Foto: No Imanta Ziedoņa muzeja krājums (fotogrāfs nezināms).
Imants Ziedonis
Tā bija palaunadža pārpalika,
Ko tēvs no jūras bieži veda mums.
Bet kā mums garšoja šī mazā rika!
Par to vēl šodien domāju es, māt,
Vai būtu es pēc maizes šīs tā tiecies,
Ja nebūtu tai darvas garšas klāt,
Pēc benzīna ja nesmaržotu rieciens.
Vai mājā maizes trūka! – Ēd, cik lien.
Un tomēr gaidījām mēs tēvu malā.”
(Fragments no dzejoļa “Jūras maize”, 1959)
Jau vidusskolas gados Ziedonim atklāj tuberkulozi
Slimība liedz viņam studēt Bulduru dārzkopības tehnikumā, un 1952. gadā viņš neklātienē sāk filoloģijas studijas Latvijas Universitātē, kuras 1959. gadā noslēdz ar diplomdarbu “Atskaņu jautājums latviešu padomju kritikā”. Līdzās augstskolai strādā vairākus darbus – kā ceļu remontstrādnieks, bibliotekārs un skolotājs.
20. gadsimta 60. gados
Ziedonis sāk nodarboties ar jogu un daudz ceļo. 1961. gadā ar gaiši zilo motociklu IŽ viņš dodas uz Latgali un gar Latvijas jūras krastu. Togad iznāk Ziedoņa debijas dzejas krājums “Zemes un sapņu smilts” un viņš kopā ar Regīnu Ezeru tiek uzņemts Rakstnieku savienībā. 1962. gadā Ziedonis uzsāk studijas Augstākajos literatūras kursos Maskavā.
Dzejolis “Mīlestība divreiz neatnāk”
no krājuma “Sirds dinamīts” ieskanas Liepājas teātra koncertmeistares, vēlāk pazīstamās dziesminieces Austras Pumpures balsī. Viņai savas jaunākās dziesmas uztic komponists Imants Kalniņš. Pēc viņas šo dziesmu dziedājis gan Ainars Mielavs, gan Māra Upmane-Holšteine, gan citi mūziķi un arī dziedošie aktieri. 2019. gadā, svinot grupas “Autobuss debesīs” pastāvēšanas 20. gadadienu, dziesmu jaunā versijā ieraksta Imanta Kalniņa dēls Marts Kristiāns Kalniņš.
Stūre trīc rokās manās.
Puikas, šis brauciens būs tāls un smags,
Tā būs izlaušanās.
Tā būs izraušanās no tā, kas man ir,
Tajā, ko gribu es dabūt.”
(Fragments no dzejoļa “Stūre”, 1965)
Šķelmīga skuķe
Man viņa ir
Mana saulespuķe”
(Fragments no dzejoļa, kas iekļauts krājumā “Es ieeju sevī”, 1968)
1967. gadā Dailes teātrī Pēteris Pētersons iestudē dzejas izrādi “Motocikls” ar Imanta Kalniņa mūziku un Ziedoņa dzeju. Šis iestudējums kļūst leģendārs un tiek uzskatīts par konceptuālu poētiskā teātra aizsākumu Latvijā. Scenogrāfiju veido Kurts Fridrihsons, uz skatuves – Harijs Liepiņš, Uldis Pūcītis, Olga Dreģe u. c. Ziedonis iesaistās arī Pētersona nākamajās dzejas izrādēs Jaunatnes teātrī.
1969. gada 1. decembrī raksta “Rīgas Balss”.