"Ritter Sport" šokolāde
Foto: Instagram

2023. gada janvārī vācu šokolādes ražotājs "Ritter Sport" publicēja satīrisku attēlu ar ikonisko kvadrātveida šokolādes tāfelīti un parakstu "Proteīna versija: veseli circeņi ar kraukšķīgām circeņkājiņām". Tas bija domāts kā joks, taču daudzi cilvēki uzskatīja, ka šāda veida šokolāde patiešām pastāv, un dalījās ar šo ierakstu arī ārpus Vācijas robežām. 2024. gada aprīlī ziņa par "circeņu šokolādi" sāka izplatīties Ungārijas sociālajos medijos.

Dezinformācijas kampaņas par kukaiņu izmantošanu pārtikas produktos īpaši aktuālas kļuvušas laikā, kad tuvojas Eiropas Parlamenta vēlēšanas. Savukārt šokolādes ražotājs "Ritter Sport" taisnojas, ka sociālajos tīklos ievietotais attēls ir tikai joks, un norāda, ka regulāri publicē satīriskus attēlus ar patiesībā neeksistējošiem produktiem, piemēram, "vakcīnas šokolāde" un "bezmaksas alus šokolāde".

2024. gada aprīļa beigās Ungārijas sociālajos medijos atkal ļaudis dalījās ar attēlu, kurā redzama "Ritter Sport" reklāma ar parakstu "Proteīna versija: veseli circeņi ar kraukšķīgām circeņkājiņām". Komentāri zem ieraksta liecināja, ka daži cilvēki patiesi uzskata, ka tas ir īsts produkts, jo Eiropas Savienībā (ES) ir apstiprinātas četras kukaiņu sugas, kuras drīkst izmantot kā sastāvdaļu pārtikas produktos, aprakstā to norādot.

"Ungārija nevēlas šos atkritumus," teikts kādā no ierakstiem, kurā ir arī nepamatots apgalvojums, ka Ungārijas opozīcijas kustība "Momentum", ja iegūs mandātus jūnijā gaidāmajās Eiropas Parlamenta vēlēšanās, virzīs likumu par kukaiņu iekļaušanu pārtikas produktos.

Gatavojoties Eiropas Parlamenta vēlēšanām, kas šogad notiks no 6. līdz 9. jūnijam, strauji pieauguši nepatiesi un maldinoši apgalvojumi par ES pieļauto kukaiņu izmantošanu pārtikas produktu sastāvā. Tā ir viena no dezinformācijas tēmām, kuru eiroskeptiķi un labējo populistu partijas regulāri izmanto, lai kritizētu ES. Citas populārākās tēmas ir migrācija un klimata pārmaiņas, kā arī vides aizsardzības pasākumi saskaņā ar ES zaļo kursu.

Pēc tam, kad 2023. gada janvārī ES kā jaunais pārtikas produkts tika apstiprināts vēl viens kukainis – vidējais miltu melnulis, šokolādes uzņēmums "Ritter Sport" kā joku ievietoja circeņu šokolādes attēlu. Tomēr šis produkts nekad nav ražots – tas bija tikai viens no daudzajiem jokiem, kas regulāri tiek ievietoti uzņēmuma "Instagram" kontā.

2023. gada janvārī ar šīs neeksistējošās šokolādītes attēlu "Facebook" bija dalījušies vairāki simti ungāru, pievienojot tam nepatiesu apgalvojumu, ka tas ir īsts produkts. Lai gan daži komentāros norādīja, ka tā nav īsta šokolāde, daudzi citi komentāri liecina, ka interneta lietotāji tic, ka tiešām pastāv tāda circeņu šokolāde. Pie ieraksta bija publicēti sašutuma pilni komentāri "Kāpēc viņi tā dara?" un "Tas ir tik pretīgi, ka viņi mēģina mums to iebarot". Daudzi teica, ka turpmāk boikotēs "Ritter Sport".

Foto: Facebook

Citos komentāros tika atkārtots nepatiesais apgalvojums, ka ES noteikumi ļauj slepus iejaukt pārtikā kukaiņus: "Diemžēl nav jānorāda, ka pārtikā ir kukaiņi. Saskaņā ar ES noteikumiem [kukaiņu] pulveri var pievienot jebkam. Esmu pārliecināts, ka mēs tos jau ēdam, mēs vienkārši to nezinām." Dažos komentāros tika kritizēta ES kopumā, un vienā ierakstā bija publicēta karikatūra ar Eiropas Komisijas prezidenti Urzulu fon der Leienu, kuru ieskauj vaboles.

2023. gada februārī vācu laikraksts "Stuttgarter Nachrichten" ziņoja par sašutuma vilni, ko radījis "Ritter Sport" joks, un uzdeva jautājumu, vai saldumu ražotājs šoreiz nav aizgājis par tālu. Tomēr tika arī uzsvērts, ka "Instagram" ierakstam patiešām bija tēmturis "fakesorte" – "viltus produkts". "Ritter Sport" pārstāvji laikrakstam stāstīja, ka joku ieraksts bija daļa no pekstiņu kampaņas, turklāt uzņēmums jau bija publicējis aptuveni 300 citus attēlus ar citām neeksistējošām šokolādēm šādā pašā garā.

Foto: Instagram

Aplūkojot "Ritter Sport" "Instagram" kontu, tur tiešām var ieraudzīt vairākus humoristiskus ierakstus par "eksotiskām" šokolādes tāfelītēm, kas patiesībā neeksistē, piemēram, "Burrata siers ar olīveļļu un ciedru riekstiem", "Vakcīna – vispirms dur, pēc tam kraukšķ!", vai arī "Spēka batoniņš – karija desa un kečups". Ir pat turpinājums circeņa jokam, spēlējoties ar vārdu "grill", kas vāciski nozīmē gan circeni, gan gaļas cepšanu uz liesmas, – "Ugunīgā šokolāde – ar kraukšķīgiem ogļu gabaliņiem un sirsnīgu dūmu noti".

Šobrīd Eiropas Savienībā ir atļauts un līdz ar to pārtikas ražošanā var izmantot četras kukaiņu sugas. Tās ir: miltu melnulis, mājas circenis, vidējais miltu melnulis un klejotājsisenis. Ja pārtikas produkta sastāvā ir kukaiņi, tas saskaņā ar ES prasībām obligāti jānorāda produkta aprakstā.

Kopš ES regulu ieviešanas par pārtikas sastāvdaļām, kuru pamatā ir kukaiņi, dažādās valodās ir izskanējuši nepatiesi apgalvojumi, ka kukaiņos esošais hitīns ir kancerogēns, vai arī minējums, ka kukaiņus patērētājiem iebaro, viņiem to nezinot. Šādas dezinformācijas kampaņas izplata ES skeptiķi, un tās aktivizējas īpaši tagad, tuvojoties Eiropas Parlamenta vēlēšanām.

Tādi politiķi kā britu eiroskeptiķis Naidžels Farāžs un franču politiķis Fransuā Aselino ir palīdzējuši izplatīties nepatiesiem apgalvojumiem, ka Eiropas Komisija cenšas piespiest cilvēkus ēst kukaiņus, viņiem to nezinot. Arī Ungārijas valdība izmantoja iedzīvotāju bailes no kukaiņiem pārtikā, ES lēmumu atļaut noteiktos pārtikas produktos izmantot kukaiņus raksturojot kā "mūsu gastronomiskās tradīcijas" apdraudošu.

*Faktu pārbaudes materiālu finansē Eiropas Mediju un informācijas fonds (EMIF), ko pārvalda "Calouste Gulbenkian Foundation".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!