Foto: Imanta Ziedoņa muzeja krājums. (fotogrāfs nezināms)
Kārlis Dambrāns, Delfi
Raimonds Pauls sarakstījis vairāk nekā 40 dziesmu ar Ziedoņa tekstiem. Kā saka pats komponists – gan lustīgas ziņģes, gan nopietnus gabalus, gan lielus hitus, kam visa publika koncerta beigās dzied līdzi.
Īpaši jāpiemin 70. gados tapušais Paula dziesmu cikls ar Ziedoņa vārdiem, no kura populārākās ir melodijas “Nenes zvaigznes istabā”, “Lapsenes nāve”, “Caurvējā” un arī citas. Tāpat Ziedoņa rakstītās rindas skan tādos Paula hitos kā “Dziesmiņa par prieku”, “Meitene ar kallu ziediem”, “Tā es tevi mīlēšu” un citās. 2018. gadā iznāk albums “Visas taisnības”, kurā Paula dziesmas ar Ziedoņa tekstiem jaunās interpretācijās ietērpj Raimonds Gusarevs un DJ Monsta, bet dzied Renārs Kaupers, Goran Gora, Māra Upmane-Holšteine un citi.
1974. gadā
uz ekrāniem nonāk jau tapšanas gaitā lielu ažiotāžu raisījusī režisora Gunāra Pieša filma “Pūt, vējiņi!”, kurai Ziedonis raksta scenāriju. Filmas tapšanas laikā starp dzejnieku un režisoru rodas domstarpības. Abiem ir kardināli atšķirīgs galveno tēlu redzējums, atklāj Latvijas Televīzijas dokumentālā filma “Filmas arheoloģija. Pūt, vējiņi!”. Ziedonis uzskata, ka Piesis no Raiņa filosofiskajām problēmām aizgājis uz melodramatisku sadzīves drāmas trijstūri. Konflikts ir atklāts un publisks. Tā sekas – Ziedonis atsakās no scenārija autorības un filmu neuzskata par veiksmīgu. Tiesa, no “Pūt, vējiņi!” titriem Imanta Ziedoņa vārds netiek izņemts un joprojām ir tur lasāms.
Fragments no Ziedoņa esejas “Spēlēju, dancoju”, 1976
1977. gada
nogalē Ziedonis kopā ar astoņpadsmit citiem PSRS kultūras darbiniekiem apmeklē Ziemeļameriku, piedalās literāros sarīkojumos un tiekas ar trimdas latviešiem, tādējādi veidojot saikni starp padomju Latvijas un trimdas latviešu rakstniekiem. “Ziedonis spējis pārsteigt latviešu sarīkojumu auditorijas kā dziļš latviskās zemnieku kultūras vērtību izpratējs un reizē moderns, izaicinošs logosa kultūras nesējs,” grāmatā “Dzelzsgriezēji” raksta literatūrzinātniece Eva Eglāja-Kristsone. “Viņa viedoklī ieklausījās, viņa harismai uzticējās, reizē gan arī to apšaubot (..).”
RE, KĀ SAULE SPĪD!
IEMĀCIES SAULI, KUKAINĪT!
RE, KĀ LAPELE, ZAĻĀ UN VĀRĀ,
ELPO
IEKŠĀ UN ĀRĀ!
SKUJA NEDUR
TAM, KAS NAV SKUJĀ GĀZIES.
KUKAINĪT,
NEUZBĀZIES!
KUKAINĪT,
RE, KĀ SAULE SPĪD!
IEMĀCIES SAULI,
KUKAINĪT!
(Dzejolis no krājuma “Re, kā”, 1981)
1985. gadā
iznāk kopā ar mākslinieku Kurtu Fridrihsonu veidotā grāmata “Pasāžas”. Abu sadarbībai pirmsākumi meklējami jau 70. gadu vidū, kad notika Fridrihsona personālizstāde. Ziedonis pierakstīja acumirklīgās asociācijās, ko viņam izstādē redzamie mākslinieka darbi viņam raisīja.
Kamēr nav trešā, mēs sevi nepazīstam.”
(Imants Ziedonis. “Kolorīta burvība. Trīs” no grāmatas “Pasāžas”, 1985)