Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" akciju kotēšana biržā ir plaši apspriesta, taču pirms par to vispār var sākt nopietni domāt, uzņēmumam ir jāatrod 200 miljoni eiro, lai atdotu pirms pieciem gadiem saņemto naudu no investoriem. Publiski izskanējušie komentāri un Saeimas lēmums ļaut ieguldīt valsts naudu tās kontrolētu uzņēmumu izlaistās obligācijās liecina, ka valsts gatava atbalstīt aviokompāniju tās obligāciju refinansēšanā. Lidsabiedrības vadītājs Martins Gauss raidījumā "Nākotnes kapitāls" uzsver, ka tā var būt laba iespēja valstij nopelnīt.
Baltijas lielākā aviokompānija "airBaltic" 2019. gada jūlijā emitēja piecu gadu obligācijas 200 miljonu eiro apmērā. Šogad vasarā šī nauda investoriem ir jāatmaksā. "Delfi Bizness" iepriekš jau rakstīja, ka pērn rudenī lidsabiedrībai neizdevās atrast investorus šī parada refinansēšanai, un tas ir aktuālākais jautājums saistībā ar "airBaltic" – kur uzņēmums ņems naudu, lai atdotu parādu.
Lai gan kompānija 2023. gadā strādāja ar peļņu, pastāv nenoteiktība par šogad jūlijā atmaksājamo 200 miljonu eiro obligāciju pārfinansēšanu. Vairāk par finanšu rādītājiem var uzzināt šeit: Beidzot peļņa, jaunas dzinēju problēmas un naudas meklējumos. Ko rāda "airBaltic" 2023. gada pārskats
“Mēs meklējam veidus, kā refinansēt obligācijas. Ir vairākas iespējas – ir publiskais obligāciju ceļš, ir privātais, kurā atrod, piemēram, vienu investoru. Kā norādījām gada pārskatā, ir arī iespēja piedalīties akcionāriem. Taču piedalīties tāpat kā privātajiem investoriem,” saka Gauss. Trešais variants paredz, ka valsts varētu iegādāties daļu obligāciju, arī valdības pārstāvji nav nolieguši, ka tāds variants pastāv.
Gauss, norādot uz faktu, ka viņa izteikumi var ietekmēt obligāciju cenu otrreizējā tirgū, gan atteicās komentēt, vai valsts jau paudusi gatavību iegādāties obligācijas, un bilda, ka skaidrība par šo jautājumu būs 22. maijā, kad tiks izziņoti pirmā ceturkšņa rezultāti. 29. aprīlī tika izziņoti aviokompānijas provizoriskie darbības rezultāti šā gada pirmajos trīs mēnešos.
Finanšu ministrijas Arvils Ašeradens "Delfi Bizness" atklāja, ka valsts varētu iegādāties vērtspapīrus līdz 100 miljonu eiro vērtībā.
Pēc Gausa domām, valdībai ieguldīt naudu kā investoram ir izdevīgi, jo tad tā saņems procentu maksājumus un "airBaltic" nauda paliks vietējā ekonomikā. "Ja mūsu akcionāri ieguldītu, tad šī peļņa nonāktu pie viņiem," pasvītro aviokompānijas vadītājs.
Vairāk par "airBaltic" debiju biržā un Gausa vērtējumu par aviācijas nozari uzzini raidījumā!
Jaunajā sezonā investori turpina pētīt ieguldījumu iespējas, tiekas ar ekspertiem un amatieriem, runā ar biržā strādājošo uzņēmumu un investīciju platformu pārstāvjiem un, protams, turpina stāstīt par to, cik viegli vai grūti ir rūpēties par savu nākotnes kapitālu.
Raidījuma jaunākās epizodes ir pieejamas "Apple" un "Spotify" podkāstos.
Raidījums tapis sadarbībā ar "SEB Roboinvestoru"!