Foto: social media

Maijā sociālo mediju lietotāji publicēja reklāmas plakātu, ko, kā tika apgalvots, izveidojusi Itālijas dzelzceļa kompānija "Trenitalia". Attēlā bija redzams Krievijas privātās militārās kompānijas "Vagner" dibinātājs Jevgēnijs Prigožinas un Irānas prezidents Ibrahims Raisi, kā arī sauklis: "Ar vilcienu ir drošāk". "Delfi" pārbaudīja, vai šāda reklāma tiešām ir bijusi.

29. maijā šo attēlu sociālajā tīklā "X" publicēja cietumā mirušā Krievijas opozicionāra Alekseja Navaļnija līdzgaitnieks un "YouTube" kanāla "Populārā politika" vadītājs Dmitrijs Ņižovcevs. "Itālijas dzelzceļa reklāma ar Prigožinu un Raisi. Teksts uz attēla: "Ticiet man!... Vilcienā ir drošāk!"," teikts aktīvista tvītā. Ar tādu pašu parakstu attēlu savās lapās ievietoja arī "Facebook" un citu sociālo tīklu lietotāji.

Privātās militārās kompānijas "Vagner" dibinātājs Jevgeņijs Prigožins gāja bojā aviokatastrofā virs Tveras apgabala pagājušā gada augustā. Tas notika divus mēnešus pēc tam, kad viņš organizēja sacelšanos pret Krievijas armijas vadību.

Helikopters ar Irānas prezidentu Ibrahimu Raisi avarēja 2024. gada 19. maijā, kad Irānas delegācija atgriezās no pasākuma uz robežas ar Azerbaidžānu.

"Delfi" izpētīja "Trenitalia" oficiālo tīmekļa vietni un pārvadātāja lapas sociālajos tīklos ("Facebook", "Instagram"), taču sociālajos medijos populāro attēlu tur neatrada. Maijā uzņēmums internetā ir publicējis reklāmas materiālus, taču tie ievērojami atšķīrās no attēla ar Prigožinu un Raisi. Par šādām provokatīvām reklāmām nevēstīja arī lielākie Itālijas plašsaziņas līdzekļi.

Agrākā atrastā publikācija ar Prigožinu, Raisi un "Trenitalia" logotipu parādījās 22. maijā plkst. 14.12 pēc Rīgas laika itāļu valodā rakstošajā forumā "Orologi & Passioni". Ierakstā nav nekāda komentāra par attēla izcelsmi, taču citi lietotāji tajā pašā tēmā publicēja demotivatorus, mīmus un citu humoristisku saturu.

Kolāžas izplatīšanos ārpus itāliski runājošā interneta segmenta, domājams, veicināja ieraksts vietnē "Reddit" aptuveni stundu vēlāk. Virsraksts zem attēla skanēja šādi: "Itālijas dzelzceļa ("Trenitalia") viltus reklāma, kas Itālijā kļuva "virāla"."

"Reditt" ieraksts tika publicēts 2022. gada maijā izveidotās tiešsaistes kustības NAFO kanālā. Kustības mērķis ir pretdarboties Kremļa propagandai par iebrukumu Ukrainā, vākt līdzekļus Ukrainas bruņotajiem spēkiem un uzturēt Rietumos informētības līmeni par karadarbību Ukrainā. Šo aktīvistu "ieroči" ir mīmi, joki un aktivitātes tiešsaistē. Tajā pašā laikā NAFO ir arī kritizēta par "šitpostingu", oponentu vajāšanu un naida runas izmantošanu.

Atgriežoties pie attēlā, secināms, ka Itālijas dzelzceļa uzņēmums "Trenitalia" nav izplatījis reklāmu ar Prigožina un Raisi portretiem un saukli par drošību, ceļojot vilcienos. Kolāžu acīmredzot bija izveidojis kāds itāļu mīmu un demotivatoru lietotājs.

*Faktu pārbaudes materiālu finansē Eiropas Mediju un informācijas fonds (EMIF), ko pārvalda "Calouste Gulbenkian Foundation".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!