Cik atrauta no realitātes ir Latvijas izglītības sistēma? Vērtē uzņēmēji

Ingrīda Drazdovska, žurnāliste
REFORMU VAIG?
“Protams, latvieši ir vaimanātāju tauta, taču šoreiz vārds “traģiski” ir vietā,” piešķirot divnieku par ķīmijas zināšanām skolu absolventiem, saka kosmētikas ražošanas uzņēmuma “Kinetics Nail System” dibinātājs Andžejs Stenclavs.
Savukārt viens no ēdināšanas uzņēmuma AS “Lido” valdes locekles Ritas Auziņas ieteikumiem izglītības kvalitātes uzlabošanā ir bērnus, jauniešus sagatavot pieaugušo dzīvei ne vien teorētiski, bet arī praktiski.

Tas lielā mērā rezonē ar citu biznesa pārstāvju pausto gan portālam “Delfi”, gan par tautsaimniecības attīstību atbildīgajai Ekonomikas ministrijai (EM).

Jauniešiem, kas sāk darba gaitas, nereti trūkst praktisko zināšanu, ir jāturpina viņu apmācība uzņēmumos, ražotnēs uz vietas. Uzņēmēju ieskatā, izglītības sistēma dzīvo neatkarīgu dzīvi no tautsaimniecības.

Protams, praktisko iemaņu trūkums nebūt nav vienīgais īlens, kas lien ārā no maisa. Šķiet, nevienam vairs nav jāatgādina, ka šogad pārsteidzoši vājas izrādījušās 9. klases beidzēju zināšanas matemātikā, ka jau iepriekš ilgi skandēts par nepietiekamo bērnu un jauniešu interesi un zināšanām arī fizikā, ķīmijā un citos “sarežģītos” priekšmetos. Tie, nenoliedzami, nav pārāk iepriecinoši signāli darba devējiem, taču, vai bilde patiešām šķiet drūma, “Delfi” izvaicāja dažādu nozaru uzņēmējus, kompāniju vadītājus, kas ikdienā saskaras ar jaunu speciālistu piesaisti, kā arī izzināja, ko, viņuprāt, varētu mainīt mūsu izglītības sistēmā. Atbildes gan pārsteidz, gan neizbrīna.
LMT prezidents Dr. Juris Binde
“SEB bankas” vadītāja Ieva Tetere
“Tietoevry” personāla vadītāja Pireta Nigula (Piret Nigul)
UPB personāla direktore Zane Laze
AS “Lido” valdes locekle Rita Auziņa
SIA “Kreiss” izpilddirektors Edijs Purmalis
Asociācijas “Latvijas Koks” izpilddirektore Sigita Alksne
“Kinetics Nail System” dibinātājs Andžejs Stenclavs
Aptaujā piedalījās
Spilgta viduvējība
Sākumā, kā senākos laikos, lūdzām novērtēt ar punktiem (no viens līdz pieci) pašreizējo izglītības kvalitāti. Vidējā “temperatūra slimnīcā” jeb šajā gadījumā izglītībā ir “3”, tomēr tiek piešķirts arī “2” un “4”.

“Protams, latvieši ir vaimanātāju tauta, taču šoreiz vārds “traģiski” ir vietā,” piešķirot divnieku, par ķīmijas zināšanām saka kosmētikas ražošanas uzņēmuma dibinātājs Stenclavs. Savukārt Auziņa izceļ pārmaiņas, pārejot uz kompetenču pieeju, ko viņa vērtē pozitīvi, dodot 4 punktus, pamatojot to šādi: nākotnē šis būs liels ieguvums, jo jaunais virziens ir vērsts uz komandas darbu jeb sadarbību, jaunu ideju ģenerēšanu un pašanalīzi.

Darba devēji modri seko līdzi tam, kas notiek izglītībā, un viņiem ir savs skatījums par galvenajiem iemesliem, kāpēc kvalitāte šobrīd ir viduvēja:

●  skolotāju atalgojums;
●  profesijas reputācija (attiecīgi – trūkst skolotāju);
●  skolu tīkls nav optimāls;
●  nepietiekama skolu digitalizācija;
●  mūsdienīgu mācību materiālu (arī digitālo) trūkums;
●  teorētisks, mazāk praktisks saturs.

“Redzam, ka Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) pietrūkst resursu skolu tīkla reformas īstenošanai, kas bremzē skolotāju atalgojuma pieaugumu un neļauj aizpildīt mācībspēku vakances,” komentē Binde.

Arī Teteres ieskatā viena no prioritātēm ir sakārtot tīklu, sabalansējot skolēnu un skolotāju proporciju, un straujiem soļiem jāvirzās uz izglītības digitalizāciju, lai piedāvātu vienlīdz kvalitatīvu saturu neatkarīgi no atrašanās vietas. “Nevaram atļauties katrā skolā pilnībā nokomplektētu mācībspēku komandu, tāpēc ir jāmeklē risinājumi, lai ar tehnoloģiju palīdzību daļu izglītības labā kvalitātē nodrošinātu visiem.”

Vienlaikus gan Laze akcentē, ka rezultāts lielā mērā ir atkarīgs ne vien no skolas un skolotājiem, bet arī no katra izglītojamā personīgās motivācijas, ambīcijām, mērķtiecības, vērtībām. Stenclavs papildinot izceļ arī vecāku lomu, piemēram, viņi mēdz apstrīdēt pasniedzēju kompetenci tā vietā, lai domātu, kā uzlabot bērna zināšanas, piebalsojot, ka tik tiešām matemātika vai ķīmija ir grūta.

Uzņēmēju vajadzības, kuras identificējusi EM

Nozares vajadzībās balstīta izglītība

Uzņēmēji norādījuši uz nepieciešamību darbiniekus operatīvi apmācīt profesionālās izglītības iestādēs, lai tie uzreiz arī var tikt nodarbināti. Pozitīvs piemērs ir sadarbība mežsaimniecības nozarē, taču kopumā modelis valstiski nestrādā, jo nodarbinātības politikas pārvaldība ir sadrumstalota.

Praksē balstīta izglītība

Pēc izglītības iegūšanas potenciālie darbinieki ir jāveido gandrīz no nulles – tiem nav reālo praktisko iemaņu. Uzņēmēji paši gatavi apmācīt potenciālos darbiniekus. Viņu ieskatā, izglītības sistēma dzīvo neatkarīgu dzīvi no tautsaimniecības.

Finansējuma pārskatīšana profesionālajai izglītībai

Tai kopš 2007. gada nav mainīts bāzes finansējums. Jābūt ciešākai sadarbībai ar nozarēm, un jāveicina darba vidē balstītas apmācības. Tas būtu daudz efektīvāk, jo skolas nav tik elastīgas satura un aprīkojuma ziņā.

Mērķis, ka 50% skolēnu dodas mācīties uz profesionālās izglītības iestādēm, nešķiet reāls, jo skolas nebūs tik jaudīgas un pievilcīgas. Iespējamais risinājums – jāveido atbalstošāka sistēma, kurā vairāk skolēnu/studentu darbam nepieciešamās prasmes apgūst jau potenciālajā darbavietā.

Zināšanai
EM šobrīd izstrādā Nacionālo cilvēkkapitāla attīstības stratēģiju, nosakot virzienus reformām ekonomikas transformācijas, izglītības, labklājības jomās.
Neviendabīgas zināšanas un prasmes
Atbildēs uz jautājumu, kādas zināšanas un prasmes mūsu skolēniem un jauniešiem ir pietiekamas un kuras savukārt ne, ir daži pārsteidzoši secinājumi, arī atšķirīgi vērtējumi. Pēc dažu uzņēmumu vadītāju domām, robi gadās ne tikai eksakto priekšmetu zināšanās, pieklibo arī komunikācija un trūkst iemaņu problēmsituāciju risināšanā, argumentācijā. Citi atzīst, ka jauniešiem ar to nav problēmu, viņi spēj formulēt, argumentēt un aizstāvēt savu viedokli, komunicēt.

“Pakalpojumu jomā, tostarp ēdināšanā, verbālajai komunikācijai ir liela nozīme. Ir novērots, ka jauniešiem tā sagādā grūtības, tādēļ izvēlas komunikāciju ar e-pasta vēstuļu, telefona ziņojumu apmaiņas starpniecību. Tāpēc ir cerība, ka jaunā izglītības pieeja iemācīs sadarbības un komunikācijas prasmes, kas palīdzēs attīstīt profesionālo potenciālu,” tā spriež Auziņa.
Tieši vājo matemātikas zināšanu dēļ ir grūtības citos saistītos priekšmetos, ir mazākas izredzes sekmīgi studēt inženierzinātnes, dabaszinātnes, IKT un ekonomiku. Zināšanu trūkums eksaktajos mācību priekšmetos ir novedis pie tā, ka laika gaitā ir panīkusi pētniecība un zinātne, piemin Binde, un “šī iemesla dēļ mūsu sabiedrība arvien vairāk kļūst par patērētājiem un pārdalītājiem, nevis radītājiem, un tas ir nekavējoties jāmaina”.

Arī Tetere nepietiekamās zināšanas sasaista ar jau esošajiem, ne tikai nākotnes izaicinājumiem tautsaimniecībā: “No darba devēja un arī uzņēmumu finansētāja skatpunkta varu teikt, ka kopumā ļoti trūkst vēlmes un spējas radīt jaunus un inovatīvus produktus, kam iemesls, iespējams, ir zināšanu un prasmju (matemātika, loģika, datu analīze, inženierzinātnes) trūkums vai nepietiekama to pārvaldīšana.” Viņa arī rosina ieguldīt savstarpējo zināšanu un prasmju savienošanā, kas šobrīd nav pārāk izteikta.

Savukārt labās angļu valodas, IT zināšanas, digitālās prasmes, piemēram, Stenclavs drīzāk saista ar mūsu laikmeta iezīmēm, nevis attiecina uz skolu veiksmīgu darbību. Viņš arī mudina runāt par kopējo zinātkāri, to, kā vecāki ieinteresē savas atvases mācīties un interesēties par noteiktiem priekšmetiem un lietām.
Ko darīt? Iesaka darba devēji
  • Dr. Juris Binde
    LMT prezidents
    Izglītība, kas ietver zināšanu un prasmju apguvi, ir process, un sekmīgai procesu vadībai jābalstās uz trim galvenajiem principiem:

    1) to raksturojošajiem parametriem ir jābūt kvantitatīvi un kvalitatīvi izmērāmiem, lai varētu analizēt un pieņemt koriģējošus lēmumus;
    2) gan organizatoriskajai, gan mācību satura sistēmas struktūrai jāatbilst veicamajiem uzdevumiem;
    3) informācijas apmaiņai par sistēmā notiekošajiem procesiem un izmaiņām jānotiek nepārtraukti un tuvu reālā laika režīmam.

    Izmaiņas ir vitāli nepieciešamas, turklāt nekavējoties, un ne tikai reformējot (pareizāk būtu teikt – transformējot) skolu tīklu vai mainot skolotāju atalgojuma sistēmu. Redzam, ka būtu nepieciešams pievērst papildu uzmanību tāda fundamentāla mācību priekšmeta kā matemātika apguvei skolās – tā ne tikai ir pamats veiksmīgai dabaszinātņu apguvei, bet arī attīsta loģiku, kritisko domāšanu un ir cieši saistīta ar radošumu.

    Izglītības process būtu jābalsta tehnoloģijās, ar kuru palīdzību var ne tikai nodrošināt labāku izglītības pieejamību, bet arī apgūt zināšanas ātrāk un kvalitatīvāk.
  • Ieva Tetere
    “SEB bankas“ vadītāja
    Jāspēj jauniešiem viņiem saistošā veidā parādīt, kāds būs zināšanu praktiskais pielietojums. Vajag vairāk praktisku pieredzes stāstu, vajadzīga reālu uzņēmumu darba vides iepazīšana, izmēģināšana. Arī darba devēji noteikt varētu būt aktīvāki un atbalstīt skolotājus aktuālās sazobes meklējumos – aktīvāk jāmeklē sasaiste ar reālo uzņēmējdarbību, teorētisko zināšanu un prasmju izmantošanu praksē.

    Visi – darba devēji, jaunieši, uzņēmēji – vēlamies redzēt pietiekami kvalificētus skolotājus pietiekamā skaitā. Skolotāja profesijai jābūt labi atalgotai. Tā būtībā ir misija, un jaunieši lielāko vērtību var iegūt no skolotājiem, kuri paši ir motivēti, iegulda sevi mācību procesā un līdzdarbojas.

    Mācību process vidusskolā var būt daudz sarežģītāks un prasīgāks – matemātikā, fizikā, dabas zinātnēs visiem jāieliek vienādi spēcīgi pamati. Jaunietis vidusskolas gados jau ir gana nobriedis un, ja labi izprot mācību programmas mērķi, noteikti arī pats/-i var daudz aktīvāk un atbildīgāk iesaistīties procesā. Tāpat jādažādo formāti un veidi, kā mācīties, – video lekcijas, praktiski klātienes darbi mazākās grupās, jauno tehnoloģiju izmantošana.

    Saturiski redzu trīs tematiskos virzienus, kuriem nākotnē jāpievērš arvien lielāka uzmanība, –finanšu pratība, kritiskā domāšana un arī valsts mācība. Mums jāspēj jau no mazām dienām iedot zināšanas par to, kā darbojas mūsu valsts, ekonomika un uz kādiem principiem būvējam valsti – kas ir Saeima un Satversme, kāda ir vēlēšanu sistēma, kas ir nodokļi un kāpēc tie vajadzīgi. Arī skolā ir jāiedod sajūta un izpratne, ka katrs ir daļa no Latvijas, kādu pienesumu var sniegt.
  • Pireta Nigula (Piret Nigul)
    “TIETOEVRY” PERSONĀLA VADĪTĀJA
    Aicinātu pārdomāti uzlabot resursu un kvalitātes līdzsvaru starp visām skolām Latvijā. Tas paredz gan infrastruktūras uzlabošanu – modernas datorklases, gan pedagogu piesaisti reģionos, papildus nodrošinot personālu ar mūsdienīgiem mācību materiāliem un programmām, lai skolēni ir sagatavoti tālākās augstākās izglītības un darba tirgus nepieciešamībām. Ieteiktu arī ieviest programmas, kas ietver ciešāku sadarbību starp skolām un uzņēmumiem, īpašu uzmanību pievēršot dabas zinātņu un tehnoloģiju, IT un finanšu nozarei. Labs piemērs, ko varam minēt, ir projekts “Dzīvei gatavs”.

    Ir svarīgi skolēniem jau no pamatskolas, vidusskolas un pēc tam augstākajā izglītībā iemācīt mācīties, jo mūsdienu darba tirgus pieprasa nemitīgu sevis pilnveidi ik dienu.
  • Zane Laze
    UPB PERSONĀLA DIREKTORE
    Noteikti skatīties uz izglītību plašāk. Tas jau sen nav tikai jautājums par teorētisko zināšanu nepieciešamību. Arvien pieaugoša loma ir un būs sociālajām un komunikācijas prasmēm, jau pieminētajai kritiskajai domāšanai, emocionālajai inteliģencei – neatkarīgi no tā, kādā jomā vai līmenī izglītība tiek nodrošināta. Jebkura darbavieta nozīmē darbu komandā. Izglītojamiem ir jābūt sagatavotiem un spējīgiem veiksmīgi iekļauties šajā komandā.

    Tāpat ir svarīgi, lai jaunietis vēlētos izglītoties arī pēc vidējās profesionālās izglītības iegūšanas, pastāvīgi pilnveidojot un paplašinot savas prasmes un zināšanas.
  • Rita Auziņa
    AS “LIDO” VALDES LOCEKLE
    Jaunā pieeja skolās ir ieviesta salīdzinoši nesen, tāpēc noteikti liela vērība jāpievērš pedagogu kompetences celšanai un zināšanām, lai viņi spētu tās maksimāli efektīvi pielietot, mācot skolēnus.

    Pilnveidot un vairāk dot bērniem iespēju iegūt praktiskās zināšanas – ļaut darīt un pieļaut kļūdas, sagatavot neierastām situācijām – būt radošiem un rast risinājumu dažādās dzīves situācijas, vairāk iesaistīt vecākus komunikācijā ar bērniem, jo nereti vecāki ir tie, kas var iedot šo tik nepieciešamo dzīves pieredzi.
  • Edijs Purmalis
    SIA “KREISS” IZPILDDIREKTORS
    Izglītības sistēmas pilnveidošana varētu būtiski uzlabot situāciju darba tirgū. Nozarē šobrīd ir ļoti jūtamas novecojušās normatīvo aktu prasības. Viens no iemesliem, kas darba pretendentiem traucē kvalificēties kravas automašīnu vadītāja amatam, ir tas, ka sākumā jānokārto B kategorija un tad var mācīties C kategoriju. Teorētisko eksāmenu jautājumi abām kategorijām daļēji pārklājas. Citāda apmācību sistēma veicinātu motivāciju apgūt profesiju. Mūsu specifika ir starptautiskie pārvadājumi, un, lai sāktu darbu šādos pārvadājumos, ir jābūt vismaz 21 gadu vecam. Pēc pilngadības sasniegšanas neviens negaida trīs gadus, lai sāktu pilnvērtīgu darbu kravu pārvadājumu nozarē, attiecīgi daļa potenciālo darbinieku uzreiz atkrīt. Vecuma cenza saglabāšana nedod iespēju jauniešiem uzreiz pēc vidusskolas mērķtiecīgi izvēlēties šo darbu. Rezultātā nav paaudžu nomaiņas.

    Būtu nepieciešams atbalstīt speciālu apmācības programmu izveidi profesionālajiem autovadītājiem ar ES fondu iesaisti, kas samazinātu finansiālo slogu pārvadātājiem un veicinātu autovadītāju kvalifikācijas apguvi. Kopumā jauniešu vidū trūkst zināšanu par profesiju kā tādu. Viņi neuztver to kā iespējamo pamatdarbu, bet tikai kā alternatīvu plānu.
  • Sigita Alksne
    Asociācijas “Latvijas Koks” izpilddirektore
    Nākotnes izglītība ir praktiskāka, elastīga, balstīta ekonomikas un darba devēju pieprasījumā. Bieži dzirdam terminu “Industrija 4.0.” (lieto, runājot par visaptverošu ražošanas procesu un pakalpojumu sektora centrālo uzdevumu un procesu automatizāciju un digitalizāciju, – red.), mazāk dzirdam “Izglītība 4.0.”, kas skaidri norāda uz 8 kritērijiem, kas jāintegrē mācību procesā, lai nodrošinātu augstas kvalitātes izglītību.

    Tie ir:
    1) globālās pilsonības prasmes: saturs, kas sekmē izpratnes veidošanu par plašāku pasauli, ilgtspēju un aktīvu lomu globālajā vidē;
    2) inovācijas un radošuma prasmes: saturs, kas veicina inovācijai nepieciešamās prasmes, tostarp sarežģītu problēmu risināšanu, analītisko domāšanu, radošumu un sistēmu analīzi;
    3) tehnoloģiju prasmes: saturs, kura pamatā ir digitālo prasmju attīstība, tostarp programmēšana, digitālo atbildību un tehnoloģiju izmantošana;
    4) starppersonu komunikācijas prasmes: saturs, kas koncentrējas uz emocionālo inteliģenci, ieskaitot empātiju, sadarbību, sarunas, vadību un sociālo informētību;
    5) personalizēta un pašmācības mācīšanās: pāreja no sistēmas, kur mācīšanās ir standartizēta, uz tādu, kur skats uz katra izglītojamā dažādajām individuālajām vajadzībām ir pietiekami elastīgs un dod iespēju progresēt individuālā tempā;
    6) pieejama un iekļaujoša mācīšanās: nodrošināt ikvienam iekļaujošu piekļuvi mācību procesam;
    7) problēmbalstīta un uz sadarbību balstīta mācīšanās: virzīties uz projektos un problēmu risināšanā balstītu saturu, kas prasa ciešu audzēkņu savstarpējo sadarbību un komandas darbu;
    8) mūžizglītība un audzēkņu/studentu virzīta mācīšanās: sistēma, kurā ikviens nepārtraukti uzlabo savas prasmes un apgūst jaunas visa mūža garumā, pamatojoties uz katra individuālām vajadzībām.

    Šobrīd savā ziņā stoisku rāmi nosaka izglītības iestāžu akreditācijas process, kas zināmā mērā ierobežo radošumu un elastību. Turpmāk daudz lielāks fokuss būs jāliek uz spēļošanas prakses īstenošanu, digitālo rīku pielietošanu problēmsituāciju risināšanā, mācīšanos caur praktiskiem darbiem, eksperimentiem, kā arī vienlaicīgi vairāku informāciju avotu un rīku pielietošanu. Turklāt jāpilnveidojas ir ne tikai pašai izglītības sistēmai un tās saturam, bet arī tajā esošajiem cilvēkiem.

    Kopumā izglītības sistēmā tiek veiktas reformas un meklēti risinājumi, lai samazinātu plaisu starp strauji mainīgo darba tirgu un izglītības piedāvājumu. Taču līdz šim paveiktais izglītības kvalitātes uzlabošanā nav līdz galam izvērtēts. Rodas sajūta, ka nepārtraukti tiek īstenotas dažādas reformas pašu reformu pēc – kā daļa no politiskām īstermiņa ambīcijām. Izglītības jomā potenciālos ieguvumus var ieraudzīt tikai ilgtermiņā, taču to grūti novērtēt, ja vienai reformai seko nākamā.
  • Andžejs Stenclavs
    “Kinetics Nail System” dibinātājs
    Viens no šķēršļiem, ko identificējām gan Ķīmijas un farmācijas uzņēmumu asociācijā, gan “Kinetics” zinātnes fondā (piešķir stipendijas jaunajiem, talantīgajiem ķīmiķiem; stāsta par to, ka šis virziens nodrošina lieliskas karjeras iespējas), – priekšstats par ķīmiju vecākiem un skolēniem ir ačgārns. Dzirdam vecākus mudinām bērnus neizvēlēties ķīmiju, jo būs sarežģīti.

    Ķīmijas izglītības saturs un plāns diemžēl nav augstā kvalitātē. To atzīst arī aptaujātie skolotāji, kad asociācijā fokusgrupā veicām pētījumu. Tā ir viena lieta, kur jāatrota piedurknes un jāpalīdz IZM pilnveidot šīs programmas.

    Trešā lieta – nepieciešams atbalsts skolotājiem ar metodiskajiem materiāliem. Par to runā gandrīz katrs skolotājs. Un tieši viņš/viņa ir viens no galvenajiem iedvesmotājiem, kāpēc skolēns aiziet studēt ķīmiju.

    Pašlaik asociācijā izstrādājam projektu, lai veidotu jauno ķīmiķu klubu, tas būs atbalsts vidusskolēniem, veidojot pulciņus Latvijas skolās. Ir arī programma, projekts ar mērķi strādāt tieši pie reputācijas paaugstināšanas bērnos, vecākos.
Projekts sadarbībā ar:
Projekta “Kas notiek izglītībā” publikāciju sēriju “Reformu vaig?” finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Delfi”. #SIF_MAF2023
Projekta vecākā redaktore
Vita Dreijere-Smane
Projekta redaktore
Dita Vinovska
Raidījumu producents
Aigars Lazdiņš
Versiju redaktore
Marta Sondare
Dizains
Inga Čujevska
Žurnālisti
Laine Fedotova, Žanete Hāka, Lelde Lūse, Aija Rutka, Viesturs Radovics, Sarmīte Gaidule, Ingrīda Drazdovska, Baiba Cimoška
Raidījumu vadītāji
Monika Diāna Cālīte, Andris Auzāns, Alina Lastovska
IT izstrāde
Krišjānis Bušs