Denisam Kļukinam ir aptuveni 20 gadu pieredze, koordinējot "Erasmus" projektus un iesaistoties tajos kā dalībniekam: "Agrāk es strādāju augstskolā, kur piedalījos Eiropas projektos kā, piemēram, "Tempus" u.c. Izmantoju gan mobilitātes iespējas apmācībām, gan devos pieredzes apmaiņā kā eksperts no Eiropas Savienības. Tāpēc pirms septiņiem gadiem, kad es uzsāku darbu skolā kā direktors, biju pilnīgi pārliecināts, ka turpināšu šīs starptautiskās aktivitātes arī šeit. Turklāt kopā ar mani no augstskolas atnāca arī mana kolēģe, kura tagad strādā par mūsu skolas "Erasmus+" koordinatori."
Rīgas Rīnūžu vidusskola ir starptautiska ekoskola, kas savu filozofiju balsta ANO ilgtspējīgas attīstības mērķos un vides izglītībā, un tieši tāpēc arī starptautiskā sadarbība "Erasmus+" projektos tiek izmantota vides izglītības attīstībā. Projektu ir daudz – katru gadu viens līdz divi apmaiņas projekti skolas līmenī, kā arī stratēģiskie projekti sadarbībā ar citām skolām ārvalstīs. Šī gada septembrī Rīgā notiks tikšanās ar vairāku projektu dalībniekiem no Portugāles, Slovākijas, Itālijas un Igaunijas skolām.
Kas ir ekoskola? "Ekoskola nozīmē, ka mēs esam daļa no starptautiskās ekoskolu kustības, ko Latvijā koordinē Vides izglītības fonds. Šeit nav runa tikai par ekoloģiju vien, bet gan par ilgtspējīgu attīstību. Mūsu bērni analizē vidi sev apkārt, izveido un pēc tam ievēro vides kodeksu, gan skolā, gan ārpus tās. Tas nozīmē atkritumu šķirošanu, makulatūras vākšanu, resursu ekonomiju u.c. ikdienas aktivitātes. Viens no ekoskolas virzieniem ir arī ekoloģiska ēdināšana. Tas gan nenozīmē, ka uzturā izmantojam tikai dabīgu vai bioloģisku pārtiku, bet vairāk uzmanības pievēršam atbildīgai un apzinīgai produktu patērēšanai. Piemēram, pērkam nevis importa, bet vietējos produktus, kuru patēriņš atstāj mazāku ekoloģisko pēdu," skaidro Kļukins.
Iespēja iepazīties ar Eiropas vērtībām
Kā atklāj Rīgas Rīnūžu vidusskolas direktors – pirmais "Erasmus+" projekts bija sadarbībā ar kādu Bulgārijas skolu, kas bija ieinteresēta pievienoties ekoskolu kustībai. "Mēs, skolotāji, kopā ar ekoskolas izglītības komandu, aizlidojām uz Bulgāriju un novadījām apmācības skolotājiem un skolēniem – par to, kā kļūt par ekoskolu, kas ir vides izglītība, aizsardzība utt." Un arī nesen īstenotais lielais stratēģiskais projekts ar piecām dalībvalstīm, kuru koordinēja Rīnūžu vidusskola, arī bija saistīts ar ekoloģiju – kopā ar bērniem tika pētīta alternatīvā enerģiju dažādās valstīs.
"Bērnu iesaiste notiek dažādi un tas ir atkarīgs no katra projekta specifikas. Ir gan mazas mobilitātes, gan lieli stratēģiski projekti. Skolēnus, kurus mēs aicinām piedalīties projektos, mēs atlasām pēc noteiktiem kritērijiem. . Dalība projektos gan nenozīmē tikai aizsūtīt bērnus pieredzes apmaiņā uz ārzemēm, bet arī to, ka viņi gatavojas – pēta un vāc materiālus. Aizbrauc, notiek aktivitātes, gūst jaunas zināšanas un pieredzi, dodas ekskursijās. Pēc tam, atgriežoties Latvijā, viņi gan skolas līmenī stāsta par savu pieredzi, gan attālināti gatavo kopā ar citām valstīm atskaites un apmainās viedokļiem," skolēnu iesaisti "Erasmus+" dažādajās aktivitātēs ieskicē Kļukins.
Vaicāts, ko skolēniem nozīmē dalība šādos projektos, skolas direktors atsaka, ka guvums, pirmkārt, ir līdzīgs kā augstskolu studentiem. Proti, tā ir iespēja iepazīties ar Eiropas vērtībām un atklāt pasauli, turklāt lielai daļai arī burtiski, jo daudziem skolēniem tā ir pirmā pieredze doties bez vecākiem uz ārvalstīm.
Savukārt viņam pašam kā skolas direktoram ir ļoti svarīgi iepazīties ar procesiem citās skolās, jo tā ir iespēja salīdzināt un saprast, kur esi spēcīgāks, kur vēl kaut ko var uzlabot un attīstīt, kā arī gūt jaunas idejas.
Ceļš uz apzinātu un racionālu rīcību
Atslēgas vārdi, kas raksturo piedalīšanos "Erasmus+" projektos un aktivitātēs? "Plašāks redzesloks – tas ir viennozīmīgi. Kritiskā domāšana un tolerance, jo ir jākomunicē ar cilvēkiem, kuru kultūra, viedoklis un arī dzīvesstils ir krasi atšķirīgs no tava. To, ko tu redzi kā "Erasmus+" dalībnieks, nekad neredzēsi kā tūrists. Tā ir iespēja piekļūt ļoti tuvu vietējam dzīvesveidam. Un katrs "Erasmus+" brauciens ļoti iedvesmo turpmākam darbam," pauž Rīgas Rīnūžu vidusskolas direktors.
Vaicāts, vai un kā "Erasmus+" palīdz iedzīvināt skolēnos un sabiedrībā zaļo domāšanu un darīšanu, Kļukins atbild, ka "Erasmus+" ļauj saprast, ka dabai draudzīgs dzīvesveids nav tikai materiālas lietas kā elektroautomobiļi, saules paneļi vai vēja ģeneratori, bet gan cita dzīves pieeja, kas patiesībā neprasa milzu ieguldījumus, bet gan domāšanas maiņu: "Man kā ekoskolas direktoram ir ļoti grūti objektīvi spriest, jo man tas viss šķiet pašsaprotami. Racionālāka un lietderīgāka resursu izmantošana, manuprāt, ir ļoti svarīga, un "Erasmus+" projekti ir veids, kā veicināt apzinātu rīcību un mainīt dzīvesveidu, padarot to racionālāku."
Tieši tāpēc viņš arī aicina citus izmantot "Erasmus+" piedāvātās iespējas, taču darīt to apzināti.