Foto: rawpixel.com
Arvien biežāk medijos un ikdienā dzirdam tādus vārdus kā zīmols, preču zīme, rūpnieciskais īpašums. Kas ir šie vārdi un vai tie būtu jāzina ikvienam? Atbilde ir “jā!” Lai Latvijas ekonomika augtu un attīstītos, mums jābūt zinošiem ne tikai par to, kas ir rūpnieciskais īpašums, bet arī kā to aizsargāt. Latvijā tiesības uz rūpnieciskā īpašuma objektiem reģistrē Patentu valde, veicinot arī sabiedrības izpratnes veidošanos par šo tiesību veidu – kā un kāpēc ir vērts aizsargāt savus nemateriālos aktīvus.

Pēdējie Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja (EUIPO) pētījumi rāda, ka ES pilsoņu kopējās zināšanas un izpratne par intelektuālo īpašumu pieaug. Tomēr 2017. gada pētījuma dati atklāj, ka tieši jaunākajai paaudzei ir viszemākais izpratnes līmenis, salīdzinot ar citām vecuma grupām.

Lai Patentu valdei izdotos lauzt stereotipus un lai sabiedrībā nedzirdētu tādas frāzes kā "šo ideju patentē," bet gan "reģistrē preču zīmi vai dizainparaugu, patentē izgudrojumu", ir būtiski ikvienam izprast atšķirību starp ideju un izgudrojumu, atšķirt objektus, kas nav patentējami, kā arī apgūt trīs terminus – preču zīme, patents un dizainparaugs. Pēdējo divu gadu laikā Patentu valde intensīvi strādā pie jaunākās paaudzes izglītošanas, skaidrojot šo zināšanu praktisku pielietojumu ikviena radoša jaunieša vai bērna dzīvē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!