Jau ilgstoši tiek izteikta kritika par Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) monopolstāvokli, jo konkurences trūkums ir novedis pie pakalpojumu cenu paaugstināšanas. To norāda arī "Telegram" kanāls, kura ierakstā tiek apgalvots, ka Latvijā ir augstākās transportlīdzekļu numura zīmju izmaksas Baltijas valstīs un trešās augstākās tehniskās apkopes izmaksas Eiropas Savienībā. "Delfi Bizness" izpētīja, vai šie apgalvojumi atbilst patiesībai.
12. septembrī kādā "Telegram" kanālā tika publicēts, ka Latvijā ir dārgākās transportlīdzekļu numura zīmes Baltijas valstīs: "Igaunijā vienas numura zīmes izmaksas ir 2,15 eiro, Lietuvā — 1,39 eiro, bet Latvijā — 7,06 eiro". Tas ir Konkurences padomes (KP) 2020. gadā veikto tirgus uzraudzības pasākumu secinājums. Toreiz KP norādīja, ka numura zīmju vienīgais piegādātājs ir Vācijas uzņēmums "J. H. Tonnjes E.A.S.T. GmbH & Co", ar kuru CSDD uz to brīdi sadarbojās jau gandrīz 20 gadu.
Arī pēc KP pētījuma šis uzņēmums un tam piederošais "DKT Deutsche Kennzeichen Technik GmbH" ir uzvarējis CSDD izsludinātajos iepirkumu konkursos. Taču tas vairs nav vienīgais numurzīmju izgatavotājs un piegādātājs CSDD. 2024. gadā iepirkumos uzvarējuši arī Latvijas uzņēmumi — "ABI 2" un "BALTIJAS BANKNOTE".
Tomēr nav pamata uzskatīt, ka šīs ir aktuālās numuru zīmju izmaksas, jo kopš KP pētījuma ir pagājuši četri gadi, un KP to nav atkārtojusi.
Ekrānšāviņā arī norādīts, ka Latvijā ir trešā dārgākā tehniskā apskate Eiropas Savienībā. Tomēr "Telegram" ziņā nav minēts gads, kad dati tika iegūti un salīdzināti. Tehnisko apskašu izmaksu secinājums ir balstīts uz 2020. gada pētījumu, tāpēc šo datu pārpublicēšana bez norādes uz to iegūšanas laiku nav korekta.
"Delfi Bizness" nevarēja sazināties ar šī "Telegram" kanāla īpašnieku, lai noskaidrotu, kāpēc tika pārpublicēta četrus gadus veca informācija, jo kanālā nav norādīti ne tā īpašnieki, ne kontaktinformācija.
"Delfi Bizness" izpētīja, ka, lai gan Latvijā tehniskās apskates maksājums ir viens no zemākajiem Eiropas Savienībā — 34,44 eiro, piecu gadu griezumā vieglo transportlīdzekļu īpašniekiem izmaksas ir ievērojami augstākas nekā citur Eiropā, lai gan tās vairs nav trešās lielākās kā 2020. gadā. Iemesls tam ir tehnisko apskašu veikšanas biežums, jo Latvijā pēc automašīnas reģistrācijas tās jāveic ātrāk un biežāk nekā citās ES dalībvalstīs.
2023. gada jūnijā Saeima galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas nosaka, ka jaunu, iepriekš Latvijā un ārvalstīs nereģistrētu vieglo automobiļu tehnisko apskati pirmo reizi būs jāveic pēc trīs gadiem. Otrā tehniskā apskate jāveic ne vēlāk kā divus gadus pēc pirmās, trešā un ceturtā – vēl ik pēc diviem gadiem. Savukārt turpmākās apskates noteikts veikt katru gadu. Šāds tehniskās apskates intervāls būs spēkā no 2025. gada 1. janvāra.
Satura projektu līdzfinansē Vācijas Federatīvā Republika konkursa par noturīgumu un medijpratības veicināšanu 2024. gada ietvaros. Par saturu atbild AS "DELFI".