Latvijā bāzēto autodetaļu tirgotāju ienākumi ievērojami aug
Starptautiskajā tirgū pieprasījums pēc automašīnu detaļām ir bijis vienmēr. Savukārt "eBay" tā izsenis ir viena no populārākajām produktu kategorijām, kurai gandrīz nav ģeogrāfiskā ierobežojuma ne piedāvājuma, ne pieprasījuma ziņā. "Atbilstoši mūsu datiem platformā katru sekundi trīs auto rezerves daļas tiek nopirktas ASV un viena – Lielbritānijā vai Vācijā," stāsta Pasters.
Kopš pagājušā gada pavasara, kad auto ražošanu visā pasaulē smagi skāra akūts pusvadītāju trūkums un jaunu auto gaidīšanas rindas izauga līdz pat gadam, jauno auto cena pieauga par 12%, kamēr lietoto – pat par 40%. Kā tas ietekmēja globālo auto detaļu tirgu? Tas uzsprāga. "eBay" pārstāvis norāda, ka digitālajā tirgus placī Latvijā bāzēto eksportējošo autodaļu pārdevēju ieņēmumi vien 2021. gadā izauga par 21%.
Viņš arī norāda, ka šis laiks, kad pieprasījums pēc auto detaļām joprojām pieaug, ir labākais brīdis tirgotājiem izmēģināt dažādus, tostarp vēl nepazīstamus, tirdzniecības kanālus un izmēģināt savu uzņēmējdarbību izvērst arī globālās tiešsaistes platformās, dodoties pie jauniem klientiem.
Miljoni potenciālo pircēju
Mazajiem un vidējiem uzņēmumiem "eBay" piedāvā digitālu tirdzniecības zāli, kurai līdzīgu atrast būtu grūti. Tajā sev interesējošo meklē vairāk nekā 140 miljoni cilvēku apmēram 190 valstīs, kas ir "aptuveni 70 reižu vairāk, nekā dzīvo Latvijā". Vairums šo pircēju ir bāzēti globālās ekonomikas pirktspējīgajos epicentros – ASV un Eiropas Savienībā. Turklāt lielais vairums "eBay" izvēlas kā jau pārbaudītu zīmolu, un attiecīgi pārdevēji tajā bauda lielāku uzticību nekā citās platformās.
Uzņēmējam ar savu produkciju arī nav akli jāmeklē pircējs miljongalvainajā pūlī. Tam platforma piedāvā dažādus ērtus rīkus – pārdevējiem ir sagatavota darba vide tirdzniecības veikšanai, mārketinga aktivitātēm, kā arī eksporta efektivitātes palielināšanai, stāsta Pasters. "Piemēram, nesen "eBay" automašīnu detaļu un aksesuāru pārdevējiem Latvijā uzsāka piedāvāt ekskluzīvu bezmaksas atbalsta programmu. Atbilstoši tai jaunie partneri, kuri platformā izliks pārdošanā vismaz 150 dažādas preces, pirmo gadu saņems personīgās izaugsmes menedžera palīdzību, trīs mēnešu abonementu "eBay" veikala "Premium" līmenim, kā arī automātisku uzskaites veidošanas pakalpojumu," stāsta platformas pārstāvis. Programmai iespējams pieteikties šeit.
Līdzās šai programmai ikvienam tirgotājam "eBay" platformā ir pieejami arī vairāki efektīvi rīki tirgus izpētei un produktu virzīšanai tirgū. "Piemēram, pakalpojums "Terapeak" pārdevējiem palīdz labāk izprast auditoriju un izlemt, kas klientiem ir nepieciešams. Vairākas šī pakalpojuma funkcijas ir pieejamas visiem lietotājiem bez maksas. Lai atšķirtos no konkurentiem, jebkurš pārdevējs var izmantot "Promoted Listings", izceļot savu piedāvājumu meklēšanas rezultātos. Turklāt ar "Promoted Manager" rīka palīdzību iespējams veidot pārdošanas kampaņas un piedāvāt pircējiem kuponus. Savukārt "Seller Hub" jeb "Pārdevēja centrs" palīdzēs uzņēmējam optimizēt ikdienas procesus un redzēt visus svarīgos rādītājus vienā pārskatāmā vietā," stāsta Pasters. Citus pārdevējiem pieejamos rīkus savas darbības uzlabošanai un paplašināšanai viņš iesaka izzināt šeit – īpašajā informācijas centrā, kur eBay tirgotāju vajadzībām apkopojis visus ieteikumus un pamācības.
Neviens nav par mazu
""eBay" tirgoties var ikviens, tas ir bez maksas," akcentē platformas komercattīstības vadītājs. Viņš uzsver, ka reģistrēties un izlikt pārdošanai pirmos produktus iespējams aptuveni pusstundas laikā. "To var un to vajadzētu izmēģināt katram," mudina Pasters. "eBay" pārstāvis arī norāda, ka atbilstoši pētījumiem digitālajā tirdzniecībā, kas joprojām turpina strauji augt, līdz šī gada beigām katrs ceturtais darījums būs starptautisks. "Līdz ar to ikvienam uzņēmējam, kurš vēlas augt, vajadzētu apsvērt pievienoties globālajiem tirgus plačiem, kamēr nav par vēlu," viņš saka.
Pasters stāsta, ka "eBay" atrodami dažādu veidu tirgotāji, ieskaitot tādus, kuri darbojas tikai šajā platformā, tādus, kuri preces paralēli realizē vairākos virtuālajos tirgus plačos, kā arī tādus, kuriem ir savi fiziskie veikali vai veikalu tīkli.
"Mēs dedzīgi vēlamies papildināt piedāvājumu platformā ar produktiem, kādus spēj piedāvāt Latvijas tirgus. Tāpēc labprāt ar izaugsmes programmu atbalstām jaunos automašīnu detaļu un aksesuāru pārdevējus no Latvijas," uzsver Pasters.
Jāatrod sava niša
Tirgotāji pārdošanas platformā jau šobrīd piedāvā plašāko detaļu un aksesuāru sortimentu gan lietotām, gan jaunām automašīnām. Miljoniem cilvēku visā pasaulē gan lūkojot detaļas jauniem auto, gan meklējot veidus, kā uzlabot vai paildzināt darba dzīvi savam līdzšinējam transportlīdzeklim, pieprasījums aizvien aug. Turklāt nozīme neesot arī preču izmēram, tikai jāatrod sava niša un pieeja.
Pasters iesaka ceļu virtuālās tirgošanās platformā sākt ar kvalitatīvo konkurentu analīzi, lai saprastu, ar ko jūsu piedāvātie produkti atšķiras no tiem, kas jau platformā ir pieejami. "Jebkurš pārdevējs to var darīt manuāli vai arī izmantot meklēšanas rīkus, kas jau ir ieviesti platformā. "eBay" šādu analīzi ir viegli veikt ar jau pieminēto "Terapeak" rīku. Tas ir izveidots, lai pārdevēji uzzinātu, kāds ir viņu potenciālais tirgus aptvērums, kādi piedāvājumi tiek gaidīti, iegūtu datus par miljoniem populārāko "eBay" pārdevēju, kā arī izveidotu paši savu pārdošanas stratēģiju," skaidro komercattīstības vadītājs.
Viņš iesaka arī nopietni apdomāt un spert vairākus praktiskus soļus savas pozīcijas uzlabošanā. Piemēram, sagatavot savām precēm detalizētus aprakstus un kvalitatīvas, piesaistošas fotogrāfijas. "Īpaši sākumā, sacenšoties ar lielu skaitu pieredzējušu vietnes pārdevēju, kuriem jau ir augsti reitingi un laba pārdošanas vēsture, izteikti svarīga ir preču prezentācija. Lai saņemtu pirmos pasūtījumus un sāktu krāt labās atsauksmes, tirgotājam pašam jādefinē, kas būs viņa priekšrocība pircēju acīs: preču unikalitāte, izdevīgāka cena vai ērtāks piegādes variants," stāsta Pasters.
Platformas pārstāvis skaidro, ka "eBay" pārdevēja vērtējums un par viņu sniegtās atsauksmes ir viens no būtiskākajiem raksturlielumiem, tāpēc ir jāpapūlas, lai klienti sajustu personīgu pieeju, jārada viņos vēlme sniegt pozitīvu vērtējumu. Savukārt cenas noteikšanas ziņā sākotnēji ieteicams noteikt to pēc iespējas konkurētspējīgāku, kā arī iekļaut piegādes izmaksas preces cenā, pašu piegādi nosakot bez maksas, – tas globālajā tirgus placī ļauj izvirzīties labākās pozīcijās starp līdzīgiem piedāvājumiem. Protams, svarīga ir arī pēc iespējas drīzāka preces izsūtīšana, lai ievērotu pircējiem sākotnēji piedāvāto piegādes termiņu.
Vaicāts par praktisko piegādes risinājumu izvēli, Pasters iesaka sākumā pārbaudīt, kādi uzticami starptautisko pārvadājumu pakalpojumi pieejami konkrētajā reģionā. Atbilstoši tam nākamais solis ir aprēķināt noteikta svara preču piegādes izmaksas uz dažādiem reģioniem, kā arī apzināt iespējamos piegādes laikus. "Es rekomendēju pamatā izvēlēties ekonomiskās piegādes pakalpojumu, kas parasti prasa 11 līdz 23 darba dienas, kā arī par papildu samaksu klientiem piedāvāt paātrinātas piegādes variantu. Kvalitatīva piegāde ir patiešām svarīga, jo pircēji maksā par precēm avansā un sagaida ērtu piegādi no uzticamiem pārvadātājiem saprātīgā laika periodā," skaidro Pasters.
Kad esat nosūtījis preci pircējam, ieteicams pievienot sūtījuma izsekošanas informāciju, izmantojot "Seller Hub" vai "My eBay". "Kad pievienojat sūtījuma izsekošanas informāciju, jūs sniedzat pircējam lielāku pārliecību, ka prece viņu sasniegs. Pircēji ir pārliecinātāki, ka viņu pasūtījumi tiks saņemti, kad viņi saņems regulārus piegādes statusa atjauninājumus," piebilst Pasters.
Pasters iezīmē, ka visu šo ieteikumu ievērošana noteikti nesīs augļus un līdz ar to arī audzēs pieprasījumu pēc precēm.