Kāpēc mēs tērējam?
To, kas ir patēriņa kults, jau pirms teju 100 gadiem visnotaļ kodolīgi aprakstīja amerikāņu humorists Roberts Kvilens. "Tērēt naudu, ko neesat nopelnījis, lai nopirktu lietas, kas jums nav vajadzīgas, lai atstātu iespaidu uz cilvēkiem, kuri jums nepatīk." Kā norāda abi eksperti, cilvēku iepirkšanās paradumus no psiholoģijas skatpunkta ietekmē vairāki faktori.
Vājš raksturs vai "šopholisms"?
Pirms pērkat kādu preci, būtiski sev uzdot jautājumu – vai man to patiešām vajag? Varbūt vēlme tērēties ir tikai impulss, uz kuru pamudinājuši kādi ārējie apstākļi. Kādi ir biežākie faktori, kas veicina patēriņa kultu?
Plašsaziņas līdzekļi un reklāmas bieži veicina vēlmi iegādāties jaunākās un populārākās preces.
Sociālie mediji
Influenceru kultūra un sociālo mediju ietekme ir spēcīgs faktors patēriņa kultūras veidošanā.
Globalizācija
Pasaules tirgus atvērtība un pieejamība ir veicinājusi preču un pakalpojumu dažādību, tādēļ cilvēki vairāk tērē.
Tiesa, impulsīvi pirkumi, ko veicinājuši ārējie faktori, ir viena lieta. Daudzi, iespējams, to pat nodēvētu par rakstura vājuma pazīmi. Savukārt nepārvarama tieksme nemitīgi iepirkties, neskatoties uz to, cik daudz brīvo līdzekļu ir pieejams, jau vērtējama kā nopietna atkarība.
Kā pretoties kārdinājumam bezjēdzīgi tērēt?
Ja vēlme iepirkties un tērēties jau sāk kļūt par atkarību, ir jāmeklē risinājums. Pretējā gadījumā tiek apdraudēta jūsu labklājība. Ja paša spēkiem neizdodas ierobežot savus pirkšanas un tērēšanās paradumus, iespējams, jāmeklē profesionāla palīdzība.
- Dažādas terapijas formasPalīdz mainīt domāšanas un rīcības modeļus.
- Emocionālās pašregulācijas apmācībaMāca, kā labāk kontrolēt impulsus un emocijas.
- Atbalsta grupasNodrošina cilvēku, kas saskaras ar līdzīgām problēmām, sociālo atbalstu un padomus.