Taivāna elektronika
Foto: Ansis Īvāns, DELFI

Līdz ar elektromobiļu ienākšanu satiksmē informatīvajā telpā klejo daudz informācijas par šiem transportlīdzekļiem, to labajām un sliktajām īpašībām. Samērā regulāri tiek radīti arī maldinoši apgalvojumi, tostarp pēdējā mēneša laikā izplatījusies informācija par kādu pētījumu, kas pierādot, ka elektriskie automobiļi vidi piesārņo daudz vairāk, nekā ar iekšdedzes dzinēju darbināmie.

“Elektromobiļi rada 1850 reizes vairāk piesārņojuma nekā ar degvielu darbināmas automašīnas,” šāds apgalvojums, ar atsauci uz kādu britu pētījumu, izplatījās sociālajos medijos, tostarp Eiropā, piemēram, Polijā.

Viens no veidiem, kā izplatījies šis stāsts, ir 14. martā “Instagram” publicēts video, kurā kāda sieviete stāsta par 2022. gadā veiktu Lielbritānijā bāzētas firmas “Emissions Analytics” pētījumu, noskaidrojis medijs “USA Today”.

“1000 jūdžu brauciena laikā elektromobilis apkārtējā vidē izmet 1850 reizes vairāk piesārņojuma nekā ar benzīnu darbināmas automašīnas,” apgalvots ierakstā.

Lai gan neatkarīgā pētniecības firma “Emission Analytics” patiešām pastāv un ir veikusi dažādus pētījumus par transporta piesārņojumu, pie šādiem secinājumiem, kā apgalvots video un citos sociālo mediju ierakstos, tā nav nonākusi.

Pārskatot “Emission Analytics” publikācijas, atrodams pētījums, kurā secināts, ka automašīnas riepu dilšana vidē izdala 1850 reizes vairāk piesārņojuma nekā šī auto dzinēja izmeši.

Attiecīgajā pētījumā, kurš nav recenzēts, nemaz nav salīdzināti elektromobiļi ar iekšdedzes dzinēju automašīnām, “USA Today” apliecina “Emission Analytics” pārstāvis. Attiecīgi nepatiesās informācijas izplatītāji pētījuma rezultātus ir tīši vai netīši maldīgi interpretējuši, pepinot klāt elektromobiļus.

2022. gada pētījuma runa ir par sīkām materiāla daļiņām, kas dilšanas procesā atdalās no auto riepām un kļūst par piesārņojumu. Eksperti secinājuši, ka to 1000 jūdžu brauciena laikā vidē tiek atstāts 1850 reizes vairāk, nekā izmeši no izplūdes caurulēm.

“Emission Analytics” izpilddirektors Niks Moldens medijam skaidro, ka elektromobiļi konkrētajā pētījumā nav apskatīti, bet, ņemot vērā elektrisko dzinēju lielāko griezes momentu un akumulatoru lielo svaru, slodze uz riepām šādiem auto ir lielāka un attiecīgi riepu dilšana, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja auto, ir intensīvāka.

Risinājums šai problēmai varētu būt elektromobiļu svara samazināšana, paātrinājuma ierobežošana un pret nodilumu izturīgāku riepu izmantošana, rakstīja laikraksts “The Atlantic”.

Patiesībai neatbilstoša vai sagrozīta informācija par elektromobiļiem izplatās samērā regulāri, piemēram, pētnieki ir atspēkojuši apgalvojumus, ka elektromobiļu ekspluatācija, ņemot vērā arī akumulatoru ražošanu, rada vairāk izmešus nekā iekšdedzes dzinēja auto astoņu gadu laikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!