Rīgas ostā strādājošais uzņēmums SIA "WT Terminal" ir izbūvējis un nodevis ekspluatācijā saules paneļu parku, kas turpmāk ar zaļo enerģiju aizvietos daļu no uzņēmuma darbībai nepieciešamā elektroenerģijas apjoma. Šis ir jau trešais saules paneļu parks, kas darbojas Rīgas ostā, un plānos ir jaunu zaļās enerģijas ražotņu atklāšana vēl vairākos ostas uzņēmumos. Vienlaikus Rīgas ostas Spilves pļavu teritorijā top viens no lielākajiem saules paneļu parkiem Baltijā, kas gada laikā spēs saražot ap 100 tūkstošus MWh zaļās elektroenerģijas.
Uzņēmumā WT Terminal 480 saules paneļi ar kopējo jaudu 220,8 KW ir izvietoti uz uzņēmuma teritorijā esošās noliktavas jumta. Saules paneļu parka projekts ar ALTUM programmas līdzdalību un A/S Citadele banka finansējumu tika uzsākts 2023. gadā ar mērķi aizstāt daļu no termināļa enerģijas patēriņa ar pašu saražoto zaļo enerģiju. "WT Terminal viens no darbības virzieniem ir zāģmateriālu apstrāde - žāvēšana, šķirošana, iepakošana. Tie ir visai energoietilpīgi procesi, tādēļ pašu saražotā enerģija viennozīmīgi padara mūsu uzņēmumu izmaksu efektīvāku un mazāk atkarīgu no elektroenerģijas tirgus svārstībām," stāsta WT Terminal valdes loceklis Andis Bunkšis.
Vienlaikus WT Terminal mērķtiecīgi realizē savu ilgtspējīgas attīstības politiku, kur nozīmīga loma ir zaļās enerģijas ražošanai un izmantošanai. Nākamgad uz termināļa piestātnēm plānots uzstādīt inovatīvu, ar elektroenerģiju darbināmu hidraulisko celtni. Lai nodrošinātu elektriskā celtņa darbību ir izbūvēta jauna transformatoru apakšstacija un ar strāvas padevi aprīkotas trīs termināļa piestātnes. Līdz ar to uzņēmumā būs izveidots vienots "zaļās" infrastruktūras objekts, kas ļaus paaugstināt termināļa veiktspēju un energoefektivitāti, vienlaikus samazinot kaitīgo izmešu daudzumu un ietekmi uz vidi.
Rīgas ostas komersantiem ilgtspējīga attīstība nav tikai sauklis, vai deklaratīvs mērķis, bet gan nozīmīgs konkurētspējas un pat izdzīvošanas jautājums. "Jau šobrīd redzam, ka gan finanšu institūcijas, gan mūsu klienti aktīvi interesējas par uzņēmuma ilgtspējas rādītājiem un novirza kravu plūsmas uz "zaļajiem" transporta koridoriem. Tādēļ esam sākuši strukturēt savu saimniecisko darbību pēc ilgtspējas principiem, un nopietni strādājam pie tā, lai uzņēmumā būtu vienots ilgtspējīgas attīstības redzējums," turpina WT Terminal vadītājs.
Rīgas ostā saules paneļu elektrostacijas jau darbojas uzņēmumā Kronospan Riga ar kopējo jaudu 4,61 MW, kā arī konteineru terminālī Baltic Container Terminal ar kopējo jaudu 0,875 MW. Zaļās enerģijas projekts ir uzsākts arī uzņēmumā Rīgas Universālais Termināls, kur tiks izbūvēts saules paneļu parks ar plānoto jaudu 250 KW. Savukārt Rīgas ostas loģistikas centrā TFS Trans ir izveidota lielākā ģeotermālā ražotne Baltijā, kas ļauj nodrošināt ēku apsildīšanu ar īpašu risinājumu – zemē ievietotiem siltumsūkņiem.
Pēc pārkrauto kravu apjoma WT Terminal ierindojas Rīgas ostas lielāko uzņēmumu desmitniekā, bet pēc pārkrauto kokmateriālu apjoma ieņem otro vietu starp ostas termināļiem. Pēdējo gadu laikā kravu apjoms terminālī pastāvīgi pieaug, un 2023. gadā tas sasniedza augstāko rādītāju uzņēmuma pastāvēšanas vēsturē - 0,76 miljonus tonnu. Kompāniju raksturo mērķtiecīgi ieguldījumi ražošanas jaudu attīstībā, kā arī inovatīvu tehnoloģiju un risinājumu ieviešana, termināļa efektivitātes paaugstināšanai.