Lielākais bioloģiskās augļu un dārzeņu pārstrādes produktu ražotājs Latvijā, uzņēmums Lat Eko Food ir dzimis patiesās rūpēs par bērna veselību un ģimenes labsajūtu. Šobrīd lepojoties ar sasniegto, uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Egija Martinsone var atklāt savu veiksmes formulu – tie ir bioloģiski audzēti vietējie produkti, inovatīvas tehnoloģijas un videi draudzīgs, ilgspējīgs bizness. Pievienotā vērtība un slepenā sastāvdaļa– šķipsniņa mīlestības.
Kad Egijai Martinsonei piedzima dēls Rūdolfs, kurš tagad jau mācās 4. klasē, jaunajai māmiņai nācās krietni nopūlēties, lai mazuli pabarotu, jo viņš atteicās ēst tobrīd pieejamo bērnu pārtiku. Tā Egija sākumā savā virtuvē pagatavoja ēdienu no bioloģiski audzētiem produktiem, līdz izlēma, ka arī citi bērni Latvijā ir pelnījuši šādu veselīgu ēdienu. 2010. gadā tika nodibināts uzņēmums Lat Eko Food, kas patlaban Ādažu novadā ir izveidojis rūpnīcu, kuras produkcijas tirgus aptver vai visus kontinentus. Droši var teikt, ka tas ir nākotnes bizness, jo Lat Eko Food filosofijas pamatā ir rūpes ne tikai par cilvēka, bet arī vides veselību.
No kādām ilūzijām biznesā ir bijis jāatvadās, un vai ir gūtas pozitīvas atziņas?
No ilūzijas, ka viss ir vienkārši un viegli. Svarīgākais ir mērtķtiecība un neatlaidība, jo gan idejas realizēšanas procesā, gan ikdienas darbos nereti nākas saskarties ar dažādām problēmām un šķēršļiem. Sākotnēji šķita, ka pietiek vien ar labu ideju un skaidru vīziju, lai viss raiti attīstītos, tomēr, sākot idejas realizēt, sastapāmies ar aizvien jauniem izaicinājumiem un neparedzētām situācijām, kuru risināšanai bija nepieciešama liela apņēmība. Ja vēlies kaut ko darīt, vienmēr atradīsi iespēju, kā to paveikt, ja negribēsi –argumentus, lai nedarītu vai pačīkstētu.
Kāds ārvalstu eksperts ieteicis Latviju pozicionēt kā ekoloģiskas pārtikas ražotāju. Ko par to domājat?
Latvija ir zaļa zeme, un tai ir liels potenciāls ekoloģiski tīras pārtikas audzēšanai, taču šī nozare vēl nav pilnībā attīstījusies – tā ir pašos pirmsākumos. Pēdējo gadu laikā sabiedrības interese par bioloģisku un kvalitatīvu pārtiku ir pieaugusi. Cilvēki arvien vairāk pievērš uzmanību tam, ko ēd, un rūpīgāk izvēlas produktus lietošanai ikdienā. To ņem vērā arī pārtikas audzētāji un ražotāji, piedāvājot plašāku bioloģisko produktu klāstu. Ir daudz saimniecību, kas ir gatavas sākt bioloģisko saimniekošanu, un tas ir ļoti pozitīvs rādītājs, lai arī starptautiskā mērogā gūtu atpazīstamību kā kvalitatīvas bioloģiskas pārtikas ražotājvalsts.
Kā veicas sadarbība ar vietējiem ražotājiem?
Sadarbība ar Latvijas zemnieku saimniecībām uzlabojas. Tās veidošana prasa ilgu laiku, un, tā kā šī mūsu produktiem ir gandrīz jau desmitā ražošanas sezona, sadarbība kļūst ar katru gadu arvien labāka, kvalitatīvāka un perspektīvāka. Tomēr visiem kopā vēl daudz jāmācās, jāapzinās, ko ražojam, un ļoti jāgrib to darīt. Sadarbojamies gan ar vietējiem, gan ārvalstu piegādātājiem. Lielāko daļu augļu un dārzeņu iepērkam no vietējiem zemniekiem, bet eksotiskās izejvielas – no citām valstīm. Ļoti svarīgi ir izvēlēties stabilu un uzticamu partneri un kļūt par tādu arī pašam.
Visi sūdzas par darbaspēka trūkumu; kā jūs motivējat savus darbiniekus?
Svarīgākā motivācija ir jauni izaicinājumi, izaugsmes iespējas, pozitīva gaisotne darba vietā un darbinieka novērtēšana. Protams, būtisks ir arī atalgojums. Mūsdienu tehnoloģijas sniedz iespēju ražošanā ieviest aizvien vairāk automatizētu procesu, taču cilvēkresursi ir nepieciešami jebkurā gadījumā. Cenšamies radīt tādu darba vidi, kurā cilvēks jūtas labi, ir ieinteresēts un novērtēts. Mūsu darbinieki ir paši labākie, kādus var vēlēties; kopā jūtamies kā liela ģimene un spēcīga komanda, kas var visu un neatlaidīgi iet uz mērķi.
Kuri no jūsu produktiem ir vispieprasītākie?
Rūdolfs BIO, kura stāsts aizsākās ar bērnu pārtikas ražošanu. Produkti bērniem ir ieguvuši lielu popularitāti, taču pēdējos gadus tirgū piedāvājam arī produktus visai ģimenei – smūtijus, kečupus, ievārījumus, dārzeņu un augļu krēmus. Esam lielākie 100% bioloģisku augļu un dārzeņu pārstrādes produktu ražotāji Latvijā, un īpaši lepojamies ar to izcilo kvalitāti un lieliskajām garšas īpašībām, ko novērtējuši pircēji ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā un pasaulē, piemēram, Ķīnā, Kanādā, Singapūrā, Dienvidkorejā, Dubaijā, Katarā, Krievijā.
Kādus jaunumus plānojat ieviest?
Ik gadu strādājam pie jaunu un inovatīvu produktu izstrādes, šobrīd norit darbs pie vairākiem jauniem projektiem. Tuvākajā nākotnē plānojam paplašināt pieaugušajiem paredzēto sortimentu. Jaunos produktus izstrādājam, pievēršot īpaši lielu uzmanību to pievienotās vērtības radīšanai. Katrā no produktiem mēģinām apvienot veselīgo un gardo, vienlīdz saglabājot to dabīgās vērtības.
Kādi ir jaunumi moderno iekārtu un tehnoloģu jomā?
Nemitīgi investējam uzņēmuma attītībā, jaunās iekārtās un tehnoloģijās, lai optimizētu ražošanas procesu. Esam ļoti priecīgi par iespēju sadarbībā ar dažādām institūcijām izmantot ES fondu atbalstu – tas ir liels palīgs jauno uzņēmēju straujākai attīstībai un izaugsmei.
Kas ir jūsu skolotāji biznesā? Autoritātes, kas iedvesmo?
Ir daudz iedvesmošu un panākumiem bagātu cilvēku, no kuriem mācīties. Ar saviem biznesa skolotājiem sastapos, darbojoties Jelgavas biznesa inkubatorā. Arī vēlāk iepazinos ar iedvesmojošām personībām, kas sniedza noderīgus padomus gan dzīvē, gan biznesā. Lieliski, ka ir cilvēki, kas prot un grib dalīties ar savu pieredzi un zināšanām. Man patīk iepazīties ar ievērojamu personību biogrāfijām un smelties tajās noderīgas atziņas. Kā pēdējo izlasīju Stīva Džobsa biogrāfiju un esmu guvusi daudz vērtīgu atziņu gan par to, kā vajag, gan to, kā nevajag darīt, lai biznesā viss izdotos. Šobrīd lasu Īlona Maska autobiogrāfiju, un tas ir vienreizēji, ka pasaulē ir tik daudz enerģisku, gudru un brīnumainu cilvēku, no kuriem iedvesmoties. Ir interesanti caur savu prizmu izdzīvot katra iepazītā veiksmes stāsta varoņa ceļu uz mērķi.
Pastāstiet par cilvēku ēšanas paradumiem saistībā ar jūsu produktiem? Vai katrā valstī ir savas nacionālās īpatnības un tradīcijas, kas iespaido izvēli?
Mēs piedāvājam produktus, kas ir populāri visā pasaulē, un dažkārt tie pazīstamāki šķiet tieši ārpus Latvijas, piemēram, augļu un dārzeņu krēmi, kas ir ļoti iecienīti Skandināvijas valstīs un citur. Vairākums Latvijas iedzīvotāju dod priekšroku tradicionālām garšām un jau pazīstamiem un zināmiem produktiem. Mēs ņemam vērā latviešu paradumus un piedāvājam produktus gan klasisku vērtību cienītājiem, gan tiem, kuriem patīk eksperimentēt. Kā jau minēju, ir ļoti pozitīvi, ka pieaug pieprasījums tieši pēc bioloģiskās pārtikas; tas priecē. Tāpat piedalāmies dažādās starptautiskās izstādēs gan Eiropā, gan ārpus tās, kur gūstam vērtīgu pieredzi par attiecīgās valsts ēšanas kultūru, paradumiem un gaumi. Noteikti to respektējam, uzsākot sadarbību ar ārvalstīm, un bieži pielāgojam garšas un iepakojumu attiecīgā klienta vēlmēm.
Patlaban aktuāla tēma ir klimata pārmaiņas. Vai tās ietekmē arī jūsu biznesu?
Ko kontekstā ar jūsu biznesu cilvēki varētu darīt individuāli un ko varētu darīt valsts un sabiedriskās organizācijas, lai saudzētu vidi, veicinātu ilgstspējīgu un atbildīgu biznesu?
Lai spētu radīt pozitīvas izmaiņas, nepietiek ar vienu indivīdu, tas ir uzdevums visai pasaulei. Uzņēmējiem jādomā par zaļās enerģijas izmantošanu un pēc iespējas mazāka vides piesārņojuma radīšanu. Rūpējoties par dabas resursu aizsardzību, mēs uzņēmumā izmantojam 100% zaļo elektroenerģiju no atjaunojamiem resursiem, aktīvi strādājam pie bezatlikumu saimniekošanas attīstīšanas, samazinām atkritumu daudzumu un tos šķirojam, cenšamies izvēlēties videi draudzīgus materiālus un iepakojumu, izvairāmies no plastmasas materiālu izmantošanas, ar ražošanu nepiesārņojam ne ūdeni, ne gaisu, aktīvi strādājam pie tā, lai taupītu ūdens un elektroenerģijas resursus, pārejam uz elektronisku dokumentu apriti un uzglabāšanu, savu teritoriju vienmēr turam tīru un sakoptu. Ir nepieciešams samazināt, lietot atkārtoti un pārstrādāt, cik vien iespējams. Ir jādzīvo zaļi un jāsāk ar sevi, tad ir liela cerība, ka citi tam sekos. Pozitīvi, ka šobrīd lielu popularitāti arī Latvijā ir ieguvusi zero waste filozofija. Tas ir solis, ko dabas aizsardzības labā var spert ikviens, turklāt jau tagad. Manam 10 gadus vecajam dēlam Rūdolfam ir izteikta vēlme rūpēties par dabas piesārņojuma likvidēšanu, un viņš aktīvi cenšas palīdzēt uzturēt kārtībā vidi, lai atbrīvotu to no citu izmētātās plastmasas un dažādiem materiāliem, kas kaitē dabai. Viņu ļoti satrauc piesārņotās jūras un okeāni, kuru iemītnieki cieš no cilvēku bezatbildības, un viņš sapņo savu nākotni saistīt ar vides aizsardzību. Mūsu bērni apzinās, ka viņiem būs jādzīvo šajā piesārņotajā vidē, ko atstājuši vecāki. Tapēc domāsim jau tagad, kamēr nav par vēlu, jo mūsu bērni un mazbērni ir pelnījuši laimīgu dzīvi uz zaļas planētas!
Pastāstiet par savu pieredzi uztura jomā. Kādi ir jūsu ēšanas paradumi? Ko izvēlas bērns?
Vienmēr esmu domājusi par kvalitatīvas un veselīgas pārtikas lietošanu uzturā. Ne velti mēdz teikt: "Tu esi tas, ko tu ēd," un es tam pilnībā piekrītu. Ēšanas paradumi atspoguļojas mūsu veselībā, tāpēc ir būtiski dot priekšroku veselīgai pārtikai un dzīvesveidam. Man ir svarīgi, kāds ir mana ķermeņa enerģijas avots, un es cenšos atturēties no visa, kas tam var kaitēt. Tas palīdz uzturēt pēc iespējas labāku dzīves kvalitāti, jo citādu savā dzīves ritmā nevaru atļauties. Uzturā izvēlos bioloģisku pārtiku, un pēdējā laikā pievēršu īpašu uzmanību produktiem, kuri būtu vispiemērotākie tieši man – visveselīgākie un uzturvielām bagātākie. Ja vēlamies nodzīvot garu, laimīgu dzīvi atbilstošā kvalitātē, ir jāpārvar savs ego un jārūpējās par savu ķermeni un veselību, nevis par gastronomiskajām baudām. Savukārt Rūdolfs ir izvēlīgs jau kopš bērnības, viņam maltīte jāgatavo tikai no viņa iecienītākajiem produktiem. Tā arī aizsākās šī biznesa ideja – pateicoties dēlam Rūdolfam, jo viņš par labu esam atzina tikai labāko mammas pagatavoto maltīti no izmeklētākajiem produktiem. Dēls redz mūsu uztura filozofiju un aizvien biežāk atsakās no bērniem ierastajiem našķiem, dodot priekšroku veselīgākam uzturam.
Kāpēc uzskatāt, ka katras valsts iedzīvotājiem pamatā jāizvēlas vietējie produkti?
Kā piemērotāko, it sevišķi bērniem, pediatri rekomendē lietot dzīvesvietai atbilstošā ģeogrāfiskā reģiona izcelsmes pārtiku, lai izvairītos no alerģijām un organisma pretreakcijām. Mūsu ķermenis vēsturiski ir adaptējies attiecīgā reģiona vidē un tajā pieejamajam uzturam, tapēc reģionam netipiski un organismam nepazīstami produkti var radīt pretreakciju autoimūnajā sistēmā, izraisot virkni saslimšanu, kuras reizēm ir pat grūti diagnosticēt. Tas pats, bet vēl smagāk notiek, ja uzturā lietojam organismam neatbilstošu pārtiku, jo ne visi var ēst visu, piemēram, dažiem mēdz būt glutēna vai laktozes nepanesība. Vēl ļaunāk, ja uzturā lietojam pārtiku ar konservantiem, garšas pastiprinātājiem un krāsvielām vai ģenētiski modificētus produktus. Vislabākā izvēle ir lietot tieši savam organismam piemērotākos, vietējas izcelsmes un bioloģiskus produktus.
Vai arī citās jomās, piemēram, izvēloties kosmētikas līdzekļus un apģērbu, jūs dodat priekšroku videi draudzīgiem izstrādājumiem?
Pievēršu uzmanību kvalitātei, jo ne vienmēr tirgū tiek piedāvāta iespēja iegādāties vienlīdz kvalitatīvu un pilnībā ekoloģisku izstrādājumu. Ja vien pastāv izvēles iepēja, cenšos iegādāties videi draudzīgus izstrādājumus gan mājsaimniecībā, gan personīgajā lietošanā, un apsveru arī iespēju nākotnē iegādāties eletroautomobili.
Kā veidojat savu produktu reklāmu? Kas ir jūsu pārdošanas trumpis?
Pēdējo gadu laikā sabiedrības interese par bioloģisku un kvalitatīvu pārtiku ir pieaugusi. Cilvēki arvien vairāk pievērš uzmanību tam, ko ēd, un rūpīgāk izvēlas produktus. Rūdolfs BIO piedāvā veselīgus produktus ar dabīgu garšu, kas ražoti tikai no bioloģiski audzētām izejvielām. Mūsu mērķis ir padarīt ikdienas uzturā lietojamos produktus veselīgākus, nepievienot tiem mākslīgas piedevas, saglabāt produkta dabīgo vērtību un bioloģiski tīrās sastāvdaļas. Tas ir mūsu galvenais trumpis – kvalitāte gan produkta sastāvā, iepakojumā un dizainā, gan arī komunikācijā ar patērētāju. Vislabākā reklāma ir labas atsauksmes par produktu, ar kurām cilvēki dalās savā starpā. Mēs rūpējamies par cilvēku veselību un dzīves kvalitāti, un daudzi to novērtē.
Kā klājas Rūdolfam, kas viņu interesē, kādi ir hobiji? Varbūt viņš jau palīdz mammai?
Rūdolfs šobrīd mācās 4. klasē, viņš ir izaudzis kopā ar uzņēmumu. Sākotnēji dēla iespaidā tika radīta bioloģiskas bērnu pārtikas līnija, bet tagad viņš labprāt testē jaunos produktus un brīvajos brīžos palīdz dažādos mazos darbiņos ražotnē. Rūdolfs ir kreatīvs jaunās paaudzes pārstāvis ar citādu skatu uz dzīvi un lietām, viņu satrauc globālās vides pārmaiņas un piesārņojuma jautājumi, viņš ir aktīvs vides un dzīvnieku aizstāvis. Vienlaikus dēlam arī ļoti patīk moderno tehnoloģiju atklājumi, un brīvajā laikā viņš cītīgi darbojas ar dronu izgatavošanu, tehnoloģijām un sit bungas. Rūdolfs mācās Valdorfa pedagoģijas programmā un bieži uzdod jautājumus, uz kuriem ir pat grūti atbildēt. Es ļoti cerīgi raugos uz mūsu jauno paaudzi un esmu droša, ka tā nesīs lielas pārmaiņas nākotnē.
Kā jūs sabalansējat darbu ar atpūtu un ģimenes pienākumiem? Kādi ir jūsu hobiji, intereses?
Galvenais, lai patīk tas, ko dari. Tad ir pavisam cita sajūta pēc padarīta darba, projekta realizēšanas vai pieprasīta produkta radīšanas. Gandarījums pēc labām atsauksmēm un panākumiem ir milzīgs, tāpēc var pievērt acis uz saspringto ikdienu. Ir jāatrod laiks sev un savām ar biznesu nesaistītajām interesēm, jāspēj restartēties un ar jaunu iedvesmu doties tālāk. Mēdzu izvēdināt prātu garās pastaigās gar jūru kopā ar ģimeni un abiem mūsu suņiem vai doties kopīgos izbraukumos ar velosipēdiem un arī kādā tālākā ceļojumā. Protams, man ir arī savas lietas, kam cenšos atrast kādu brīvu brīdi, piemēram, tenisa spēle, joga, grāmatu lasīšana, meditācijas prakses un arī vērtīgu garīgu mācību apgūšana, ja vien ir iespēja tikt pie labiem skolotājiem. Drīz piepildīšu vēl vienu sapni – sākšu dziedāt korī, jau sen to gribēju. Īpaši daudz brīvā laika man nav, taču, labi saplānojot un izvērtējot prioritātes, var paspēt un izdarīt ļoti daudz.
Konkursā "Eksporta un inovācijas balva" uzņēmums 2015. gadā ieguva 3. vietu kategorijā "Importa aizstājējprodukts", 2018. gadā – 1. vietu šajā kategorijā.