Ko partiju programmas sola uzlabot nodokļu jomā
Lelde Šuberte
Žanete Hāka
Izmaiņas bez finansiāla pamatojuma
"Delfi Bizness" redaktore
"Delfi Bizness" redaktore
Tuvojoties 14. Saeimas vēlēšanām, "Delfi Bizness" uzrunātie eksperti analizē 19 partiju programmās ietvertos pasākumus nodokļu jomas uzlabošanai.
Eksperti atzīst, ka vairāku partiju programmas rada bažas, vai tām vispār ir izpratne par nodokļu sistēmu, kur nu vēl par to, kādas izmaiņas būtu ieviešamas. Daudzas partijas uzmanību pievērsušas PVN un nekustamā īpašuma nodokļa samazināšanai, kas ir vieni no zināmākajiem nodokļiem un par ko regulāri notiek diskusijas. Bieži vien trūkst skaidrojuma un pamatojuma, kā, mazinot nodokļu slogu, valsts gūs nepieciešamos ieņēmumus.

Eksperti vērtēja partiju īsās programmas.
Eksperti, kas vērtēja
partiju piedāvājumu nodokļu jomā
Jānis Zelmenis
AS "BDO Latvia" dibinātājs un vadošais partneris
Dr. oec. Māris Jurušs
RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātes Starptautisko ekonomisko sakaru un muitas institūta Muitas un nodokļu katedras asociētais profesors
Māris Jurušs
Dr. sc. soc. Andris Saulītis
Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas instūta vadošais pētnieks
Margarita Epermane
Riga Business School executive MBA studente
Partijas ir samērā vāji sagatavojušas savus piedāvājumus nodokļu jomā, jo lielākajai daļai pietrūkst mērķtiecīguma, pamatojuma un sasniedzamā rezultāta jeb atbildes, kāpēc tās, ko piedāvā un ko tas dos Latvijas ekonomikai un ilgtspējīgai attīstībai. Nodokļu ieņēmumi veido vairāk nekā 30% no visas valsts ekonomikas un tiem ir būtiska ietekme, lai par to domātu jebkura partija. Partijas reizi četros gados sola kaut ko it kā jaunu, jo "vecais bija slikts un nekam nederīgs", bet netiek pievērsta vajadzīgā uzmanība Latvijas mērķu sasniegšanai vidējā termiņā un ilgtermiņā. Vērtīgāk būtu, ja, skaidri apzinoties Latvijas mērķus, piemēram, 2030. gadam, partijas piedāvātu risinājumus, kā tos sasniegt. Tas varētu garantēt arī nodokļu sistēmas stabilitāti uzņēmējiem un investoriem, nevis radītu risku ar "mūžīgām reformām". Vislielākais trūkums – faktiski gandrīz neviena partija neko nepiedāvā nodokļu iekasēšanas uzlabošanā, kontrabandas apkarošanā, ekonomisko drošībā. Vēl viens aspekts, kas vērojams katrās Saeimas vēlēšanās – tiek aizmirsts, ka Latvija ir ES sastāvā, kas nozīmē, ka mūsu iespējas noteikt nacionālo nodokļu politiku ir diezgan
ierobežotas.
Māris Jurušs
Sagatavotais vērtējums ir veidots no prizmas, ka no šobrīd pie varas esošajām partijām, kurām ir vislielākā pieredze, tiek sagaidīts visizvērstākais apraksts par piedāvājumiem nodokļu jomā. No šīm partijām tiek sagaidīta vislielākā izpratne, balstoties uz tām pieejamo informāciju un praktisko pieredzi. Turpretī partijām, kas šobrīd nav pie varas, aicinu atcerēties, ka populisms izsauc lielu kritiku. Aicinu izrādīt cieņu vēlētājiem un nesolīt nepaveicamo, paturot prātā, ka arī vēlētāji ir racionāli domājoši un lieliski apzinās, ka, samazinot nodokļu apmēru, ir jāsamazina arī valsts izdevumi vai jārod cits veids, kā kompensēt samazinātos ienākumus valsts budžetā. Izvērtējot katras politiskās partijas programmu, esmu nonācis līdz kopējam secinājumam: vairākas politiskās partijas nopietni piestrādāja pie savas programmas saistībā ar nodokļu jautājumiem, bet dažas neko nav pieminējušas par šo jautājumu.
Jānis Zelmenis
Lai nodrošinātu pēc iespējas objektīvāku novērtējumu partiju piedāvājumiem nodokļu jomā, sākotnēji izvērtēju anonimizētas partiju programmas - bez norādes, kurai partijai minētie solījumi ierakstīti 4000 zīmju programmā. Pēc sākotnējā vērtējuma, atkārtoti izvērtēju katras partijas solījumus nodokļu jomā kontekstā ar visu partijas programmu, kas paģērēja atklāt partijas identitāti. Vēlos uzsvērt, ka mani vērtējumi attiecas šauri uz nodokļu un ar tiem tieši saistītajiem jautājumiem partijas programmā.
Andris Saulītis
Aicinu vēlētājus piesardzīgi un ar vēsu prātu lasīt partiju programmās dāsni iekļautos nodokļu politikas atvieglojumus un citus solījumus. Programmu vēlams lasīt kopsakarā ar piedāvāto citu nozaru attīstību un jautājumu risināšanu. Vienlaikus jāatceras valsts un pašvaldības nodalītās kompetences, kuras partiju programmās diemžēl ir sajauktas, un šī robeža nav ievērota. Cilvēcīgi saprotams, jo tiek "spēlēts" uz cilvēku pamatvajadzību apmierināšanu, un arī šie nodokļu aspekti ir būtiski, un ir apsveicami, ka par tiem tiek domāts. Taču no valsts ilgtspējīgas attīstības un ekonomiskās izaugsmes viedokļa ir daudz par šauru un tuvredzīgi.
Margarita Epermane
Spied uz partijas logo, lai iepazītos ar solījumiem un to izvērtējumu
Margarita Epermane
Riga Business School executive MBA studente
Iepazīstoties ar nodokļu politikas tematiku partiju programmās, rodas pamatots jautājums vai piesardzība. Proti, ir partijas, kuras ir dāsnas nodokļu atvieglojumu ieviešanā, savukārt ir partijas, kuras nodokļu politiku nepiemin nemaz vai ir visai lakoniskas. Ielūkojos arī šo partiju izvirzītajos sociālos jautājumos, kur neveidojas paralēles. Vairums partiju, kuras ir dāsnas nodokļu atvieglojumos, ir dāsnas arī sociālajos atbalstos (bērnu piedzimšanas pabalsti, kompensācijas, pensijas, brīvpusdienas, mājokļu jautājums reģionos), iekļaujot tajā skaitā pašvaldību atbildībā esošos jautājumus (piemēram, brīvpusdienas, mājokļu jautājumi). Saistībā ar to rodas jautājums, kā tiek sabalansēti valsts ienākumi ar izdevumiem.

Vairums partiju, kuras ir pievērsušas uzmanību nodokļu politikai, ir iezīmējušas nekustamā īpašuma nodokli, PVN atvieglojumus un šī nodokļa samazināšanu. Tāpat partijas norāda uz OIK atcelšanu, kas ir nosacīti neaktuāls jautājums, jo jau šobrīd tā atcelšana ir apstiprināta.

Vislielāko pārsteigumu rada tas, ka arī jau šobrīd valdībā esošās partijas piedāvā NĪN samazināšanu, uzņēmējdarbību veicinošu nodokļu politiku, arī PVN likmes samazināšanu (piemēram, Latvijai raksturīgiem produktiem). Jautājums, kādēļ līdz šim tas nav izdarīts.

Nav pārsteidzoši, ka nosacīti jaunās partijas (nosacīti, jo vairumā cilvēki ir tie paši, kas ir bijuši citās partijās un ir bijuši arī ievēlēti Saeimā) ir dāsnas ar nodokļu atvieglojumiem, kas pārsniedz loģisko pamatojumu. Piemēram, nodokļu atvieglojumi uzņēmumiem, kas pieņem darbā bezdarbniekus vai jauniešus. Tas rada nevienlīdzību starp nozarēm, kas var pieņemt darbā jauniešus (gados jaunākus un bez pieredzes vai izglītības), un tām nozarēm, kurās darbinieku iegūtā izglītība ir būtiska un nozīmīgs priekšnosacījums veiksmīgai uzņēmuma darbībai ikdienā.

Izvērtējot partiju pieeju nodokļu politikas jautājumos, tās varētu dalīt divās grupās. Partijas, kas ir piesardzīgas un lakoniskas, jo acīmredzami izprot, ka nodokļu politika ir viena no sarežģītākajām jomām, jo jābūt izvērtētai gan no ieguvumu, gan no zaudējumu aspektiem. Ne vienmēr lielāki nodokļi ir sliktāki un mazāki nodokļi ir labāki. Otrā kategorijā ir partijas, kas vairāk pievēršas iedzīvotāju pamatvajadzībām: ienākumi (finanses, lai uzturētu sevi un savu ģimeni), mājoklis. Tā daļēji ir spekulācija uz iedzīvotāju jūtām, jo pamatvajadzību apmierināšana ikvienam ir vieglāk saprotama. Savukārt nodokļu politika, kas ir dziļāka un ilgtspējīgāka valsts ekonomiskai izaugsmei, finansiālas stabilitātes nodrošināšanai un virzībai uz pašpietiekamu valsts pārvaldību, iespējams, ir mazāk saprotama vairumam iedzīvotāju (kas faktiski nav arī nepieciešams, jo ar to nodarbojas profesionāļi). Taču tieši tam vienlaikus ar iepriekš minēto acīmredzamo nodokļu politiku ir jāvelta padziļināta uzmanība un nodokļu politikas veidošana.

Līdz ar to partiju programmās ietvertajiem nodokļu politikas jautājumiem pietrūkst konkrētas vīzijas, KĀ tiks veidota ilgtspējīga nodokļu sistēma gan acīmredzamā līmenī, kas ir būtiska ikvienam iedzīvotājam, gan valsts līmenī, kas ir būtiski uzņēmējdarbības veicināšanai, attīstībai un jaunizveidei.

Ne mazsvarīgi, bet neviena no partijām nav savā programmā iekļāvusi, ka nodokļu politika tiks veidota, iesaistot nozares speciālistus, profesionāļus un asociācijas, kas vislabāk izprot nodokļu radītās problēmas, iespējas un riskus. Jau šobrīd ir pieņemti nodokļu režīmi, kas nebūt neveicina atsevišķu nozaru attīstību, piemēram, 21% PVN piemērošana medikamentiem. Tas pats attiecas uz energoresursiem, NĪN vienīgajam īpašumam, kas valdības gaiteņos tiek pārrunāts jau ilgāku laiku.

Praktiski neviena no partijām nepievēršas ēnu ekonomikai un tās cēloņu identificēšanai, kas ir primāri, lai ēnu ekonomika samazinātos. Manuprāt, vienmēr ir jāsāk ar cēloņu identificēšanu, tam secīgi radot efektīvu un uz nākotni vērstu politikas ieviešanu. Līdzīgi kā medicīnā - nepietiek ar simptomu novēršanu, ir jāidentificē pati slimība, kura saknē ir jāizārstē.

Nav piedāvāts risinājums, kā veicināt darbadevējiem piemēroto nodokļu smaguma mazināšanu, jo īpaši attiecībā uz darbinieku atalgojuma radīto īpatsvaru uzņēmuma kopējos uzdevumos. Nav iekļauts jautājums par virsstundu apmaksu - faktiski darbadevējs nav ieinteresēts nodarbināt darbinieku virsstundās (pat, ja darbinieks piekrīt), jo tas ir apmaksājams x100%. Tai pat laikā tas pats darbinieks var strādāt citā uzņēmumā, kas faktiski nerisina darbinieka pārstrādāšanās iespējas, gluži otrādi - palielina. Jo, ja darbinieks strādā vienā uzņēmumā, tad darba devējs var mērīt un samazināt pārslodzes iespēju, kas nav iespējams, ja darbinieks strādā divās un trīs darbavietās. Nav arī skaidrs, kā ar īstenoto nodokļu politiku tiks nodrošinātas konkurētspējīgas algas.

Tāpat nav aktualizēti jautājumi nodokļu politikā, kas veicinātu uzņēmumus veidot ilgtspējīgu un zaļāku darbību, kā arī veicinātu ārvalstu investoru, eksporta īpatsvara palielināšanu, kas secīgi labvēlīgi ietekmētu Latvijas ekonomisko izaugsmi. Tikai pāris partijas pieskārušās tautsaimniecību (tajā skaitā lauksaimniecības, zemkopības) veicinošai nodokļu politikai, taču arī bez tālākspējīga un izprotama nodokļu mehānisma.
1. Jaunā vienotība
Piedāvājums
Pašvaldības
Veidot līdzsvarotu un uzņēmējdarbību veicinošu nodokļu ieņēmumu sadali starp pašvaldībām.
NVO
Stiprināt NVO, novirzot 1% no IIN sabiedriskā labuma organizācijām.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Vienīgie, kas ierosina stiprināt NVO, paredzot konkrētas darbības tā realizācijai. Partijas priekšvēlēšanu programmā nodokļu politikai ir ierādīta ļoti maza vieta, t.i., tikai divos punktos. Tā noformēta ļoti vispārīgi un nekonkrēti, vienīgā konkrētība – stiprināt NVO, novirzot 1% no IIN sabiedriskā labuma organizācijām.

Māris Jurušs: Pašvaldību motivācija iesaistei uzņēmējdarbības veicināšanā jau sen ir bijis aktuāls jautājums. Pašlaik pašvaldību budžetu pamatā veido IIN un NĪN ieņēmumi, līdz ar to pašvaldības vairāk ieinteresētas, ka to teritorijā deklarējas bagāti iedzīvotāji, bet "rūpnīcas un vēja parkus, lai ceļ citur…". Būtu jāpilnveido nodokļu ieņēmumu sadale budžetos, arī finansiāli motivējot pašvaldības "cīnīties" par uzņēmumu piesaisti, piemēram, novirzot daļu IIN ieņēmumu, nevis pēc deklarētās dzīvesvietas, bet darba vietas. Novirzīt IIN 1% sabiedriskā labuma organizācijām ir labi, bet kā ar līdzsvaru ar pašvaldībām? IIN ir personas nodoklis un pati persona varētu arī lemt, kam novirzīt vismaz 1%, bet kāpēc lai tās būtu tikai sabiedriskā labuma organizācijas, iespējams, arī izglītību, veselību derētu iekļaut tajā 1%.

Andris Saulītis: Šī nav vienīgā partija, kura sola pārdalīt nodokļu ieņēmumus starp valsti un pašvaldībām, taču šajā gadījumā ir minēts konkrēts princips, pēc kura šī pārdale tiks veidota. Arī otra minētā iniciatīva ir konkrēta un skaidra, tāpēc arī vērtējums ir visaugstākais. Taču izcilam vērtējumam pietrūkst izvērstāka izklāsta.


2. "Latvijas Krievu savienība"
Piedāvājums
PVN apkurei
PVN likmes samazināšana māju apsaimniekošanas maksai līdz 12%, bet apkurei līdz 5%.
PVN pārtikai
PVN samazināšana pārtikas un pirmās nepieciešamības precēm līdz 5%.
Transporta nodoklis
Transporta nodokļa iekļaušana degvielas cenā.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Neizceļas ar oriģinalitāti, arī citas partijas ir pieminējušas PVN likmes samazināšanu. Partija savā priekšvēlēšanu programmā nodokļu politikai nav veltījusi lielu vērību, galveno uzmanību veltot PVN likmes samazināšanai māju apsaimniekošanas izmaksām (līdz 12%), apkurei (līdz 5%), pārtikas un pirmās nepieciešamības precēm (līdz 5%), kas varētu ietekmēt iedzīvotāju izmaksas. Pozitīvi vērtējams ir tas, ka vismaz tiek minēts konkrēts cipars, līdz kuram ir ieteikts samazināt PVN likmi. Nav īsti skaidrs, ko dos partijas ieteiktais transporta nodokļa iekļāvums degvielas cenā, jo transporta nodoklis, nevis tiks samazināts, bet gan tiks "paslēpts" degvielas cenā, kas attiecīgi paliks lielāka, un to izjutīs auto īpašnieki katru reizi, kad uzpildīs degvielu savam auto. Kam no tā būs kāds labums?

Māris Jurušs: Energoresursu cenu pieauguma dēļ ir valstis, kas iejaucas un ar nodokļiem mēģina to risināt. Pārsvarā tās ir lielās valstis (Polija, Vācija), kuras ar milzīgo apgrozījumu (patērētāju skaitu) var panākt neitrālu ietekmi uz nodokļu ieņēmumiem.
Degvielas cena jau ir augsta, lai tajā vēl iekļautu transporta nodokļus, turklāt transporta nodokļus nemaksā sabiedriskais un operatīvais transports. Kāpēc lai pensionārs, kas izmanto sabiedrisko transportu, maksātu par to, kurš negrib maksāt par savu ekskluzīvo privāto auto? Kas kompensēs sabiedriskā transporta cenu pieaugumu?
Maslova piramīdā aiz cilvēka pamatvajadzību nodrošināšanas seko drošība. Diemžēl šī partija neko nesaka par jebkādu drošību, nemaz nerunājot par valsts ekonomiskās drošības apsvērumiem, piemēram, neatkarību no energoresursu importa. Tieši tādēļ neizskatās, ka šīs partijas piedāvājums ir Latvijas sabiedrības interesēs.

Andris Saulītis: Kārtējā partija, kura solījusi vien ko samazināt, nevis reformēt, lai budžeta ieņēmumi pieaugtu vai saglabātos esošajā līmenī ar mērķi nodrošināt tās programmā ierakstīto solījumu izpildi.
3. Zaļo un zemnieku savienība
Piedāvājums
NĪN
Veidosim iedzīvotājiem taisnīgu nekustamā īpašuma nodokļa politiku.
PVN
Iestāsimies par PVN likmes samazināšanu pirmās nepieciešamības pārtikas precēm un medikamentiem.
Mazais bizness
Atjaunosim speciālos nodokļu režīmus mazās uzņēmējdarbības atbalstam.
IIN
Lai veicinātu pašvaldību iedzīvotāju labklājību un pieejamo pakalpojumu klāstu, atjaunosim pašvaldībās iemaksājamo iedzīvotāju ienākumu nodokļa daļu līdz 80%.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚫ 🔘 ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Sniegtajos priekšlikumos nav saskatāmas novitātes pazīmes. Tie ir tik vispārīgi, ka lielā mērā pārklājas ar citu partiju piedāvāto. Partija savā priekšvēlēšanu programmā gan minējusi vairākus nodokļu politikas virzienus, kuros tā solās darboties, taču nav minējusi konkrētus skaitļus. Vienīgais cipars, kas ir minēts šajā programmā, attiecas uz pašvaldībās iemaksājamo IIN daļu, respektīvi, tā ir līdz 80%. Vienlaikus šī partija arī piedāvā veikt izmaiņas muitas maksājumos. Ir grūti spriest, cik reāli būs partijas solītie pasākumi nodokļu politikas jomā.

Māris Jurušs: Atbalstāma ir ideja par PVN samazināšanu atsevišķām jūtīgām preču grupām, lai gan jājautā, kuras ir pirmās nepieciešamības pārtikas preces partijas izpratnē, jo vairākām pārtikas precēm jau pastāv samazinātā PVN likme 5% apmērā.
Speciālie nodokļu režīmi maziem uzņēmumiem tika atcelti, jo radīja problēmas ar tajā strādājošo sociālo nodrošinājumu, kā arī mazināja sociālo budžetu kopumā. Iespējams, tā vietā būtu jādomā, kā panākt atbalstu visiem uzņēmumiem, nemazinot darbinieku sociālās garantijas. Ja būtu piedāvājums, kā palielināt nodokļu ieņēmumus, tad, iespējams, nevajadzētu pārdalīt pašvaldībām IIN ieņēmumus, turklāt par pašvaldību iedzīvotāju labklājību vairāk būtu pašvaldību vēlēšanās diskutējams. Arī NĪN ir pašvaldību jautājums, bet interesanti, ko nozīmē taisnīga nekustamā īpašuma nodokļu politika.

Andris Saulītis: Šīs partijas solījums "taisnīga nekustamā īpašuma nodokļa politika" ir kaķis maisā, kas nepaskaidro, kāda tieši tā būs. Viss pārējais piedāvājums ir saistīts ar nodokļu samazināšanu – kā tas veicinās iedzīvotāju labklājību, ja samazināsies valsts budžeta ieņēmumi, un ar ko to kompensēs? Partijas programmā par to nav ne vārda.
4. "Tautas kalpi Latvijai"
Piedāvājums
Vienkāršāka nodokļu sistēma
Vienkāršot nodokļu sistēmu, atceļot pilsoņiem nekustamā īpašuma nodokli par vienīgo nekustamo īpašumu.
Nodokļu iekasēšana
Iedibināt tautvaldības principu pēc tā tradicionālā teritoriju iedalījuma, kas pastāvēja Latvijas Republikā līdz 1940. gada okupācijai, paredzot, ka pagastā tiek izveidots finanšu inspektora amats, kas raugās par ienākuma nodokļu iekasēšanu un uzskaiti.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Priekšlikums par tautvaldības principa iedibināšanu viennozīmīgi izceļas ar oriģinalitāti. Partijas priekšvēlēšanu programmā nodokļu politikai ir ierādīta ļoti pakārtota vieta, tā formulēta ar ļoti nekonkrētu frāzi: "vienkāršot nodokļu sistēmu". Partija “Tautas kalpi Latvijai”kā vienu no piedāvājumiem izvirzīja piedāvājumu iedibināt tautvaldības principu, kas pastāvēja Latvijas Republikā līdz 1940. gada okupācijai, un, kas attiecas uz nodokļiem, izveidot finanšu investora amatu, kas raugās par ienākuma nodokļu iekasēšanu un uzskaiti. Šāds priekšlikums neiztur kritiku mūsdienu sarežģītajā ģeopolitiskajā situācijā.

Māris Jurušs: NĪN jau ir viens no vienkāršākajiem nodokļiem un tā atcelšana (turklāt tikai pilsoņiem) noteikti nevienkāršos visu nodokļu sistēmu. Lielai daļai pilsoņu, kuriem ir īpašuma tiesības, parasti ir vismaz divi īpašumi: zeme un dzīvoklis (vai māja), līdz ar to no NĪN atcelšanas vienīgajam nekustamajam īpašumam varētu visvairāk iegūt, piemēram, lielu zemju īpašnieki. ES vienotajā tirgū nevar diskriminēt citu ES dalībvalstu personas, bet nodokļa atbrīvojums tikai "savējiem" tiks uzskatīts par diskrimināciju.
Finanšu inspektora, kas raugās par ienākuma nodokļu iekasēšanu un uzskaiti, amata izveide pagastā tikai palielinās (dubultos) administratīvo slogu, nevis vienkāršos nodokļu sistēmu.

Andris Saulītis: Partijai acīmredzami trūkst ideju, kā reformēt nodokļu sistēmu. Vienīgais rosinājums ir atcelt nekustamā īpašuma nodokli par vienīgo īpašumu, tajā pašā laikā palielinot birokrātisko aparātu, ieviešot jaunu amatu kategoriju – finanšu inspektors.
5. "Suverēnā vara"
Piedāvājums
PVN
Samazināt PVN līdz 5% apkurei, elektrībai, atcelt OIK maksājumus un akcīzi gāzei.
Atbalsts jauniešiem
Atbrīvot no IIN jauniešus līdz 25 gadu vecumam.
Pensijas
Invaliditātes pensijas atbrīvot no IIN. Celt pensiju neapliekamo minimumu līdz ar minimālo algu.
NĪN
Atcelt NĪN visiem mājokļiem un atgriezt pašvaldībām IIN proporciju 95% apmērā.
PVN pārtikai
Samazināt Latvijā ražotai pārtikai PVN līdz 5%, nodrošinot skolas un pansionātus ar Latvijas produktiem.
PVN ēdināšanai un izmitināšanai
Samazināt PVN līdz 5% sabiedriskai ēdināšanai un izmitināšanas pakalpojumiem.
Ražošana
Attīstīt pilna cikla ražošanu reģionos, atbalstot uzņēmējus ar motivējošu nodokļu politiku.
Interešu izglītība
Atcelt PVN interešu izglītības pakalpojumiem.
Uzņēmējdarbība
Ieviest uzņēmējiem atvieglotu un nomaksājamu nodokļu režīmu, pilnveidojot saimnieciskās darbības konta izmantošanu. Individuālajiem komersantiem un ģimenes uzņēmumiem 10% nodokļa režīms, no kuriem 95% veido sociālās iemaksas, 5% IIN.
PVN lauksaimniecībai
Samazināt PVN līdz 5% lopbarībai un barības piedevām lauksaimniecības dzīvniekiem.
Transportlīdzekļi
Atcelt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli, ieviešot principu "kad brauc, tad maksā".
Partiju finansēšana
Katram iedzīvotājam ļaut pašam noteikt, kurai partijai vai biedrībai viņš vēlas novirzīt sava valsts budžetā iemaksātā IIN daļu, atceļot spēkā esošo partiju finansēšanas sistēmu.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Izceļas vienīgi ar piedāvājumu ļaut katram iedzīvotājam pašam noteikt, kurai partijai vai biedrībai vēlas novirzīt sava valsts budžetā iemaksātā IIN daļu. Šī partija savā priekšvēlēšanu programmā ir salīdzinoši visrūpīgāk piegājusi nodokļu politikas problemātikai. Vairāki tās priekšlikumi ne tikai mazinātu sociālo spriedzi sabiedrībā šajos grūtajos laikos, bet arī veicinātu ekonomikas attīstību (piemēram, atbalstīt uzņēmējus ar motivējošu nodokļu politiku, individuālajiem komersantiem un ģimenes uzņēmumiem 10% nodokļu režīms, no kuriem 95% veidos sociālās iemaksas, bet 5% IIN). Šo priekšlikumu trūkums – nav norādīts, no kurienes valsts smelsies līdzekļus, lai kompensētu šo priekšlikumu realizēšanas gadījumā samazinātos budžeta ienākumus.

Māris Jurušs: Būtisks nodokļu ieņēmumu samazinājums vai nodokļu atcelšana diez vai stiprinās Latvijas suverenitāti, īpaši importa energoresursiem (piemēram, gāzei).
Būtu jauki atbrīvot no IIN jauniešus līdz 25 gadu vecumam ar nosacījumu, ka ieņēmumu samazinājums nav jākompensē "jauniešiem" pēc 25 vecuma.
Ik gadu, pastaigājoties gar jūru vai citās skaistās vietās, īsti nešķiet, ka NĪN daudziem "mājokļiem" tiešām ir būtiska problēma.
PVN ir harmonizēts nodoklis ES, un nodokļa samazinājums tikai Latvijā ražotiem produktiem tiks uzskatīts par diskrimināciju. Taču daudziem raksturīgiem (pārsvarā) Latvijā ražotiem pārtikas produktiem jau ir PVN 5%.
Sabiedriskā ēdināšana (arī izglītības iestādēs) un viesmīlība ir darbietilpīgas nozares, proti, lielāko daļu izmaksu šajās nozares veido darbinieku algu izmaksas. Citiem vārdiem sakot, šajās nozares ir mazs priekšnodoklis, ko atskaitīt, lai samazinātu galīgo PVN slogu. To parāda oficiālā informācija, ka viens no augstākiem PVN slogiem ir tieši sabiedriskā ēdināšanā. Tādēļ PVN samazināšana šim sektoram ir adekvāts risinājums nodokļu sloga mazināšanā, bet ar nosacījumu, ka vienlaicīgi tiek palielinātas oficiālās darba algas, tādējādi mazinot aplokšņu algu iespējas.
Ar 10% nodokli individuāliem un ģimenes uzņēmumiem, visticamāk, domāti mikrouzņēmumi, taču tas skar gan kopējo sociālo sistēmu, gan individuālo apdrošināšanu, jo nodrošināt adekvātu sociālu uzkrājumu (arī 100% visu novirzot VSAOI) ar šādu nodokli būs grūti un jārēķinās, ka vecumdienās vai ienākumu zuduma gadījumā, visticamāk, kādam citam būs par šīm personām jāparūpējas.
Savukārt saimnieciskās darbības konta izmantošana jau ir paredzēta, bet atlikta, cik zināms tehnisku iemeslu dēļ.
Diemžēl arī daudzi pensionāri un citi iedzīvotāji brauc vai bieži pārvietojas un princips "kad brauc, tad maksā" tiem varētu būt "sāpīgāks" nekā esošais transportlīdzekļu nodoklis.
Atcelt esošo valsts finansējuma kārtību partijām ir ļoti laba un atbalstāma ideja, jo nodokļiem primāri jākalpo visas sabiedrības interesēs un tās vajadzībām, un nav pat nepieciešams ļaut iedzīvotājiem lemt par IIN ieņēmumu novirzīšanu partijām, jo jau pašlaik pastāv IIN atvieglojums ziedojumiem partijām, tādējādi katrs jau pašlaik var lemt par to, vai viņš vēlas atbalstīt kādu konkrētu partiju.

Andris Saulītis: Viena no izvērstākajām programmām, kura piedāvā būtisku nodokļu reformu, kuras rezultātā valsts budžeta ieņēmumi kardināli samazinātos. No kā tad tiks finansēta veselības aprūpe, izglītības sistēma un citi solījumi partijas programmā – par to ne vārda. Tāpēc šai partijai ir daudz ideju, bet pēc vēlēšanām tā atdurtos pie nespējas tās īstenot vai arī priekšvēlēšanu programmā neatklāj, kā to panāks.
6. "Kristīgi progresīvā partija"
Piedāvājums
Pievilcīga vide
Sakārtot nodokļus un padarīt valsti pievilcīgu biznesa aktivitātēm.
Optimizācija
Uzņēmējdarbības nodokļu optimizācija.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Vispārīgi apgalvojumi, iztrūkst novitātes. Šīs partijas priekšvēlēšanu programmā nodokļu politika ir izklāstīta ļoti nekonkrēti un vispārīgi.

Māris Jurušs: Nav īsti skaidrs, ko nozīmē nodokļu optimizācija. Biznesā to var saprast kā izvairīšanos no nodokļiem, kas ir sodāma rīcība, nemaz nerunājot par ētiskiem apsvērumiem. Ja ar to domāta maksāšanas procesa optimizācija (vienkāršošana, digitalizācija, automatizācija u.tml), tā noteikti ir atbalstāma lieta un pie tā aktīvi strādā nodokļu administrācija jau tagad.

Andris Saulītis: Grūti komentēt vispārīgus solījumus, kas liecina par partijas ideju trūkumu un nespēju iedziļināties nodokļu jautājumos, piedāvājot konkrētus sistēmiskus risinājumus.
7. Sociāldemokrātiskā partija "Saskaņa"
Piedāvājums
Uzņēmējdarbības attīstība
Mazo un vidējo uzņēmumu attīstībai maksimāli jāatvieglo nodokļu administrēšana, izmantojot digitalizācijas procesu, jāuzlabo komunikācijas kvalitāte un ātrums starp uzņēmēju un valsts institūcijām.
Nodokļu samazināšana
Īstermiņa vai ilgtermiņa nodokļu samazināšana dažādām preču un pakalpojumu kategorijām gan patērētājiem, gan ražotājiem.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Vispārīgi apgalvojumi, iztrūkst novitātes. Nodokļu politikai priekšvēlēšanu programmā ir ierādīts ļoti maz vietas – tikai divos programmas punktos. Turklāt netiek minēti konkrēti skaitļi, kas ilustrētu partijas nodomus norādītajos nodokļu politikas virzienos. Partija iestājas par mazo un vidējo uzņēmumu attīstības veicināšanu, kas ir pareizi, taču nemin konkrētus pasākumus.

Māris Jurušs: Saimnieciskās darbības veicējiem jau ir paredzēts ieviest "automātisku" nodokļa nomaksu no saimnieciskās darbības konta. Īstermiņa vai ilgtermiņa nodokļu samazināšanai dažādām preču un pakalpojumu kategorijām gan patērētājiem, gan ražotājiem jābūt konkrētai un pamatotai, proti, kāds rezultāts ar to tiks sasniegts.

Andris Saulītis: Kaut gan īsi un lakoniski, šai partijai vismaz ir ideja, kurā virzienā investēt līdzekļus nodokļu administrēšanā – digitalizācijas attīstībā. Tāpat programmā norādīts, ka atsevišķus nodokļus samazinās īstermiņā, nevis bārstīts ar solījumiem par visu nodokļu samazināšanu uz mūžīgiem laikiem.
8. Politiskā partija "Stabilitātei!"
Piedāvājums
Pievilcīgāki nodokļi
Pārskatīt nodokļu politiku par labu iedzīvotājiem.
PVN pārtikai un medikamentiem
Samazināt PVN likmi pārtikas produktiem līdz 5% un atcelt PVN medikamentiem.
Atcelt NĪN
Atcelt NĪN vienīgajam īpašumam.
Samazināt akcīzes nodokli degvielai
Krīzes laikā samazināt degvielas akcīzes nodokli par 50%.
Labvēlīgs režīms
Radīt labvēlīgu režīmu mazajiem uzņēmumiem.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Izceļas ar oriģinalitāti attiecībā uz degvielas akcīzes nodokļa samazināšanu krīzes laikā. Partija savā priekšvēlēšanu programmā sola nodokļu politiku, kas būtu labvēlīga iedzīvotājiem. Ir arī konkrētas norādes (pārtikas produktiem PVN likmi samazināt līdz 5%, medikamentiem PVN likme atceļama vispār, NĪN ir atceļams vienīgajam īpašumam, krīzes laikā akcīzes nodoklis degvielai ir jāsamazina par 50%). Taču arī šajā programmā trūkst norādes, kā valstij kompensēt samazinātos ienākumus valsts budžetā.

Māris Jurušs: Nodokļu politikai būtu jākalpo visas sabiedrības interesēs. Tas, ko daudzi neizprot, ka tieši NĪN ir domāts sabiedrības interesēm, lai pašvaldībai būtu līdzekļi ceļu uzturēšanai, sniega tīrīšanai līdz "vienīgajam īpašumam", bērnu vešanai uz skolu, kā arī parku un spēļu laukumu ierīkošanai utt. Bet diemžēl lielākā daļa uzskata: "lai par to maksā kāds cits...".
PVN samazināšana pārtikas produktiem ir atbalstāma lieta, arī no nodokļu sloga ietekmes uz personām ar dažādiem ienākuma līmeņiem. PVN direktīva nosaka virkni PVN atbrīvojumu sabiedrības interesēs, piemēram, slimnīcas un medicīnisko aprūpi. Turpretim medikamentiem var piemērot samazināto PVN likmi, bet ne pilnīgu atbrīvojumu.
Nav īsti skaidrs, kādas krīzes gadījumos partija piedāvā samazināt akcīzes nodokli degvielai. Gluži pretēji, partija piedāvā pārskatīt Latvijas dalību ES un, pat iespējams, izstāties no tās? Tas nav pieņemams ne politiski, ne ekonomiski. Tas var novest pie jaunas krīzes un ekonomiskās drošības zaudēšanas.

Andris Saulītis: Populistiski solījumi, kur nav skaidrs, kā kompensēt budžeta ienākumu samazinājumu, kas radīsies no tik drastiskiem nodokļu ieņēmumu samazinājumiem. Viens punkts piešķirams tikai par to, ka nodokļu politika vispār ir pieminēta.
9. POLITISKĀ PARTIJA "TAUTAS VARAS SPĒKS"
Partijas programmā nodokļu sistēma nav pieminēta.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
nav
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Eksperta komentārs
Andris Saulītis: Iepazīstoties ar visu partijas priekšvēlēšanu programmu, nav skaidrs, kā tā grasās saimniekot, ja nodokļu politika nav pieminēšanas vērta.
10. "VIENOTI LATVIJAI"
Partijas programmā ierakstīts tikai viens vārds "Tautvaldība"
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
nav
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Eksperta komentārs
Andris Saulītis: Viens punkts par uzdrīkstēšanos klusēt.
11. Nacionālā apvienība "Visu Latvijai!"– "Tēvzemei un Brīvībai/LNNK"
Piedāvājums
PVN
Iestāsimies par samazinātu PVN likmi Latvijai raksturīgiem pārtikas produktiem un ēdināšanas nozarei.
Darbaspēks
Turpināsim samazināt darbaspēka nodokļus.
Kultūras darbinieki
Paaugstināsim kultūras darbinieku sociālo labklājību, turpinot darbu pie radošās personas statusa definēšanas un nodokļu sistēmas pilnveides.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Vispārīgi apgalvojumi, iztrūkst novitātes. Partijas priekšvēlēšanu programmā nodokļu politika izklāstīta ļoti šauri un nekonkrēti, piemēram, "samazināt PVN likmi Latvijai raksturīgiem pārtikas produktiem un ēdināšanas nozarei", "samazināt darbaspēka nodokļus", "turpināt darbu pie radošās personas statusa definēšanas un nodokļu sistēmas pilnveides".

Māris Jurušs: Jau pašlaik pastāv samazinātā PVN likme Latvijai raksturīgiem pārtikas produktiem un ir atbalstāms, ka tā tiks saglabāta arī turpmāk. Ir atbalstāms arī samazināt PVN ēdināšanai kā darbietilpīgai nozarei, vienlaicīgi domājot, kā tiks nodrošināts vidējo algu palielinājums šajā sektorā. Lai veicinātu Latvijas uzņēmumu konkurētspēju reģionā, noteikti ir atbalstāms priekšlikums par darbaspēka nodokļu samazināšanu, tomēr vienlaicīgi jādomā par to, lai neciestu sociālais budžets, ja tiek samazināta tieši VSAOI daļa darbaspēka nodokļu slogā.
Var piekrist, ka radošo personu definējums būtu pilnveidojams arī nodokļu kontekstā, un, iespējams, šajā sakarā būtu jāpilnveido autoratlīdzību regulējums.

Andris Saulītis: Norādīti konkrēti virzieni, kur nodokļi tiktu samazināti, un jomas, kuras partija izvirza par prioritārām nodokļu sakārtošanā un labklājības celšanā – šajā gadījumā kultūras joma. Tiesa, līdz izcilam vērtējumam pietrūka norādes, kā tiks kompensēti darbaspēka nodokļu samazinājumi – vai tas būtu kapitāla pieaugums vai patēriņš, vai kas cits?
12. "Latvija pirmajā vietā"
Piedāvājums
Atbalsts jauniešiem
Lai novērstu jauniešu masveida izceļošanu darba meklējumos, katram 18 gadu sasniegušajam jaunietim pirmajā darba gadā gūtie ienākumi netiks aplikti ar nodokļiem.
Mazāks nodokļu slogs jauniem uzņēmumiem
Samazināt nodokļu slogu jaunajiem uzņēmumiem un piešķirt sociālā nodokļa atlaides tiem, kuri darbā pieņem jauniešus un bezdarbniekus.
Zemāki darbaspēka nodokļi
Samazināt darbaspēka nodokļus vismaz līdz ES vidējam līmenim.
PVN pārtikai
Samazināt PVN likmi pārtikas un ēdināšanas nozarēs līdz 10%.
NĪN atcelšana
Lai veicinātu nekustamā īpašuma nozares attīstību un būvniecību, atcelt nekustamā īpašuma nodokli.
Patenta maksa
Lai mazinātu ēnu ekonomiku, noteikt 10% patenta maksu ikvienam individuālajam komersantam.
Avansā neiekasēs
Nepieļaut, ka nodokļu maksājumi tiek iekasēti avansā.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Pauž oriģinālus apgalvojumus, piedāvājot, ka nodokļu maksājumi netiks iekasēti avansā un ikvienam individuālajam komersantam tiks noteikta 10% patenta maksa. Salīdzinoši visrūpīgāk izstrādātā nodokļu politika no visām 19 partiju priekšvēlēšanu programmām. Ir jūtams, ka tās autori labi pazīst Latvijas ekonomiku. Ir izvēlēti konkrēti nodokļu politikas pasākumi, kas var dot reālu efektu Latvijas tautsaimniecības stimulēšanā. Varētu vēlēties vienīgi vairāk konkrētu skaitļu, kas ilustrētu attiecīgos nodokļu politikas pasākumus.

Māris Jurušs: IIN atbrīvojums vai atvieglojums jauniešiem kopumā ir atbalstāma lieta, tāpat kā jebkurš darbaspēka nodokļu sloga samazinājums, taču oficiālā statistika liecina, ka dažāda vecuma un statusa personas izceļo darba meklējumos, ne tikai jaunieši, tādēļ nav skaidrs, kāpēc tikai jauniešiem tiek piedāvātas šādas privilēģijas.
PVN samazināšanu pārtikai un ēdināšanai ir vērts apdomāt, taču fiskālo apsvērumu dēļ diez vai kāda valdība Latvijā to realizēs. NĪN samazināšana, gluži pretēji, var negatīvi ietekmēt nekustamā īpašuma nozares attīstību, jo tādējādi samazināsies ieņēmumi pašvaldībām, kas tieši ir liels pasūtītājs nekustamo īpašumu būvniecībai.
Nodokļu maksājumu avansa atcelšana, iespējams, bija aktuāla tēma iepriekšējās vēlēšanās, jo no 2018. gada UIN avansa sistēma ir atcelta.

Andris Saulītis: Daudz konkrētu solījumu, bet daļa no tiem rada vairāk jautājumu nekā atbilžu. Piemēram, vai tiešām jauniešu bezdarbs Latvijā ir problēma? Mums drīzāk ir darbaspēka trūkums, atšķirībā no Eiropas, un nez vai jauniešu masveida emigrācija saistīta ar nodokļu slogu. Tāpat apšaubāms, vai Latvijā šobrīd būtu nekustamā īpašuma nozares attīstības un būvniecības apsīkums un – pat ja tā ir – vai tas risināms ar nekustamā īpašuma nodokļa samazināšanu? Drīzāk jau tad būtu jāmazina valsts nodevas par īpašumtiesību pārrakstīšanu un būvniecību. Citiem vārdiem, izskatās, ka partijai nav sapratnes par nodokļu fiskālo ietekmi, un tā ir vienkārši virspusēja, ne profesionāla.
13. Konservatīvie
Piedāvājums
NĪN
Atcelsim NĪN primārajiem mājokļiem līdz noteiktai vērtībai, mazināsim NĪN lauksaimniekiem un komersantiem.
IIN
IIN neapliekamais minimums algām, minimālā alga un vidējā vecuma pensija sasniegs 750 €.
Sezonas strādnieki
Sezonas strādnieku nodokļu režīms lauksaimniecībā, viesmīlībā un ēdināšanā.
Plāns Finanšu ministrijas vadībai
Ja vadīsim Finanšu ministriju, atjaunosim IIN sadalījumu 80% pašvaldībām, 20% valsts budžetam.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Pauž oriģinālus apgalvojumus attiecībā uz IIN. Partijas priekšvēlēšanu programmā nodokļu politikai ir veltīta visai neliela uzmanība. Partija iestāsies par NĪN atcelšanu primārajam mājoklim līdz tā noteiktai vērtībai, tāpat partija paredz samazināt NĪN lauksaimniekiem un komersantiem, tomēr nenorādot konkrēti, par cik samazināt. Tikpat nekonkrēti ir norādīts, ka partija paredzējusi koriģēt sezonas strādnieku nodokļu režīmu lauksaimniecībā, viesmīlībā un ēdināšanā. Attiecībā uz IIN nodokļa sadali starp valsti un pašvaldībām partija iestājas par sadalījumu 20% valstij un 80% pašvaldībām.

Māris Jurušs: Tieslietu ministrija jau gadiem nav spējusi sakārtot kadastrālās vērtības jomu, tādēļ NĪN atcelšana primārajiem mājokļiem līdz noteiktai vērtībai nav risinājums.
Speciālais darbinieku režīms, iespējams, būtu attiecināms arī uz viesmīlības un ēdināšanas sektoru.
Būtu jādomā, kā palielināt ieņēmumus, nevis cīnīties par pārdali starp valsti un pašvaldību, jo kas galu galā sabiedrībai no tā, kā arī no tā, kura partija vada kuru ministriju?
Apsveicami, ka šī partija akcentē arī drošības jautājumus. Piemēram, palielināt algas robežsargiem ir labi, tomēr vienlaicīgi tas ir signāls muitniekiem mainīt profesiju, jo darba vieta taču ir turpat. Nav skaidrs, kāpēc lielākā daļa partiju nesaprot, ka valsts drošības ietvarā ir arī muita?

Andris Saulītis: Partija iestājas par diferencētu nodokļu politiku, ir norādījusi konkrētus indikatīvos rādītājus un nozares, kurās nepieciešamas reformas. Tiesa, joprojām nav skaidrības, kā kompensēs ieņēmumu samazinājumu valsts budžetā, piemēram, ja atjaunos IIN sadalījumu 80/20.
14. Politiskā partija "Katram un katrai"
Piedāvājums
PVN medikamentiem
Samazināt PVN likmi medikamentiem līdz 5%.
PVN pārtikai
Samazināt PVN likmi pārtikai līdz 12%, krīzes laikā līdz 5%.
PVN enerģētikai
Krīzes laikā samazināt PVN likmi elektrībai, gāzei un degvielai līdz 5%.
NĪN mājsaimniecībām
Atcelt nekustamā īpašuma nodokli mājsaimniecībām.
Transporta nodoklis
Atcelt transporta nodokli.
IIN pensijām
Atcelt iedzīvotāju ienākuma nodokli pensijām līdz 1000 EUR mēnesī.
Vienkāršāka sistēma
Vienkāršot nodokļu likumdošanu un pārskatīt nodokļu sistēmu.
Labvēlīgāka vide
Izveidot labvēlīgu vidi jaunajiem uzņēmumiem - 270 dienas atlikti nodokļi.
VSAOI pārdale
VSAOI 6% apmērā, kuras ieskaita fondētās pensijas shēmā (pensiju 2. līmenis) pārdalīt šādiem mērķiem: 2% novirzīt uz pensiju 1. līmeni, 1% novirzīt veselības finansēšanai, par 3% samazināt darba ņēmēja VSAOI.
VSAOI samazināšana
VSAOI kopējo likmi samazināt no 34,09% uz 31,09%.
Pašnodarbinātajiem - vienkāršāk
Ieviest vienkāršotu nodokļu maksāšanas veidu pašnodarbinātajiem.
VID kā palīgs
Valsts ieņēmumu dienests ir palīgs nodokļa aprēķināšanai, nevis sodīšanai.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Vienīgie, kas pauž skaidrus un konkrētus apgalvojumus attiecībā uz VSAOI pārdali un samazināšanu. Šīs partijas priekšvēlēšanu programmā nodokļu politikai ir veltīts salīdzinoši daudz vietas. Viena no iecerēm ir samazināt PVN likmi vairākos segmentos: medikamentiem līdz 5%, pārtikai līdz 12%, bet krīzes laikā līdz 5%, elektrībai, gāzei, degvielai krīzes laikā līdz 5%. Tāpat partija ir apņēmusies atcelt vairākus nodokļus: NĪN mājsaimniecībām, transporta nodokli, IIN pensijām līdz 1000 EUR/mēn. Te gan jānorāda, ka partija nav norādījusi, kā tā iesaka valdībai kompensēt šos samazinātos nodokļu ieņēmumus, līdz ar to paliekot populisma pozīcijās. Visumā pozitīvi vērtējams ir partijas priekšlikums dot jaunajiem uzņēmējiem nodokļu brīvdienas uz 270 dienām. Te gan jāpiebilst, ka šīs brīvdienas var izrādīties par īsām šodienas sarežģītajā ekonomikas un pasaules politikas situācijā.

Māris Jurušs: PVN samazināšanas lielākā problēma ir fiskālais efekts un samērā mazais patērētāju skaits, kas šādu politiku ļauj realizēt lielās valstīs, kurās demogrāfiskā situācija ļauj panākt neitrālu efektu un kurās lielāks uzsvars ir uz ienākuma nodokļiem, jo to dzīves līmenis un ienākumi ir daudz lielāki. Tādēļ Latvijā līdz šim PVN samazināšana ir bijusi atsevišķām preču grupām ļoti ierobežotā preču lokā.
NĪN atcelšana mājsaimniecībām rada jautājumu, kas segs pieaugušās pašvaldību budžeta vajadzības.
Nodokļu kredīts jeb samaksas atlikšana jauniem uzņēmumiem ir interesanta ideja, galvenais, lai tiek nodrošināta nodokļu pēcapmaksa un netiek pieļauta tā vietā "no jauna uzņēmuma izveidošana".
VSAOI pārdale, iespējams, ir risinājums sociālā budžeta problēmu risināšanai, bet nodokļa sloga samazinājumam nevajadzētu samazināt jau tā nepietiekamos līdzekļus šai jomai.
Ir atbalstāmi jebkuri nodokļu maksāšanas vienkāršojumi, turklāt tehnoloģiju attīstība to pieļauj. "Konsultē vispirms" un palīdzība nodokļu maksātājiem jau ir viena no VID prioritātēm.

Andris Saulītis: Kaut gan programmā ir detalizēti raksturoti nodokļu reformu piedāvājumi un tā dažbrīd izskatās pēc jēgpilnas reformas, tomēr daudz par daudz ir populistisku solījumu. Ja tos visus īstenotu, dramatiski samazinātos budžeta ieņēmumi un valsts vienkārši bankrotētu. Par to, kā palielināt ieņēmumus, lai kompensētu neskaitāmos jaunos pabalstus, brīvpusdienas u.c. labumus, un visam pāri vēl nodokļu mazināšanu, programmā nav ne vārda.
15. "Progresīvie"
Piedāvājums
PVN pārtikai
Pazemināsim PVN Latvijai raksturīgai svaigai pārtikai.
Netaisnība
Latvijas nodokļu politika ir netaisnīga un bremzē attīstību. Samazināsim nodokļus tiem, kuru ienākumi nepārsniedz 1000 EUR mēnesī (bruto).
Īpašumi
Celsim nodokļus īpašumiem dīkstāvē.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚫
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Vienīgie, kas piedāvā celt nodokļus īpašumiem dīkstāvē. Partijas priekšvēlēšanu programmā nodokļu politikai nav ierādīta liela vieta. Tas, kas ir, ir ar sociālu, taču populistisku ievirzi. Partija uzskata, ka nodokļu politika Latvijā "ir netaisna un bremzē attīstību". Programmā ir nekonkrēti apsolīts samazināt nodokļus tiem, kuru ienākumi nepārsniedz 1000 eiro mēnesī (bruto), kā arī apņemšanās tikpat nekonkrēti "celt nodokļus īpašumiem dīkstāvē".

Māris Jurušs: Latvijā jau no kāda 2013. gada ir samazinātais PVN 5% apmērā Latvijā raksturīgiem svaigiem dārzeņiem un augļiem. Nav skaidrs, vai partijas piedāvājums attiecas arī uz citiem svaigiem produktiem?
Neskatoties uz krīzēm, Latvijas ekonomika kopš neatkarības atgūšanas ir attīstījusies. Protams, jebkurš vēlētos, lai attīstības tempi būtu straujāki. Taču diez vai to var panākt tikai ar nodokļu samazinājumu tiem, kas pelna mazāk par 1000 eiro. Nav skaidrs, kā nodokļu celšana īpašumiem dīkstāvē veicinās ekonomisko aktivitāti, piemēram, "noslēdzot nomas līgumu par vienu eiro".

Andris Saulītis: Kaut partijas programma nodokļu jomā nav izvērsta, tā vismaz konkrēti pasaka, kurai iedzīvotāju grupai tā pievērsīsies. Ir uzreiz nolasāms, ka partijas vēlme ir mazināt nevienlīdzību un nodokļu slogu tiem, kuriem alga ir zemāka par 1000 eiro bruto. Visaugstākais vērtējums tiek piešķirts par uzdrīkstēšanos, jo šī ir vienīgā partija, kuras programmā ierakstīts solījums kādu nodokli paaugstināt (īpašumiem dīkstāvē).
16. "Attīstībai/Par!"
Piedāvājums
Vienkāršība
Vienkāršāki un "zaļāki" nodokļi;
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Vispārīgi apgalvojumi, iztrūkst novitātes. Partijas solījums nodokļu politikas jomā priekšvēlēšanu programmā ir izteikts ar vārdiem "vienkāršāki un "zaļāki" nodokļi", kas ir nožēlojami maz partijai, kas atradās varas pozīcijā līdzšinējā valdībā.

Māris Jurušs: "Vienkāršs nodoklis", iespējams, ir tāds nodoklis, kura nav… Katrā gadījumā "zaļāki" nodokļi nepadarīs sistēmu vienkāršāku. ES zaļais kurss ir saistošs arī Latvijai. Pandēmija un karš Ukrainā šo jautājumu ir "nobīdījuši" no dienaskārtības. Taču tuvojas 2030. gads , kad dalībvalstīm jāievieš virkne pasākumu ilgtspējīgas tautsaimniecības attīstībai vides, sociālā un pārvaldības jomā. Tādēļ nodokļiem arī būs jākļūst arvien "zaļākiem". Vienlaicīgi tiem jābūt samērīgiem gan ar iedzīvotāju dzīves līmeni un spējām tos maksāt, gan ar uzņēmumu konkurētspēju, gan sociālām garantijām. Būs ļoti liels izaicinājums panākt līdzsvarotu pieeju Latvijas situācijā. Pietrūka plašāka skaidrojuma, ko partija domā arī vienkāršākiem un zaļākiem nodokļiem.

Andris Saulītis: Savdabīgi, ka nodokļu jautājums partijas programmā minēts īsi un lakoniski neizsakoši, vien ar atsauci uz "izvērsto ekonomisko programmu". Partijas mājaslapā atrodamajā programmā nodokļu jautājumi un piedāvātie risinājumi ir analizēti gana plaši un pārdomāti. Tāpēc par to varētu likt pieci, bet, vērtējot šauri partijas programmā 4000 zīmēs rakstīto, vērtējums būtu viens, tāpēc vidējais aritmētiskais ir trīs.
17. "Apvienība Latvijai"
Piedāvājums
Motivēs maksāt nodokļus
Vienkārša, efektīva un prognozējama nodokļu sistēma, kas motivē nodokļu maksāšanu. Īpašs un atbalstošs nodokļu režīms mazajiem uzņēmējiem.
VID
Valsts ieņēmumu dienests kā palīgs un atbalsts nodokļu maksātājiem.
IIN
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazināšana sabiedrības trūcīgajai daļai.
Īpašumi
Nekustamā īpašuma neapliekamā minimuma noteikšana.
Pensijas
Pensijas nav apliekamas ar nodokli.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Vispārīgi apgalvojumi, iztrūkst novitātes. Šīs partijas priekšvēlēšanu programmai nodokļu politikas jomā raksturīgi it kā labi nodomi, taču bez konkrētības, kas var palikt vēlmju līmenī, nonākot varas pozīcijā. Visumā pozitīvi ir vērtējams partijas nodoms neaplikt ar nodokli pensijas.

Māris Jurušs: Skaidrs, ka nepieciešama vienkārša, efektīva un prognozējama nodokļu sistēma, taču jautājums ir, kā tieši to panākt. Turpretim nodokļa samazināšana vai diferencēšana noteiktai maksātāju grupai padara sistēmu sarežģītāku.

Andris Saulītis: Šai partijai ir raksturīga niansētāka pieeja nodokļu politikai, kas nesola atcelt nodokļus, bet gan izvērtēt to ietekmi uz mazturīgākajiem. Tāpat ir skaidrs, ka partija nesteigs atbalstīt kardinālas nodokļu reformas – vismaz tā var saprast solījumu par "prognozējamu" nodokļu sistēmu. Var patikt vai nepatikt, bet vismaz ir zināms, ko partija plāno darīt vai nedarīt.
18. "Apvienotais saraksts – Latvijas Zaļā partija, Latvijas reģionu apvienība, Liepājas partija"
Partijas programmā konkrēti pasākumi nodokļu jomā nav izcelti
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Nav
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Eksperta komentārs
Andris Saulītis: Nav iespējams novērtēt partijas programmu bez skatījuma uz nodokļu politiku jeb ieņēmumiem/izdevumiem.
19. Politiskā partija "Republika"
Piedāvājums
Enerģiska ekonomika
Lai ekonomika kļūtu enerģiska un sniegtu Latvijas iedzīvotājiem plašas ekonomiskās attīstības iespējas, ir jāsamazina nodokļi, valsts parāda līmenis un birokrātiskais regulējums.
PVN
Samazināt PVN atsevišķām nozarēm, produktu vai pakalpojumu grupām.
Degviela
Ceļa nodokli, auto ekspluatācijas nodokli iekļaut degvielas cenā.
Īpašumi
Neaplikt ar nekustamā īpašuma nodokli vienīgo mājokli.
Nodokļu slogs
Kopējais vai atsevišķais nodokļu un nodevu slogs nedrīkst būt lielāks kā vidējais Eiropas Savienības dalībvalstīs.
Pārdale
UIN, IIN, PVN pārdale starp valsti un pašvaldībām.
Nodokļiem - nē!
Pensijas neaplikt ar nodokļiem.
Pensijas
Palielināt pensijas, padarot pensiju 2. līmeni labprātīgu. Dot iespēju izņemt uzkrāto naudu ar tiesībām pašam atvērt savu investīciju kontu, neapliekot ar IIN.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Jānis Zelmenis
Māris Jurušs
Andris Saulītis
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Jānis Zelmenis: Paustie apgalvojumi lielākoties ir vispārīgi, tajos iztrūkst konkrētu skaitļu pieminēšana. Šīs partijas priekšvēlēšanu programmā nodokļu politikai ir ierādīta it kā svarīga vieta. Par nodokļiem ir runāts daudz, taču par maz ir konkrētības, praktiski nemaz nav skaitliskas ilustrācijas. Līdz ar to tās ieteiktajiem pasākumiem ir populisma pieskaņa. Atsevišķi priekšlikumi pelna ievērību, piemēram, neaplikt pensijas ar nodokļiem.

Māris Jurušs: Vidējais kopējais nodokļu slogs Latvijā ir viens no zemākajiem ES, proti, ap 30% no IKP. Vairākās rietumu valstīs un Skandināvijā tas ir krietni augstāks. Līdz ar to vairāk būtu jāskatās uz konkrētiem nodokļiem. Latvijā ir samērā liels darbaspēka nodokļu ķīlis reģionā un par to noteikti būtu jādomā.
Ir interesanti, kā var samazināt valsts parāda līmeni, vienlaicīgi samazinot nodokļus.
Autoceļa nodokļa iekļaušana degvielas cenā ir vairāku partiju piedāvājums. Ir jāsaprot, ka tas ne tikai palielinās sabiedriskā transporta cenas, bet var palielināt izmaksas daudziem transportlīdzekļu lietotājiem, kam transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis ir mazs, salīdzinot ar izmaksām, ko papildu radīs patērētās degvielas daudzums.
Interesanti, ka vairākas partijas piedāvā pārdalīt nodokļu ieņēmumus starp valsti un pašvaldību, bet gandrīz neviena īsti nepasaka, ko tas dos sabiedrībai kopumā. Jāatceras, ka PVN ir galvenais valsts pamatbudžeta avots, no kā tiek finansētas veselības, drošības un citas jomas, līdz ar to tā pārdalei par labu pašvaldībai jābūt detalizēti pamatotai.

Andris Saulītis: Šai partijai programmā ir minēts viens indikatīvais rādītājs – "nodokļu slogs nedrīkst būt lielāks kā vidējais ES dalībvalstīs". Tāpat ir konkrēts priekšlikums sekot Igaunijas piemēram un 2. pensiju līmeni padarīt par brīvprātīgu. Par to tad augstāks vērtējums. Savukārt vairāk par trīs nav iespējams dot, jo pilns ar solījumiem mazināt nodokļus, bet tas, kā to kompensēt – vai ceļot citus nodokļus, vai arī mazinot valsts sniegto pakalpojumu klāstu, nav minēts. Secinājums – tie ir populistiski solījumi.