Rīgas Centrālās stacijas būvniecība Baltijas valstis savienojošās dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" ietvaros izmaksās vienu miljardu eiro, taču Igaunijā stacijas būvniecība izmaksās 50 miljonus eiro, tā Saeimas tribīnē šā gada 6. jūnijā norādīja deputāts Ainārs Šlesers ("Latvija pirmajā vietā"). Izgriezumu no Saeimas sēdes partija pārpublicējusi arī savos sociālo mediju profilos, jautājot, kā "Rail Baltica" projekta dzelzceļa staciju izmaksas kaimiņvalstīs var atšķirties pat 20 reizes.
Sociālajā tīklā "TikTok" video noskatījušies 21,8 tūkstoši cilvēku, savukārt "Facebook" – četri tūkstoši.
Šlesera izteiktais apgalvojums ne par Rīgas, ne Tallinas staciju būvniecības izmaksām nav patiess.
"Eiropas dzelzceļa līnijas" Sabiedrisko attiecību un ieinteresēto pušu vadītāja Linda Pastare "Delfi Bizness" norāda, ka Latvijā būvniecības līgumos ir iekļautas divas starptautiskās stacijas, saistītā infrastruktūra un vairāku kilometru trase ap tām, ko būtiski apzināties, salīdzinot šos objektus ar Tallinas termināli.
Rīgas Centrālās stacijas un "Rail Baltica" dzelzceļa stacijas "RIX" līgumi ietver ne tikai stacijas ēku būvniecību. "Stacijas ēkas būvniecība ir tikai nebūtiska daļa no visa attiecīgā līguma tvēruma, proti, 24% no kopējā darbu apjoma Rīgas Centrālās stacijas gadījumā un 39% – ["Rail Baltica" stacijas] "RIX" gadījumā. Turklāt Rīgas Centrālās stacijas gadījumā šajā darbu apjomā ietilpst arī esošās ēkas rekonstrukcijas darbi," atklāj Pastare.
Rīgas Centrālās stacijas būvniecības līguma kopējā summa ir 566,6 miljoni eiro. Sākotnēji stacijas būvniecības izmaksas tika plānotas 430 miljonu eiro apmērā, tiesa, tas ir bez pievienotās vērtības nodokļa un būvdarbu izmaksu indeksācijas. "Indeksācija var būt abpusēja, tostarp, uz leju, ja novērojams cenu kritums," saka Pastare.
Pēdējo divu mēnešu laikā publiskajā telpā aktīvi spriests par "Rail Baltica" projektu, tai skaitā par iemesliem, kā dēļ projekta izmaksas pieaugušas četras reizes un vai to joprojām ir ekonomiski izdevīgi īstenot. Vairāk lasiet rakstā: "Rail Baltica" projektā bez privātajiem partneriem neiztikt; ietaupīs uz Rīgas posma rēķina. Pieaugošo izmaksu dēļ arī aktualizējies jautājums, kur ņem naudu "Rail Baltica" būvniecībai, par to vairāk lasiet rakstā: Rīga paliek bešā – no ES piešķirtajiem miljoniem "Rail Baltica" projektam galvaspilsētai nekā.
Jautāts, kur Šlesers ieguva informāciju par to, ka Rīgas stacijas būvniecība izmaksās vienu miljardu eiro, telefonsarunā ar "Delfi Bizness" politiķis konkrētu informācijas avotu nenosauca. Viņš gan norādīja, ka Saeimas sēdē runāja nevis par vienas ēkas būvniecības izmaksām, bet gan visu, kas saistīts ar "Rail Baltica" Rīgas centrālā mezgla būvniecību.
Viņaprāt, galīgās izmaksas būs lielākas par vienu miljardu eiro, to sabiedrība uzzinās pēc parlamentārās izmeklēšanas rezultātiem.
Arī politiķa nosauktās Tallinas termināļa būvniecības izmaksas – 50 miljoni eiro – nav precīzas.
Šlesers, Saeimas sēdē minot Ilemistes [Ülemiste] termināļa būvniecības izmaksas, atsaucas uz kādu rakstu angļu valodā, ko viņam dienu iepriekš atsūtīja. Telefonsarunā ar "Delfi" viņš norāda, ka konkrētu portālu, kur šo informāciju ieguva, viņš nevar nosaukt, taču raksts tika nopublicēts ap to laiku, kad notika 6. jūnija Saeimas sēde.
Projekta ieviesēja Baltijā AS "RB Rail" 30. maijā, aptuveni nedēļu pirms Saeimas sēdes, kurā Šlesers salīdzināja abu kaimiņvalstu "Rail Baltica" staciju būvniecības izmaksas, informēja, ka pašlaik notiek Tallinas Ilemistes pasažieru termināļa būvniecības pirmā kārta ar līguma vērtību 45 miljoni eiro. Savukārt aplēstā līgumu kopējā vērtība ir aptuveni 160-170 miljoni eiro.
"Saskaņā ar "Rail Baltica Estonia" sniegto informāciju, kopējais Ilemistes stacijas budžets, ieskaitot publiskās zonas, saistīto infrastruktūru u.c., ir aptuveni 160-170 miljoni eiro, taču pēc dažām nedēļām plānots parakstīt līgumu par ziemeļu publisko teritoriju izbūvi, un vēl ir jāizsludina būvdarbu iepirkums par termināļa ēkas un dienvidu publiskās teritorijas būvniecību," "Delfi Bizness" norāda "RB Rail" Komunikācijas un starptautisko attiecību departamenta vadītāja Signe Nīgale, tādējādi mudinot secināt, ka arī Tallinas stacijas izmaksas būs krietni lielākas.
Satura projektu līdzfinansē Vācijas Federatīvā Republika konkursa par noturīgumu un medijpratības veicināšanu 2024. gada ietvaros. Par saturu atbild AS "DELFI".