Pat pārsteidzoši vāji. Ātri saglābt situāciju ar skolēnu sliktajām zināšanām matemātikā vairs nevar
Žanete Hāka, žurnāliste
REFORMU VAIG?
Ekonomikai tik būtiskās skolēnu matemātikas zināšanas pasliktinās, tādēļ ir nepieciešams rīkoties. Skolotāji un eksperti atzīst, ka situācija ir kritiska un iemesli ir dažādi, tāpēc arī iespējamie risinājumi jāievieš kompleksi, aptverot visas iesaistītās puses.
Gan pamatskolas, gan vidusskolas absolventi šogad sliktākos rezultātus uzrādījuši matemātikas eksāmenā. Ņemot vērā, ka daudziem no pašreizējiem pamatskolēniem ir vājas matemātikas pamatzināšanas, arī nākotne neizskatās rožaina.
Skolotāji min veselu faktoru kombināciju, kura pamazām, soli pa solim būtu jāšķetina, taču – kurš to darīs?
Gan pamatskolas, gan vidusskolas absolventi šogad sliktākos rezultātus uzrādījuši matemātikas eksāmenā. Ņemot vērā, ka daudziem no pašreizējiem pamatskolēniem ir vājas matemātikas pamatzināšanas, arī nākotne neizskatās rožaina.
Skolotāji min veselu faktoru kombināciju, kura pamazām, soli pa solim būtu jāšķetina, taču – kurš to darīs?
Rezultātos izgāšanās
Kā norāda Valsts izglītības satura centrs (VISC), šis bija pirmais gads, kad 9. klases absolventi kārtoja centralizētos eksāmenus. Matemātikas rezultāti uzrādīja pārsteidzoši vājas zināšanas.
Arī vidusskolas beidzējiem šajā gadā neveicās neko labi, un centralizētajos eksāmenos no visiem priekšmetiem zemākais sniegums bijis tieši matemātikā.
Arī vidusskolas beidzējiem šajā gadā neveicās neko labi, un centralizētajos eksāmenos no visiem priekšmetiem zemākais sniegums bijis tieši matemātikā.
VISC aplēses liecina, ka vidusskolas beidzēju optimālā līmeņa eksāmena, kas ir obligāts, rezultāts šajā gadā bija 3–4% zemāks nekā pērn, un centra eksperti to skaidro ar faktu, ka vairums skolēnu, kam ir labāka izpratne par šo priekšmetu, izvēlējās kārtot augstākā līmeņa eksāmenu, kas šogad notika pirmo reizi un nebija obligāts.
Labākus rezultātus uzrāda vidusskolas augstākā līmeņa eksāmenu kārtotāji. To eksperti skaidro ar faktu, ka augstākā līmeņa eksāmenu izvēlas tie skolēni, kas ir pārliecināti par savām spējām, tādēļ arī rezultāti ir labāki.
Labākus rezultātus uzrāda vidusskolas augstākā līmeņa eksāmenu kārtotāji. To eksperti skaidro ar faktu, ka augstākā līmeņa eksāmenu izvēlas tie skolēni, kas ir pārliecināti par savām spējām, tādēļ arī rezultāti ir labāki.
Neprot izmantot zināšanas
VISC apkopotie dati liecina, ka rezultāti, vērtējot uzdevumu griezumā, ir ļoti dažādi – ar daļu uzdevumu izdevies tikt galā vairāk nekā pusei skolēnu, taču ir tādi, kurus nav izpildījusi pat trešdaļa skolēnu.
VISC eksperti, pētot eksāmenu rezultātus, secinājuši, ka skolēniem ir pamata zināšanas, bet viņi tās neprot izmantot citas grūtības pakāpes uzdevumos, piemēram, aprēķina kvadrātsakni, bet neprot to izmantot vienādojumā.
VISC eksperti, pētot eksāmenu rezultātus, secinājuši, ka skolēniem ir pamata zināšanas, bet viņi tās neprot izmantot citas grūtības pakāpes uzdevumos, piemēram, aprēķina kvadrātsakni, bet neprot to izmantot vienādojumā.
Kurus uzdevumus izdevies izpildīt visvairāk skolēnu?
90% skolēnu izdevies aprēķināt izteiksmes vērtību pie dotās mainīgā vērtības.
Piemērs:
Aprēķini izteiksmes 5m – 4 vērtību, ja m = 3.
89% izdevies veiksmīgi noteikt kvadrātsaknes vērtību.
Piemērs:
Aprēķini izteiksmes vērtību. √64
81% skolēnu izdevies tikt galā ar uzdevumu, kurā jāaprēķina aritmētiskās progresijas diference, ja doti divi blakus esošie progresijas locekļi.
Piemērs:
Dota aritmētiskā progresija, kurai a4 = 6 un a5 = 14. Aprēķini dotās progresijas diferenci.
Ar ko veicies vissliktāk?
Vājāk izpildīto uzdevumu kategorijā arī ir ļoti dažādi uzdevumi, un rezultāti liecina, ka tos izdevies aprēķināt vien trešajai daļai skolēnu.
Vismazāk skolēnu jeb 27% izdevies aprēķināt kuba virsmas laukumu, ja zināms vienas skaldnes laukums.
Piemērs:
Kuba skaldnes laukums ir 25 cm². Aprēķini kuba virsmas laukumu.
Savukārt vien 28% izdevies atrisināt uzdevumu, kurā prasīts uzzīmēt taisni un atlikt uz tās punktu, ja tas nepieder konkrētam nogrieznim.
Piemērs:
Uzzīmē taisni AB un atliec uz tās punktu K tā, ka K nepieder nogrieznim AB.
Tāpat vien 35% izdevies aprēķināt izteiksmes vērtību, izmantojot kvadrātsakni un kāpināšanu.
Piemērs:
Aprēķini: (3√2)2
Matemātikas skolotāja: Problēmas samilst
Skolotāji norāda, ka faktori, kas pasliktina matemātikas mācību kvalitāti, jāskata kompleksi. Lielākā problēma ir tieši daudzu faktoru kombinācija, kas kā milzu sniega bumba ripo uz priekšu un kļūst aizvien lielāka. Ja valodās nereti vēl gadās “izbraukt” ar aktīvāku runāšanu, matemātikā nepieciešama koncentrēšanās un pamatu pārzināšana – ja nav ieliktas stabilas bāzes zināšanas, ir problēmas pat ar reizrēķinu, par tālāko nav vērts vispār runāt.
Veneranda Spriņģe ir Rudzātu vidusskolas matemātikas skolotāja, taču strādājusi arī citās skolās un sadarbībā ar Latvijas Universitātes Neklātienes matemātikas skolu regulāri piedalījusies Jauno matemātiķu konkursa organizēšanā. Kopējā viņas darba pieredze matemātikas skolotājas profesijā ir aptuveni 40 gadi.
Būtisks aspekts, ko viņa novērojusi, ir mūsdienu jauniešu ātrā rezultāta iegūšana apkārtējā dzīvē, kas rada vēlmi dzīvot viegli. Šī apkārtējā vide nerosina dziļās domāšanas attīstību, kas tik ļoti nepieciešama matemātikā.
“Matemātikā ļoti daudz var sasniegt ar darbu, bet darba tikums ir izplēnējis. Manuprāt, pietrūkst vienotu prasību gan skolai, gan vecākiem. Ģimenē vecāki bērnam vēlas sniegt to, kā pašiem reiz pietrūka, aizmirstot, ka bērns nezina, kā to var nopelnīt, cik darba un pūļu jāpieliek, lai to iegūtu. Tādējādi sadzīvē vecāki risina bērna problēmas, nevis ļauj viņam pašam tikt ar tām galā. Tas noved pie tā, ka skolotāji un vecāki dažkārt nesaprotas, bet bērns pa to laiku uzspēlē spēlītes telefonā. Galu galā līdz ar to bērna sapņi par labi apmaksātu patīkamu darbu izplēn vējā,” pauž skolotāja.
“Pašreizējās zināšanas ir īslaicīgas. Dažkārt mani skolēni brīnās, kā viņu vecāki un vecvecāki atceras definīcijas, teorēmas, ko mācījušies pirms 15–40 gadiem. Ja jauniešiem būs materiāls, ar ko domāt, tad būs arī jaunas un drosmīgas idejas, kas pamatotas aprēķinos. Un vēlreiz atkārtoju: visu izšķir jaunieša un skolotāja darbs, kas saņem lielu vecāku atbalstu,” piebilst skolotāja.
Pēc Spriņģes teiktā, trūkstot arī vienotas pieejas matemātikas mācīšanai, tostarp vienotu mācību grāmatu vai uzdevumu krājumu.
“Skolotājs skolā jūtas nedrošs, taču skolēna sekmes atkarīgas no tā, cik stabils klasē jūtas skolotājs. Savus augļus nes arī gadiem kultivētā attieksme “man pietiek, eksāmenu tāpat nolikšu”.”
Viņasprāt, 5% minimālās robežas noteikšana bija milzīga kļūda, bet tagad paaugstināt šo līmeni vairs nav tik vienkārši.
Veneranda Spriņģe ir Rudzātu vidusskolas matemātikas skolotāja, taču strādājusi arī citās skolās un sadarbībā ar Latvijas Universitātes Neklātienes matemātikas skolu regulāri piedalījusies Jauno matemātiķu konkursa organizēšanā. Kopējā viņas darba pieredze matemātikas skolotājas profesijā ir aptuveni 40 gadi.
Būtisks aspekts, ko viņa novērojusi, ir mūsdienu jauniešu ātrā rezultāta iegūšana apkārtējā dzīvē, kas rada vēlmi dzīvot viegli. Šī apkārtējā vide nerosina dziļās domāšanas attīstību, kas tik ļoti nepieciešama matemātikā.
“Matemātikā ļoti daudz var sasniegt ar darbu, bet darba tikums ir izplēnējis. Manuprāt, pietrūkst vienotu prasību gan skolai, gan vecākiem. Ģimenē vecāki bērnam vēlas sniegt to, kā pašiem reiz pietrūka, aizmirstot, ka bērns nezina, kā to var nopelnīt, cik darba un pūļu jāpieliek, lai to iegūtu. Tādējādi sadzīvē vecāki risina bērna problēmas, nevis ļauj viņam pašam tikt ar tām galā. Tas noved pie tā, ka skolotāji un vecāki dažkārt nesaprotas, bet bērns pa to laiku uzspēlē spēlītes telefonā. Galu galā līdz ar to bērna sapņi par labi apmaksātu patīkamu darbu izplēn vējā,” pauž skolotāja.
“Pašreizējās zināšanas ir īslaicīgas. Dažkārt mani skolēni brīnās, kā viņu vecāki un vecvecāki atceras definīcijas, teorēmas, ko mācījušies pirms 15–40 gadiem. Ja jauniešiem būs materiāls, ar ko domāt, tad būs arī jaunas un drosmīgas idejas, kas pamatotas aprēķinos. Un vēlreiz atkārtoju: visu izšķir jaunieša un skolotāja darbs, kas saņem lielu vecāku atbalstu,” piebilst skolotāja.
Pēc Spriņģes teiktā, trūkstot arī vienotas pieejas matemātikas mācīšanai, tostarp vienotu mācību grāmatu vai uzdevumu krājumu.
“Skolotājs skolā jūtas nedrošs, taču skolēna sekmes atkarīgas no tā, cik stabils klasē jūtas skolotājs. Savus augļus nes arī gadiem kultivētā attieksme “man pietiek, eksāmenu tāpat nolikšu”.”
Viņasprāt, 5% minimālās robežas noteikšana bija milzīga kļūda, bet tagad paaugstināt šo līmeni vairs nav tik vienkārši.
Skolas direktore: Neviens nepiesakās
Protams, starp iemesliem nevar neminēt arī skolotāju trūkumu. Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības viceprezidente, Rīgas Valda Zālīša sākumskolas direktore Elita Rītere atzīst, ka matemātikas skolotāju atrašana ir īsts izaicinājums.
“Iepriekšējos divos gados uz šiem sludinājumiem pieteikumu atsūtīja tieši neviens. Pati esmu uzrunājusi augstskolu mācībspēkus ar domu palīdzēt atrast skolotājus, un tas vienmēr ir beidzies ar neko. Tāpēc varu teikt, ka nevis es kā iestādes vadītāja izvēlos, kas pie manis strādās, bet mani izvēlas. Tas ir pirmais signāls, ka situācija ir absurda, ja cilvēks, kurš meklē darbu, nosaka prasības tam, kurš pieņem darbā,” viņa uzskata.
“Iepriekšējos divos gados uz šiem sludinājumiem pieteikumu atsūtīja tieši neviens. Pati esmu uzrunājusi augstskolu mācībspēkus ar domu palīdzēt atrast skolotājus, un tas vienmēr ir beidzies ar neko. Tāpēc varu teikt, ka nevis es kā iestādes vadītāja izvēlos, kas pie manis strādās, bet mani izvēlas. Tas ir pirmais signāls, ka situācija ir absurda, ja cilvēks, kurš meklē darbu, nosaka prasības tam, kurš pieņem darbā,” viņa uzskata.
Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības viceprezidente, Rīgas Valda Zālīša sākumskolas direktore Elita Rītere
“Protams, mēs darām visu iespējamo, lai atrastu matemātikas skolotājus, kas būtu maksimāli piemēroti šim amatam. Taču kas notiek? Notiek tas, ka sākumskolas skolotāji tiek pārliecināti kļūt par 5., 6., dažkārt arī par 7. un 8. vai pat 9. klases skolotājiem. Protams, tas ir labāk nekā nekas, un vismaz ir kāds, kurš domā, ka viņš to var, un savu iespēju robežās arī dara labāko, ko var. Bet bieži vien tās ir saturiskas, metodiskas vai didaktiskas muļķības, kuras viņi māca. To nevar noliegt, jo cilvēks, kurš ir strādājis sākumskolas klašu grupā un tagad ieguvis diplomu mācīšanai augstākām klasēm, nezina tos balsta punktus, kas ir 8., 9. klasē, nemaz nerunājot par vidusskolu,” atzīst Rītere.
“Šis skolotājs seko līdzi materiāliem, dara tā, kā viņš saprot, kas ir uzrakstīts. Bet, ja mēs paskatāmies uz to, kas ir uzrakstīts, tad šobrīd materiāli ir sajaukti kopā. Matemātika ir strukturēta zinātne, kurā lietas sakārtojas loģiskā secībā. Protams, tās dažkārt pārklājas un nevar nodalīt, bet vielu nevar mācīt dažādā secībā, pakāpeniski jārada bērnam priekšstats, ka šī ir stabila zinātne,” viņa papildina.
“Šis skolotājs seko līdzi materiāliem, dara tā, kā viņš saprot, kas ir uzrakstīts. Bet, ja mēs paskatāmies uz to, kas ir uzrakstīts, tad šobrīd materiāli ir sajaukti kopā. Matemātika ir strukturēta zinātne, kurā lietas sakārtojas loģiskā secībā. Protams, tās dažkārt pārklājas un nevar nodalīt, bet vielu nevar mācīt dažādā secībā, pakāpeniski jārada bērnam priekšstats, ka šī ir stabila zinātne,” viņa papildina.
Covid-19 laiks “iegrieza”
Daudziem skolēniem, kuri šobrīd tuvojas noslēguma klasei, būtisku robu zināšanās atstājis arī pandēmijas laiks. Ja nav stabilu pamatu, vēlākās klasēs diez vai izdosies “piedzīt” visas zināšanas – temati seko viens otram un zināšanu robi kļūst aizvien lielāki.
“Tāpat kā domāšanas galvenais “ķieģelītis” ir vārds, ar kuru var būvēt idejas, matemātikā tāds “ķieģelītis” ir pamatjēdzieni un pamatfakti, kas jāzina, lai varētu brīvi risināt dažādas problēmas: jāprot raiti skaitļot galvā, zināt un izprast pamatjēdzienus, to īpašības un sakarības starp tiem. Ja skolēnam nav iemācīts reizrēķins vai dalīšana, tad viņš faktiski nav gatavs dzīvei un nespēj secīgi plānot savu dzīvi,” uzsver Rudzātu vidusskolas matemātikas skolotāja Veneranda Spriņģe.
Salīdzinot laiku pirms kovida ar šodienu, viņa novērojusi, ka daudzi jaunieši kļuvuši slinkāki, labprāt paguļ, nepiepūlas saprast paši un gaida, kad skolotājs “ielies mutē” zināšanas, bet, kad tas tā nenotiek, viņam ir vieglāk atmest ar roku, jo nekā izklaidējoša tajā matemātikā nav. Tomēr nevar jau visu laiku arī to jaunieti izklaidēt.
“Tāpat kā domāšanas galvenais “ķieģelītis” ir vārds, ar kuru var būvēt idejas, matemātikā tāds “ķieģelītis” ir pamatjēdzieni un pamatfakti, kas jāzina, lai varētu brīvi risināt dažādas problēmas: jāprot raiti skaitļot galvā, zināt un izprast pamatjēdzienus, to īpašības un sakarības starp tiem. Ja skolēnam nav iemācīts reizrēķins vai dalīšana, tad viņš faktiski nav gatavs dzīvei un nespēj secīgi plānot savu dzīvi,” uzsver Rudzātu vidusskolas matemātikas skolotāja Veneranda Spriņģe.
Salīdzinot laiku pirms kovida ar šodienu, viņa novērojusi, ka daudzi jaunieši kļuvuši slinkāki, labprāt paguļ, nepiepūlas saprast paši un gaida, kad skolotājs “ielies mutē” zināšanas, bet, kad tas tā nenotiek, viņam ir vieglāk atmest ar roku, jo nekā izklaidējoša tajā matemātikā nav. Tomēr nevar jau visu laiku arī to jaunieti izklaidēt.
Ja skolēnam nav iemācīts reizrēķins vai dalīšana, tad viņš faktiski nav gatavs dzīvei un nespēj secīgi to plānot.
Veneranda Spriņģe, Rudzātu vidusskolas matemātikas skolotāja
Līdzīgus novērojumus pauž arī Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības viceprezidente, Rīgas Valda Zālīša sākumskolas direktore Elita Rītere.
“Pandēmijas laiks ir atstājis savus nospiedumus tādā ziņā – ja mēs naivi domājam, ka bērni ekrāna otrā pusē raiti no galvas skaitīja reizrēķinu, tad tās ir muļķības. Lielākiem bērniem, kas māk labāk noslēpt pēdas, šīs metodes bija nemanāmākas, bet mazākiem sākumskolā ekrānā fonā bieži vien varēja redzēt mammas, tētus, vecmāmiņas un dzirdēt, kā kāds čukst priekšā. Protams, tas ir likumsakarīgi, ka bērns izmantos šādus brīžus, ja tas ir iespējams. Taču tas ir novedis pie tā, ka daudzi bērni šobrīd nezina reizrēķinu, tādēļ nevar izsekot tēmām, kas uz to balstās,” viņa atzīst.
“Pandēmijas laiks ir atstājis savus nospiedumus tādā ziņā – ja mēs naivi domājam, ka bērni ekrāna otrā pusē raiti no galvas skaitīja reizrēķinu, tad tās ir muļķības. Lielākiem bērniem, kas māk labāk noslēpt pēdas, šīs metodes bija nemanāmākas, bet mazākiem sākumskolā ekrānā fonā bieži vien varēja redzēt mammas, tētus, vecmāmiņas un dzirdēt, kā kāds čukst priekšā. Protams, tas ir likumsakarīgi, ka bērns izmantos šādus brīžus, ja tas ir iespējams. Taču tas ir novedis pie tā, ka daudzi bērni šobrīd nezina reizrēķinu, tādēļ nevar izsekot tēmām, kas uz to balstās,” viņa atzīst.
Jāatspoguļo reālā situācija
Eksāmenu rezultāti atspoguļo arī situācijas, kad skolotāji atzīmes “pavelk uz augšu”.
“Mani kā izbijušu vidusskolas matemātikas skolotāju pārņem šausmas, dzirdot par tām vidusskolām, kur vidējais matemātikas eksāmena rādītājs ir 25%, tas, nenoliedzami, ir apkaunojums,” norāda Rītere, kura atzīst – nav noslēpums, ka skolotāji nereti mīļā miera labad dāvina atzīmes. “Man tas vienmēr licies nenormāli. Un kam tas ir vajadzīgs? Tā ir īstermiņa ilūzija. Labāk pateikt – bērniņ, tu to vēl nevari, ielikt reālu atzīmi, lai arī vecāki zina un mēģina šīs sekmes uzlabot.”
“Katrā ziņā es uzskatu: ja bērns ir vesels un nepretojas mācībām, tad pamatlīmenī viņam var iemācīt matemātiku. Jā, viņš nevarēs izprast nestandarta situācijas, tēmu plašums nevar būt milzīgs, bet tās pamata lietas – lai viņš saprot, kas ir trijstūris, lai varētu darboties ar skaitļiem normālā veidā – to var iemācīt. Ja bērnam ir problēmas ar uzmanību un koncentrāciju, tam ir speciālisti, psihiatri un citi,” uzsver Rītere.
“Mani kā izbijušu vidusskolas matemātikas skolotāju pārņem šausmas, dzirdot par tām vidusskolām, kur vidējais matemātikas eksāmena rādītājs ir 25%, tas, nenoliedzami, ir apkaunojums,” norāda Rītere, kura atzīst – nav noslēpums, ka skolotāji nereti mīļā miera labad dāvina atzīmes. “Man tas vienmēr licies nenormāli. Un kam tas ir vajadzīgs? Tā ir īstermiņa ilūzija. Labāk pateikt – bērniņ, tu to vēl nevari, ielikt reālu atzīmi, lai arī vecāki zina un mēģina šīs sekmes uzlabot.”
“Katrā ziņā es uzskatu: ja bērns ir vesels un nepretojas mācībām, tad pamatlīmenī viņam var iemācīt matemātiku. Jā, viņš nevarēs izprast nestandarta situācijas, tēmu plašums nevar būt milzīgs, bet tās pamata lietas – lai viņš saprot, kas ir trijstūris, lai varētu darboties ar skaitļiem normālā veidā – to var iemācīt. Ja bērnam ir problēmas ar uzmanību un koncentrāciju, tam ir speciālisti, psihiatri un citi,” uzsver Rītere.
Kurš mācīs?
Skolu pārstāvji jau vairākkārt zvanījuši trauksmes zvanus par jaunu skolotāju trūkumu. “Es neredzu valstisko politiku, nesaprotu, ko domāt. Mēs, pārstāvot matemātikas skolotāju apvienību, esam vairākas reizes gājuši uz atbildīgo ministriju un runājuši, taču ir sajūta, ka katra institūcija funkcionē atrauti viena no otras,” saka Rītere.
“Metodika ir izveidota Vācijā, Somijā, kuras ir lielas valstis ar pētniecības institūtiem, atliek tikai domāt un izanalizēt, kā sistēma ir jēdzīgi pielāgojama Latvijas sistēmai,” viņa iesaka.
Pagaidām nav skaidras vīzijas, kā situāciju uzlabot. “Pirms gada mums bija vairākas attālinātās tikšanās ar VISC, kad tika stāstīts, kā veiks reorganizāciju, bet tajā pašā laikā cilvēks, kas iepriekš bija atbildīgs par matemātikas mācīšanu valstī, vairs tur nestrādā.”
“Metodika ir izveidota Vācijā, Somijā, kuras ir lielas valstis ar pētniecības institūtiem, atliek tikai domāt un izanalizēt, kā sistēma ir jēdzīgi pielāgojama Latvijas sistēmai,” viņa iesaka.
Pagaidām nav skaidras vīzijas, kā situāciju uzlabot. “Pirms gada mums bija vairākas attālinātās tikšanās ar VISC, kad tika stāstīts, kā veiks reorganizāciju, bet tajā pašā laikā cilvēks, kas iepriekš bija atbildīgs par matemātikas mācīšanu valstī, vairs tur nestrādā.”
Metodika ir izveidota Vācijā, Somijā, kuras ir lielas valstis ar pētniecības institūtiem, atliek tikai domāt un izanalizēt, kā sistēma ir jēdzīgi pielāgojama Latvijas sistēmai
Elita Rītere, Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības viceprezidente, Rīgas Valda Zālīša sākumskolas direktore
Kas notiks tālāk – skaidrības nav. Iepriekš Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) informēja, ka varētu spriest, kas būtu jādara, lai uzlabotu situāciju. Šobrīd tiek pausta apņemšanās nopietnāk attiekties pret jauno skolotāju sagatavošanu.
Jaunajiem skolotājiem pirmajā darba gadā pēc augstskolas absolvēšanas būšot pieejamas stipendijas un praktisks atbalsts profesionālajai pilnveidei, kas palīdzēs sekmīgāk iekļauties skolu vidē. Tāpat paredzēti pedagoģijas studiju prakses kvalitātes nodrošināšanas pasākumi, skolotāju profesionālo kompetenču attīstības rīku ieviešana studiju programmās, norāda IZM.
Jaunajiem skolotājiem pirmajā darba gadā pēc augstskolas absolvēšanas būšot pieejamas stipendijas un praktisks atbalsts profesionālajai pilnveidei, kas palīdzēs sekmīgāk iekļauties skolu vidē. Tāpat paredzēti pedagoģijas studiju prakses kvalitātes nodrošināšanas pasākumi, skolotāju profesionālo kompetenču attīstības rīku ieviešana studiju programmās, norāda IZM.
- 18 000Tik studenti šajā mācību gadā sāka studēt STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika) studiju jomā. Tas ir 25% no kopējā studiju uzsācēju skaita.
Avots: IZM.
Viedoklis
Jāceļ profesijas prestižs un atalgojums
— Latvijas Banka
Centralizēto eksāmenu rezultāti diez vai ir tieši salīdzināmi laika gaitā, proti, matemātikas eksāmena sarežģītums mēdz mainīties katru gadu, tādējādi mainās arī vidējā atzīme un nokārtojušo skolēnu īpatsvars. Tiesa, nopietnās atšķirības matemātikas centralizēto eksāmenu rezultātos starp skolām liek domāt, ka dažviet matemātiku tiešām varētu mācīt labāk.
Ir tālu no tā, lai kādu vienu mācību priekšmetu pasludinātu kā svarīgāku par visiem pārējiem. Dažiem skolēniem svarīgākais priekšmets skolā tikpat labi var izrādīties angļu valoda, vēsture vai sports. Taču tikpat iespējams, ka dažiem skolēniem tieši matemātika lielā mērā nodrošina pamatu gan studiju gaitām augstskolā, gan arī turpmākajai karjerai. Piemēram, matemātika bieži vien ir pamats augstskolas studijām ne tikai eksaktajās zinātnēs, bet arvien vairāk arī sociālās zinātnēs, piemēram, ekonomikā – datu analīzes jomā. Un tad rodas jautājums – vai varam mierīgi atļauties turpināt pasniegt matemātiku (vai jebkuru citu priekšmetu – angļu valodu, vēsturi vai sportu) nepietiekami labi, ja to var pasniegt arī daudz labāk? Nepietiekami laba mācību kvalitāte skolās var būtiski ierobežot skolu absolventu tālākās izglītības iespējas, kas pēc vairākiem gadiem var atspoguļoties kā robs viņu ienākumos un vispārējā apmierinātībā ar dzīvi.
Izglītības sistēmas kvalitāti lielā mērā nosaka skolotāju kvalitāte. Tas ir, nevis tie cilvēki, kuri “griež sarkanās lentītes” un medijiem sniedz intervijas par it kā revolucionāriem mācību procesa jauninājumiem, bet gan tie, kas ikdienā māca klasē. Jebkuram no mums ir skolotāji, kurus ar pateicību atceramies arī ilgi pēc skolas gaitu beigšanas, taču tādi, visticamāk, bija tikai daži. Lai skolotāja profesiju masveidā izvēlētos jaunie talanti, jāceļ profesijas prestižs un tādējādi arī atalgojums.
Augstskolā iekļūst, bet ar to nepietiek
— Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) studiju prorektore Elīna Gaile-Sarkane
Lai pilnvērtīgi studētu, ir nepieciešamas labas zināšanas eksaktajos un dabaszinātņu priekšmetos, tostarp matemātikā. Kaut arī vidusskolas absolvents iekļūst augstskolā, ne vienmēr viņa zināšanas ir pietiekamas, lai tiktu līdzi mācībām.
RTU uzņemšanas nosacījumos katru gadu paaugstina matemātikas centralizētā eksāmena rezultātu latiņu, kas šogad bija 18%, kamēr citas augstskolas ir palikušas pie 10%. Lai noteiktu, cik labas ir jauno studentu zināšanas, RTU katru gadu veic 1. kursa studentu testēšanu, pārbaudot viņu zināšanas matemātikā. Tiem studentiem, kuri parāda studijām nepietiekamas zināšanas, tiek piedāvāti bezmaksas papildu kursi matemātikā. Neskatoties uz latiņas paaugstināšanu, testa rezultāti parāda, ka aptuveni trešdaļai jauno studentu matemātikas zināšanas nav pietiekamas studijām RTU.
Viņas novērojumi liecina, ka kopumā pēdējo gadu laikā testa rezultāti nav pasliktinājušies, tomēr darbā ar studentiem atklājas, ka pandēmijas laika attālinātās mācības ir pasliktinājušas viņu zināšanas. Piemēram, 1. kursa studentiem visvairāk problēmu sagādā darbības ar daļskaitļiem, funkcijām un pakāpēm, taču šīs zināšanas ir vajadzīgas, lai universitātē apgūtu augstāko matemātiku. Tāpēc kursos parasti gan tiek mācīta neapgūtā vai vāji apgūtā viela, gan iekļauti augstākās matemātikas temati. Tie studenti, kas apmeklē bezmaksas kursus un cītīgi mācās, spēj apgūt nepieciešamās zināšanas un sekmīgi turpināt studijas.
Jauno studentu matemātikas zināšanas ir saistītas ar to, kā viņi ir apguvuši konkrēto priekšmetu pamatskolā un vidusskolā, par ko liecina arī centralizēto eksāmenu rezultāti. Tā kā studijām RTU vajadzīgas ne tikai labas matemātikas, bet arī fizikas un ķīmijas zināšanas, RTU uzskata, ka valstī kopumā ir mērķtiecīgi jāmotivē skolēni apgūt eksaktās un dabaszinātnes un šajā procesā jāiesaistās arī universitātēm.
Projekts sadarbībā ar:
Projekta “Kas notiek izglītībā” publikāciju sēriju “Reformu vaig?” finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Delfi”. #SIF_MAF2023
Projekta vecākā redaktore
Vita Dreijere-Smane
Projekta redaktore
Dita Vinovska
Raidījumu producents
Aigars Lazdiņš
Versiju redaktore
Marta Sondare
Dizains
Inga Čujevska
Žurnālisti
Laine Fedotova, Žanete Hāka, Lelde Lūse, Aija Rutka, Viesturs Radovics, Sarmīte Gaidule, Ingrīda Drazdovska, Baiba Cimoška
Raidījumu vadītāji
Monika Diāna Cālīte, Andris Auzāns, Alina Lastovska
IT izstrāde
Krišjānis Bušs