Foto: "Shutterstock"

Uz sapulci džinsos un kedās. Vai pastāv biroja ģērbšanās etiķete?
Mūsdienās tiek piedāvāts plašs un daudzveidīgs apģērbu un aksesuāru klāsts katrai gaumei, taču gaume ir ļoti subjektīvs jēdziens, un izpratne par to katram ir sava. Apģērbs ir kā vizītkarte, kas raksturo mūsu vērtības un dzīvesveidu, un tam var izrādīties arī izšķiroša loma pirmā iespaida veidošanā, piemēram, darba intervijā. Lai gan sen pagājuši laiki, kad biroja vidē dominēja “baltās apkaklītes”, un ofisa etiķete kļuvusi daudz ikdienišķāka, jautājums paliek atklāts – vai saplēsti džinsi un “padzīvojušas” sporta kedas ir labākā izvēle korporatīvajā vidē?
Uzsākot darba gaitas kādā uzņēmumā, ir svarīgi pirms tam izpētīt un painteresēties, kā konkrētajā darbavietā pieņemts ģērbties, jo ir jomas, piemēram, valsts iestādes, kur joprojām priekšroka tiek dota konservatīvākam tēlam. Ģērbšanās etiķete ir cieši saistīta ar cieņas un attieksmes jautājumu – tā ne tikai pauž katra cilvēka individualitāti, bet arī nostāju pret tiem, ar kuriem ikdienā nākas komunicēt. Ikvienam der atcerēties divus pamatprincipus.
  • Ikdienas etiķete – cilvēks pārstāv pats sevi, piemēram, sabiedriskajā transportā, dodoties uz veikalu, kafejnīcā, koncertā utt.
  • Lietišķā etiķete – cilvēks pārstāv ne tikai sevi, bet arī darbavietu, uzņēmumu, savu profesiju utt.
Kā ģērbjas tavā birojā?
Priekšstati par to, kā ģērbties, dodoties uz biroju vai kādu formālu sapulci, nav akmenī cirsti un var atšķirties atkarībā no uzņēmuma kultūras un vērtībām. Tiesa, ir vērtības, kas paliek nemainīgas, – apģērbam vienmēr jābūt tīram un koptam. Četri izplatītākie ģērbšanās stili korporatīvajā vidē:
  • "business formal" – vīriešu garderobē tas nozīmē uzvalku, kreklu, kaklasaiti un klasiskus apavus. Sievietēm – bikškostīms, žakete, blūze, ne pārāk pieguļoši svārki garumā līdz ceļiem vai nedaudz pāri, klasiski, slēgti apavi. Šis ģērbšanās stils ir izplatīts juridiskajos uzņēmumos, finanšu institūcijās un augsta līmeņa korporatīvajā vidē;
  • "business professional" – šis ģērbšanās stils ir mazāk formāls nekā iepriekš minētais (“business formal”). Tas ietvert bleizeru (mazāk formāla žakete), klasiska piegriezuma bikses. Sievietēm – arī klasiska kleita un svārki. Ļoti izplatīts stils daudzviet korporatīvajā vidē;
  • "business casual" – formālo un ikdienišķo apģērbu kombinācija. Vīriešiem – žakete, brīvi krītošs krekls, polo krekls, bikses – var būt haki vai gaišā krāsā. Sievietēm – bleizers, blūze, klasiskais tops, bikses, svārki, kleita;
  • "casual" – brīvs, ikdienišķs apģērbs, piemēram, džinsi, T krekls un sporta apavi. Šis stils ir ļoti izplatīts radošajās jomās un tehnoloģiju jaunuzņēmumos.
Lai nenošautu greizi ar apģērba izvēli, vēlams izpētīt, kā ierasti ģērbjas konkrētās profesijas pārstāvji. Tāpat arī vēlams izzināt uzņēmuma nostāju šajos jautājumos – daudzās korporācijās vēlamais ģērbšanās stils ir atrunāts iekšējās kārtības noteikumos.
Mēs katrs esam individualitāte, tomēr der arī atcerēties – atsevišķi apģērbi un aksesuāri īsti neiederas pat visbrīvākajā un ikdienišķākajā biroja vidē. Lūk, “sarkanie karogi”, no kuriem vajadzētu izvairīties: iešļūcenes jeb pirkstiņčības, tops, kas atkailina nabu, sporta šorti, minisvārki, caurspīdīga blūze u. tml. Daļa no mūsu tēla ir arī aromāts, tāpēc nevajadzētu pārcensties ar smaržām.
Foto: "Shutterstock"
Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes 2022. gada dati, Latvijā no darba tirgus iziet par 31% vairāk cilvēku, nekā ienāk. Viens no darbaspēka nepietiekamības iemesliem ir zema lojalitāte un augsta kadru mainība. “Eco Baltia” to risina, mērķtiecīgi uzlabojot darba vidi. Dažas aktivitātes šo to maksā – pērn grupas uzņēmumu darbiniekos esam investējuši miljonu eiro. Citas nemaksā neko, piemēram, ļaut darbiniekam ģērbties tā, kā viņš jūtas ērti.
Māris Simanovičs
AS “Eco Baltia” valdes priekšsēdētājs
ECO BALTIA PIEREDZE

Biroja dzīvē laiks pirms un pēc Covid-19 ir divas dažādas ēras. Mainījušies gan darba dzīves paradumi, lielu daļu pienākumu veicot attālināti, gan ģērbšanās stils. Spriežu pēc sevis un kolēģiem: ja pirms pandēmijas man bija 20 uzvalki, kurus visus arī cītīgi valkāju, tagad tikai retu reizi esmu ģērbies uzvalkā ar kaklasaiti, un arī “Eco Baltia” birojā kopumā dominē "smart casual" jeb eleganti komfortablais stils. Jaunā paaudze ģērbjas relaksēti un par lietišķo stilu daudz neiespringst, vecā kaluma darbinieki vēl uzvelk kreklu un botās uz darbu nenāk. Ja kāds labāk jūtas uzvalkā, neviens viņam to prieku neliedz. Bet kopumā laiki ir mainījušies, un, ja “vecajā pasaulē” bijām pieraduši pie biznesa stila, tagad dominē ērtības, kas lielā mērā nosaka to, cik laimīgs un attiecīgi uzņēmumam lojāls būs darbinieks.


Ērtības gan nenozīmē haosu. Ir jābūt cieņai pret pārējiem kolēģiem, lai nav tā, ka prieka par savu izskatu nav ne pašam, ne citiem. Tomēr apģērbs nav tieši saistīts ar darba produktivitāti – svarīgi, lai darbinieks justos komfortabli.


Cita lieta ir biznesa tikšanās: ja gaidāma kāda spraigāka diskusija ar biznesa pārstāvjiem, gribas izskatīties pārliecinātam par sevi, radīt atbildīgas personas iespaidu. Tāpat darba intervija, kad kandidāts par sevi veido pirmo iespaidu. Tad gan ir svarīgi redzēt, kā cilvēks sevi pasniedz, kā runā un izskatās, vai redzam viņā mūsu uzņēmuma vēstnesi, vai nē. Lai arī situācijas var būt atšķirīgas atkarībā no amata, kas pie mums ir daudzveidīgas, galvenais, ko no saviem kolēģiem sagaidu saimnieka jeb “vīrs un vārds” attieksmi.


“Eco Baltia” grupas uzņēmumu darba specifika paredz arī darbu rūpnīcās, kur, protams, ir jāvalkā īpašs darba apģērbs. Tam ir noteikta funkcija – apavi, kas pasargā no traumām, atstarojoši elementi utt., taču arī darba apģērbam ir jāatbilst darbinieku vajadzībām, kuras noskaidrojam iekšējās aptaujās. Te būtisks ir ilgtspējas aspekts. Nav māksla nopirkt kaut ko tādu, kas ļoti ātri nonēsājas un ir izmetams, vairojot atkritumu kalnus, ko mēs jau saknē ar savu darbību cenšamies valstiski mazināt. Tāpat, piemēram, mūsu uzņēmumā “Nordic Plast” tiek izmantot darba apģērbs, kas radīts no otrreizējām izejvielām.


Pasaulē viss norisinās cikliski, arī mode – uzvalki, "smart casual" stils, ērta nevērība, un atkal viss no gala. Finanšu sektorā droši vien ir citādi, bet biznesa vidē savu vietu birojos nostiprina polo krekli, adījumi utt., un uzvalks kļūst par īpašu notikumu. Mēs savu darbinieku mainību pērn esam samazinājuši par 10,5% un darbinieku apmierinātības vērtējumā saņēmuši 8,2 balles no 10. Domāju, ka te savs nopelns ir arī džinsiem.