- 1. Jaunā vienotība
- 2. "Latvijas Krievu savienība"
- 3. Zaļo un zemnieku savienība
- 4. "Tautas kalpi Latvijai"
- 5. "Suverēnā vara"
- 6. "Kristīgi progresīvā partija"
- 7. Sociāldemokrātiskā partija "Saskaņa"
- 8. Politiskā partija "Stabilitātei!"
- 9. Politiskā partija "Tautas varas spēks"
- 10. "Vienoti Latvijai"
- 11. Nacionālā apvienība "Visu Latvijai!"– "Tēvzemei un Brīvībai/LNNK"
- 12. "Latvija pirmajā vietā"
- 13. Jaunā konservatīvā partija
- 14. Politiskā partija "Katram un katrai"
- 15. "Progresīvie"
- 16. "Attīstībai/Par!"
- 17. "Apvienība Latvijai"
- 18. "Apvienotais saraksts – Latvijas Zaļā partija, Latvijas reģionu apvienība, Liepājas partija"
- 19. Politiskā partija "Republika"
Vēstules Ziemassvētku vecītim
Selīna Puķe
Kārlis Arājs
Danute Tomsone
Partiju piedāvājumu tiesiskumā vērtē eksperti
"Delfi" žurnāliste
"Delfi" nacionālo ziņu redaktors
"Delfi" nacionālo ziņu redaktore
Tiesiskums Latvijas priekšvēlēšanu kampaņās ir kā Šrēdingera kaķis – tam vienlaikus pievērsta liela uzmanība, bet dažbrīd var rasties sajūta, ka tas pilnīgi aizmirsts. Tā arī šogad – dažas partijas izvērsti sola veicināt Latvijas tiesu sistēmas neatkarību, lai gan jau vairāk nekā 30 gadus Latvija ir neatkarīga, bet citas sola visu reformēt un atcelt pandēmijas laikā piemērotos sodus, nepiemirstot sodīt šo sodu piemērotājus.
Eksperti vērtēja partiju īsās programmas daļā par tiesiskumu.
Eksperti, kas vērtēja
partiju piedāvājumu tiesiskuma jomā
partiju piedāvājumu tiesiskuma jomā
Sanita Osipova
bijusī Satversmes tiesas (ST) tiesnese, Latvijas Universitātes pasniedzēja Sanita Osipova
Andris Guļāns
Augstākās tiesas (AT) senators, bijušais tās vadītājs
Ineta Ziemele
Eiropas Savienības tiesas (EST) tiesnese, RJA profesore un bijusī ST priekšsēdētāja
Kerolaina Stepe
Latvijas Universitātes (LU) tiesību zinātnes maģistrantūras studente
Partiju piedāvājums palicis 20. gadsimta tiesiskuma šaurajā izpratnē un tā arī netiek saprasts, ka tiesiskums ir galvenais attīstības instruments.
21. gadsimtā no partiju piedāvājuma vajadzētu sagaidīt tiesiskumu šī gadsimta izpratnē. Proti, 21. gadsimtā tiesiskums konkretizējas tādās vērtībās kā taisnīgums, vienlīdzīgo iespēju sabiedrības veidošana, kā arī katra cilvēka drošības garantēšana. Neatkarīga tiesu vara ir tikai viens no elementiem, kas nepieciešams, vērtējot partiju piedāvājumu tiesiskuma jomā.
Partijām jāspēj saskatīt kopsakarības starp tautas ilgtspējas nodrošināšanu un katra cilvēka tiesību garantēšanu uz vienlīdzīgiem pamatiem. Politiskie spēki savās programmās cīnās ar 20. gadsimta problēmām, kā arī modernajiem apdraudējumiem, taču tiesiskums taisnīgai sabiedrībai un Latvijas tautas ilgtspējai praktiski nefigurē partiju programmās.
21. gadsimtā no partiju piedāvājuma vajadzētu sagaidīt tiesiskumu šī gadsimta izpratnē. Proti, 21. gadsimtā tiesiskums konkretizējas tādās vērtībās kā taisnīgums, vienlīdzīgo iespēju sabiedrības veidošana, kā arī katra cilvēka drošības garantēšana. Neatkarīga tiesu vara ir tikai viens no elementiem, kas nepieciešams, vērtējot partiju piedāvājumu tiesiskuma jomā.
Partijām jāspēj saskatīt kopsakarības starp tautas ilgtspējas nodrošināšanu un katra cilvēka tiesību garantēšanu uz vienlīdzīgiem pamatiem. Politiskie spēki savās programmās cīnās ar 20. gadsimta problēmām, kā arī modernajiem apdraudējumiem, taču tiesiskums taisnīgai sabiedrībai un Latvijas tautas ilgtspējai praktiski nefigurē partiju programmās.
Ineta Ziemele
Pirmais iespaids, vērtējot partiju piedāvājumu tiesiskuma jomā, ko tās grib sasniegt, ir diezgan bēdīgs. No kopumā 19 partijām tikai četrām vai piecām ir "kaut kas", kas pateikts tiesiskuma jomā. Atzīmi, kas augstāka par nulli, varu piešķirt vien četriem politiskajiem spēkiem, uzskatu, ka pārējie nav pelnījuši nevienu punktu.
Aspekts, kas, iepazīstoties ar partiju piedāvājumu, bija ļoti pamanāms, – septiņas partijas iestājas par prezidentālu valsti. Diez vai visas šīs partijas saprot, ko tas nozīmē un kāpēc tas būtu vajadzīgs. Ir saprotams, ka daudzi vēlas pārmaiņas un cer, ka "prezidents visu nokārtos mūsu vietā", taču jautājums ir, ko mainīs tautas vēlēts prezidents. Ja tagad mēs ejam uz vēlēšanām ar 19 sarakstiem, vai būs iespējams vienoties par vienu kandidātu šim amatam.
Tad vēl ir četras vai piecas partijas, no kuru programmās minētā piedāvājuma izriet, ka tās grib "izrēķināties" ar Covid-19 laika politiķiem, valdību. Tas, man liekas, nav pareizi. Tāpat arī vairākas partijas savā piedāvājumā iekļāvušas referendumu rīkošanu, minot konkrētu procentu slieksni. Kopumā šī ideja varētu būt atbalstāma.
Aspekts, kas, iepazīstoties ar partiju piedāvājumu, bija ļoti pamanāms, – septiņas partijas iestājas par prezidentālu valsti. Diez vai visas šīs partijas saprot, ko tas nozīmē un kāpēc tas būtu vajadzīgs. Ir saprotams, ka daudzi vēlas pārmaiņas un cer, ka "prezidents visu nokārtos mūsu vietā", taču jautājums ir, ko mainīs tautas vēlēts prezidents. Ja tagad mēs ejam uz vēlēšanām ar 19 sarakstiem, vai būs iespējams vienoties par vienu kandidātu šim amatam.
Tad vēl ir četras vai piecas partijas, no kuru programmās minētā piedāvājuma izriet, ka tās grib "izrēķināties" ar Covid-19 laika politiķiem, valdību. Tas, man liekas, nav pareizi. Tāpat arī vairākas partijas savā piedāvājumā iekļāvušas referendumu rīkošanu, minot konkrētu procentu slieksni. Kopumā šī ideja varētu būt atbalstāma.
Andris Guļāns
Lasot politisko partiju programmas, bieži rodas tāds netverams iespaids, ka tur ierakstīts viss, ko vien kāds varētu vēlēties, nevis tas, ko valsts ar tai piešķirto kompetenci, tiesību instrumentiem un ekonomiskajiem resursiem, ievērojot pastāvošās starptautiskās saistības un ikvienas personas pamattiesības, varētu īstenot.
Daudzās programmās ir izredzētie – pareizie, vērtīgie, savējie un tad tie, kuru tiesības varētu tikt ierobežotas, proti, virknē programmu iecerēts pārkāpt diskriminācijas aizliegumu.
Vērtējot partiju programmas, tās var salīdzināt arī ar tādām kā bērnu vēstulēm Ziemassvētku vecītim.
Daudzās programmās ir izredzētie – pareizie, vērtīgie, savējie un tad tie, kuru tiesības varētu tikt ierobežotas, proti, virknē programmu iecerēts pārkāpt diskriminācijas aizliegumu.
Vērtējot partiju programmas, tās var salīdzināt arī ar tādām kā bērnu vēstulēm Ziemassvētku vecītim.
Sanita Osipova
Partijas sola dažādas brīnumlietas – dažas no tām ir noderīgas, bet dažas – pilnīgi absurdas.
Kerolaina Stepe
Spied uz partijas logo, lai iepazītos ar solījumiem un to izvērtējumu
Kerolaina Stepe
Jaunā speciālista komentārs
Viens no biežākajiem solījumiem ir tautas vēlēts prezidents. Ja 12. Saeimas vēlēšanās to apsolīja divas partijas, 13. Saeimas vēlēšanās – trīs, tad šogad tās ir astoņas," norāda Stepe, pieļaujot, ka šādi "politiskie personāži" vēlas izmantot cilvēku neticību Saeimai un prezidentam pēc pandēmijas notikumiem un uz tā rēķina iedzīvoties. Lai mainītu veidu, kā prezidents nonāk amatā, ir nepieciešams grozīt Satversmi, taču tas ir maz iespējams. Šķiet, partijas solīšanas procesā riskus neapzinās. Tāpat ne reizi vien politikā tikušas iesaistītas sabiedrībā zināmas personas, kas viegli iegūst tautas uzmanību un atzinību. Ja tauta vēlētu prezidentu, pastāv liela iespēja, ka tā "pavilktos" uz "skaļiem personāžiem", kam nav ne jausmas, kas ir politika.
Vērtējot solījumus tiesiskuma jomā, Stepe akcentē gan absurdās idejas, vēlmi piesavināties līdzekļus, gan arī to, ka daļa solījumu ir tukši un neskaidri. Kādi lozungi minēti tikai tamdēļ, lai kaut kas būtu uzrakstīts. Kā absurdu viņa min solījumu par Satversmes atjaunošanu tās vēsturiskajā veidolā. Šajā gadījumā tiktu izslēgta preambula un viena no būtiskākajām nodaļām par cilvēku pamattiesībām.
Tāpat viņa secina, ka daudzi solījumi šķiet pilnīgi tukši un neskaidri, uzrakstīti tikai tāpēc, "lai kaut kas būtu uzrakstīts". Partiju programmās nebūtu jāiekļauj arī ikvienam pašsaprotamas lietas, piemēram, solījums "mēs sargāsim Satversmi, Eiropas vērtības un pilsoņu brīvības".
Stepe atzinīgi novērtē partiju programmās minēto solījumu lielāku uzmanību pievērst ekoloģijai, panākt tā dēvētās Stambulas konvencijas ratificēšanu un balsošanu vēlēšanās internetā. Tāpat kā labus solījumus Stepe piemin finansiālo priekšrocību samazināšanu deputātiem, mediju neatkarības palielināšanu un tiesas procesu paātrināšanu.
Vērtējot solījumus tiesiskuma jomā, Stepe akcentē gan absurdās idejas, vēlmi piesavināties līdzekļus, gan arī to, ka daļa solījumu ir tukši un neskaidri. Kādi lozungi minēti tikai tamdēļ, lai kaut kas būtu uzrakstīts. Kā absurdu viņa min solījumu par Satversmes atjaunošanu tās vēsturiskajā veidolā. Šajā gadījumā tiktu izslēgta preambula un viena no būtiskākajām nodaļām par cilvēku pamattiesībām.
Tāpat viņa secina, ka daudzi solījumi šķiet pilnīgi tukši un neskaidri, uzrakstīti tikai tāpēc, "lai kaut kas būtu uzrakstīts". Partiju programmās nebūtu jāiekļauj arī ikvienam pašsaprotamas lietas, piemēram, solījums "mēs sargāsim Satversmi, Eiropas vērtības un pilsoņu brīvības".
Stepe atzinīgi novērtē partiju programmās minēto solījumu lielāku uzmanību pievērst ekoloģijai, panākt tā dēvētās Stambulas konvencijas ratificēšanu un balsošanu vēlēšanās internetā. Tāpat kā labus solījumus Stepe piemin finansiālo priekšrocību samazināšanu deputātiem, mediju neatkarības palielināšanu un tiesas procesu paātrināšanu.
1. Jaunā vienotība
Piedāvājums
Valoda
Nodrošināt daudzveidīgu, kvalitatīvu un aizsargātu mediju telpu valsts valodā.
Neatkarīga tiesa
Stiprināt neatkarīgu tiesu varu kā demokrātiskas valsts pamatu.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Viss iekļautais ir loģisks un nepieciešams, lai Latvija pastāvētu kā tiesiska valsts, bet nav jaunu piedāvājumu. Kā jau varas partija, viņi lieliski zina valstī notiekošo, kas sabiedrībai sāp, tāpēc programmā akcentēti svarīgākie jautājumi, kuru risināšanu tiešām vairs nedrīkst atlikt – no tautiešu aicināšanas mājās līdz autoceļiem. Saprātīga, sabalansēta programma bez īpašiem pārsteigumiem un novitātes. Taču vai tiešām mēs gribētu dzīvot valstī, kas visu laiku eksperimentē?"
Guļāns: "Stiprināt neatkarīgu tiesu varu kā demokrātiskas valsts pamatu kā lozungs ir labs, taču gribētos zināt ko konkrētāku."
Ziemele: "Stiprināt tiesu varu vajag, bet to vajadzēja darīt jau pirms 20 gadiem."
Guļāns: "Stiprināt neatkarīgu tiesu varu kā demokrātiskas valsts pamatu kā lozungs ir labs, taču gribētos zināt ko konkrētāku."
Ziemele: "Stiprināt tiesu varu vajag, bet to vajadzēja darīt jau pirms 20 gadiem."
2. "Latvijas Krievu savienība"
Piedāvājums
Krievijas televīzija
Panākt ierobežojumu atcelšanu attiecībā uz krievvalodīgo televīzijas kanāliem, kā arī panākt pilnvērtīga Latvijas televīzijas kanāla krievu valodā izveidi.
Covid-19 sodi
Panākt visu ar Covid-19 sertifikātiem saistīto sodu atcelšanu.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Piedāvājumi ne tikai nav tiesiski nepieciešami risinājumi, tie sola atkāpties no tā, ko, būvējot tiesisku valsti, Latvija jau ir sasniegusi, visupirms profesionālu tiesnešu korpusu.
Uzsvars programmā ir likts uz to, ko cilvēki grib no valsts saņemt, – plašākas tiesības, sociālie pabalsti. Taču nav skaidrs, kā tas ekonomiski varētu tikt izdarīts, neceļot nodokļus.
Daudzi punkti neiet kopā ar Satversmi, proti, programmā iestrādāta divvalodība un vienotās Latvijas nācijas, kura jo īpaši svarīga ir Ukrainas kara laikā, šķelšana pēc dzimtās valodas, izcelšanās, tautības. Tāpat ir piedāvājumi, kas apdraud Latvijas kā demokrātiskas, tiesiskas valsts pastāvēšanu – kā aizsargāties spējīgas demokrātijas, kas cita starpā cīnās ar viltus ziņām un ierobežo valstij nelojālus spēkus."
Ziemele: "Nav redzams holistisks skatījums par kopējo tiesību sistēmu."
Uzsvars programmā ir likts uz to, ko cilvēki grib no valsts saņemt, – plašākas tiesības, sociālie pabalsti. Taču nav skaidrs, kā tas ekonomiski varētu tikt izdarīts, neceļot nodokļus.
Daudzi punkti neiet kopā ar Satversmi, proti, programmā iestrādāta divvalodība un vienotās Latvijas nācijas, kura jo īpaši svarīga ir Ukrainas kara laikā, šķelšana pēc dzimtās valodas, izcelšanās, tautības. Tāpat ir piedāvājumi, kas apdraud Latvijas kā demokrātiskas, tiesiskas valsts pastāvēšanu – kā aizsargāties spējīgas demokrātijas, kas cita starpā cīnās ar viltus ziņām un ierobežo valstij nelojālus spēkus."
Ziemele: "Nav redzams holistisks skatījums par kopējo tiesību sistēmu."
3. Zaļo un zemnieku savienība
Piedāvājums
Līdzdalība
Veicināt iedzīvotāju līdzdalību sabiedriskajos un politiskajos procesos.
NVO
Atjaunot valdības sadarbību ar NVO, mediju neatkarību.
Ietekme
Pārtraukt izpildvaras ietekmi uz tiesu varu.
Pretkorupcija
Stiprināt cīņu ar korupciju.
ES
Aizstāvēt valsts intereses ES un starptautiskajās organizācijās.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programmā uzsvars tiek likts uz vienlīdzību, kas tiks nodrošināta ar tiesībām, taču jau programmas preambulā sabiedrība tiek šķelta, jo aicina valsti atbalstīt tikai "dabisku ģimeni". Tas liek domāt, ka Latvijā pastāv pretdabiskas ģimenes... Piemēram, ja vecmāmiņa ar savu māsu audzina mazmeitu, vai tas ir pretdabiski? Programma nav vērsta uz Satversmē noteiktās iekļaujošās, vienlīdzīgu personu veidotās Latvijas nācijas veidošanu, kurā ikviens bauda visas tiesības. Viens punkts, jo iestājas par tiesu varas neatkarību vismaz no izpildvaras."
Guļāns: "ZZS piedāvājusi "pārtraukt izpildvaras ietekmi uz tiesu varu", taču nav skaidrs, kas tā par ietekmi. Pēc šī ieraksta izklausās, ka tā ir ilgi pastāvējusi problēma, taču faktiski šķiet kaut kur sagrābstīts novērojums, kas vienkārši ierakstīts programmā, lai būtu kaut kas pateikts."
Ziemele: "Tiesu varas neatkarība – tas ir labi, bet to vajadzēja jau pirms 20 gadiem."
Guļāns: "ZZS piedāvājusi "pārtraukt izpildvaras ietekmi uz tiesu varu", taču nav skaidrs, kas tā par ietekmi. Pēc šī ieraksta izklausās, ka tā ir ilgi pastāvējusi problēma, taču faktiski šķiet kaut kur sagrābstīts novērojums, kas vienkārši ierakstīts programmā, lai būtu kaut kas pateikts."
Ziemele: "Tiesu varas neatkarība – tas ir labi, bet to vajadzēja jau pirms 20 gadiem."
4. "Tautas kalpi Latvijai"
Piedāvājums
Satversmes sapulce
Sasaukt Satversmes sapulci, lai Satversmi atjaunotu vēsturiskajā veidolā.
Starptautiskās organizācijas
Atteikties no dalības tajās starptautiskajās organizācijās, kas tieši vai netieši traucē un ierobežo Latvijas valsts un tautas intereses, attīstību un labklājību.
Prezidents
Ieviest prezidentālu republiku.
Vēlēšanas
Mainīt izkropļoto Latvijas brīvvalsts vēlēšanu likumu, mazinot partiju varu un atgriežoties pie tautas interešu aizstāvības.
Referendumi
Atjaunot sabiedrības spēju lemt tai svarīgos jautājumus referendumos pagastu, apriņķu, novadu un valsts līmenī. Samazināt vēlētāju nepieciešamo parakstu skaitu vismaz pieckārtīgi.
Ministrijas
Samazināt uz pusi ministriju skaitu, precizēt to funkcijas un uzticēt to vadību profesionāli labākajiem nozares pārstāvjiem.
Tautvaldība
Iedibināt tautvaldības principu pēc tā tradicionālā teritoriju iedalījuma, kas pastāvēja Latvijas Republikā līdz 1940. gada okupācijai
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programmā runāts par cilvēka pamattiesībām, taču tālākie punkti skaidri iezīmē, ka tās baudītu tikai tie, kas atbilstu partijas ideāliem. Tātad piedāvājums neatbilst Satversmē noteiktajam vienlīdzības principam.
Neviena sausiņa, jo programma sola atkāpties no tā, ko, būvējot tiesisku valsti, Latvija jau ir sasniegusi. Tā nesader ar Satversmi. Partija apšauba esošās Satversmes un valsts varas leģitimitāti, taču aizmirst, ka, piemēram, parlamentārisms tika iebūvēts jau 1918. gadā, dibinot Latviju."
Guļāns: ""Tautas kalpi Latvijai", kas piedāvā sasaukt tautas sapulci un atjaunot Satversmi "vēsturiskajā veidolā", – nav skaidrs, kā viņi to domā darīt pašreizējā situācijā un kādā vēsturiskajā veidolā to domāts atjaunot. Tāpat arī tēze par atteikšanos no dalības starptautiskajās organizācijās – kas tās par organizācijām – nav skaidrs. "Ja es gribētu balsot par šo politisko spēku, es gribētu zināt, kas tās ir par organizācijām" un vai kara apstākļos tas nekaitēs demokrātijai un valsts pastāvēšanai."
Ziemele: "Varu īstenojošo cilvēku pietuvināšana vēlētājiem ir pareiza doma, bet šis izklāsts un piedāvātā metode ir absolūti populistiska."
Neviena sausiņa, jo programma sola atkāpties no tā, ko, būvējot tiesisku valsti, Latvija jau ir sasniegusi. Tā nesader ar Satversmi. Partija apšauba esošās Satversmes un valsts varas leģitimitāti, taču aizmirst, ka, piemēram, parlamentārisms tika iebūvēts jau 1918. gadā, dibinot Latviju."
Guļāns: ""Tautas kalpi Latvijai", kas piedāvā sasaukt tautas sapulci un atjaunot Satversmi "vēsturiskajā veidolā", – nav skaidrs, kā viņi to domā darīt pašreizējā situācijā un kādā vēsturiskajā veidolā to domāts atjaunot. Tāpat arī tēze par atteikšanos no dalības starptautiskajās organizācijās – kas tās par organizācijām – nav skaidrs. "Ja es gribētu balsot par šo politisko spēku, es gribētu zināt, kas tās ir par organizācijām" un vai kara apstākļos tas nekaitēs demokrātijai un valsts pastāvēšanai."
Ziemele: "Varu īstenojošo cilvēku pietuvināšana vēlētājiem ir pareiza doma, bet šis izklāsts un piedāvātā metode ir absolūti populistiska."
5. "Suverēnā vara"
Piedāvājums
Brīvība
Aizsargāt vārda un pārliecības brīvību, saliedēt sabiedrību.
Medicīna
Ar likumu nostiprināt to, ka jebkuras medicīniskas manipulācijas pret infekcijām nedrīkst būt priekšnosacījums pakalpojumu saņemšanai vai tiesībām uz darbu.
Sodi
Rūpīgi izmeklēt visus šajā sakarā izdarītos cilvēka pamattiesību pārkāpumus un panākt vainīgo sodīšanu.
Ģimenes
Nostiprināt dabiskas ģimenes jēdzienu LR Satversmē, pieņemt ģimenes stiprināšanas un atbalsta likumu.
Saeima
Samazināt Saeimas deputātu skaitu līdz 50 un pāriet uz jaukto, mažoritāro vēlēšanu sistēmu ar vēlētāju tiesībām atsaukt savus deputātus.
Ierēdņi
Samazināt ierēdņu skaitu par 1/3.
Prezidents
Nodrošināt tautai tiesības ievēlēt prezidentu.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "It kā programma vērsta uz pamattiesību aizsardzību, taču, tāpat kā LKS, ZZS, "Tautas kalpi Latvijai" u. c., pamattiesības nepienākas visiem vienlīdzīgi, bet tikai daļai sabiedrības – partijas elektorātam, domubiedriem. Par tiesiskuma stiprināšanas instrumentiem nav domāts, lai gan bieži piesaukts likums un tiesības. Ja iecer tiesības, bet nedomā, kā tās nodrošināt, aizstāvēt, var sanākt kā PSRS – uz papīra tā bija visturīgākā, tiesiskākā nācija pasaulē, bet dzīvē lielākā daļa iedzīvotāju dzīvoja trūcīgos apstākļos un beztiesiskumā.
Neviena sausiņa, jo ir pieminēts daudz tiesību, lai gan tās nepienāktos visiem, bet tikai "dabiskām ģimenēm", taču vispār nav domāts par to, kā to tiesiski īstenot. Tikai saukļi."
Ziemele: "Tas ir populisms".
Neviena sausiņa, jo ir pieminēts daudz tiesību, lai gan tās nepienāktos visiem, bet tikai "dabiskām ģimenēm", taču vispār nav domāts par to, kā to tiesiski īstenot. Tikai saukļi."
Ziemele: "Tas ir populisms".
6. "Kristīgi progresīvā partija"
Piedāvājums
Noziegumi
Efektīvi apkarot ekonomiskos noziegumus.
Tiesas
Kvalitatīva un ātra tiesu sistēma.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programmā nav plašas vīzijas, lai gan visu minēto vērtību iedzīvināšanai tiktu izmantotas tiesības un tiesu sistēma. Programmā minēts tikai: "Efektīva ekonomisko noziegumu apkarošana, kvalitatīva un ātra tiesu sistēma." Taču tā nav inovācija, jo ir gan specializētā policija, gan prokurori, gan kopš gada arī tiesa. Mulsina "ātra tiesu sistēma", jo viņi noteikti domāja ātru tiesas procesu, nevis tiesu sistēmu, kas juridiski būtu neiespējami, līdzīgi kā iecerēt ātru Saeimu, nevis ātru likumdošanu. Ātrums ir būtisks, taču tiesā taisnīgums ir būtiskāks. Vai partija ātrumu liek pa priekšu taisnīgai, rūpīgai tiesvedībai, kurā tiek noskaidrota patiesības? Ceru, ka tā ir aplama terminoloģija, nevis partijas iecere. Viens punkts, lai gan punkts programmā formulēts juridiski aplami un vienpusīgi. Lēnie tiesas procesi jau ilgstoši ir bijuši valstiska mēroga problēma, tostarp ekonomiskajai izaugsmei."
Guļāns: "KPP un Nacionālā apvienība savā piedāvājumā min saprātīgus termiņus lietu izskatīšanā. Tā patiešām ir sena problēma, kas varbūt šobrīd mazāk attiecas uz ekonomiskajiem noziegumiem, taču būtu labi, ja šīs abas partijas arī piedāvātu ceļus, kā sasniegt deklarēto mērķi."
Ziemele: "Tiesu sistēma Latvijā jau ir gana ātra, taču šeit nav paskaidrots, kas tieši ir domāts ar vārdu "kvalitatīvs"."
Guļāns: "KPP un Nacionālā apvienība savā piedāvājumā min saprātīgus termiņus lietu izskatīšanā. Tā patiešām ir sena problēma, kas varbūt šobrīd mazāk attiecas uz ekonomiskajiem noziegumiem, taču būtu labi, ja šīs abas partijas arī piedāvātu ceļus, kā sasniegt deklarēto mērķi."
Ziemele: "Tiesu sistēma Latvijā jau ir gana ātra, taču šeit nav paskaidrots, kas tieši ir domāts ar vārdu "kvalitatīvs"."
7. Sociāldemokrātiskā partija "Saskaņa"
Piedāvājums
Prezidents
Valsts prezidents ir jāievēlē tautas balsojumā.
Vēlēšanas
Jāmaina pašreizējā partiju sarakstu vēlēšanu sistēma uz mažoritāru sistēmu vienmandātu vēlēšanu apgabalos ar iespēju atsaukt visu līmeņu deputātus, kuri zaudējuši savu vēlētāju uzticēšanos.
Referendumi
Būtiski jāatvieglo referendumu rīkošanas procedūra. Referendumi – arī pašvaldību līmenī.
Nepilsoņi
Latvijas nepilsoņiem tiesības no 2025. gada balsot pašvaldību vēlēšanās vienlīdzīgi ar ES valstu pilsoņiem, kuri pastāvīgi dzīvo pašvaldībā.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programmā daudz runāts par vienlīdzību un sociālajām pamattiesībām, taču nav neviena punkta, kur būtu skaidri minēts tiesiskums vai skaidri iezīmēti veidi, kā šos plašos, jaunos personas tiesību piešķīrumus īstenot.
Viens sausiņš, jo daudz pieminētas tiesības un taisnīgums, taču vispār nav domāts par to, kā to tiesiski īstenot un vai to var tiesiski īstenot."
Ziemele: "Varu īstenojošo cilvēku pietuvināšana vēlētājiem ir ļoti būtiska, bet ne šādā veidā."
Viens sausiņš, jo daudz pieminētas tiesības un taisnīgums, taču vispār nav domāts par to, kā to tiesiski īstenot un vai to var tiesiski īstenot."
Ziemele: "Varu īstenojošo cilvēku pietuvināšana vēlētājiem ir ļoti būtiska, bet ne šādā veidā."
8. Politiskā partija "Stabilitātei!"
Piedāvājums
Atbildība
Politiķu atbildība par izdarīto. Krimināltiesiskā atbildība par valsts budžeta izkrāpšanu un Covid-19 pandēmijas izsludināšanu. Sauksim pie kriminālatbildības iesaistītos Latvijas 13. Saeimas deputātus un ministrus.
Politiskā atbildība
Deputātu personiskā kriminālatbildība par politiskiem lēmumiem.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
🔘 ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Par tiesiskas valsts stiprināšanu nav domāts. Programmā paredzēti tikai sodi, visupirms 13. Saeimas deputātiem par noziegumiem, kas šobrīd likumā nav noteikti. Krimināltiesībās ir princips, ka sodu tiesībās normām nav atpakaļejoša spēka, ja tās ir par sliktu personai. Vienkāršāk – nevienu nevar sodīt par darbību, kura izdarīšanas laikā netika ar likumu noteikta par noziedzīgu. Tātad šo aicinājumu tiesiski nevar īstenot, ja vien Latvija nepārvēršas par Ziemeļkoreju. Deputātu krimināltiesiskā imunitāte (ja vien parlaments neizdod kriminālvajāšanai), kā arī neatbildība par pieņemtajiem lēmumiem ir viens no parlamentārisma pamatprincipiem, jo tikai tā viņi var neatkarīgi darboties, aizstāvot vēlētāju intereses un nebaidoties, ka izpildvara safabricēs kādu lietu pret viņiem. Ir citi instrumenti, kā saukt parlamentāriešus pie atbildības, piemēram, iedarbināt parlamenta atlaišanas procedūru, nākamreiz neievēlēt tos, kas nav attaisnojuši uzticību. Neviens punkts, jo vispār nav domāts par Latviju kā tiesisku valsti, vairāki programmas punkti neatbilst tiesībām."
Ziemele: "Tēze par demokrātiskas un cita veida atbildības stiprināšanu ir vietā, bet šis ietērps ir populisms."
Ziemele: "Tēze par demokrātiskas un cita veida atbildības stiprināšanu ir vietā, bet šis ietērps ir populisms."
9. Politiskā partija "Tautas varas spēks"
Piedāvājums
Izmest
Izmetīsim liekēžus, valsts līdzekļu piesavinātājus, zagļus un muļķus no valdības un Saeimas.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programma ir rakstīta lozungu formā jeb uzsaukuma formā. Izteikta kritika, ka pilnīgi viss ir slikti un aplami, vismaz Saeimas un valdības darbā. Grūti atrast konkrētus ierosinājumus, ko darīt, ja neskaita, ka šobrīd viss ir slikti.
Ziemele: "Populisms."
Ziemele: "Populisms."
10. "Vienoti Latvijai"
Piedāvājums
Tautvaldība
Tautvaldība
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programmas vienkārši nav, jo minēts tikai viens vārds – "tautvaldība", taču arī tautvaldības īstenošanai ir vajadzīga programma (ja vien neatgriežamies pie "pirmatnējā stāvokļa" bez valsts). To pierāda, piemēram, cik dažādi tautvaldību īstenoja senās Atēnas, bet šobrīd Šveices kantoni. Arī Satversme nosaka tautvaldību jeb demokrātiju. Neviena punkta, jo vispār nav skaidrs, ko tieši partija iecerējusi veikt, jo tautvaldība var nozīmēt arī tiesu tautas sapulcē."
Ziemele: "Populisms."
Ziemele: "Populisms."
11. Nacionālā apvienība "Visu Latvijai!"– "Tēvzemei un Brīvībai/LNNK"
Piedāvājums
Cīņa ar propagandu
Aizliegs Maskavas propagandas izplatīšanu, izskaužot nelegālos TV pieslēgumus, pastiprinot kontroli interneta telpā, preses un grāmatu tirdzniecībā.
Aizsardzības mācība
Valsts aizsardzības mācība obligātajā vispārējās vidējās izglītības saturā.
Tiesu darbs
Tiesu darba uzlabošanā prioritāte – saprātīgu termiņu ievērošana lietu izskatīšanā.
Valsts valoda
Ar likumu garantēsim darbinieka tiesības ar vietējiem iedzīvotājiem runāt valsts valodā.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
🔘 ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programmā tiek minēti vairāki tiesiskie risinājumi, lai nodrošinātu latvisku, inovatīvu, drošu un augošu Latviju. Taču, runājot par Latvijas kā tiesiskas valsts stiprināšanu, ir tikai viens konkrēts punkts: "Par prioritāti tiesu darba uzlabošanai noteiksim saprātīgu termiņu ievērošanu lietu izskatīšanā." Pie šī mērķa ir strādāts desmitgadēm, un Eiropas statistikā Latvija nebūt nav valsts ar ilgākajiem tiesas procesiem. Tomēr piekrītu, ka atsevišķi, netipiski tiesas procesi iestiepjas nepiedodami ilgi, un, protams, šajā jomā var tikt sasniegti vēl labāki rezultāti. Divi punkti, jo programma tiesiskumu min tikai garāmejot, tas nav galvenais akcents, ar ko iecerējusi nodarboties šī ilgstoši pie varas esošā partija, kurai gadiem (līdz 13. Saeimai) ir bijuši tieslietu ministri. Jocīgi, ka partija, kas tradicionāli ir "cierējusi" uz tieslietu ministra posteni, pēc būtības neiedziļinās šīs jomas problēmās."
Guļāns: "KPP un Nacionālā apvienība savā piedāvājumā min saprātīgus termiņus lietu izskatīšanai. Tā patiešām ir sena problēma, kas varbūt šobrīd mazāk attiecas uz ekonomiskajiem noziegumiem, taču būtu labi, ja šīs abas partijas arī piedāvātu ceļus, kā sasniegt deklarēto mērķi."
Ziemele: "Puspunkts, jo šie uzsvari nav tie, kas nepieciešami tiesiskuma stiprināšanai tautā ilgtermiņā."
Guļāns: "KPP un Nacionālā apvienība savā piedāvājumā min saprātīgus termiņus lietu izskatīšanai. Tā patiešām ir sena problēma, kas varbūt šobrīd mazāk attiecas uz ekonomiskajiem noziegumiem, taču būtu labi, ja šīs abas partijas arī piedāvātu ceļus, kā sasniegt deklarēto mērķi."
Ziemele: "Puspunkts, jo šie uzsvari nav tie, kas nepieciešami tiesiskuma stiprināšanai tautā ilgtermiņā."
12. "Latvija pirmajā vietā"
Piedāvājums
Prezidents
Valsts prezidentu vēlēs Latvijas pilsoņi. Valsts prezidentam – plašākas pilnvaras.
Saeima
Saeimas jaukto vēlēšanu modeļa ieviešana. Panākt, ka tauta atgūst varu.
Referendums
30 000 pilsoņu paraksti – "slieksnis" referenduma rosināšanai.
Satversmes tiesa
Izbeigt Satversmes tiesas darbību.
Nevainīguma prezumpcija
Atjaunot nevainīguma prezumpcijas patieso jēgu.
Vakcinācija
Nepieļaut piespiedu vakcināciju.
Atbildība
Saukt pie atbildības lēmumu pieņēmējus, kuri COVID aizsegā represē tautu. Izmeklēt līdzekļu tēriņus. Noteiksim individuālu atbildību par ierēdņu un politiķu bezdarbību un tās radītiem zaudējumiem.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Solījumi ir konkrētāk formulēti, var redzēt, ka pie tiem ir strādājuši arī juristi. Piemēram, par tautas nobalsošanu ir konkrēts cipars, cik vēlētāju varēs ierosināt tautas nobalsošanu.
Sola likvidēt Satversmes tiesu, kas izjauktu izveidoto balansa mehānismu starp pastāvošajām varām, kurā Saeimas, Ministru kabineta un pašvaldību izdotajās tiesību normās ietvertos personas pamattiesību ierobežojumus var tiesiski vērtēt. Tas neatbilst demokrātiskas, tiesiskas valsts principam, uz kura pamata veidota Satversme. Latvijas cilvēkiem, kuru pamattiesības/cilvēktiesības aizskar likumu normas, tad nāktos tiesāties līdz Eiropas Cilvēktiesību tiesai vai Eiropas Savienības Tiesai. Rezultāts būtu tas pats, kas Satversmes tiesā, taču laiks cilvēkam paietu ilgāks, bet valstij tas maksātu dārgāk. Partija piedāvā gan atkāpties no tiesiskas valsts principa valsts uzbūvē, gan atkāpties no vienlīdzības principa, jo vienlīdzīgi būtu tikai kristīgajai baznīcai piederīgie. Kā viens, tā otrs ierosinājums varētu novest pie ES reakcijas, vēl striktākas nekā Polijas gadījumā, jo poļi no tiesiskas valsts principa atkāpes nedarīja tik atklāti.
Nav skaidrs, ko nozīmē "Atjaunosim nevainīguma prezumpcijas patieso jēgu". Normatīvie akti šajā ziņā ir kārtībā, atkāpes ir sabiedriskajā domā, masu medijos, kur bieži personu vaino, pirms tiesa to ir notiesājusi. Vai tas nozīmē, ka tiek piedāvāts ierobežot šos avotus?
Neviena punkta, lai gan pirmšķietami liekas, ka programma iestājas par personas pamattiesību aizstāvēšanu, piemēram, pret piespiedu vakcināciju, taču vairāki priekšlikumi, ja tos īstenotu, tieši otrādi, ierobežotu cilvēku tiesības uz taisnīgu tiesu, apziņas brīvību, vienlīdzību, privātās dzīves neaizskaramību."
Guļāns: "Ideja likvidēt Satversmes tiesu ir pilnīgi kaitīga demokrātiskai valstij."
Ziemele: "Labi, ka mēģināts piedāvāt, kā pietuvināt varu īstenojošās personas vēlētājiem, bet piedāvātās metodes ir populisms."
Sola likvidēt Satversmes tiesu, kas izjauktu izveidoto balansa mehānismu starp pastāvošajām varām, kurā Saeimas, Ministru kabineta un pašvaldību izdotajās tiesību normās ietvertos personas pamattiesību ierobežojumus var tiesiski vērtēt. Tas neatbilst demokrātiskas, tiesiskas valsts principam, uz kura pamata veidota Satversme. Latvijas cilvēkiem, kuru pamattiesības/cilvēktiesības aizskar likumu normas, tad nāktos tiesāties līdz Eiropas Cilvēktiesību tiesai vai Eiropas Savienības Tiesai. Rezultāts būtu tas pats, kas Satversmes tiesā, taču laiks cilvēkam paietu ilgāks, bet valstij tas maksātu dārgāk. Partija piedāvā gan atkāpties no tiesiskas valsts principa valsts uzbūvē, gan atkāpties no vienlīdzības principa, jo vienlīdzīgi būtu tikai kristīgajai baznīcai piederīgie. Kā viens, tā otrs ierosinājums varētu novest pie ES reakcijas, vēl striktākas nekā Polijas gadījumā, jo poļi no tiesiskas valsts principa atkāpes nedarīja tik atklāti.
Nav skaidrs, ko nozīmē "Atjaunosim nevainīguma prezumpcijas patieso jēgu". Normatīvie akti šajā ziņā ir kārtībā, atkāpes ir sabiedriskajā domā, masu medijos, kur bieži personu vaino, pirms tiesa to ir notiesājusi. Vai tas nozīmē, ka tiek piedāvāts ierobežot šos avotus?
Neviena punkta, lai gan pirmšķietami liekas, ka programma iestājas par personas pamattiesību aizstāvēšanu, piemēram, pret piespiedu vakcināciju, taču vairāki priekšlikumi, ja tos īstenotu, tieši otrādi, ierobežotu cilvēku tiesības uz taisnīgu tiesu, apziņas brīvību, vienlīdzību, privātās dzīves neaizskaramību."
Guļāns: "Ideja likvidēt Satversmes tiesu ir pilnīgi kaitīga demokrātiskai valstij."
Ziemele: "Labi, ka mēģināts piedāvāt, kā pietuvināt varu īstenojošās personas vēlētājiem, bet piedāvātās metodes ir populisms."
13. Jaunā konservatīvā partija
Piedāvājums
Tiesiskums
Bezkompromisa tiesiskums.
Azartspēles
Turpināsim ierobežot azartspēļu izplatību.
Izglītība
Izveidosim Tieslietu akadēmiju.
Līderi
Izveidosim jaunu tiesu, prokuratūras un drošības iestāžu līderu paaudzi.
Kritēriji
Skaidri, izmērāmi KNAB un Konkurences padomes darba efektivitātes kritēriji.
Lobiji
Ieviesīsim lobija reģistru un valsts finansējuma programmu pretkorupcijas NVO.
Vardarbība
Vardarbības pret sievietēm un ģimenē novēršana.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Pamatā partijas piedāvājumi ir reāli un nepieciešami, gan izveidot Tieslietu akadēmiju, gan: "Skaidri, izmērāmi KNAB un Konkurences padomes darba efektivitātes kritēriji. Ieviesīsim lobija reģistru un valsts finansējuma programmu pretkorupcijas NVO. Vardarbības pret sievietēm un ģimenē novēršana." Darbs pie lielākās daļas piedāvājumu jau ir uzsākts, proti, programma piedāvā turpināt iesākto un izvirza jaunus mērķus.
Mulsina solījums: "Izveidosim jaunu tiesu, prokuratūras un drošības iestāžu līderu paaudzi." Vai tas nozīmē, ka visi tiesneši vairs nebūs vienlīdzīgi, kā to nosaka Satversme? Vai tas nozīmē, ka valsts guldīs papildu līdzekļus šo amatpersonu tālākizglītībā, bet tikai jaunajiem? Vai tas nozīmē, ka Saeima un Tieslietu ministrija gatavojas iejaukties tiesu varas vadītāju iecelšanā vēl vairāk nekā līdz šim? Solījums nav stiprināt tiesu varu ar jaunu un izglītotu personālu, bet tieši virzīts uz jaunu vadītāju politisku virzīšanu. Vismaz es to šobrīd tā nolasu.
Trīs punkti, jo izprot Latvijas problēmas, sola turpināt iesākto, lai tās risinātu, un veidot jaunu, piemēram, lobiju reģistru, kas ir vitāli svarīgi, lai cīnītos par reālu tautas varu, stiprinātu demokrātiju, padarītu politiskos procesus caurskatāmus."
Guļāns: "Uz kopējā partiju piedāvājuma fona izceļas. Viņu piedāvājumā ir minētas tādas lietas, kas nepieciešamas, – Tieslietu akadēmijas izveide, skaidru, izmērāmu efektivitātes kritēriju noteikšana, lobiju reģistra ieviešana. Jautājums gan ir, vai viss tik detalizēti partijas programmā būtu jāapraksta. Tieslietu akadēmijas izveides ideja ir būtiska un svarīga lieta, taču Guļānam būtu gribējies, lai būtu pateikts, ka tās izveide notiek sadarbībā ar Tieslietu padomi, kas būtu būtiski. Speciālista vērtējumā, visi šie trīs mērķi ir nozīmīgi un vietā."
Ziemele: "Jūtams, ka strādājis tieslietu ministrs. Trīs punkti, jo tautas ilgtspēju, nostiprinot tiesiskumu plašākā izpratnē, var sasniegt, tikai ceļot juristu kvalifikāciju atbilstoši Eiropas līmenim. Izcelta lobija likumdošana. Tāpat drošība katram cilvēkam ir viena no tiesiskuma izpausmēm. Tas nozīmē sistēmisku pieeju vardarbības novēršanai."
Mulsina solījums: "Izveidosim jaunu tiesu, prokuratūras un drošības iestāžu līderu paaudzi." Vai tas nozīmē, ka visi tiesneši vairs nebūs vienlīdzīgi, kā to nosaka Satversme? Vai tas nozīmē, ka valsts guldīs papildu līdzekļus šo amatpersonu tālākizglītībā, bet tikai jaunajiem? Vai tas nozīmē, ka Saeima un Tieslietu ministrija gatavojas iejaukties tiesu varas vadītāju iecelšanā vēl vairāk nekā līdz šim? Solījums nav stiprināt tiesu varu ar jaunu un izglītotu personālu, bet tieši virzīts uz jaunu vadītāju politisku virzīšanu. Vismaz es to šobrīd tā nolasu.
Trīs punkti, jo izprot Latvijas problēmas, sola turpināt iesākto, lai tās risinātu, un veidot jaunu, piemēram, lobiju reģistru, kas ir vitāli svarīgi, lai cīnītos par reālu tautas varu, stiprinātu demokrātiju, padarītu politiskos procesus caurskatāmus."
Guļāns: "Uz kopējā partiju piedāvājuma fona izceļas. Viņu piedāvājumā ir minētas tādas lietas, kas nepieciešamas, – Tieslietu akadēmijas izveide, skaidru, izmērāmu efektivitātes kritēriju noteikšana, lobiju reģistra ieviešana. Jautājums gan ir, vai viss tik detalizēti partijas programmā būtu jāapraksta. Tieslietu akadēmijas izveides ideja ir būtiska un svarīga lieta, taču Guļānam būtu gribējies, lai būtu pateikts, ka tās izveide notiek sadarbībā ar Tieslietu padomi, kas būtu būtiski. Speciālista vērtējumā, visi šie trīs mērķi ir nozīmīgi un vietā."
Ziemele: "Jūtams, ka strādājis tieslietu ministrs. Trīs punkti, jo tautas ilgtspēju, nostiprinot tiesiskumu plašākā izpratnē, var sasniegt, tikai ceļot juristu kvalifikāciju atbilstoši Eiropas līmenim. Izcelta lobija likumdošana. Tāpat drošība katram cilvēkam ir viena no tiesiskuma izpausmēm. Tas nozīmē sistēmisku pieeju vardarbības novēršanai."
14. Politiskā partija "Katram un katrai"
Piedāvājums
Vara
Atjaunot varu tautai.
Prezidents
Tautas vēlēts prezidents.
Demokrātija
Demokrātijas principu atgriešana tautai – vārda brīvība, cilvēktiesību ievērošana, īpašuma neaizskaramība, nevainīguma prezumpcijas nodrošināšana.
Referendums
Samazināsim referendumam tautas nobalsošanas nepieciešamo parakstu slieksni uz 30 000, e-referendumi.
Saeima
Samazināsim Saeimas deputātu skaitu.
Kompensācijas
Izveidosim bezmaksas konsultāciju centru iedzīvotājiem par tiesvedības jautājumiem.
Atalgojums
Panāksim normatīvajos aktos noteikto atalgojuma normu ievērošanu.
Covid-19
Atcelsim ar Covid-19 saistītus ierobežojumus un aizliegsim piespiedu potēšanu.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Nav skaidrs, kas tiks darīts, lai izpildītu: "Vienkāršosim un samazināsim normatīvos aktus." Vai runa ir par normatīvo aktu skaitu vai to apjomu – īsākiem likumiem? Pasaules tendence rāda, ka mūsdienu sabiedrībā, kurā atzīst personas brīvību un cilvēki tāpēc veido aizvien jaunus attiecību modeļus, pieaug nepieciešamība pēc aizvien jauniem likumiem. To, kas ir likumā, valsts ar tiesību spēku aizsargā, piemēram, darba tiesībās. Šobrīd izskatās, ka būs jāpieņem jaunas normas, regulējot jauno braucamlīdzekļu satiksmi, kuru braucēji apdraud gan sevi, gan pārējos. Ja kaut ko samazina, vai tad kaut ko iecerēts izņemt no valsts aizsardzības?
"Izveidosim bezmaksas konsultāciju centru iedzīvotājiem par tiesvedības jautājumiem." Jau šobrīd trūcīgām personām šāda iespēja ir, bet krimināllietās pienākas valsts apmaksāts advokāts, ja persona nevar pati atļauties to apmaksāt. Tāpat konsultācijas tiesību jautājumos sniedz valsts iestādes.
Vai mēs gribam ieviest bezmaksas juridiskos pakalpojumus arī turīgajiem? Vai valsts var to atļauties?"
Guļāns: "Piedāvātā ideja par bezmaksas konsultāciju centra izveidi iedzīvotājiem ir vērtējama kā laba, taču vajadzētu pārbaudīt, vai kaut kas tāds jau nedarbojas. Tāpat jāņem vērā, ka kvalitatīvu juridisko palīdzību diez vai var iegūt bezmaksas ceļā, līdz ar to te, iespējams, būtu jāiesaistās valstij."
Ziemele: "Daudzas partijas jūt, ka vara jāpietuvina tautai, un tad pēc savas populistiski tendētās izpratnes piedāvā konkrētas darbības. Tas ir nedaudz pagājušais gadsimts, jo 21. gadsimta realitātes un izaicinājumi taisnīgumam, drošumam un vienlīdzībai ir citādi, nekā pausti šeit."
"Izveidosim bezmaksas konsultāciju centru iedzīvotājiem par tiesvedības jautājumiem." Jau šobrīd trūcīgām personām šāda iespēja ir, bet krimināllietās pienākas valsts apmaksāts advokāts, ja persona nevar pati atļauties to apmaksāt. Tāpat konsultācijas tiesību jautājumos sniedz valsts iestādes.
Vai mēs gribam ieviest bezmaksas juridiskos pakalpojumus arī turīgajiem? Vai valsts var to atļauties?"
Guļāns: "Piedāvātā ideja par bezmaksas konsultāciju centra izveidi iedzīvotājiem ir vērtējama kā laba, taču vajadzētu pārbaudīt, vai kaut kas tāds jau nedarbojas. Tāpat jāņem vērā, ka kvalitatīvu juridisko palīdzību diez vai var iegūt bezmaksas ceļā, līdz ar to te, iespējams, būtu jāiesaistās valstij."
Ziemele: "Daudzas partijas jūt, ka vara jāpietuvina tautai, un tad pēc savas populistiski tendētās izpratnes piedāvā konkrētas darbības. Tas ir nedaudz pagājušais gadsimts, jo 21. gadsimta realitātes un izaicinājumi taisnīgumam, drošumam un vienlīdzībai ir citādi, nekā pausti šeit."
15. "Progresīvie"
Piedāvājums
Diskriminācija
Diskriminācija nav pieļaujama.
Stambulas konvencija
Ratificēsim Stambulas konvenciju.
Naida runa
Ierobežosim naida runu, aizliegsim vērsties pret personām seksuālās vai dzimuma identitātes dēļ.
Vienlīdzība
Iestāsimies par visu laulību vienlīdzību un transpersonu identitātes cieņpilnu apstiprinājumu.
Mobings
Mazināsim mobingu skolās un sabiedrībā, ieviešot pastāvīgu un visaptverošu antimobinga pieeju.
Lobijs
Regulēsim lobēšanu, iedzīvināsim labu pārvaldību valsts iestādēs un kapitālsabiedrībās.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚫ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Taisnīgums ir likts kā programmas vadmotīvs. Taisnīgumu var garantēt tikai ar tiesībām, jo cita ceļa, kā likumdevējam ietekmēt valstī notiekošo, nav. Taču īsti piedāvājuma, kā tiesiski, sakārtojot valsti, institucionāli šo taisnīgumu sasniegt, proti, ko valstij darīt citādi, nav.
Programma ir sociāldemokrātiska, tajā ar valsts iejaukšanos paredzēts atbalstīt trūcīgākos. Daļa priekšlikumu jau tiek īstenota dzīvē. Piemēram: "Iniciēsim neatmaksājamu parādu dzēšanu." To šobrīd veic ar maksātnespējas procesu. Lai saprastu, vai parāds ir neatmaksājams, jānoskaidro, vai persona neslēpj ienākumus, citādi tas novedīs pie milzīgas netaisnības, kurā cietīs visupirms godīgie, kuri taupa uz visu, bet savus parādus tomēr atmaksā.
Viena no retajām programmām, kura atzīst, ka valstī ir problēma ar diskrimināciju, un sola to risināt, tostarp tiesiski."
Guļāns: "Vēlos izcelt vienu partiju, "Progresīvos", kura vienīgā savā programmā tiesiskuma jomā runā par pamatvērtībām – diskriminācijas aizliegumu, mobinga aizliegumu, laulībām viena dzimuma personu starpā un identitātes atzīšanu – tēmām, kas ir aktuālas sabiedrībā, bet no kurām citas partijas izvairās, taču šis politiskais spēks par tām runā."
Ziemele: "Vienlīdzīgu sabiedrību var panākt ar tiesiskiem mehānismiem, kas šeit parādās."
Programma ir sociāldemokrātiska, tajā ar valsts iejaukšanos paredzēts atbalstīt trūcīgākos. Daļa priekšlikumu jau tiek īstenota dzīvē. Piemēram: "Iniciēsim neatmaksājamu parādu dzēšanu." To šobrīd veic ar maksātnespējas procesu. Lai saprastu, vai parāds ir neatmaksājams, jānoskaidro, vai persona neslēpj ienākumus, citādi tas novedīs pie milzīgas netaisnības, kurā cietīs visupirms godīgie, kuri taupa uz visu, bet savus parādus tomēr atmaksā.
Viena no retajām programmām, kura atzīst, ka valstī ir problēma ar diskrimināciju, un sola to risināt, tostarp tiesiski."
Guļāns: "Vēlos izcelt vienu partiju, "Progresīvos", kura vienīgā savā programmā tiesiskuma jomā runā par pamatvērtībām – diskriminācijas aizliegumu, mobinga aizliegumu, laulībām viena dzimuma personu starpā un identitātes atzīšanu – tēmām, kas ir aktuālas sabiedrībā, bet no kurām citas partijas izvairās, taču šis politiskais spēks par tām runā."
Ziemele: "Vienlīdzīgu sabiedrību var panākt ar tiesiskiem mehānismiem, kas šeit parādās."
16. "Attīstībai/Par!"
Piedāvājums
Satversme
Sargāsim Satversmi, Eiropas vērtības un pilsoņu brīvības.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚫ ⚫ ⚫ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
🔘 ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Laika garam atbilstoša programma, kurā vienlaikus likts uzsvars uz nemainīgām vērtībām – "saglabājot cilvēka cieņu, tiesības un brīvības". Viena no retām programmām, kura vērsta uz patiesu līdztiesību, respektējot cilvēka tiesības, brīvības uz vienlīdzības principa pamata. Uzmanība vērsta uz aktuāliem tiesiskiem jautājumiem, taču nav vērsta uzmanība uz tiesību iedzīvināšanas un aizsardzības mehānismu sakārtošanu.
Četri punkti, jo ir gan vienlīdzības, cilvēka cieņas stiprināšanas punkti, gan uzsvērts diskriminācijas aizliegums, taču trūkst, ko vajag institucionāli stiprināt, kāpēc tas nav izdevies pašreizējā sistēmā, jo Satversme to pieprasa."
Ziemele: "Ļoti labi... un?"
Četri punkti, jo ir gan vienlīdzības, cilvēka cieņas stiprināšanas punkti, gan uzsvērts diskriminācijas aizliegums, taču trūkst, ko vajag institucionāli stiprināt, kāpēc tas nav izdevies pašreizējā sistēmā, jo Satversme to pieprasa."
Ziemele: "Ļoti labi... un?"
17. "Apvienība Latvijai"
Piedāvājums
Valsts pārvalde
Valsts pārvaldes aparāta samazināšana
Korupcija
Politiskās un ierēdnieciskās korupcijas apkarošana.
Atbildība
Likumu izmaiņas, kas paredz ierēdņu atbildības par pieņemtajiem lēmumiem un to sekām.
Audits
Likumu audits un to kvalitātes uzlabošana.
Prezidents
Prezidenta institūta reforma – tautas vēlēts prezidents, tautas atlaižams prezidents, prezidenta pilnvaru pārskatīšana.
Referendums
Referenduma dalībnieku skaita sliekšņu samazināšana.
Modernizēšana
Valsts pārvaldes modernizēšana, ieviešot kvalitatīvu un vienotu datu uzglabāšanas, apstrādes un pieejamības sistēmu.
Pārvalde
Labas pārvaldes principu ieviešana sabiedrības uzticības atjaunošanai Iekšlietu un Tieslietu sistēmām.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Piesakot programmu, uzsvars likts uz latviskumu un sociālo taisnīgumu. Daudz iecerēts veikt tiesību laukā, taču nejuridiskas terminoloģijas dēļ grūti saprast, kas tieši tiek domāts. Piemēram: "Likumu kvalitātes uzlabošana pēc likumu audita. Likumiem jābūt saprotamiem ikvienam." Jau šobrīd Satversme pieprasa, ka likumiem ir jābūt skaidriem, tātad saprotamiem. Taču – kas ir likuma audits? Kas to veic? Tā ir Saeimas kompetence un pienākums jau šobrīd, proti, pienākums pārskatīt spēkā esošos likumus no to tiesiskuma viedokļa, lai novecojuši, nekvalitatīvi likumi neradītu ierobežojumus cilvēkiem. Varbūt programmā iecerēts jauns valsts orgāns, kurš veiks šo auditu? Kas tas varētu būt parlamentārā republikā, kur tauta ir vēlējusi tikai Saeimu? Šobrīd, ja likums rada aizskārumu cilvēkam, to vērtē Satversmes tiesa. Ir izskanējusi ideja par valsts padomi. Taču valsts padome palīdzētu Saeimai, vērtējot likumprojektus, nevis likumus.
Liekas, ka programmas autori pat pavirši nezina valstī izveidoto sistēmu likumdošanā un likumu tiesiskuma pārbaudē."
Guļāns: ""Apvienība Latvijai" piedāvā ieviest labas pārvaldes principu uzticības atjaunošanai tieslietu sistēmai, taču nav skaidrs, konkrēti kurās jomās šis deklarētais princips būtu ieviešams."
Ziemele: "Divi, jo apvienība ir vienīgā, kas pievērsusies likuma kvalitātes jautājumam, kas nešaubīgi ir viens no tiesiskuma principa būtiskiem elementiem, tāpat kā labas pārvaldības princips. Jautājums gan ir tāds – ko partija saprot ar likuma auditu? Ja tas ir atslēgas elements, tad būtu interesanti uzzināt, ko viņi piedāvā."
Liekas, ka programmas autori pat pavirši nezina valstī izveidoto sistēmu likumdošanā un likumu tiesiskuma pārbaudē."
Guļāns: ""Apvienība Latvijai" piedāvā ieviest labas pārvaldes principu uzticības atjaunošanai tieslietu sistēmai, taču nav skaidrs, konkrēti kurās jomās šis deklarētais princips būtu ieviešams."
Ziemele: "Divi, jo apvienība ir vienīgā, kas pievērsusies likuma kvalitātes jautājumam, kas nešaubīgi ir viens no tiesiskuma principa būtiskiem elementiem, tāpat kā labas pārvaldības princips. Jautājums gan ir tāds – ko partija saprot ar likuma auditu? Ja tas ir atslēgas elements, tad būtu interesanti uzzināt, ko viņi piedāvā."
18. "Apvienotais saraksts – Latvijas Zaļā partija, Latvijas reģionu apvienība, Liepājas partija"
Piedāvājums
Sabiedrība
Jāatjauno ticība tam, ka sabiedrība spēj ietekmēt procesus valstī.
Referendums
Samazināms referendumu ierosināšanas slieksnis.
Vēlēšanas
Ieviesīsim jaukto vēlēšanu sistēmu, kurā deputāti būs tieši atbildīgi savu apgabalu vēlētāju priekšā un beidzot dosim iespēju atsaukt negodprātīgos vai nekompetentos.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programma vērsta uz ilgtspējīgu, zaļu, drošu, aizsargāties spējīgu Latviju. Tajā nav papildu akcentu uz tiesību aizsardzības sistēmas vai tiesiskuma stiprināšanu, taču partijas ieceres atbilst Satversmes garam – nav klaji prettiesisku ierosinājumu (kā tas ir dažās citās programmās). Programmas punkti labi sader ar Satversmes preambulā ieliktajiem valsts pamatiem."
Ziemele: "Izpratne, ka atsvešināšanās tautai no varas nav vēlama, protams, ir apsveicama, bet risinājums izklausās populistisks."
Ziemele: "Izpratne, ka atsvešināšanās tautai no varas nav vēlama, protams, ir apsveicama, bet risinājums izklausās populistisks."
19. Politiskā partija "Republika"
Piedāvājums
Tiesiskums
Republikāņi stingri atbalsta tiesiskumu, amatpersonu politisko, civilo un kriminālatbildību, profesionāļu valdību, tautas referenduma un digitālas balsošanas tiesības.
Vēlētāji
Vēlētāju aizsardzība.
Partiju kartelis
Partiju karteļa ietekmes likvidēšana.
Saeima
Samazināt partiju deputātu skaitu no 100 uz 50.
Balsošana
Ieviest drošu elektronisko vēlēšanu sistēmu. Balsošana internetā.
Referendums
Samazināt referendumu ierosināšanas slieksni.
Neatkarīgie deputāti
Tiesības balsot par neatkarīgiem deputātu kandidātiem no vienmandātu apgabaliem.
Prezidents
Tautas vēlēts prezidents veido tehnokrātisku (profesionāļu) valdību.
Atsaukt balsis
Tiesības vēlētājam pirms termiņa atsaukt savu balsi deputātam, prezidentam, ja tas zaudējis vēlētāju uzticību.
atzīmes:
atzīmes:
atzīmes:
Sanita Osipova
Andris Guļāns
Ineta Ziemele
⚫ ⚫ ⚪ ⚪ ⚪
⚪ ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
🔘 ⚪ ⚪ ⚪ ⚪
Ekspertu vērtējums
Osipova: "Programmā pausts stingrs atbalsts tiesiskumam, kas kaut kur atgādina "Konservatīvo" "bezkompromisu tiesiskumu". Programmā ir likts uzsvars uz tiesiskuma instrumentālu stiprināšanu, nostiprinot tiesību aizsardzības iestādes un tiesas, proti, tiesību aizsardzības sistēmas reforma, tiesu neatkarības stiprināšana utt.
Jautājumus rada – "atbalsta amatpersonu politisko, civilo un kriminālatbildību". Tāda pastāv jau šobrīd, un valsts amatpersonas tiek sauktas pie atbildības, kā to nosaka likumi. Vai ar šo tiek solīts politiski to atbalstīt, bet tas būtu iespējams, tikai iejaucoties, piemēram, tiesas, prokuratūras vai policijas darbā? Ceru, ka pārpratu, jo tad tā būtu pretruna ar iecerēto tiesas neatkarības stiprināšanu."
Ziemele: "Daudzas partijas tiesiskuma uzlabošanu saskata kā uzsvaru mainīšanu valsts iekārtā, taču jautājums tāpat ir par likumu kvalitāti, tautas ilgtspēju un likumiem, kas to veicina. Viens prezidents to nevar mainīt. Tiesa, pozitīvi, ka izcelta atbildība."
Jautājumus rada – "atbalsta amatpersonu politisko, civilo un kriminālatbildību". Tāda pastāv jau šobrīd, un valsts amatpersonas tiek sauktas pie atbildības, kā to nosaka likumi. Vai ar šo tiek solīts politiski to atbalstīt, bet tas būtu iespējams, tikai iejaucoties, piemēram, tiesas, prokuratūras vai policijas darbā? Ceru, ka pārpratu, jo tad tā būtu pretruna ar iecerēto tiesas neatkarības stiprināšanu."
Ziemele: "Daudzas partijas tiesiskuma uzlabošanu saskata kā uzsvaru mainīšanu valsts iekārtā, taču jautājums tāpat ir par likumu kvalitāti, tautas ilgtspēju un likumiem, kas to veicina. Viens prezidents to nevar mainīt. Tiesa, pozitīvi, ka izcelta atbildība."