai darbu dabūtu, pašvaldības autobusu parks vispirms pieprasa iemaksāt uzņēmuma kasē 250 latus.
"Sagaida, lai iemaksā drošības naudu un tad strādājiet! Bezmaz vai var ieviest totalizatoru, kurš vairāk iemaksās, tas strādās tajā uzņēmumā," norāda bijušais Jelgavas autobusu parka darbinieks Guntars Briņķis.
Pārsteigums bijis liels, jo tik daudz naudas, ko samaksāt par amata vietas iegūšanu, ne Guntaram, ne Jānim nebija, bet darbu ļoti vajadzējis. Beigās uzņēmums piekritis, lai sākumā iemaksājot katrs kaut vai pa 100 latiem, ko abi arī izdarījuši. Abiem prasīts rakstiski apliecināt, ka atlikumu iemaksās vēlāk un bijis jāparaksta vēl arī īpaša konfidencialitātes deklarācija par to, ka ar uzņēmumu saistītā finanšu informācija un noslēgto līgumu saturs ir komercnoslēpums, ko darbiniekam nav tiesību izpaust.
Abi piekrituši un sākuši strādāt. Drīz vien sapratuši, ka prasīto naudu uzņēmums izmanto kā efektīvu soda veidu, lai jau iepriekš nodrošinātos pret darbinieku vēl neizdarītajiem pārkāpumiem. Piemēram, ja rodas degvielas pārtēriņš vai maršrutā nav iekasēta pēc plāna paredzētā nauda par biļetēm, tā tiek atvilkta no darbinieka iemaksātās 250 latu drošības naudas. Ik mēnesi darbiniekam no savas kabatas drošības nauda atkal jāpapildina līdz prasītajam 250 latu apmēram. Guntars un Jānis bijuši pārliecināti, ka viņiem nekādu pārkāpumu nebūs, tāpēc sākumā jutušies droši. Bet tad izrādījies, ka pēc piecām nostrādātām dienām Guntaram viņa iemaksātie visi 100 lati bijuši atvilkti, kā sods par neizdarītu noziegumu, norāda raidījums.
Savukārt otram šoferim pēc divām nostrādātām dienām no viņa iemaksātajiem 100 latiem 49 tika atvilkti un 60 bija nopelnīti algā. Tātad, braucot no apmēram 6 rītā līdz 8 vakarā ar stundas pārtraukumu un pamatīgi pārstrādājot šoferiem atļauto 9 stundu skaitu, peļņa bija sanākusi ap 5,5 lati dienā.
Savukārt Guntars par piecām dienām nav nopelnījis neko, jo sodanauda pārsniegusi nopelnīto. Gan Jānis, gan Guntars jutušies apkrāpti un prasījuši iemaksāto naudu atpakaļ, bet viņiem atteikts. Tad viņi no darba aizgājuši. Guntars par notikušo sūdzējās Darba inspekcijai.
Jelgavas autobusu parka vadītājs, Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs raidījumam norādījis: "Kas šobrīd ir pati sarežģītākā problēma Latvijā darba devējam? Zagšana! Zog! Ja cilvēks ir elektriķis, aizejiet pie viņa mājās un paskatieties – viņam viss instrumentu klāsts, kas saistīts ar elektrību, ir nozagts. Ja viņš ir santehniķis, aizejiet pie viņa mājās un paskatieties instrumentus, kādi viņam ir. Tie visi instrumenti, kas vajadzīgi santehniķim, viņam jau ir mājās! Tāpat ir ar šoferiem. Ja viņš strādā, aizejiet pie viņa kaimiņiem un paprasiet, vai var nopirkt degvielu no viņu kaimiņa!"
Viņš arī apliecinājis, ja Darba inspekcija atklās kādus pārkāpumus, uzņēmums bijušajiem darbiniekiem atlīdzinās zaudējumus.