Galda spēļu popularizēšana digitālajā laikmetā ir riskanta ideja, bet vienlaikus tā silda mūsu sirdis, jo mērķis ir reāla saziņa un pozitīva informācijas apmaiņa. Vai pirms piecpadsmit gadiem kāds varēja iedomāties, ka Latvija piegādās galda spēles vairāk nekā 40 valstīm visā pasaulē? Šo iespēju grūti iztēloties bija pat Brain Games Publishing dibinātājam Egilam Grasmanim. Tomēr šobrīd uzņēmuma populārākā spēle ICECOOL ir daudzu starptautisku apbalvojumu ieguvēja, un šīs spēles Pasaules čempionātā piedalās dalībnieki no Vācijas, Polijas, Austrijas, Apvienotās Karalistes, Kanādas, Francijas, Japānas un citām valstīm.
Mēdz teikt, ka labākais darbs ir hobijs, par kuru mums turklāt maksā. Vai tas atbilst jūsu gadījumam?
Pilnīgi noteikti, tas viss sākās kā hobijs. 2004. gadā kopā ar draugiem atklājām galda spēli Katana – un bijām pārsteigti par iespējām, ko galda spēles var sniegt. Pirmo reizi, kad izmēģināju Katanu, mēs spēlējām to vairāk nekā 24 stundas un es pat neaizgāju uz darbu. Pāvilam Jurjānam radās ideja iepazīstināt ar šo spēli plašāku auditoriju Latvijā, lokalizējot to sākumā Latvijā, pēc tam arī Igaunijā un Lietuvā. Tā 2004. gadā Pāvils Jurjāns, Reinis Rubenis un es nodibinājām Prāta spēles.
Vai nedomājāt, ka ir pārāk riskanti interneta laikmetā nodarboties ar tik analogām lietām?
Pārdošanas apjomu ziņā galda spēles ir daudzsološākais segments rotaļlietu tirgū visā pasaulē. Tās palīdz socializēties, kas padara tās tik pievilcīgas. Galda spēles var ļoti viegli apvienot paaudzes – varu spēlēt galda spēli ar saviem bērniem un mammu, un visiem būs jautri. Mūsdienās ik gadu tiek radīts tūkstošiem galda spēļu un nozare plaukst. Cilvēciskā saziņa ir tieši tas, ko esam zaudējuši digitālo tehnoloģiju attīstības rezultātā, un tagad tā kļūst ārkārtīgi vērtīga. Tieši šo saziņu mēs meklējam no jauna. Datori un mobilās spēles īsti nevar nodrošināt to socializācijas līmeni, ko sniedz galda spēles.
Šobrīd jaunās tehnoloģijas tiek ieviestas gandrīz visur. Vai galda spēles ir izņēmums?
Aizvien vairāk galda spēļu ir pieejamas ar papildinošām lietotnēm, kas atvieglo to baudīšanas vai spēlēšanas procesu. Mēs vienmēr meklējam tehnoloģijas un to piedāvātās iespējas spēļu pieredžu uzlabošanai. Pirms daudziem gadiem tirgū ieviesām Logic Cards – prāta mežģi, uzdevumu kārtis ar iespēju atrisināt uzdevumus, izmantojot izmainītās realitātes (Augmented Reality) lietotni.
Esam arī investējuši Somijas start-up lietotnē Dized. Dažu gadu laikā šai lietotnei ir iespēja mainīt noteikumus spēļu nozarē. Daudziem nepatīk lasīt spēļu noteikumus; Dized lietotne iemācīs noteikumus soli pa solim, izmēģinot pirmo spēli interaktīvā režīmā.
Kad sākāt izdot spēles paši?
Sākumā lokalizējām un izplatījām populārākās galda spēles Baltijā, pēc tam – 2007. gadā – atvērām pirmo galda spēļu veikalu Rīgā. Nākamais solis bija Brain Games izdevniecības izveide. Eksportēt sākām 2012. gadā.
Kā tas viss notiek? Vai spēļu autori sazinās ar jums, piedāvājot iespēju iegādāties prototipus?
Jā, spēļu dizaineri un autori sūta mums savas idejas, izmantojot formu mūsu tīmekļa vietnē vai piedāvā idejas, tiekoties dažādās konferencēs. Ja mums patīk spēles koncepcija un mehānika, mēs ņemam prototipu un veicam papildu testēšanu. Kopš brīža, kad parakstām līgumu ar spēles izstrādātāju, līdz reālai tās nonākšanai tirgū parasti paiet aptuveni 2 gadi. Vidēji katru gadu izdodam 4-5 oriģinālas, jaunas spēles.
Vai jums ir konkurenti Baltijas valstīs?
Protams, ir vairāki uzņēmumi, kuri izplata spēles un prāta mežģus, bet nav daudz tādu uzņēmumu, kuri izdod oriģinālas galda spēles un tirgo tās visā pasaulē. Wolff Designa (Latvija) ir paveikuši lielisku darbu, palaižot savas spēles Kickstarter. 2D6 (Igaunija) izdod nopietnākas spēles. Logis (Lietuva) ir pazīstami ar labas kvalitātes spēlēm bērniem. Un mēs visi esam labi draugi. Kopumā galda spēļu nozare ir ļoti draudzīga.
Pastāstiet par projektiem, ar kuriem īpaši lepojieties.
Mūsu populārākā spēle noteikti ir ICECOOL. Šī spēle ir īpaša arī tāpēc, ka to izstrādāja četri mūsu uzņēmuma komandas biedri. Kad spēli ieviesām tirgū 2016. gadā, Apvienotās Karalistes galda spēļu izstādē UK Games Expo Birmingemā, tā saņēma balvu bērnu spēļu kategorijā – UK Games Expo Best Children's Game. Gadu vēlāk ICECOOL nominēja Kinderspiel Des Jahres balvai Vācijā – šī ir prestižākā apbalvošanas ceremonija – galda spēļu nozares Oskari. Mums veicās un ieguvām šo nozīmīgo balvu, kā arī vairāk nekā 20 citas starptautiskas balvas. ICECOOL jau ir kļuvis par zīmolu. 2018. gadā mēs izdevām ICECOOL2 un Pyramid of Pengqueen – abas ICECOOL universa spēles. Visas trīs ICECOOL spēles ierindojas bērnu spēļu top 15. Tomēr mēs arī izdodam ģimenes un ballīšu spēles, augustā klajā nāks mūsu nākamais hits TEAM3 – ballīšu spēle tīņiem un lieliska spēle komandas veidošanai.
Kāds, jūsuprāt, ir ICECOOL veiksmes noslēpums?
Spēlei ir ļoti unikāls laukums, ko saucam par kasti kastē, tas uzreiz piesaista uzmanību, tāpat kā izklaidējošais dizains un jautrā tēma. Otrkārt, mehānismi ir vienkārši un viegli apgūstami, kas ir ļoti svarīgi.
Veiksmīgas spēles pamatā ir daži faktori: tai jābūt unikālai, ar vienkāršiem noteikumiem un spēlējamai atkārtoti. Katru gadu tiek izdotas tūkstošiem spēles, bet cilvēkiem vienmēr patikušas unikālas un vienkāršas spēles. Visas mūsu šī gada jaunās spēles ir vienkāršas un nelielas.
"Eksporta un inovācijas balvas" pasniegšanā, ko organizē LIAA sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, jūs saņēmāt balvu kā labākais importa aizstājējprodukts.
Jā, tā ir ļoti patīkama vietējā tirgus atzinība. Diemžēl mūsu reģionā un mūsu segmentā nepastāv daudz iespēju saņemt apbalvojumus. LIAA palīdz mums piedalīties starptautiskās izstādēs, kas ir liels eksporta atbalsts.
Iztēlojieties, ka satiekat cilvēku, kurš nekad nav spēlējis galda spēli. Kā jūs viņu pārliecinātu pamēģināt?
Lielākai daļai cilvēku vēl joprojām ir stereotips, ka galda spēles ir bērnišķīgas, bet varu droši teikt, ka pastāv liela interesantu spēļu daudzveidība, un ikvienam no mums ir iespēja atrast sev kaut ko piemērotu. Mana mīļākā spēle joprojām ir Katana, un aicinu ikvienu to paspēlēt vismaz vienu reizi. Galda spēles ir lielisks socializēšanās, komandas veidošanas un saliedēšanas instruments, kas ļauj citus iepazīt labāk. Galda spēļu spēlēšana bieži līdzinās ieiešanai citā pasaulē, kurā iespējams pārbaudīt un izbaudīt lēmumus un rīcības, kuras mēs nevarētu paveikt reālajā pasaulē. Galda spēles ir jauns izklaides un socializācijas veids.
Konkursā "Eksporta un inovācijas balva 2017" kategorijā "Importa aizstājējprodukts" uzņēmums ieguva 1. vietu.