*Reklāmraksti 2017 - 8205
Foto: Publicitātes foto
Aizdomīgi lēts neesošas ceļojuma aģentūras piedāvājums atpūsties šikā viesnīcā nemulsina Latvijas iedzīvotājus – lieki neprātojot, daudzi ir gatavi viltvāržiem uzticēt pat savas kredītkartes datus. Turklāt lētu ceļojumu kārotāju piedzīvojumi svešās zemēs mēdz noslēgties pavisam bēdīgi, ar pamatīgiem zaudējumiem.

Sociālā eksperimentā Latvijas Drošāka interneta centrs Drossinternets.lv sociālajos tīklos Facebook.com un draugiem.lv izvietoja viltus sludinājumu, kas piedāvāja iegādāties internetā ceļojumus par ļoti zemu cenu. Sludinājums apzināti tika izveidots ar neesošas ceļojumu aģentūras nosaukumu, tās kontaktinformācija nebija pieejama. Tāpat arī reklāmā pieminētās viesnīcas nepastāv. Turklāt sludinājumu sociālajos tīklos ievietoja sieviete ar izdomātu vārdu, kuras fotogrāfija tika paņemta no interneta kataloga. Ja vien aizdomātos līdz tam, ikviens, pat iesācējs interneta pasaulē, dažu minūšu laikā varētu pārliecināties, ka piedāvājums nav īsts.

Viegli ļaujas krāpnieku viltībām

No 1000 cilvēkiem, kas četru dienu laikā uzklikšķināja uz vilinošā ceļojumu reklāmas banera, vairāk nekā 60% jeb 617 no tiem bez liekas šaubīšanās uzticēja viltus aģentūrai savus personas datus un bija gatavi dalīties ar savas bankas maksājumu kartes datiem. Ja tas nebūtu eksperiments, tad neuzmanīgo interneta lietotāju dati, iespējams, jau būtu nozagti. "Esam vairākkārt pārliecinājušies, ka teorētiskās zināšanas par drošību internetā Latvijas iedzīvotājiem ir gana augstas, bet, līdz ko pārbaudām reālo rīcību, saprotam, ka mūsu sabiedrībai ļoti pietrūkst kritiskās domāšanas, kas ļautu adekvāti izvērtēt situāciju un nepakļaut sevi liekam riskam," skaidro Drossinternets.lv vadītāja Maija Katkovska.

Kā liecina Valsts policijas apkopotā informācija, visbiežāk lētus ceļojumus internetā tirgo privātpersonas, kas pašas tos iegādājušās ar zagtu kredītkaršu datiem – šāda pirkuma iegāde var beigties ne tikai ar sabojātām brīvdienām, bet arī ar nepatikšanām un skaidrošanos ar galamērķa valsts tiesībsargājošajām iestādēm. Savukārt, ja izcili lētas avio biļetes tirgo kāda nepazīstama starpniekfirma, rūpīgi izsveriet iespējamos riskus nav izslēgts, ka nauda pārvadātājam var netikt pārskaitīta, savukārt biļešu pircēji var attapties pie lidmašīnas, kurā viņus ielaist neviens negrasās.

Kā nepakļaut sevi riskam?

Vērts ievērot dažus priekšnosacījumus, pirms dalīties ar finanšu vai citu personīgu informāciju un spiest uz saitēm

  • Aizdomīgi zema preces vai pakalpojuma cena jau ir pirmais iemesls kļūt uzmanīgam;
  • Ir jāpārbauda, vai pakalpojuma sniedzējs vispār pastāv un, kā ar viņu var sazināties;
  • Jāpārliecinās par reklāmā ievietotās informācijas patiesumu, piemēram, vai eksistē sludinājumā minētā viesnīca;
  • Noteikti jāpārbauda, vai persona, kura ar jums sazinās vai ievietojusi sludinājumu, ir īsta. To var izdarīt, piemēram, meklējot meklētājprogrammās (Google, Bing u.c) pēc vārda, uzvārda un fotogrāfijas.
  • Pirms spiest uz vilinoša piedāvājuma saites, der iekopēt to meklētājā, pievienojot vārdus virus vai scam, un, ja tā būs krāpšana vai vīruss, tad citi jau noteikti būs par to brīdinājuši pārējos. Ja meklētājprogrammas neatrod neko – arī tas ir pamats būt piesardzīgam.
  • Ceļojumus, aviobiļetes un citas preces ieteicams iegādāties pie kompānijām ar labu reputāciju, un nekādā gadījumā nepārskaitīt naudas summas privātpersonām.

Par kampaņu "Nedalies ar svešinieku"

Valsts policija ir sākusi iedzīvotāju izglītošanu, rosinot interneta vidē rīkoties atbildīgi un pasargāt sevi no dažādiem riskiem. Kampaņa "Nedalies ar svešinieku!" norisinās šī gada oktobrī un novembrī.

Kampaņa tiek īstenota par ES Iekšējā drošības fonda projekta "Valsts policijas kapacitātes pilnveidošana ar augsto tehnoloģiju palīdzību izdarīto noziedzīgo nodarījumu prevencijā un apkarošanā" līdzekļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!