Foto: "Shutterstock"

Profesionālā izdegšana: kā pasargāt darbinieku?
Sabiedrībā joprojām atrodas tādi, kuri izdegšanu darbā uzskata par izdomātu slimību – mūsdienu fenomenu, kas tiek likts lietā kā aizbildinājums slinkošanai. Patiesībā par pārstrādāšanās izraisītām sekām runā jau teju pusgadsimtu. Tiesa, tikai pēdējos pārdesmit gados darba devēji arvien aktīvāk rīkojas, lai mazinātu spriedzi un veicinātu savu darbinieku labbūtību, kas tieši ietekmē arī produktivitāti un darba rezultātu.
Kas ir izdegšana?
Izdegšanas sindroms ir emocionālā un/vai fiziskā noguruma un izsīkuma stāvoklis, kura iemesls ir ilgstoša pārslodze un emocionāls diskomforts. Izdegšana izpaužas kā pastāvīgs nogurums, intereses zudums, motivācijas trūkums, nomākts garastāvoklis, viegla aizkaitināmība. Ja šīs pazīmes ilgstoši ignorē, var rasties arī galvas un muskuļu sāpes, ēšanas un miega traucējumi, uztveres problēmas un koncentrēšanās grūtības, kā rezultātā samazinās darbaspējas.

Pārāk liela darba slodze, atbildība, lielas prasības, mazs sociālais atbalsts un neatbilstošs materiālais un emocionālais atalgojums ir šā stāvokļa veidošanās priekšnosacījumi. Ar izdegšanu var saskarties ikviens – gan augsta ranga priekšnieki, sabiedrībā zināmi cilvēki un fiziskā darba veicēji, gan arī studenti un jaunās māmiņas.

Pazīmes, kuras vadītājiem, darba devējiem un kolēģiem nevajadzētu ignorēt darbinieka uzvedībā, jo tās var liecināt par izdegšanu:

• intereses zudums, nevēlēšanās uzņemties iniciatīvu;
• nevēlēšanās uzņemties jaunus pienākumus un atbildību;
• emocionāla atsvešināšanās no kolēģiem un apkārtējiem;
• kavēšanās ar darba pienākumiem un termiņiem;
• viegla aizkaitināmība, cinisms un bieži konflikti ar citiem;
• nevīžība un nevērība pret savu izskatu
• apātija, vienaldzība;
• alkohola vai psihotropo vielu lietošana.
Pētījumu kompānija "Kantar" pērn ziņoja, ka vismaz 41% no algotiem darbiniekiem Latvijā piedzīvojuši izdegšanas pazīmes. Visnotaļ pozitīvi vērtējams fakts, ka piecu gadu laikā kopš 2018. gada, kad tika veikts iepriekšējais mērījums, ir samazinājies to darbinieku īpatsvars, kuri ir piedzīvojuši kādas izdegšanas pazīmes – attiecīgi no 48% uz 41%. Tajā pat laikā īpatsvars joprojām ir ļoti augsts.
Kā pasargāt darbiniekus no izdegšanas?
Viens no izdegšanas pamanīšanas stūrakmeņiem ir zinoši vadītāji, kas tur roku uz pulsa – tāds bija viens no būtiskākajiem secinājumiem “Delfi” platformas #darbavietas rīkotajā diskusijā “Labbūtība kā prioritāte: uzņēmumu pieredze un izaicinājumi ceļā uz veselību darba vietā”. Svarīgi, lai izdegšana uzņēmumā nebūtu tabu tēma, bet gan temats, par kuru var atklāti runāt.
  • Izdegšanu bieži izraisa ne tikai lielais darba apjoms, bet arī sajūta, ka darbs netiek pietiekami novērtēts. Darbiniekiem ir vajadzīga atzinība par paveikto, un arī morālais novērtējums ir ļoti svarīgs.
  • Darbinieku izdegšanas riska novēršanā ir svarīgi rīkoties preventīvi un jau laukus padomāt, kā risku mazināt. Ne velti profesionālajā vidē parādījies jēdziens “darba un privātās dzīves līdzsvars”. Izvēloties nākamo darba vietu, cilvēkiem, īpaši jaunākajai paaudzei, vairs nav svarīgs tikai algas apmērs, bet arī visi tie faktori, kas ļauj būt maksimāli produktīviem, nodrošina pilnvērtīgas atpūtas iespējas un veicina labbūtību.
  • Šobrīd veidojas vide, kurā darba devējiem jācenšas piesaistīt un noturēt darbiniekus, pievēršot lielāku uzmanību viņu labklājībai. Lai saglabātu pašreizējos darbiniekus, tiek vairāk domāts par elastīga darba laika iespējām, risināti jautājumi par atalgojuma paaugstināšanu un dažādu papildu labumu nodrošināšanu.
"Kantar" pētījumā arī atklājās, ka katrs ceturtais strādājošais stresa mazināšanai lieto alkoholu, kā arī ir saskāries ar ēšanas traucējumiem. Savukārt aptuveni katrs piektais darbinieks trauksmes mazināšanai lieto bezrecepšu vai recepšu medikamentus, vai regulāri slimo. Katrs desmitais apmeklē kādu speciālistu (psihologu, psihoterapeitu, psihiatru u.tml.).
Vadītājiem ir ļoti liels izaicinājums pamanīt izmaiņas darbinieka uzvedībā un darbā – īpaši uzņēmumos, kur darbs notiek attālināti vai tikšanās ir visai garāmejoša. Arī pašam darbiniekam nebūt nav viegli runāt ar savām problēmām ar vadītāju dažādu iemeslu dēļ: cilvēks izveidojis savu tēlu, pozicionējis sevi kā labu darbinieku, nav pieradis runāt par sajūtām. Ko darīt, ja acīgs vadītājs vai personāla speciālists pamana problēmu? Plašāk lasi šeit.
Foto: "Shutterstock"
Jāatceras, ka ne tikai uzņēmums var būt atbildīgs par darbinieka izdegšanu – to var ietekmēt arī personīgie faktori ārpus darba. Mēs mudinām mūsu darbiniekus līdzsvarot darbu un atpūtu, novilkt robežas attiecībā uz darba uzdevumiem, kā arī strukturizēt savu ikdienu.
Baiba Zilgalve
"Elfa Distrelec" personāla koordinatore
ELFA DISTRELEC PIEREDZE

Nav noslēpums, ka mēs gandrīz trešdaļu no dzīves pavadām darbā – ir jāprot atrast balanss starp privāto un profesionālo dzīvi. Ir darbinieki, kuri spēj veiksmīgi pielāgoties dzīves straujajam ritmam un efektīvi izpildīt visus uzdevumus, strādāt ar degsmi un neļauties rutīnai, bet ir darbinieki, kuri nespēj tikt līdz – darbinieki izdeg, viņu produktivitāte un resursi samazinās katru dienu. To var veicināt dažādi faktori, piemēram, pārslodze, ilgstošs stress vai liels atbildības slogs.


Profesionālā izdegšana var skart ikvienu – gan augstāka, gan zemāka līmeņa speciālistus un vadītājus. Psiholoģe Marija Ābeltiņa profesionālo izdegšanu raksturo kā stāvokli, kurā fiziskie spēki izsīkst līdz ar emocionālajiem spēkiem. Cilvēks sākt justies cinisks, pesimistisks un vēlas būvēt distanci starp sevi, kolēģiem un pat ģimeni.


Ir dažādi cilvēku tipi, kuriem izpaužas izdegšanas sindroms:


  • Darbinieki, kuri ir padevušies. Viņi ir mēģinājuši risināt problēmas saistībā ar toksisku darba vidi, kolēģiem un darba organizāciju, bet neveiksmīgi. Šie cilvēki vairs nav produktīvi, iespējams, krasi mazāk strādā, un viņus pārņem bezcerības sajūta.

  • Darbinieki, kuriem ļoti patīk sava profesija un fanātiski pārstrādājas. Viņiem tas ir sirdsdarbs, tā dēļ viņi pat ir gatavi riskēt ar savu veselību.

  • Darbinieki, kuri baidās no stresa situācijām. Rezultātā viņi ieslīgst rutīnā un garlaicībā, kas veicina stresu. Šie cilvēki izvairās no dažādiem projektiem, dara minimumu un zaudē enerģiju.

Kā uzņēmums mēs apzināmies savu atbildību šajā jautājumā. Svarīgākais ir būt atklātiem un informēt darbiniekus par izmaiņām, rūpēties par drošu un patīkamu vidi, kā arī par kolēģu labsajūtu. Ja mēs pamanām, ka kāds kolēģis izdeg vai darba vide kļūst toksiska, mēs cenšamies nekavējoties risināt šīs problēmsituācijas. Tāpat ir ļoti svarīgi nenovērsties, kad darbinieks vēršas pēc padoma vai palīdzības.


Tomēr jāatceras, ka ne tikai uzņēmums var būt atbildīgs par darbinieka izdegšanu – to var ietekmēt arī personīgie faktori ārpus darba. Mēs mudinām mūsu darbiniekus līdzsvarot darbu un atpūtu, novilkt robežas attiecībā uz darba uzdevumiem, kā arī strukturizēt savu ikdienu. No pirmā acu uzmetiena darbs no mājas var šķist ļoti pievilcīgs, tomēr tas var radīt paaugstinātus riskus, kuri tiek nomaskēti ar attālinātā darba ērtībām. Tāpēc mūsu uzņēmuma politika nosaka, ka darbiniekiem ir jāstrādā 40% no biroja un 60% no mājām. Šī līdzsvara nodrošināšana ļauj vadītājiem labāk novērtēt darbinieku emocionālo stāvokli un savlaicīgi identificēt iespējamos izdegšanas simptomus. Lai gan tehnoloģijas ir ievērojami attīstījušās, tās nevar pilnībā aizvietot tiešu, reālu kontaktu darba vidē.


Pie mums, "Elfa Distrelec", mēs strādājam pēc principa, ka svarīgākais ir savstarpēja komunikācija. Mūsu galvenais mērķis ir uzklausīt darbiniekus un sniegt atbildes uz viņu jautājumiem vai atbalstu vajadzīgā brīdī, lai viņi justos saprasti un pamanīti. Atpūta pusdienas pārtraukumā, jauno darbinieku iedrošināšana veidot pasākumus departamenta ietvaros, strādāšana no mājām vai atklāta saruna un ieteikumi no uzņēmuma personāla speciālistiem – tie ir tikai daži piemēri, kā mēs cenšamies atbalstīt savus darbiniekus, lai izdegšana nekļūtu par ikdienu.