Prasmes pret zināšanām. Vai skolēniem pašlaik no galvas jāzina mazāk faktu?
“Saprotu, ka uz mani raugās kā uz citu laiku skolotāju, tādēļ man ir savi priekšstati par to, kas skolā būtu jādara,” saka Renāte Bērziņa. “Taču mans uzskats ir tāds – ja tu nezini likumu, tu nevari izdarīt darbību. Un tas ir pamatu pamatos. Runājam tagad par to, ka nevajag likumu iekalt, bet gan saprast, taču, lai to saprastu, likums tik un tā ir jāzina! Minēšu ģeogrāfisku piemēru – ja tu neproti pārvērst mērogu un izrēķināt attālumu, tātad tu nezini, kāda ir darbība, lai to izdarītu, un uzdevumu izpildīt nevari,” skaidro skolotāja. Tieši to pašu viņa attiecina uz jēdzienu izpratni – ja tos nezina, tad nevar arī izskaidrot.
“Es neesmu skolotāja, kas prasa jēdzienus atrakstīt burts burtā, taču jēdziena galvenā jēga ir jāsaprot. Lai humānā palīdzība un humanitārā palīdzība nav viens un tas pats, bet gan divas atšķirīgas lietas,” viņa ieskicē. Skolotāja uzsver, ka īpaša uzmanība skolās jāpievērš vēstures apguvei un skolēnu izpratnei par notikumiem. “Kādreiz mācīju arī vēsturi un domāju, ka brīdī, kad tauta nezina savu vēsturi, tā ir daļēji sevi zaudējusi. Vēl jo vairāk tā ir jāzina mazām tautām, lai celtu savu pašapziņu. Arī pašlaik nevaram uzbūvēt skaidrojumu Izraēlas konfliktam, ja nezinām vēsturisko izcelsmi, jo konflikts ir 100 gadus vecs,” Bērziņa skaidro. Viņa uzsver, ka latiņu gadu gaitā nācies laist lejā, jo šobrīd skolēni klasē nevar paveikt to, ko varēja vienaudži pirms 20 gadiem.
Šobrīd mācību stundas jāvada kā interaktīvas nodarbības, paskaidro Valsts izglītības satura centra (VISC) pārstāve Liene Bērziņa: “Mēs pārejam no mācīšanās, kas bija centrēta uz skolotāju (piemēram, skolotājs stāv klases priekšā un informē skolēnus par jauno tēmu), uz mācīšanos, kas centrēta uz skolēnu. Tas nozīmē, ka skolotājs ir stundas organizators, pamudinātājs, konsultants, lai skolēni vairāk strādātu paši un paši apgūtu jaunās zināšanas, prasmes un attieksmes.”
Direktors Kaulēns piekrīt VVĢ skolotājas teiktajam, ka pamatlietas skolēniem ir, tā teikt, jāiekaļ galvā.
Reizrēķins ir visklasiskākais piemērs – skaidrs, ka bez mehāniskas atcerēšanās neko sarežģītāku matemātikā izdarīt nevarēs.
Kaulēns skaidro, ka jaunā pieeja arī atšķiras ar to, ka par vienkāršu galvā iekalšanu vairs neliek vērtējumu. Proti, tādas prasmes kā reizrēķina zināšana vairs nevērtē ar atzīmi, bet gan formatīvi, jo tiek pārbaudīta tikai viena šaura skolēna prasme.
Taču DACVĢ direktors Kaulēns uzdod retorisku jautājumu – kādēļ tad bērni mācās skolā? Mācību mērķis ir trenēt atmiņu vai tomēr mācīties apzināt? “Varu iedot piemēru vēstures stundai. Es varu, piemēram, izstāstīt, kādas ir civilizācijas pazīmes senajos laikos, vai arī iedot tekstu, kur pazīmes ir minētas, un skolēniem tās jāatrod, kā arī jādod skaidrojums, kāpēc pazīme ir svarīga vai ko tā maina cilvēka dzīves apstākļos. Šādu uzdevumu pildot, skolēni iemācīsies gan pazīmes, gan trenēs prasmes, kas jaunajā saturā vajadzīgas. Mūsdienās vairs neder, ka civilizācijas pazīmes tiek noskaitītas kā saraksts, vajag, lai ar tām zināšanām prastu arī kaut ko darīt.”
Viņš atzīst, ka pāreja uz šāda veida mācībām nav viegla – ne skolēniem, ne daudziem skolotājiem. “Tā ir liela domāšanas maiņa, bet pētījumi liecina, ka, šādi mācoties, jēga un efektivitāte ilgtermiņā ir lielāka. Uz īsu brīdi, protams, ātri var kaut ko iemācīties, bet ilgtermiņā tam nav paliekošas efektivitātes.
Ar iekalšanu mēs pārbaudām cilvēka atmiņu, bet, ja man vienkārši ir švaka atmiņa, tas nenozīmē, ka nevaru atrisināt matemātisku vienādojumu.
Kādas zināšanas tika galvā iekaltas un pēc tam tikpat ātri aizmirstas?
Ģeometrija: sinuss, kosinuss, tangenss. Ķīmijā, bioloģijā un vācu valodā vispār pilnībā neko neatceros.
Varbūt trigonometrija. Neatceros, ka tas man būtu bijis dzīvē vajadzīgs. Tāpat darbības ar ģeometriskajām figūrām īpaši nav nācies izmantot (piemēram, daudzskaldņiem), un arī ķīmijā apgūto (iekalto uz kontroldarbiem) nav bijis nepieciešams izmantot.
Ar iekalšanu mācījos vēsturi, jo skolotāja prasīja 1:1 atstāstu. Tagad pamazām apgūstu visu no jauna, vienkārši lasot interesējošo literatūru.
Dažādas matemātikas formulas, kuras nav nepieciešams zināt no galvas. Taču uzskatu, ka jauniešiem jāprot reizrēķins un jāspēj veikt matemātiskus aprēķinus, nonākot dažādās dzīves situācijās, piemēram, iepērkoties "Depo" sava dzīvokļa remontam.
Dzejoļus literatūrā, kurus bija jāskaita no galvas, uzreiz aizmirsu, un nekad arī nav bijis nepieciešams no galvas vairāk par dažām "Tālavas taurētāja" rindām atcerēties. Tāpat bija arī ar daudziem gadskaitļiem vēsturē. Noteikti ir jāzina svarīgākie notikumi un to secība/aptuvens laika periods, bet manos skolas gados bija jāiekaļ ļoti daudz un ļoti specifiski fakti. Vai kādam latvietim patiešām precīzi jāatceras, kad Īrijā bija "kartupeļu bads"?
Populāru cilvēku valdīšanas un dzīves gadi (pietiek ar izpratni, kādos laikos viņi dzīvoja un valdīja, sasaistot ar citiem vēstures notikumiem gan politikā, gan zinātnē un atklājumos, gan mākslā un modē, gan citās jomās). Visādi citi gadskaitļi un konkrēti datumi, izņemot pašus būtiskākos Latvijai (protams, jāzina pasaules kari, Latvijas proklamēšana utt.). Reizrēķins un formulas matemātikā, ķīmijā un fizikā – tās ir jāsaprot un ir jāmāk izmantot. Taču es esmu par smadzeņu treniņu, un nekas, ko mācās no galvas, nenāk par sliktu.
Vēsturē uz katru kontroldarbu tika iezubrīti cipari un uzvārdi un nākamajā dienā izmesti no galvas. Vēstures zināšanas ir nulle. Iekalšanu nenovērtēju vispār. Tagad ir 5 bērni un visi mācās pēc "Skola 2030" programmas. Saprotu, ka šis veids ir daudz kvalitatīvāks, bērni daudz vairāk iegaumē, speciāli to nezubrot. Un ļoti apbrīnoju viņu analītiķu spējas, kas mūsu laikos vispār netika mācītas. Literatūrā tā arī neiemācījos analizēt izlasīto.
Man šķiet, ka 60% no priekšmetiem ir iekalšana, nevis izprašana un pielietošana tālāk dzīvē. Reizrēķins, ķīmijas tabula, fizikas formulas, vēsturē notikumu gadi un personu vārdi, uzvārdi. Valodās vārdiņi pagātnes, tagadnes un nākotnes formā. Bioloģijā visi nosaukumi. Mācīja drīzāk nosaukumus, nevis reālo procesu saprast. Māca iekalt faktus, un tas jādara katrā priekšmetā, tādēļ viss aizmirstas. Ja cilvēks vidēji īstermiņa atmiņā fiksē 7 vārdus/lietas, kā lai atceras visus faktus, kas skolā tiek mācīti vienlaicīgi?
Ļoti liela daļa no vēstures – notikumi, gadskaitļi. Līdz pat šim laikam (skolu esmu beigusi jau pirms 10 gadiem) nav bijis vajadzības zināt no galvas, kad notika kurš apvērsums vai kurā gadā kas tika izgudrots. Ir forši to zināt, bet tieši manā dzīvē un karjerā tas nav noderējis. Ķīmijas formulas tika iezubrītas tikai un vienīgi uz kontroldarbiem, puse aizmirsās, jau pametot mācību telpu. Arī fizikā bija līdzīgi. Ja priekšmetu neizproti un vielu grūti apgūt, tad nekas cits neatliek, kā vienkārši iemācīties no galvas teikumus, kaut to nozīmi nesaproti.
Tātad jaunās mācību pieejas galvenais uzsvars ir, lai skolā apgūto vielu skolēni spētu izmantot reālajā dzīvē un iegūtās zināšanas spētu kombinēt dažādās jomās, tostarp arī netipiskās situācijās. Šādā veidā iegūtām zināšanām vajadzētu būt daudz noturīgākām, un tas nozīmē, ka pēc skolas beigšanas turpināt mācības augstskolā un uzsākt darba gaitas jaunajam cilvēkam būs krietni vieglāk.
Taču, analizējot centralizēto eksāmenu rezultātus, redzams, ka skolēni aizvien demonstrē labu sniegumu tieši tipveida situācijās, kurās jādarbojas pēc zināmiem algoritmiem, bet grūtības sagādā rīcība jaunās situācijās un kompleksu uzdevumu risinājumi.
Šī iemesla dēļ direktors uzskata, ka dažkārt tieši skolotāji mazliet kropļo kompetenču izglītību, līdz galam neizprotot, kas aiz šiem vārdiem slēpjas. “Es nenorakstītu pieeju, es absolūti ticu, ka visvērtīgāk ir mācīties ar jēgu un apzināti. Taču domātu par to, vai visi tie, kas to piekopj, tiešām ir kompetenti un zinoši, lai to nesačakarētu.” Turklāt, ja visi skolotāji neiet roku rokā uz jauno mērķi, rezultāts ir krietni bēdīgāks. “Ja visos priekšmetos netrenē skolēnu domāšanu, tad vienam skolotājam ir ārprātīgi sarežģīti to izdarīt,” Kaulēns skaidro.
Lai eksāmens nebalstītos tikai šaurās faktu zināšanās, eksāmenos šobrīd ir palielināts komplekso uzdevumu skaits, viņa skaidro. Kompleksi ir tādi uzdevumi, kuros skolēniem jādemonstrē spēja izmantot zināšanas jaunās, nestandarta situācijās. Šādi uzdevumi bieži saistīti ar skolēna pieredzi un reālās dzīves situācijām, nevis vērsti uz atsevišķu prasmi un standarta situācijām. To veikšanā jāiesaista daudzveidīgas prasmes, kā arī risinājumi var būt daudzveidīgi.
DACVĢ direktors norāda, ka lēnām jūtams – vairs nav tik daudz skolēnu, kas eksāmenos izrādītu paniku par uzdevumiem, kuros nevar vienkārši izmantot no galvas iekalto algoritmu. “Protams, eksāmenā ir arī uzdevumi, kas pieprasa pilnīgu nestandarta domāšanu, un tur joprojām ir jūtamas grūtības.” Taču daudzās jomās vēl ir par agru objektīviem secinājumiem, viņš uzsver. “Tagad daudzi varbūt mēģinās jauno sistēmu sasaistīt ar eksāmena rezultātiem un teiks – lūk, 9. klasē rezultāti matemātikā ir slikti. Taču mēs vienkārši nekad matemātiku 9. klasē neesam vērtējuši centralizēti un beidzot ieraugām patieso rezultātu. Iepriekš laboja pašas skolas, un domāju, ka bieži vien salika arī 4, lai skolēns pabeigtu skolu. Tagad dabūjām objektīvo realitāti, un tur tiešām var redzēt, ka skolēni neprot demonstrēt, ka zināšanas ir paliekošas ilgtermiņā.”