Foto: LETA

"Sankcijas dara savu, viss tukšs jau nedēļu!" - šāds apgalvojums pie attēla, kur redzami tukši dzelzceļa sliežu ceļi Liepājas stacijā, guvis ievērojamu uzmanību sociālajos tīklos. Lai gan pret Krieviju un Baltkrieviju vērsto sankciju ietekme ir būtiski samazinājusi pārvadājamo kravu apjomu, komentētāju apgalvojumi, ka varam sākt demontēt sliedes, ir pāragri, norāda VAS "Latvijas dzelzceļš".

Attēli ar pavadošo tekstu video formātā sociālajos tīklos ievietoti no lietotājas Ingas Lazarenko konta, un ar šo video viņa izpelnījusies neparasti lielu uzmanību, proti, šis video sasniedzis krietni lielāku auditoriju nekā pārējais viņas saturs. Platformā "tiktok" šis video tas savācis ap 17 000 skatījumu, 400 "patīk" un gandrīz 200 komentāru – tajos lasāma kritika par sankcijām pret Krieviju un vairāki aicinājumi sliedes demontēt un nodot metāllūžņos. Ap 30 cilvēku dalījušies ar šo video savos kanālos. Portālā "Facebook" šis video ir vēl populārāks – tas sasniedzis ap 78 000 skatījumu, 106 "share", 318 "patīk" un pie tā "sabiruši" vairāk nekā 230 komentāru.

Foto: Delfi

Uz jautājumiem, cik bieži video autore novērojusi Liepājas staciju, lai nonāktu pie šāda secinājuma, un vai var ar kādiem datiem pamatot savus apgalvojumus, portāls "Delfi" atbildes nesaņēma. Savukārt uzņēmumā "Latvijas dzelzceļš" norāda - pēdējo gadu ģeopolitiskie procesi un starptautiskās sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju neapšaubāmi ir ietekmējušas un turpina ietekmēt kopējos dzelzceļa kravu pārvadājumu apjomus, tomēr sliedes tukšas nestāv.

Tā kā liela daļa no sektorālajām sankcijām jeb erobežojumi konkrētiem kravu veidiem stājās spēkā pakāpeniski, būtiskākā sankciju ietekme uz dzelzceļa pārvadājumiem sāka parādīties 2022.gada otrajā pusgadā, un tā turpinājās visu 2023.gadu, tādējādi ievērojamāks dzelzceļa kravu samazinājums redzams tieši 2023.gada apjomu statistikā.

Ja 2020.gadā pa dzelzceļa infrastruktūru Latvijā tika pārvadāti kopumā 24,11 miljoni tonnu kravu, tad 2021.gadā tie bija 21,9 miljoni tonnu, 2022.gadā - 21,58 miljoni tonnu, bet 2023.gadā jau 15,63 miljoni tonnu. Samazināšanās tendence turpinās arī šogad – šī gada 6 mēnešos ir pārvadāts par 21,1% mazāk kravu nekā 2023. gada 1. pusgadā.

Runājot specifiski par Liepājas staciju, arī tajā, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem ir vērojams kravu apgrozījuma kritums, taču apgalvojums, ka nenotiek nekas, būtu pārspīlēts. "Mūsu rīcībā ir dati par LDz meitas uzņēmuma, dzelzceļa pārvadātāja SIA "LDZ CARGO" kravas vagonu vidējo apgrozību Liepājas stacijā un pēdējos mēnešos (no 01.07.2024. līdz 11.08.2024) šis rādītājs ir bijis no 8 līdz 255 vagoniem dienā. Jāņem vērā, ka šie ir tikai viena pārvadātāja dati un kravu pārvadājumus Latvijā nodrošina arī citi uzņēmumi," norāda VAS "Latvijas dzelzceļš" preses sekretāre Agnese Līcīte.

Saturs veidots ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu. Saturā paustie viedokļi nepārstāv Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas oficiālo nostāju. Eiropas Komisija nav atbildīga par saturā iekļauto informāciju.

EU fundingBECID

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!