Transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti, bet nepiedalās satiksmē, tik un tā būs jāiegādājas civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA). Tā novembrī pieņemtos grozījumus skaidro kāda motocikla vadītāja sociālajā tīklā "Facebook", beigās retoriski vaicājot, kā tad sodīs tos, kam nav iegādāta polise. "Delfi Bizness" jautāja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojam (LTAB) un Finanšu ministrijai (FM) skaidrot jaunos grozījumus.
Video "Facebook" publicēts 26. novembrī – dienā, kad grozījumi izsludināti –, un tas skatīts jau 5,3 tūkstošus reižu. Video tiek skaidrots, ka, ja motocikls stāv garāžā vai cits transportlīdzeklis netiek izmantots ceļu satiksmē, bet tā reģistrācija nav pārtraukta, saskaņā ar grozījumiem būs nepieciešams iegādāties OCTA polisi. Video autore arī jautā, vai kāds zina, kā tiks sodīti tie, kam nav iegādāta OCTA polise, retoriski vaicājot, vai tiks nolasītas transporta numurzīmes publiskā vietā un pārbaudītas reģistros.
Grozījumi video ir intepretēti pareizi.
Iepriekš Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 3. pantā rakstīts, ka obligātās apdrošināšanas objekts ir transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskā atbildība (turpmāk — īpašnieka civiltiesiskā atbildība) par ceļu satiksmes negadījumā nodarīto zaudējumu trešajai personai.
Šobrīd definīcija ir grozīta to papildinot ar vārdiem: "lietojot transportlīdzekli transporta funkcijai, neatkarīgi no transportlīdzekļa lietošanas vietas un tā, vai transportlīdzeklis atradies kustībā".
Tas nozīmē, ka OCTA būs nepieciešama visiem reģistrētiem transportlīdzekļiem neatkarīgi no tā, vai tie piedalās satiksmē vai nē. Turklāt OCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem. Šie normatīvie akti neattieksies uz transportlīdzekļiem, kuru reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā uz laiku ir pārtraukta.
LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins un FM skaidro, ka grozījumi bija nepieciešami, lai Latvijas normatīvos aktus pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.novembra direktīvu (ES) 2021/2118. Direktīva nosaka, ka jāievēro Eiropas Savienības Tiesas spriedumi attiecībā uz ceļu satiksmes negadījumiem, kad transporta līdzeklis netiek izmantots, piemēram, ir novietots garāžā, stāvējis vai patstāvīgi netiek izmantots, norāda ministrijā. Abāšins piebilst, ka grozījumi pieņemti, lai arī šādos nelaimes gadījumos darbotos OCTA.
"Aicinu visus transportlīdzekļu īpašniekus pārliecināties, vai to īpašumā vai valdījumā esošajiem spēkratiem ir derīga OCTA. Ja transportlīdzeklis netiek ikdienā aktīvi izmantots, vai paredzēts, ka tas netiks ilgstoši lietots, rekomendēju tā īpašniekam apsvērt iespēju uz laiku pārtraukt spēkrata reģistrāciju," saka LTAB valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka šobrīd noris diskusija par esošo normatīvo aktu izmaiņām, lai ļautu pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, neveicot numurzīmju nodošanu.
Neapdrošināto transportlīdzekļu kontrole šobrīd tiek veikta ar Valsts policijas ekipāžu vai tehnisko palīglīdzekļu uzraudzību – tas nozīmē, ka kontrolēti tiek tikai tie spēkrati, kas piedalās ceļu satiksmē.
"Līdz ar grozījumu spēkā stāšanos Valsts policijas ekipāžas var pārbaudīt arī ceļmalās vai citur ilgstoši stāvošus transportlīdzekļus. Ja šādam spēkratam nebūs derīga OCTA, un nebūs pārtraukta tā reģistrācija, var tikt sodīts šī transportlīdzekļa īpašnieks. Tāpat tiek diskutēts arī par citiem neapdrošināto transportlīdzekļu kontroles mehānismiem nākotnē, tomēr tie prasīs atbilstošas izmaiņas normatīvajos aktos," skaidro Abāšins.
Satura projektu līdzfinansē Vācijas Federatīvā Republika konkursa par noturīgumu un medijpratības veicināšanu 2024. gada ietvaros. Par saturu atbild AS "DELFI".