Latvija ir viena no Eiropas Savienības dalībvalstīm, kur jau ceturto gadu tiks rīkota Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes (EFSA) organizēta kampaņa par pārtikas drošību – "Safe2Eat" (Par pārtiku bez riskiem veselībai!). Visu šo gadu kampaņas ietvaros norisināsies dažādas sabiedrības informēšanas aktivitātes, kuras skaidros aktuālākos jautājumus par pārtikas nekaitīgumu un kvalitāti, kas ir zinātniski pamatota. Latvijā tiks izceltas tādas tēmas kā ēdienu ilgstoša uzglabāšana, pārtikas higiēna, apstrāde un pārtikas drošības mītu izplatība internetā.
Sociālie mediji būtiski ietekmējuši to, kā mēs patērējam ar pārtiku saistītu saturu. Mēs ātri un ērti varam atrast sev iemīļotas receptes, iepazīties ar jauniem restorāniem, baudīt estētiskas ēdienu fotogrāfijas vai video. Tomēr piesātinātā sociālo mediju vide un satura veidotāju vēlme pēc klikšķiem un skatījumiem ir radījusi augsni dažādu mītu izplatībai, it īpaši pārtikas drošības jomā. Šie mīti var būt dažādi – sākot no it kā nekaitīgiem padomiem, beidzot ar potenciāli kaitīgu prakšu popularizēšanu, piemēram, pārliecība, ka iepuvušus ābolus nevajag izmest, bet gan izvārīt ievārījumā.
"Lai mēs pasargātu cits citu, ir svarīgi, ka par pārtikas drošības pamatiem tiek runāts jau ģimenē. Iespējams, daudzi cilvēki no bērnības atceras: ja no ievārījuma noņem pelējumu, to patērēt ir droši. Tomēr tā nebūt nav taisnība! Pelējuma sēne ievārījumā var būt paspējusi izplatīties pa visu burku, kaut ar neapbruņotu aci mēs to neredzam, tomēr tā tur ir. Šādi un citādi mīti ir iesakņojušies jau ļoti sen, un sociālo mediju attīstība ir radījusi klāt vēl jaunus. Šī iemesla dēļ kampaņa par pārtikas drošību ir ļoti vērtīga un vajadzīga, lai sabiedrībai atgādinātu par zinātnē balstītiem ieteikumiem un izskaustu nepatiesu informāciju," norāda zinātniskā institūta "BIOR" direktore Olga Valciņa.
Tādēļ šogad informatīvās kampaņas Safe2Eat atklāšanas pasākumā tiks rīkota aizraujoša viktorīna, kura ļaus Latvijas ģimenēm ne vien pārbaudīt savas zināšanas par pārtikas drošību un noskaidrot, vai internetā sastopamie mīti ir patiesi, bet arī uzzināt daudz jauna no institūta "BIOR" ekspertiem. Kopumā viktorīnā sacentīsies četras komandas, no tām divas dosies uz finālu, kurā sacentīsies par 1. un 2. vietu. Uzvarētāju komandas saņems universālās dāvanu kartes 150 EUR un 100 EUR vērtībā. Arī pārējie dalībnieki nepaliks ar tukšām rokām, bet tiks pie garšīgām veicināšanas balvām.
Iesniegtos atbilžu variantus vērtēs un viktorīnas uzvarētājus noteiks zinošu ekspertu žūrija:
pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" direktore Olga Valciņa;
pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" uztura speciāliste Inese Siksna;
pārtikas un veterinārā dienesta Dzīvnieku izcelsmes produktu ražošanas uzraudzības daļas vadītājs Andris Vaiders.
Pasākumu vadīs un par lielisku atmosfēru tajā rūpēsies atraktīvā TV personība Māris Grigalis.
Mediji ir laipni aicināti apmeklēt pasākumu klātienē, savukārt sekot līdzi pasākumam attālināti varēs "BIOR" Facebook lapā: šeit, kā arī portālā delfi.lv.
Informatīvā kampaņa Safe2Eat tiek rīkota jau trešo gadu, lai skaidrotu iedzīvotājiem aktuālus jautājumus par ES pārtikas nekaitīgumu un kvalitāti, kas ir zinātniski pamatota. Kampaņā zinātnieki un nozares speciālisti palīdz patērētājiem veikt veselīgas izvēles ikdienā, izvēloties pārtiku sev un savai ģimenei. Turklāt kampaņa stiprina pastāvīgu sadarbību starp zinātnisko institūtu "BIOR" un Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādi EFSA, patērētāju organizācijām, pārtikas ražotājiem un sabiedrību, palīdzot iedzīvotājiem uzticēties pārtikai, ko viņi patērē. Papildu informācijai apmeklējiet kampaņas oficiālo mājaslapu šeit.