Foto: Delfi

Eiropas Savienības (ES) institūciju plāni un regulas ietekmē to, kā dzīvos 27 valstu iedzīvotāji, un nav brīnums, ka šie lēmumi mēdz piesaistīt arī dezinformatoru un maldinātāju uzmanību. Šoreiz – par sociālajos medijos izplatītu apgalvojumu, ka ES rosina aizliegt remontēt par 15 gadiem vecākus transportlīdzekļus.

Februāra beigās un marta sākumā tādi apgalvojumi izplatījās Igaunijas sociālo tīklu vidē, konstatēja igauņu portāls “Delfi”.

“Eiropas Savienība nāk klajā ar pretrunīgi vērtētu likuma priekšlikumu, kas aizliegtu remontēt par 15 gadiem vecākus transportlīdzekļus. Kā norāda Eiropas Komisija (EK), likumprojekta mērķis ir “atjaunot autoparku un mudināt eiropiešus iegādāties jaunus, videi draudzīgākus transportlīdzekļus”. Tas nozīmē likt privātpersonām iegādāties jaunākas automašīnas, arvien biežāk diemžēl daudzus atstājot bez automašīnas, kas atklāj likuma iespējamo īsto mērķi – plānotu cilvēku imobilizāciju,” igauņu “Delfi” citē portālā “Telegram” 28. februārī publicēto materiālu. Tāds pats teksts publicēts arī Targo Pernametsa blogā.

Tomēr šīs informācijas pirmavots ir 2020. gadā radīts britu portāls “Expose”, kas regulāri publicē materiālus par dažādām sazvērestības teorijām un citu nepatiesu informāciju, tāpēc jau iepriekš nonācis faktu pārbaudītāju redzeslokā, skaidro “Delfi.ee”.

Patiesībā EK likumprojekts, par kuru runāts maldinošajos ierakstos, neaizliedz vecu automašīnu remontu. Tā viens no mērķiem ir drīzāk pretējs – atvieglot automašīnu remontu un pārstrādi, norāda “Delfi.ee”.

Projektā teikts, ka nolietotie transportlīdzekļi, kurus vairs nevar salabot, ir jānogādā speciālās pārstrādes vietās utilizācijai. EK likumprojekta tekstā nekas nav teikts “par 15 gadiem vecākām automašīnām” vai jebkāda vecuma automašīnu remonta aizliegšanu, uzsver faktu pārbaudītāji. Arī automašīnas “dzīves cikla beigas” dokumentā nav specifiski saistītas ar automašīnas vecumu, tipu, ražotāju, modeli vai īpašnieku.

Transportlīdzekli var remontēt, kamēr vien tā tehniskais stāvoklis pēc remonta atbilst Satiksmes ministrijas prasībām, un tam ir atļauts piedalīties satiksmē uz ES ceļiem.

Regulas priekšlikums “par apritīguma prasībām transportlīdzekļu konstrukcijai un par nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanu”, kam jānomaina pašreizējie noteikumi, EK iesniegts 2023. gada jūlijā, un ar tā pilnu tekstu latviešu valodā var iepazīties šeit.

Šīs iniciatīvas mērķis ir efektīvāk regulēt automašīnu projektēšanu, ražošanu un vadāmību, lai atvieglotu autobūves nozares pāreju uz aprites ekonomiku visos transportlīdzekļa dzīves cikla posmos, sākot no projektēšanas un beidzot ar pārstrādi. Regulai būtu jārada moderns noteikumu kopums, lai uzlabotu nolietotu transportlīdzekļu utilizāciju, stimulētu pārstrādi un maksimāli efektīvi izmantotu vērtīgos resursus.

Likumprojekts paredz, ka automašīnas, kuras vairs nav salabojamas, jānogādā speciālā pārstrādes vietā. Tas mazinātu lūžņu nonākšanu dabā vai palikšanu garāžās, kā arī kaitīgu vielu noplūdes un vērtīgu resursu šķērdēšanu. Mērķis ir pārstrādāt pēc iespējas vairāk materiālu un mazināt bīstamo piesārņojumu.

Vēl viens likumprojekta mērķis ir novērst nelegālu metāllūžņu izvešanu uz trešajām valstīm un līdzīga veida krāpšanos. Katru gadu no ES “pazūd” 3–4 miljoni automašīnu, no kurām liela daļa tiek eksportēta kā “lietoti auto”, lai izvairītos no prasību ievērošanas par pienācīgu atbrīvošanos no atkritumiem un lūžņiem. Šādi “lietotie auto” bieži nonāk atklātos poligonos un piesārņo dabu, uzskata ES amatpersonas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!