Pagājušajā nedēļā Rīgas Bieriņu apkaimē uz gājēju un velosipēdistu takas tika pabeigts jauns koka tilts pār Mārupīti, kas uzcelts vasarā sabrukušā tilta vietā. Vēstot par šo jaunumu, kāds pašmāju portāls rakstīja, ka iepriekšējo tiltiņu "pērn sabojāja motociklisti". "Delfi" pārbaudīja, vai tas atbilst patiesībai.
Vecais tiltiņš, kas bija daļa no Zaļā veloceliņa maršruta Bieriņu apkaimes Mārupītes mežaparkā, sagruva jūlijā. Šo veloceliņa posmu ar tolaik jauno koka tiltu atklāja 2013. gadā. Savukārt šogad 13. decembrī Rīgas dome informēja, ka ir pabeigta jaunā tiltiņa būvniecība.
"FOTO: Bieriņu apkaimē atjaunots tilts pār Mārupīti, ko pērn sabojāja motociklisti" – ar šādu virsrakstu 14. decembrī par jaunā tiltiņa pabeigšanu rakstīja viens no Latvijas interneta ziņu portāliem "Jauns.lv". Tālāk rakstā norādīts, ka "iepriekšējais tiltiņš sabruka aizvadītajā gadā, kad to ilgstoši neatļauti izmantoja motociklisti".
Neko plašāk par virsrakstā un raksta ievadā paustajiem apgalvojumiem par motociklistiem medijs publikācijā nepaskaidro, bet ir publicēts Rīgas domes pārstāvja atgādinājums, ka tiltiņš ir paredzēts gājējiem un velosipēdistiem, kā arī aicinājumi ziņot pašvaldības policijai, ja pār tiltu pārvietojas mehanizētie transportlīdzekļi vai kāds to tīšām bojā.
Arī informācijas pirmavotā – Rīgas domes tīmekļvietnē, ziņā par jaunā tiltiņa pabeigšanu, – nekas par motociklistiem un viņu vainu nav teikts. Rakstā gan paskaidrots, ka iepriekšējais tiltiņš aizvadītajā vasarā sabruka, jo "to neatļauti izmantoja motorizētie transportlīdzekļi".
Tilts nav bijis labā tehniskā kārtībā
Lai vairāk uzzinātu, kādi ir iespējamie tiltiņa sabrukšanas iemesli, vai tajā vainojami motociklisti un kas šajā gadījumā slēpjas zem "mehanizētajiem transportlīdzekļiem", portāls "Delfi" sazinājās ar Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētāju Viesturu Zepu (LA).
Amatpersona pauž prieku par jaunā tiltiņa pabeigšanu un to, ka, vecajam sagrūstot, neviens nav cietis. "Skaidrs, ka kaut kas tur ir braucis pāri," atzīst Zeps, taču norāda, ka no Rīgas domes puses motociklisti tilta sagrūšanā netiek vainoti un dome šādu vēstījumu neizplata.
Zeps spriež, ka, pirmkārt, motociklam ar savu salīdzinoši nelielo svaru nebūtu jābūt problēmai tiltam. Otrkārt, no iedzīvotājiem esot saņemtas ziņas arī par smagākas tehnikas pārvietošanos pāri tiltiņam, piemēram, kvadriciklu un pat traktoriņa. Šāda versija izskanēja jau tad, kad tilts vasarā sagruva.
Vaicāts, vai tiltiņa primārais sabrukšanas iemesls nevarētu būt tā nolietojums un sliktais tehniskais stāvoklis, pat puve, par ko sociālo tīklu diskusijās ir norādījuši atsevišķi iedzīvotāji, Zeps norāda, ka tas varētu būt kompleksi – gan nolietojums, gan motorizētās tehnikas pārvietošanās.
Ja kāds ir vainīgs, motociklista tēls tam ir piemērots.
Viņš atzīst, ka tilta tehniskajam stāvoklim nav bijusi pievērsta pienācīga uzmanība, kas būs mācība priekšdienām – rūpīgāk monitorēt arī šādas būves. Tiltam patiešām prasījies remonts. Tāpat viņš pieļauj, ka tiltiņu izmantojusi celiņa un parka apsaimniekošanā izmantotā komunālā tehnika, piemēram, sniega tīrīšanas traktoriņi.
Mārupītes mežaparku apsaimniekojošajā uzņēmumā "Rīgas meži" portālam "Delfi" gan apgalvo, ka tā tehnika pāri tiltiņam nav pārvietojusies. Lai gan tiltiņa platums atļāvis to šķērsot kvadricikla izmēra tehnikai, uzņēmuma dārzniekiem koka tiltiņus izmantot ar transportlīdzekļiem neesot atļauts.
Uzņēmuma pārstāve Ieva Geistere skaidro, ka parka celiņi ir šauri, turklāt tehnika mēdz atstāt riteņu sliedes, tāpēc daļa apsaimniekošanas darbu šajā teritorijā tiek veikta ar rokām, bet vajadzības gadījumā tehnika uz celiņa posmu otrpus Mārupītei pārbrauc pa ielām.
Savukārt Bieriņu apkaimes attīstības biedrības valdes priekšsēdētāja Sanita Dika-Bokmeldere sarunā ar portālu "Delfi" uzsver, ka bijusi ļoti pārsteigta par apgalvojumiem, ka pie tilta sabrukšanas būtu vainojami motociklisti vai jebkādas citas motorizētās tehnikas vadītāji. Viņasprāt, tilts bija sliktā tehniskajā stāvoklī, kas arī ir tā sabrukšanas iemesls. Vēl dažas dienas pirms tilta bēdīgā gala viņa informējusi apkaimes koordinatori, ka tilts ir ieliecies un nav drošs. Tilta stāvoklis neilgi pirms tā sagrūšanas fiksēts arī fotogrāfijās.
Vai vispār bija motocikli?
Bieriņu apkaimes "Facebook" grupā atsevišķi komentētāji pauž izbrīnu par minēto virsrakstu, norādot, ka nekad nav redzējuši motociklistus uz tiltiņa. Kāds raksta, ka redzējis kvadriciklus, bet uz takas vismaz vienu reizi nofotografēta pat vieglā automašīna.
Zeps norāda, ka dome ir saņēmusi iedzīvotāju signālus, ka Mārupītes mežaparkā braukājuši enduro motocikli un kvadricikli. Pieķerts gan neviens neesot, tāpat arī tam neesot nekādu pierādījumu. Runājot par motocikliem, lielākais kaitējums ir nevis tiltiņam, bet tas, ka motocikli saārda takas un zemsedzi, spriež Zeps.
Jebkurā gadījumā Zeps aicina motociklistus nebraukāt pa tiltiņu un Bieriņu parka celiņiem, un tā vietā izvēlēties legālas motobraukšanas vietas. Piemēram, "Rīgas meži" ir iekārtojuši oficiālās enduro trases pie sporta kompleksa 333 un Jaunmārupē. Informācija par trasēm šeit.
Rīgas pašvaldības policija pēc savā rīcībā esošās informācijas pārbaudes portālam "Delfi" norāda, ka aptuveni pēdējā pusotra gada laikā kārtības sargu rīcībā nav nonākusi neviena sūdzība par motociklu vai cita veida tehnikas pārvietošanos pa Bieriņu taku un tiltiņu. Policija savā darbā sadarbojas ar apkaimju biedrībām un arī no tām šāda informācija nav saņemta, sarunā ar "Delfi" skaidro pašvaldības policijas pārstāve Ērika Verze.
Dika-Bokmeldere, kas pati dzīvojot netālu no tiltiņa līdzās gājēju un veloceliņam, noraida pieņēmumus, ka taku būtu apsēduši motociklisti. Viņa stāsta, ka 10 gadu laikā vienu reizi uz celiņa, bet ne uz tilta, ir redzējusi kvadriciklu un vienu reizi uz celiņa, ne uz tilta, nomaldījušos vācu mototūristus, kurus, iespējams, tur ievedusi navigācija.
"Delfi" sazinājās ar "Jauns.lv" redakciju, lai lūgtu komentāru par publikācijā pausto apgalvojumu avotu. Raksta autore atbildē paskaidroja, ka neilgi pirms jaunā tilta atklāšanas pati devusies atpūtas braucienā uz konkrēto vietu un jautājusi garāmgājējiem par tiltiņa sabrukšanas iemesliem. "Visbiežāk saņēmu atbildi "motocikli" vai "kvadricikli". Viens cilvēks norādīja, ka uz tilta bijusi puve," skaidro autore. Tiesa, portālā publicētajā rakstā nebija ne atsauce uz sarunu ar iedzīvotājiem, ne arī informācija par puvi.
Tāpat žurnāliste atsaucas uz domnieka Zepa sniegto informāciju, ka tilta sabrukšanas iemesls bijis "mehanizētā transporta" pārvietošanās, kā arī atgādinājumu, ka tiltiņš domāts tikai gājēju un velo kustībai.
Tomēr pēc saziņas ar "Delfi" 19. decembrī "Jauns.lv" rakstā veiktas izmaiņas, vairs notikušajā nevainojot tieši motociklistus. Virsraksts mainīts uz: "FOTO: Bieriņu apkaimē atjaunots tilts pār Mārupīti, ko pērn, iespējams, sabojāja mehanizētais transports". Savukārt teksts papildināts ar divām rindkopām, kurās pieminēts parka apmeklētāju teiktais un sociālajos tīklos iedzīvotāju komentētais, tostarp versijas par motocikliem, kvadricikliem, kā arī par komunālās tehnikas pārvietošanos un tilta tehnisko stāvokli.
Piemērots tēls vainošanai
No līdz šim iegūtās informācijas secināms, ka nav pamata tilta sagrūšanā vainot motociklistus. Iztirzātajā publikācijā motobraucēji fakta formā bija pasludināti par vainīgajiem tiltiņa sabojāšanā, nekādā veidā neidentificējot šādu apgalvojumu avotus un nepaskaidrojot, ka tā, iespējams, bijusi atsevišķu iedzīvotāju versija par notikušo, nevis oficiālas iestādes secinājums.
Tāpat, kā atzīst Zeps, ja arī kāds motociklists braucis pa tiltiņu, tas pats par sevi nevarētu būt iemesls būves sagrūšanā. Nav arī pierādījumu, ka vispār tiltiņu masveidīgi būtu šķērsojuši motobraucēji.
"Motociklisti ir vainīgi pie visa, sākot no "Rail Baltica" līdz Donalda Trampa ievēlēšanai," ironiski situāciju, kurā motobraucēji bez nepārprotama pamatojuma apsūdzēti tiltiņa sabojāšanā, komentē Latvijas Motoklubu asociācijas (MCA) sekretārs Arnis Blodons.
Viņš spriež, ka aizspriedumi pret šo sabiedrības grupu nāk arī no filmām par "sliktajiem motociklistiem", savukārt medijiem motociklistu piesaukšana ir literāra alegorija. "Ja kāds ir vainīgs, motociklista tēls tam ir piemērots," rezumē Blodons.