Teksts: Sabīne Košeļeva
Foto: "Shutterstock"
- Nodrošina elastīgu darba laikuLīdz ar pandēmijas attālinātā darba pieredzi un privātās un darba dzīves līdzsvara svarīguma aktualizēšanos akmenī iekalts darba režīms no deviņiem līdz pieciem vairs neiet kopā ar realitāti. Darba ņēmējiem ir svarīga fleksibilitāte, jo dzīve sen jau vairs nenorit tikai darbā un birojā. Vienlīdz svarīgi ir arīdzan hobiji, ārpus darba projekti un pasākumi, pilsoniskā aktivitāte un – galu galā! – ģimene.
- Nodrošina izaugsmes iespējasNe visi vēlas kāpt pa karjeras kāpnēm uz augšu un ieņemt varas virsotnes, taču profesionālo zināšanu un prasmju dažādošana un papildināšana ir svarīga, lai motivētu un radītu labvēlīgus apstākļus jaunu talantu uzmirdzēšanai. Darbinieku izaugsmes stimulēšana savukārt atmaksājas kā lojalitāte, produktivitāte un vēlme uzturēt ilgtermiņa darba attiecības.
- Veicina radošu un brīvu atmosfēruUn jau atkal – darba vieta vairs nav stīva vide, kurā no deviņiem līdz pieciem rātni jāsēž pie galda, jāuzvedas tikai un vienīgi saskaņā ar kādu noteiktu reglamentu, neparādot savu īsto personību. Nodrošinot nepiespiestu atmosfēru, darbinieki jūtas emocionāli piederīgāki savai darba vietai, un brīvā gaisotnē arī idejas rodas brīvāk un komunikācija norit veiksmīgāk.
- Kultivē personībuCilvēki, kuri ir ieinteresēti profesionālajā attīstībā, arī ārpus darba meklē izaugsmes iespējas, lai dzīvotu dzīvi pilnasinīgi un vērtīgi. Vai tas ir hobijs, radošs projekts vai papildu profesionāla nodarbošanās vakaros vai brīvdienās, labs darba devējs atzīst un atbalsta sava darbinieka aktivitātes ārpus darba, jo zina, ka vispusīgs indivīds ir vērtīgs darbinieks.
- Novērtē un atlīdzinaLabs darba devējs labus darba rezultātus neuzskata par ko pašsaprotamu, par ko darbinieki jau saņem algu, bet gan pasaka paldies. Labs darba devējs lieliskus darba rezultātus apbalvo ar papildu brīvdienu. Labs darba devējs izcilus darba rezultātus apbalvo ar piemaksu. Galu galā – bez labiem darbiniekiem nebūtu izpildīti biznesa mērķi.
- Respektē ģimenes nozīmiLabs darba devējs saprot, ka cilvēks nevar veltīt visu savu dzīvi tikai darbam, tāpēc neprotestē, kad darbiniekam ir jādodas uz vecāku sapulci, jāved bērns pie ārsta vai jāpaņem papildu brīvdiena, lai palīdzētu vecākiem laukos novākt ābolu ražu. Ģimene nozīmē stabilas vērtības un pamatu zem kājām. Un kurš gan nevēlas stabilu darbinieku ar stabilām vērtībām?
- Iedvesmo cilvēkusUzņēmumi, kuru misija un vīzija sniedzas tālāk par biznesa panākumiem, iedvesmo darbiniekus dot labāko, ko vien spēj, jo viņi jūtas piederīgi kopienai, redz savā darbā jēgu un pievienoto vērtību, kā arī jūtas novērtēti, jo zina, ka viņiem un viņu darbam ir nozīme ne tikai naudas izteiksmē, bet arī vērtībā, kas pozitīvi ietekmē pasauli, vidi, sabiedrību.
- Iedrošina komunicēt un uzklausaLabs darba devējs ir atvērts sarunām ar visiem saviem darbiniekiem, lai arī kāda būtu sarunas tēma. "Atvērto durvju" politika veicina uzticēšanos un paļāvību, kas ir svarīgi, lai darbinieks justos drošībā. Un tieši tad, kad mēs jūtamies drošībā, spējam saskatīt pāri ikdienišķumam, inovatīvi risināt problēmas un dzemdināt jaunas idejas.
- Piedāvā labumu grozuDarbinieku motivācijai un piederības sajūtas veicināšanai ar ikmēneša samaksu par paveikto un profesionālās kompetences celšanas kursiem mūsdienās ir par maz – veselības apdrošināšana, sporta zāle, kopīgas aktivitātes un pasākumi, biļetes uz koncertiem utt. ir tas, kas ilgtermiņā veicinās un uzturēs lojalitāti un drošības sajūtu. Rūpējies par savu biznesu, rūpējoties par saviem darbiniekiem!
- Maksā taisnīgu alguLabs darba devējs zina, ka labi darbinieki apkārt nemētājas, tāpēc nodrošina viņiem stabilu atalgojumu, kas ir gan konkurētspējīgs darba tirgū, gan taisnīgs, gan arī atbilst darba pienākumiem, profesionālajām prasībā un – kas ne mazāk svarīgi! – patēriņa cenām.
Darba gaitu uzsākšana
Neskatoties uz to, vai esi augsta līmeņa profesionālis vai bez iepriekšējas pieredzes, katrā uzņēmumā ir sava darba specifika, kultūra un dinamika. Iepazīstināšana ar to ir svarīgs process, kas palīdzēs dot drošu sākumpunktu un lielāku pārliecinātību par darbinieka spējām gan pašam, gan uzņēmumam.
Brīva un radoša darba vide
It īpaši starptautiskās un dinamiskās darba vietās svarīgs ir katra darbinieka unikālais pienesums. Izvēlies tādu uzņēmumu, kas savus darbiniekus atbalsta, novērtē un redz tos kā partnerus, kas palīdzēs jums augt kopā.
Profesionālās un personīgās karjeras izaugsmes iespējas
Mūsdienīgas darba vietas rada labu augsni, lai darbinieki augtu ne tikai profesionālā, bet arī personīgā līmenī. Viens no veidiem kā paplašināt savu redzesloku un prasmes ir horizonālā karjera. Piemēram, ja esi izvēlējies "airBaltic" ofisa darbu, tev ir iespēja iegūt arī stjuarta lincenci. Tāpat nozīmīgas ir iekšējās izaugsmes programmas un koučingi, lai paceltu savas prasmes augstākā līmenī ne tikai Latvijas, bet starptautiskā līmenī.
Ieguvumi
Papildus tādiem klasiskajiem ieguvumiem kā apdrošināšana un atvaļinājumi, ir svarīgas arī elastīgas darba iespējas un papildus ieguvumi. Piemēram, ja redzi sevi apvienojot darbu ar ceļošanu, "airBaltic" būs labākais sākumpunkts tavai sapņu karjerai.
"If" kā darba devēja filozofijas pamatā ir pieci galvenie principi, kas, mūsuprāt, rada pozitīvu un saistošu darba vietu. Tie ir: darbs komandā, mācīšanās kultūra, jēgpilns darbs, gādīga vadība un labsajūta darbā. Mēs to vienkārši, tomēr pārdomāti dēvējam par normālu darbu.
Pirmkārt, mēs iestājamies par komandas darbu. Komandas kultūrai ir būtiska nozīme, un mēs uzskatām, ka, strādājot kopā, mūsu cilvēki var augt gan personīgi, gan profesionāli, gan arī sasniegt vairāk. Mēs mudinām savus darbiniekus atbalstīt vienam otru un būt godīgiem gan labos, gan sliktos brīžos. Mēs arī apzināmies, ka jautrība un dalīšanās priekā ir vienlīdz svarīga saliedētas komandas veidošanā.
Otrkārt, mēs augstu vērtējam iekšējo kultūru, kas veicina mācīšos un pilnveidošanos. Pastāvīgi mainīgajā pasaulē nepārtraukta mācīšanās ir būtiska. Mēs mudinām savus darbiniekus apgūt jaunas prasmes un iemaņas, kā arī piedāvājam profesionālās pilnveides iespējas. Mūsu darbinieki uzņemas atbildību par savu izaugsmi, un mēs sniedzam atbalstu un resursus, lai palīdzētu viņiem sasniegt savus mērķus.
Treškārt, ir būtiski, ka darbs, ko mēs veicam katru dienu, ir jēgpilns. Mūsu darbs būtiski ietekmē cilvēku dzīvi, mēs klientiem sniedzam pārliecību un drošības sajūtu, ka viņi var dzīvot savu dzīvi tā, kā viņi vēlas. Mums rūp, lai mūsu klientiem būtu piemērota apdrošināšana un viņi būtu pasargāti, saskaroties ar riskiem. Mēs esam blakus mūsu klientiem gan izšķirošos mirkļos, gan ikdienā, tāpēc mēs augstu vērtējam savu darbinieku ieguldījumu un apzināmies viņu nozīmi mūsu uzņēmuma misijas īstenošanā.
Ceturtkārt, mēs atbalstām un izglītojam savus vadītājus, kuri rūpējas un palīdz augt darbiniekiem. Mūsu vadītāji priekšplānā izvirza cilvēkus, rada vidi produktīvam darbam, sadarbojas ar savu komandu un gādā par iespējām. Viņi mudina savu komandu dalīties ar idejām un strādāt kopīgu mērķu sasniegšanai. Vadītāji arī sniedz atbalstu un atzinību saviem komandas locekļiem, lai cilvēki justos novērtēti.
Visbeidzot, mēs novērtējam labbūtības nozīmi darba vidē. Mēs saprotam, ka darbs, kas sola lielus izaicinājumus un mazu atbalstu, augstas prasības un nekādu atveseļošanos, nav normāls. Mēs mudinām darbiniekus būt atklātiem un uzklausām viņus. Mēs dodam saviem darbiniekiem iespēju piedalīties lēmumu pieņemšanas procesā un pašiem rast problēmu risinājumus.
Nobeigumā jāsecina, ka būt labam darba devējam nozīmē radīt vidi, kur uzticas darbiniekiem, pilnvaro un atbalsta viņus. Mūsu uzņēmumā mēs par prioritāti izvirzām komandas darbu, mācīšanās kultūru, jēgpilnu darbu, gādīgu vadību un labsajūtu darbā. Koncentrējoties uz šiem principiem, mēs radām pozitīvu un saistošu darbavietu, kas spēj piesaistīt un noturēt talantīgus darbiniekus.
"Vieta, kur būt" ir princips, pēc kura vadāmies, pieņemot savus ikdienas lēmumus "Atea". Tieši tādēļ arī ik dienu nebeidzam sev uzdot jautājumu par to, kā varam kļūt labāki. Visticamāk 20 cilvēku lielā kolektīvā atbildes meklējumi nav pārlieku liels izaicinājums, taču brīdī, kad uzņēmumā strādā vairāk kā 500 darbinieki, tā kļūst par pietiekami apjomīgu iniciatīvu. Kā darba ņēmējiem, mums katram ir ļoti individuālas gaidas un prioritātes, tomēr redzam, ka pastāv arī noteiktas pamatprasības jeb “higēnas” lietas, kas veido cilvēku izpratni par to, ka konkrētais darba devējs uzskatāms par labu. Pretstatus ierastajiem "sarkanajiem karogiem", esmu atradusi trīs "zaļā karoga" jautājumus, kurus, manuprāt, sev ik dienu būtu jāuzdod katram darba devējam.
"Kā šis lēmums ietekmēs mūsu darbiniekus?"
Jautājumam par to, kā kļūt labākam darba devējam, nevajadzētu pārvērsties par meklējumiem, kā apmierināt visas darbinieku vēlmes. Ne vienmēr iespējams aizpildīt visu darbinieka bingo kartīti, tomēr darba devējam būtu jāņem vērā darbinieku gaidas un vajadzības, pieņemot svarīgākos lēmumus. Manuprāt, labs darba devējs ir tas, kurš prioritizē savu darbinieku intereses un vajadzības, samērojot tās ar biznesa iespējām. Pretstatā mēs redzētu darba devēju, kurš šķietami izdabā darbiniekam, ignorējot biznesa vajadzības, kas tomēr ir uzņēmējdarbības būtība un var novest pie bēdīgām sekām. Mūsu pieeja "Atea" ir "sekot darbiniekam". Praktiski tas nozīmē vairākas lietas, piemēram, pielāgotu karjeras attīstības ceļu, daudzpusīgu labumu grozu, sociālās aktivitātes un divvirzienu komunikāciju. Atklātība un savstarpējā cieņa ir pamats, lai izvērtētu un izprastu, kā vadības komandas lēmumi ietekmē 500+ cilvēku plašu organizāciju.
"Kā mēs varam uzlabot mūsu komunikāciju?"
Gan maziem, gan lieliem uzņēmumiem ik dienas nākas saskarties ar nepārtrauktām izmaiņām, izaicinājumiem un smagiem lēmumiem. Ne vienmēr mēs varam mainīt radušās situācijas vai cilvēku reakciju. Tomēr elements, ko varam iespaidot, ir veids, kā mēs komunicējam ar darbiniekiem par šīm situācijām. Labs darba devējs cenšas iesaistīt savus darbiniekus lēmumu pieņemšanā, kur vien tas ir iespējams, 100% gadījumu nodrošinot regulāru un atvērtu komunikāciju. Liels "zaļais karogs" ir, ja uzņēmuma darbinieki ir informēti un droši dalās ar savu viedokli, konstruktīvu kritiku un ieteikumiem. Mēs “Atea” esam mēģinājuši radīt brīvu vidi. Vienlaikus cenšoties pieturēties pie struktūras, mēs veidojam apstākļus, kuros organizācijas kultūra varētu pilnveidoties pati. Šādā atvērtā pieejā komunikācija ieņem ļoti būtisku lomu. Mēs esam ilgstoši strādājuši gan grupas, gan vietējā līmenī, lai izveidotu komunikācijas sistēmu, kas sastāv visaptverošiem un darbiniekam pieejamiem kanāliem ar vajadzīgo informāciju. Tādējādi komunikācija ir spējīga "sekot darbiniekam" un kļūt par daļu no to ikdienas.
"Vai mūsu kultūra ir mums atbilstoša?"
Uzņēmums var būt "labs darba devējs", bet tas nenozīmē, ka tas būs "labs" visiem. Lai atrastu vietu, kas būs piemērota potenciālajam darba ņēmējam, ir svarīgi izprast, vai tā vērtības un uzskati sakrīt ar darba devēju. Pamatīgs "zaļais karogs", ja kultūra "pieder" uzņēmuma darbiniekiem un viņi ir galvenie kultūras veicinātāji. Šeit ir svarīgi atzīmēt, ka uzņēmuma kultūra ir daudz vairāk par našķiem virtuvē un korporatīvajiem pasākumiem. Tas ir stāsts par mūsu rīcībām, vērtībām un prioritātēm!