Franšīze – uzņēmuma veiksmes stāsts
Līdz 2000. gadam SIA "Narvesen Baltija" kā uzņēmums Latvijā bija pārstāvēts ar trim zīmoliem: "Narvesen", kafejnīcām "Cafee Xpress" un kosmētikas veikaliem "Estetique". Savās kafejnīcās "Narvesen" cepa arī picas, ko piegādāja uz mājām, taču ar laiku no šīs idejas atteicās. 2001. gadā uzņēmums kļuva par daļu no Norvēģijas kompānijas "Reitan", ko Ziemeļeiropas valstīs un Baltijā pārstāv tādi zīmoli kā "Narvesen", "7-eleven", "Caffeine", "R-kiosk", "Pressbyrån", "UnoX" un "REMA 1000". Un tajā pašā 2001. gadā uzņēmuma izdevās atrast zelta vērtu panākumu atslēgu.
Proti, "Narvesen" vieni no pirmajiem Latvijā uzsāka franšīzi, un šodien uzņēmuma vadība atzīst – tieši franšīzes modelī meklējamas uzņēmuma sekmes, jo katrai tirdzniecības vietai ir savs saimnieks, kas par to rūpējas kā par savu īpašumu. Ko tas īsti nozīmē? Franšīzes ņēmējs iegūst tirdzniecības tiesības noteiktā vietā, izmantojot franšīzes devēja zīmolu, bet ieguvēji ir abas puses: franšīzes ņēmējam nav jādomā par biznesa uzsākšanu, koncepta izstrādi un klientu piesaisti, savukārt franšīzes devējs iegūst plašāku zīmola atpazīstamību, efektīvāku organizācijas struktūru un lielāku apgrozījumu. Šobrīd "Narvesen" tirdzniecības vietas visā Latvijā vada 153 franšīzes ņēmēji.
"Mūsu franšīzes ņēmēji ir mūsu "zelta fonds". Mēs, uzņēmuma vadības komanda, zinām, ka varam uz viņiem paļauties, ka viņi paļaujas uz mums, un šīs savstarpējas uzticēšanās pilnās attiecības ir viena no mūsu lielākajām vērtībām," saka Dovidena.
Ilgtspējas risinājumiem atvēlēta būtiska vieta
""Narvesen" misija ir padarīt ātro iepirkšanos ilgtspējīgu un ilgtspēju – ērtu. Kopā mēs padarām ikdienu mazliet vieglāku un pasauli mazliet labāku," Dace Dovidena atgādina "Narvesen" misiju ilgtspējai. "Un šķiet, ka mums tas patiešām izdodas – lepojamies ar tikko iegūto Zelta kategoriju Ilgtspējas indeksā, kas mums ir pirmā, un arī īpašo apbalvojumu – Ilgtspējas čempiona 2022 titulu, ko piešķir uzņēmumam, kurš gada laikā uzrādījis visstraujāko izrāvienu visos Ilgtspējas indeksa kritērijos."
Tā kā "Narvesen" jau daudzus gadus ir vadošais mazumtirdzniecības franšīzes tīkls Latvijā, ilgtspēja uzņēmumā netiek uztverta kā publiskā tēla veidošanas rīks, bet gan kā reāla iespēja ar savām darbībām un izvēlēm ietekmēt to, cik dzīvotspējīgā vidē un apmierinātā sabiedrība mitināsies nākamās paaudzes. Šodien "Narvesen" nav iedomājams bez daudzajām ilgtspējas aktivitātēm, sākot ar suņiem draudzīgu filozofiju un velosipēdu novietnēm pie degvielas uzpildes staciju veikaliem, beidzot ar pārstrādājamu produktu iepakojumu, videi draudzīgas pārvietošanās popularizēšanu, iekļaujošas darba vides veidošanu uzņēmumā un atbalstu dažādiem labdarības projektiem.
"Diezgan droši varu teikt, ka dažādības daudzās izpausmes "Narvesen" ir labi pazīstamas. Mums ir darbinieki un franšīzes ņēmēji vecuma amplitūdā no 18 līdz 70 gadiem, kādam darba stāžs ir pāris dienu, citam – 50 gadu, jo viņa pirmā un vienīgā darbavieta bijusi "Preses Apvienība". Šeit strādā latviešu, krievu, lietuviešu, ukraiņu, turku, romu tautības cilvēki. Mēs pārstāvam un atbalstām dažādas reliģiskās un seksuālās pārliecības, un mūsu tirdzniecības vietās var sastapt pārdevējus un franšīzes ņēmējus ar invaliditāti. Mēs savā ziņā esam sabiedrības spogulis. Bet to, protams, nevar radīt vienā dienā," stāsta uzņēmuma vadītāja. Dažādības hartas parakstīšana pērnvasar ir bijis likumsakarīgs solis.
Un vēl kāda īpaša artava sabiedrības labklājībā, ar ko uzņēmums ļoti lepojas: ar "Narvesen" atbalstu Latvijā 2016. gadā tika iesākts liels ilgtermiņa projekts – skolu jauniešu motivācijas programma "MOT. Izvēlies drosmi!", kuras ietvaros Latvijas 7.–9. klašu skolēniem ir iespēja mācīties veidot drošāku sabiedrību, stiprinot drosmi dzīvot, drosmi rūpēties un drosmi pateikt nē. Šī kustība ir sasniegusi jau 10 000 jauniešu vairāk nekā 50 skolās, kuri apgūst vērtīgas prasmes vairāk nekā 100 brīvprātīgo treneru vadībā.
Kafija – degviela labām sarunām un enerģiskai dienai
Vēl viens teju vai ikonisks produkts, pēc kura cilvēki dodas uz "Narvesen", ir kafija, ko baudīt pa ceļam ikdienas gaitās, dodoties uz darbu vai vienkārši garākā pastaigā. Daudziem tieši kafija, līdzīgi kā sabiedriskā transporta biļetes vai hotdogi, ir "Narvesen" simbols.
"Mums kafija ir emocijas, neatņemama ikdienas sastāvdaļa. Stipri melna, gaisīgu piena putu vai saldu sīrupu piesātināta – tieši tāda, kāda katram garšo vislabāk! Protams, pašā sākumā nekā tāda nebija," teic Dace Dovidena. Kā rāda "Narvesen" pieredze, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju labprāt savai kafijai pievieno pienu vai auzu piena dzērienu: pieprasītākais dzēriens ir kafiju ar pienu, kam seko "caffe latte", kapučīno un tikai ceturtajā vietā – klasiska melna kafija.
"Protams, kafijas dzeršanas tendences laika gaitā mainās, ko ietekmē jaunās paaudzes kafijas aparātos pagatavojamo dzērienu daudzveidība. Ar katru gadu kafijas kultūra attīstās aizvien jaunā kvalitātē, un kafejnīcas un vietējās grauzdētavas piedāvā spilgtus garšas piedzīvojumus. Tas veicina pieprasījumu pēc kafijas kopumā, jo cilvēkiem patīk atklāt jaunas garšas un malkot patiešām kvalitatīvi pagatavotu dzērienu. Ar pieaugošu tendenci mūsu klienti izvēlas lielāku dzēriena tilpumu jeb XL krūzes. Taču mēs cenšamies veicināt klientu izvēli būt atbildīgiem pret apkārtējo vidi un nākt pēc kafijas ar savu krūzīti," saka Dovidena.
2020. gada sākumā "Narvesen" paspārnē iekārtojās arī iecienītais kafejnīcu tīkls "Caffeine". Šodien 23 "Caffeine" kafejnīcas ir iecienītas jauniešu tikšanās vietas, kas piedāvā lielisku kafiju, vietu nesteidzīgām sarunām, attālinātam darbam vai mācībām un koncertu skatuves jaunajiem mūzikas talantiem.