Ina Gudele - 2
Foto: Viesturs Radovics/DELFI
Pieaugušo mācību centra "Magnetic Professional" direktore Ina Gudele pasniedz ekotehnoloģijas un ekodizainu, e-komerciju un inovāciju vadību pieaugušo tālākizglītībā un vairākās Latvijas augstskolās. Viņas vadītais mācību centrs specializējas biznesa attīstības veicināšanā ar digitalizācijas palīdzību. "Erasmus+" projekti ir neatsverams atbalsts uzņēmuma personāla un izglītojamo pieredzes papildināšanā, kā arī starptautiskajā biznesa sadarbībā.

Digitalizācija: ceļš uz biznesa iespēju paplašināšanu

Tikko noslēdzies "Erasmus+" sadarbības projekts "Digimentor", kurā ar Somijas, Norvēģijas, Horvātijas un Itālijas partneriem izstrādāti e-komercijas un digitālā mārketinga mācību materiāli radošajām industrijām. "Ideja radās Tallinā, kur notika starptautiska "Erasmus+" radošo ideju ģenerēšanas tikšanās. Kopā ar partneriem nolēmām radīt digitālo mācību materiālu, lai radošo industriju pārstāvji, piemēram, amatnieki, mākslinieki un mājražotāji, varētu gūt iemaņas pārdošanai globālajā tirgū," stāsta Ina.

Projektā radīti mācību materiāli un metodoloģija brīvprātīgajiem treneriem, kā arī izglītojamiem, lai viņi treneru vadībā iemācītos reģistrēt savu domēnu, izveidot tīmekļvietnes, uzsākt darbību sociālo mediju portālos, kā arī atvērt tirdzniecības vietas platformās "Etsy" vai "Shopify". "Kā izmantot digitālos rīkus, lai varētu pārdot un popularizēt savu produktu," viņa apkopo.

Nozīmīgākie ieguvumi no projekta "Digimentor" ir tieši individuālajiem māksliniekiem, kuriem jauniegūtās zināšanas palīdz uzlabot konkurētspēju. "Piemēram, tautas lietišķās mākslas studija "Bēne", kas līdz šim eksportēja savus lina un vilnas izstrādājumus atsevišķas sadarbības ietvaros, apgūstot prasmes "Etsy" veikala izveidei un uzturēšanai, tagad ir paplašinājusi savu tirdzniecību," Ina klāsta. Zināšanu apguvi plānots izplatīt tālāk, lai palīdzētu arī citiem mazajiem uzņēmējiem kļūt labāk pamanāmiem digitālajā un starptautiskajā tirgū, kur ir arī lielāka pirktspēja.

"Erasmus+" stratēģiskās partnerības projektā ARTWIN sadarbībā ar partneriem no Kipras, Grieķijas, Itālijas un Somijas tiek izstrādāti arī mācību materiāli un metodoloģija muzejiem, izstāžu zālēm un augstskolām, lai, izmantojot interaktīvos rīkus, varētu pielāgot saturu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

Mācību centrs iesaistījies arī "Erasmus+" projektā "TrainyFly", lai radītu digitālo mācību saturu arī vietējās valodās cilvēkiem ar ierobežotām iespējām. Tas mazo valstu iedzīvotājiem dod iespēju apgūt zināšanas viņu dzimtajā valodā. "Dažādiem centriem ir daudz mācību materiāla, un tie ir cilvēkiem noderīgi, bet ne visi var piedalīties klātienes mācībās. Šāda platforma dod iespēju cilvēkiem mācīties sev ērtā laikā, nepieciešamības gadījumā arī sazinoties ar pasniedzēju," stāsta Ina.


Foto: Viesturs Radovics/DELFI

Mācīt un mācīties mobilitātes aktivitātēs

Mācību centra pasniedzēji un izglītojamie izmanto arī "Erasmus+" mobilitātes projektu iespējas. "Tā ir fantastiska programma, kuras ietvaros mēs jau trešo gadu piedāvājam kādā no Eiropas valstīm apgūt kursus, iepazīties ar valstu kultūru un biznesa iespējām," klāsta Ina. Mācībspēki dodas arī pasniegt lekcijas paši, piemēram, uz Kipru.

Mums ir labi sadarbības partneri arī Grieķijā, Spānijā, Horvātijā un Somijā. Mēs esam aktīvi un izmantojam visas iespējas, lai izietu starptautiskajā tirgū ar savu piedāvājumu.
Ina Gudele, pieaugušo mācību centra "Magnetic Professional" direktore

"Erasmus+" starptautiskie projekti, viņasprāt, ir lieliska iespēja paplašināt darbinieku redzesloku. Katrā mobilitātes programmā paveras iespēja uzzināt vairāk par Eiropas valstīm un saprast, kā atšķiras uzņēmējdarbības prakses partnerorganizācijās. "Esam ļoti daudz aizguvuši no citiem, un citi arī daudz aizguvuši no mums," stāsta Ina, piebilstot, ka tieši tāpat, kā latviešu delegācijas dodas mācību mobilitātes programmās uz ārzemēm, arī starptautiskie partneri apciemo Latviju, lai mācītos no uzņemošās valsts pieredzes.

Arī "Magnetic Professional" izglītojamiem ir iespēja iesaistīties starptautiskajās mobilitātes programmās, iejusties atšķirīgā vidē, apmeklēt lekcijas un salīdzināt, kā strādā citi. "Tie, kas ar mums braukuši starptautiskajos projektos, atgriežoties mājās, sāk aktīvāk darboties," Ina stāsta, piebilstot, ka tā ir liela iespēja cilvēkiem, kas nāk no attālinātiem reģioniem un lauku teritorijām.

Iedvesma un pārliecība aktīvai darbībai

Ina norāda, ka nereti starptautiskajos projektos nepieciešams arī pašu finansiālais ieguldījums, taču nodrošinātais Eiropas finansējums ir neatsverams atbalsts. "Tikai par savu naudu mazie un vidējie uzņēmumi noteikti to nevarētu realizēt. Tas ir ļoti labs atbalsts, kas ceļ mūsu konkurētspēju."

Nozīmīgs ieguvums ir svešvalodu zināšanu paplašināšanas iespējas. Viņasprāt, tik nelielas valsts kā Latvija uzņēmumiem nebūtu iespējams pastāvēt un attīstīties bez svešvalodu zināšanām.

Tā kā viss pārsvarā notiek angļu valodā, komunikācija starptautiskajā vidē palīdz cilvēkiem atvērties, lai sāktu brīvāk komunicēt.
Ina Gudele, pieaugušo mācību centra "Magnetic Professional" direktore

Runājot par izaicinājumiem, Ina dalās ar pieredzi, ka sākotnēji bija nepieciešams pārliecināt un motivēt personālu uzdrošināties iesaistīties starptautiskajās aktivitātēs. "Sākumā tas nebija tik viegli, jo pasniedzējiem bija jāpārvar nepārliecinātība par sevi," viņa skaidro. Brīdī, kad sperts pirmais solis un gūta pieredze, rodas jauna pārliecība, kas vēlāk noder arī pedagoģiskajā darbā.

Savukārt no izglītojamiem atsaucība doties "Erasmus+" mobilitātes programmās parasti ir ļoti liela uzreiz. "Uzņēmumi pēc starptautiskajiem mobilitātes projektiem nereti sāk attīstīt eksportu, jo viņi aizbrauc, atrod jaunus biznesa partnerus un sāk sadarboties plašākā mērogā," Ina informē.


Foto: Viesturs Radovics/DELFI

Nākotnes plāni

Mācību centrs nesen ieguvis "Erasmus" akreditāciju un oktobrī uzsācis jaunu sadarbības projektu. Kopā ar partnervalstīm plānots pieteikties jauniem projektiem arī nākamā gada pavasarī. Tie būs saistīti ar kiberdrošības apmācībām, nacionālā mantojuma saglabāšanu, jauno māmiņu izglītošanu un cilvēku ar īpašām vajadzībām veiksmīgāku iesaistīšanu darba tirgū.

"Cilvēkiem no attāliem reģioniem, kuriem ir pārvietošanās grūtības, šādas apmācības palīdzēs nodrošināt darbu no mājām," Ina papildina. Lielisks piemērs, viņasprāt, ir kāds bijušais students, kurš pēc 25 gadu vecumā pārciesta insulta ieguvis smagus funkcionālos traucējumus, taču pabeidzis augstākās izglītības studijas digitālajā biznesa vidē un tagad strādā kādā farmācijas uzņēmumā par digitālā mārketinga un e-komercijas speciālistu.

"Šādas zināšanas un prasmes dod iespēju būt pilnvērtīgam sabiedrības loceklim," min Ina.

Līdzīgā veidā jaunajām māmiņām vai vecākiem, kuri dzīvo mājās ar slimu bērnu, digitālās prasmes palielina pelnīšanas iespējas.

Ir fantastisks piemērs Līvānos, kur trīs jaunas sievietes ar bērniem radīja ideju ģenerēt dažāda veida mārketinga saukļus latviešu, angļu un krievu valodā un veiksmīgi tirgo to internetā.
Ina Gudele, pieaugušo mācību centra "Magnetic Professional" direktore

"Es teiktu, ka vienkārši ir jāiet un jādara," viņa iedrošina tos, kuri vēl nav pamēģinājuši iesaistīties "Erasmus+" projektos, "ja tev ir ideja par to, ko, kāpēc un kurā valstī vēlies darīt, vajag tikai atrast informāciju un meklēt iespējas iesaistīties." Starptautisko projektu un konkursu ceļā paplašinātais vietējais un starptautiskais kontaktu loks palīdzēs sadarboties un uzlabot kopējo līmeni Latvijas un Eiropas biznesa vidē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!