No š.g.1. novembra visā Rīgas ostas teritorijā spēkā stājas jauna digitāla piekļuves un caurlaižu saņemšanas kārtība. Turpmāk gan ostas apmeklētāju un kravas transporta iebraukšana Rīgas ostā notiks, piesakot apmeklējumu elektroniski, kā arī veicot dokumentu iesniegšanu un pārbaudes digitālā, nevis papīra formātā.
"Uzsākot darbu ostas pārvaldē, par vienu no būtiskiem uzdevumiem izvirzīju pāreju uz ostas procesu digitalizāciju. Strādājam kopā ar mūsu partneriem, ostas stividorkompānijām, veicam pilotprojektus, pētām citu valstu ostu pieredzi, kā procesus padarīt efektīvākus," stāsta Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš. "Elektroniskā ostas piekļuves sistēma ir tikai pirmais etaps ceļā uz Rīgas ostas kravu aprites visaptverošu digitalizēšanu. Ar laiku ostā un pilsētā būtu jāievieš arī plūsmas regulācijas risinājumi, lai izvairītos no sastrēgumiem, nodrošinātu vienmērīgas kravas transporta plūsmas, kā arī iedzīvinātu transporta kustības plānošanu pilsētvidē, kas mazinās kravas transporta negatīvo ietekmi uz pilsētvidi un apkārtējām apkaimēm," nākotnes perspektīvu galvaspilsētas un ostas sadarbībai iezīmē A.Zeltiņš.
Rīgas osta pēdējos gadus aktīvi strādā pie apsardzes un piekļuves procesu digitalizācijas, virzoties uz pilnībā elektronisku dokumentu apriti, piekļūstot ostas teritorijai. Šobrīd ostā darbojas vairākas informācijas sistēmas, kas ļauj nodrošināt digitālu piekļuves risinājumu izmantošanu, tostarp, veicot apmeklējumu pieteikumu, personu datu un iesniegto dokumentu pārbaudes, apmeklētāju biometrisko sejas kontroli, kā arī auto numurzīmju analīzi.
Līdz šim digitāla piekļuves un caurlaižu sistēma tika piemērota tikai Rīgas ostas apmeklētājiem un darbiniekiem. No 1. novembra to paplašina arī kravas transporta kustībai, paredzot, ka turpmāk ostas komersantiem kravu pavaddokumenti būs jāpievieno digitālā formātā, neveicot papīra dokumentu uzrādīšanu ostas policijai, kā tas bija iepriekš. Vienlaikus jaunā kārtība nodrošinās informācijas un datu integrāciju ar jebkuru ostas uzņēmumā jau ieviestu termināla vadības sistēmu. Šādi risinājumi jau šobrīd saslēgti ar vairākiem ostas termināliem, tādējādi atvieglojot gan termināla, gan šoferu un pārvadātāju, gan arī ostas policijas darbu.
Digitalizētā piekļuves un caurlaižu sistēma nākotnē ļaus būtiski samazināt vienas kravas automašīnas apkalpošanas laiku, uzlabojot kravu aprites ātrumu ostā. Mazinoties fiziskam kontaktam starp dažādām iesaistītajām pusēm, būs iespējams vienmērīgāk plānot ienākošā un izejošā transporta plūsmas un nodrošināt efektīvāku kontroli un uzskaiti. Turklāt digitalizēti bezkontakta risinājumi ir ne vien ātri un efektīvi, bet arī drošāki.
Ar digitālās caurlaižu sistēmas izstrādi un ieviešanu Rīgas osta gatavojas elektroniskās kravas pārvadājumu pavadzīmes (eCMR) izmantošanai, ko tuvākajos gados plānots ieviest visā Latvijā. Rīgas osta ir realizējusi arī integrāciju ar VID Muitas pārvaldes informācijas sistēmu EMDAS, kas ļauj veikt automātisku muitas dokumentu apstrādes statusa informācijas saņemšanu un CSDD informācijas sistēmu automašīnu numurzīmju, tehniskās apskates un spēkā esošas OCTA automātiskai pārbaudei.
Rīgas osta šobrīd īsteno vairākus plaša mēroga digitalizācijas projektus. Svarīgākie no tiem ir ostas caurlaižu punktu digitalizācija un aprīkošana ar biometriskajiem un mašīnredzes risinājumiem, kā arī kopā ar citām lielajām ostām veidotā jaunā multimodālās loģistikas platforma, kas nodrošinās digitālu integrāciju starp ostas lietotājiem, kravu pārvadātājiem un ostas pārvaldi.