Kā viens uzņēmums var globāli ietekmēt mūsu planētas veselību?
Kā globālam pārtikas ražošanas un vairumtirdzniecības uzņēmumam, "Mars" ir iespēja ilgtermiņā ietekmēt mūsu planētu. Proti, jau gadiem ilgi "Mars" atbildīgi un mērķtiecīgi tiecas veidot labāku pasauli, kurā cilvēki un mājdzīvnieki ir laimīgi, veseli un dzīvo uz zaļākas planētas.
Mūsu centieni ražot ilgtspējīgus produktus, sākot no oglekļa emisiju samazināšanas līdz iepakojumu pārveidei, veicinot aprites principus, atmaksājas un mudina patērētājus apzināties klimata problēmas, arvien biežāk veicot dabai draudzīgākas izvēles. Lūk, mūsu recepte, kas jau šobrīd ļāvusi sasniegt nozīmīgus rezultātus, parādot, kā viens uzņēmums var globāli ietekmēt mūsu planētas veselību.
Mūsu centieni ražot ilgtspējīgus produktus, sākot no oglekļa emisiju samazināšanas līdz iepakojumu pārveidei, veicinot aprites principus, atmaksājas un mudina patērētājus apzināties klimata problēmas, arvien biežāk veicot dabai draudzīgākas izvēles. Lūk, mūsu recepte, kas jau šobrīd ļāvusi sasniegt nozīmīgus rezultātus, parādot, kā viens uzņēmums var globāli ietekmēt mūsu planētas veselību.
Ilgtspējas plāns "Sustainable in a Generation"
"Mars" ir sasniedzis nozīmīgus soļus ilgtspējas jomā, ko veicina 2017. gadā radītā ilgtspējas plāna "Sustainable in a Generation" īstenošana, koncentrējoties uz četriem savstarpēji saistītiem virzieniem: veselīga planēta, laimīgi cilvēki, labbūtības ievērošana un iepakojumu pārveidošana. Sekojot šim plānam un rīkojoties neatlaidīgi, "Mars" strādā, lai radītu labāku pasauli kā cilvēkiem, tā mājdzīvniekiem.
Uzņēmums paredz:
- pāriet uz 100% atjaunojamu enerģiju;
- palīdzēt apturēt mežu izciršanu;
- veicināt klimatam draudzīgu lauksaimniecību;
- optimizēt produktu receptes;
- uzlabot loģistiku;
- integrēt ilgtspējīgas darbības uzņēmējdarbības plānošanā un pārvaldībā;
- piedāvāt produktu iepakojumus, kas ir pārstrādājami, kompostējami vai atkārtoti lietojami.
Viens uzņēmums, globāli sasniegumi
2023. gada "Sustainable in a Generation" pārskatā atklāts, ka "Mars" samazinājis uzņēmuma veidotās siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas par 8%, tādējādi dubultojot kopējo SEG emisiju samazinājumu līdz 16% visā ražošanas ķēdē, kas ir lielākais uzņēmuma viena gada SEG emisiju samazinājums kopš 2015. gada. Šajā pašā laikā "Mars" uzņēmējdarbības apjoms ir pieaudzis par vairāk nekā 60%, pārdošanas apjomiem sasniedzot vairāk nekā 50 miljardus ASV dolāru gadā.
- Šobrīd "Mars" mājdzīvnieku barības ražošanā Eiropā, tostarp arī Latvijā pārdotajos produktos, tiek izmantotas 100% ilgtspējīgā veidā iegūtas zivis.
- Līdz 2023. gadam "Mars" ir samazinājis SEG visā ražošanas ķēdē par 16%, salīdzinot ar 2015. gada sākuma līmeni. Uzņēmums plāno līdz 2025. gadam SEG samazinājumu par 27% un tiecas līdz 2050. gadam sasniegt nulles emisiju līmeni.
- Līdz 2022. gadam "Mars" ir par 27% samazinājis ūdens patēriņu, sperot soli tuvāk mērķim, proti, līdz 2025. gadam samazināt ūdens patēriņu par 50%.
- Līdz 2023. gadam "Mars" ir samazinājis lauksaimniecības zemes izmantošanu par 6%, turpinot darboties, lai zemes platība, kas tiek izmantota uzņēmuma vajadzībām un kas saistīta ar uzņēmuma vērtību ķēdi, nemainītos.
- Šobrīd jau 61% "Mars" ražoto iepakojumu ir pārstrādājami, kompostējami vai atkārtoti izmantojami.
Pārtikas drošība ir mūsu prioritāte
Tā kā gandrīz 60% "Mars" radīto SEG veidojas lauksaimniecības rezultātā, uzņēmums jau šobrīd investē līdzekļus dažādās lauksaimniecības iniciatīvās. Paredzēts, ka līdz 2030. gadam visā pasaulē uzņēmums nodrošinās vairāk nekā 1 miljonu hektāru zemes reģeneratīvajai lauksaimniecībai, gūstot izejvielas, kas paredzētas "Mars" produktu ražošanai, sākot no uzkodām cilvēkiem līdz maltītēm mājdzīvniekiem.
Uzņēmumā "Mars" kvalitāte ir pamats it visam. Lai veicinātu pārtikas produktu drošību, kas balstīta zinātnē, 2015. gadā "Mars" atklāja Globālo pārtikas drošības centru (Global Food Safety Center), sekmējot sadarbību ar akadēmiskajām iestādēm, valdībām un nevalstiskajām organizācijām. Šīs iniciatīvas mērķis ir uzlabot pārtikas kvalitātes standartus un gādāt par drošu pārtiku visiem. Šodien "Mars" sadarbojas ar vairāk nekā 25 partnerorganizācijām un akadēmiskajām iestādēm, lai veicinātu sadarbību, dalītos ar zināšanām un pieredzi, kā arī nodrošinātu tehnoloģijas un zinātnisko izcilību.
Uzņēmumā "Mars" kvalitāte ir pamats it visam. Lai veicinātu pārtikas produktu drošību, kas balstīta zinātnē, 2015. gadā "Mars" atklāja Globālo pārtikas drošības centru (Global Food Safety Center), sekmējot sadarbību ar akadēmiskajām iestādēm, valdībām un nevalstiskajām organizācijām. Šīs iniciatīvas mērķis ir uzlabot pārtikas kvalitātes standartus un gādāt par drošu pārtiku visiem. Šodien "Mars" sadarbojas ar vairāk nekā 25 partnerorganizācijām un akadēmiskajām iestādēm, lai veicinātu sadarbību, dalītos ar zināšanām un pieredzi, kā arī nodrošinātu tehnoloģijas un zinātnisko izcilību.
Visi iepakojumi pārstrādājami, atkārtoti izmantojami vai kompostējami
Globālā plastmasas atkritumu krīze strauji pieaug, jo pašreizējais plastmasas izstrādājumu ražošanas līmenis ir divreiz lielāks nekā pirms divdesmit gadiem. Diemžēl tikai 9% plastmasas atkritumu šobrīd tiek veiksmīgi pārstrādāti, kamēr lielākā daļa no tiem nonāk poligonos, tiek sadedzināti vai piesārņo vidi. Ja pasaule turpinās iet šādu ceļu, tiek prognozēts, ka līdz 2060. gadam plastmasas atkritumu daudzums gandrīz trīskāršosies.
Tāpēc "Mars" aktīvi strādā, lai pilnībā pārietu uz aprites ekonomikas modeli, kurā iepakojuma materiāli tiek pārstrādāti, atkārtoti izmantoti vai kompostēti. Uzņēmuma mērķis ir līdz 2025. gadam ieviest 100% pārstrādājamus iepakojumus visiem tā ražotajiem produktiem.
Tāpēc "Mars" aktīvi strādā, lai pilnībā pārietu uz aprites ekonomikas modeli, kurā iepakojuma materiāli tiek pārstrādāti, atkārtoti izmantoti vai kompostēti. Uzņēmuma mērķis ir līdz 2025. gadam ieviest 100% pārstrādājamus iepakojumus visiem tā ražotajiem produktiem.
Pievienojoties Eiropas Savienības stratēģijai par plastmasas izmantošanu aprites ekonomikā, "Mars Petcare" kļuva par pirmo mājdzīvnieku barības ražotāju, kas sāka izmantot pārtikai drošu pārstrādātas plastmasas iepakojumu mājdzīvnieku mitrās barības ražošanā. Piemēram, vadošais kaķu barības zīmols "Sheba" ieviesa šos inovatīvos iepakojuma risinājumus Eiropā 2022. gadā. Šobrīd jau 61% "Mars" produktu tiek ražoti atbilstoši šiem standartiem.
Kā mēs Latvijā attiecamies pret ilgtspējīgi ražotu pārtiku un iepakojumiem?
"Mars" veiktā aptaujā tika secināts, ka 30% aptaujāto Latvijā pievērš vienādu uzmanību kā ilgtspējīgam iepakojumam, tā ilgtspējīgi ražotai pārtikai. Savukārt 19% Latvijas iedzīvotāju pievērš uzmanību tikai tam, vai pārtika ir ilgtspējīgi ražota, bet 5% – vai pārtika ir ilgtspējīgā iepakojumā. Bet teju puse jeb 44% respondentu nepievērš uzmanību nevienam no šiem faktoriem.
"Manuprāt, pārtikas ražošanas uzņēmumiem būtu jāpiedalās ilgtspējas principu veicināšanā, tādējādi sniedzot ieguldījumu klimata mērķu sasniegšanā ilgtermiņā. Uzņēmumiem arī jāpalīdz veidot izpratne par to, ka ilgtspējīgi produkti ir mūsu nākotne, un mums nav atpakaļceļa. Mēs ļoti lepojamies ar saviem sasniegumiem ilgtspējas jomā, un mūs virza pārliecība, ka pasaule, kuru vēlamies rīt, sākas ar to, kā mēs veicam uzņēmējdarbību šodien," stāsta Mindaugs Gutauskas, "Mars Pet Nutrition" Baltijas valstu un Ukrainas tirgus direktors.
"Manuprāt, pārtikas ražošanas uzņēmumiem būtu jāpiedalās ilgtspējas principu veicināšanā, tādējādi sniedzot ieguldījumu klimata mērķu sasniegšanā ilgtermiņā. Uzņēmumiem arī jāpalīdz veidot izpratne par to, ka ilgtspējīgi produkti ir mūsu nākotne, un mums nav atpakaļceļa. Mēs ļoti lepojamies ar saviem sasniegumiem ilgtspējas jomā, un mūs virza pārliecība, ka pasaule, kuru vēlamies rīt, sākas ar to, kā mēs veicam uzņēmējdarbību šodien," stāsta Mindaugs Gutauskas, "Mars Pet Nutrition" Baltijas valstu un Ukrainas tirgus direktors.
Mindaugs Gutauskas
"Mars Pet Nutrition" Baltijas valstu un Ukrainas tirgus direktors
Ilgtspējīga izejvielu ieguve
Šobrīd zivis, kas tiek izmantotas "Mars" mājdzīvnieku pārtikas ražošanā Eiropā, ir iegūtas 100% ilgtspējīgi. Līdz ar to tādi mājdzīvnieku barības zīmoli kā "Whiskas", "Pedigree", "Cesar", "Perfect Fit", "Dreamies", "Chappie" un "Kitekat" ir kļuvuši videi draudzīgāki.
Turklāt "Mars" ir izvirzījis nozīmīgus ilgtermiņa mērķus arī attiecībā uz tādiem pircēju iecienītākajiem šokolādes saldumiem kā "Mars", "Snickers", "Twix", "M&M's", "Bounty" un "Maltesers". Uzņēmums strādā, lai līdz 2025. gadam tas varētu izmantot ražošanā tikai 100% atbildīgi iegūtu kakao. "Mars" šajā jomā jau ir sasniedzis būtiskus panākumus, jo viss kakao, kas šobrīd tiek izmantots ražošanā Eiropas rūpnīcās, ir 100% pārbaudīts un iegūts no atbildīgiem avotiem.
Uzņēmums ilgstpējas uzlabošanai izmanto arī jaunākās tehnoloģijas, tostarp revolucionāru lietotni lauksaimniekiem, lai uzlabotu viņu darbu un lauksaimniecības principus. "Mars" sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām, valdībām, ietekmes grupām un nozari kopumā, lai izglītotu par atkritumu šķirošanu un veicinātu sabiedrības paradumu maiņu.
Uzņēmums ilgstpējas uzlabošanai izmanto arī jaunākās tehnoloģijas, tostarp revolucionāru lietotni lauksaimniekiem, lai uzlabotu viņu darbu un lauksaimniecības principus. "Mars" sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām, valdībām, ietekmes grupām un nozari kopumā, lai izglītotu par atkritumu šķirošanu un veicinātu sabiedrības paradumu maiņu.
Turklāt "Mars" ir izvirzījis nozīmīgus ilgtermiņa mērķus arī attiecībā uz tādiem pircēju iecienītākajiem šokolādes saldumiem kā "Mars", "Snickers", "Twix", "M&M's", "Bounty" un "Maltesers". Uzņēmums strādā, lai līdz 2025. gadam tas varētu izmantot ražošanā tikai 100% atbildīgi iegūtu kakao. "Mars" šajā jomā jau ir sasniedzis būtiskus panākumus, jo viss kakao, kas šobrīd tiek izmantots ražošanā Eiropas rūpnīcās, ir 100% pārbaudīts un iegūts no atbildīgiem avotiem.
Uzņēmums ilgstpējas uzlabošanai izmanto arī jaunākās tehnoloģijas, tostarp revolucionāru lietotni lauksaimniekiem, lai uzlabotu viņu darbu un lauksaimniecības principus. "Mars" sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām, valdībām, ietekmes grupām un nozari kopumā, lai izglītotu par atkritumu šķirošanu un veicinātu sabiedrības paradumu maiņu.
Uzņēmums ilgstpējas uzlabošanai izmanto arī jaunākās tehnoloģijas, tostarp revolucionāru lietotni lauksaimniekiem, lai uzlabotu viņu darbu un lauksaimniecības principus. "Mars" sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām, valdībām, ietekmes grupām un nozari kopumā, lai izglītotu par atkritumu šķirošanu un veicinātu sabiedrības paradumu maiņu.
Projekts sadarbībā ar:
Saturs
Mars
Foto
Publicitātes foto
Redaktore
Kristīne Melne
Dizains
Māris Rītiņš
Projekta vadība
Signija Caune
Pārdošanas projektu vadītāja
Elīna Gārbena