Slēpošanas entuziasti Smitenē ierosinājuši pērn atklāto gājēju ietvi blakus pārbūvētajam autoceļam Smiltene–Valka ziemas sezonā izmantot kā slēpošanas trasi. Šāda ideja aizgūta no kaimiņiem Igaunijā. Par šo ierosinājumu teju kā noslēgusies arī iedzīvotāju aptauja. Tiesa gan ieceri vismaz pagaidām nav iespējams realizēt, jo vienkārši nav sniega. Tāpat tas jāsaskaņo arī ar Latvijas Valsts ceļiem.
Pērn rudenī noslēdzās autoceļa Smiltene–Valka aptuveni 5 kilometru gara posma pārbūve. Tam līdzās izbūvēts arī pavisam jauns gājēju un velosipēdistu celš ar apgaismojumu, kas pie Smiltenes savienots ar tur jau iepriekš izbūvēto infrastruktūru.
Andris Lapiņš, Smiltenes novada pašvaldības izpilddirektors: "Gada nogalē saņēmām priekšlikumu no slēpošanas entuziastiem, ka ziemas laikā, līdzīgi kā to dara Igaunijā un citviet, ka varētu šo celiņu sagatavot slēpošanai."
Nosacījumi, lai ietvi varētu izmantot slēpošanai pavisam vienkārši. Ja uzkrīt pietiekoši daudz sniega, "Latvijas valsts ceļi" to vienkārši neattīra. Bet kā redzams šobrīd sniega nav, tātad ietve izmantojama tikai gājēju un velobraucēju vajadzībām.
16. janvārī ir noslēgusies iedzīvotāju aptauja, kurā ikviens varēja izteikt savu viedokli vai ziemas sezonā gājēju ietvi izmantot slēpošanai.
Lapiņš: "Kopā piedalījušies 198 respondenti, kas snieguši savu viedokli. Vēl jāapkopo precīzāk, jo ir arī komentāri. Bet par šo ideju ir 101 respondents, pret ir 97."
Pašvaldības izpilddirektors skaidro, ņemot vērā, ka aptaujas rezultāti ir ļoti vienlīdzīgi, lēmumu, kā rīkoties tālāk pieņems, izvērtējot iedzīvotāju rakstītos komentārus. Starp tiem lasāmi arī negatīvi viedokļi.
"Ietvi izmanto vairāk gājēju kā sportistu. Slēpot Smiltenes apkārtnē var arī citās vietās. Ja ietvi neattīrīs no sniega, gājējiem būs apgrūtina pārvietošanās. Šis posms ir iemīļota pastaigu vieta vakara stundās un nedēļas nogalēs." "Jāizmanto paredzētajam mērķim – gājējiem, velobraucējiem." "Slēpot var pie Tepera".
Pašvaldības Sporta pārvaldes vadītājs Matīss Mežulis skaidro, ka slēpošanas trase pie Tepera ezera aizvien tiks uzturēta, taču trasei, kuru varētu veidot uz asfaltētas gājēu ietves ir vairākas priekšrocības. Viņš uzsver, ka celiņa labajā pusē aptuveni pusmetrs aizvien būtu zona, kur pārvietoties gājējiem.
"Šajā posmā viss sniegs, kas krīt, viss nokrītīs uz attiecīgās trases. Tepera trasē problēma ir daudz un lieli koki, kur, sniegs krītot, lielākā daļa paliek zaros un nemaz nenokļūst uz slēpošanas trases. Otrs pluss ir šis te apgaismojums, kas mums Tepera trasē nav."
Savukārt sniegu uz ietves slēpošanai sagatavos ar pašvaldības rīcībā jau esošo tehniku, kuru izmanto arī trases sagatavošanai pie Tepera ezera. Slēpošanas entuzists Andrejs Lācis stāsta, ka šāda praksē gājēju celiņus ziemā izmantot kā slēpošanas trases esot ierasta daudzviet Skandināvijā.
Andrejs Lācis, slēpošanas entuziasts, smiltenietis: "Kaimiņos Igaunijā, gan Eiropā Skandināvijā, mēs varam redzēt ļoti daudz šādus veloceliņus blakus autoceļiem, kur šādi izmanto. Piemēram, tepat Valgā, no Valgas uz Tartu, tur ir 10 vai 8 km garš celiņš. Tā pat arī slavenā slēpošanas trase Otepe ir savienota ar Keriku un Tartu universitātes sporta centru."
Savukārt "Latvijas Valsts ceļu" pārstāve Anna Kononova "ReTV" norādīja, ka atdalīta infrastruktūra gājējiem un velosipēdistiem valsts ceļu tīklā tiek būvēta, lai uzlabotu mazākaizsargāto satiksmes dalībnieku mikoromobilitātes iespējas visos gadalaikos.
"Infrastruktūras funkcionālas izmaiņas netiek plānotas, satiksmes drošībai domātā infrastruktūra nevar tikt pārveidota par slēpošanas trasi."
Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma "ReTV Ziņas" saturu atbild SIA "Re MEDIA". #SIF_MAF2024
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta.