Pārtrumpojuši arī somus. Kā Igaunijas izglītības sistēmai izdevās kļūt par labāko Eiropā

Sarmīte Gaidule, žurnāliste
REFORMU VAIG?
Johans Kristians Laurits (19) mācās Tallinas Zinātņu vidusskolas 12. klasē. Pēc tam, kad būs beidzis obligāto militāro dienestu, puisis vēlētos studēt inženierzinātnes. Viņš lepojas ar to, ka mācās vienā no labākajām izglītības sistēmām pasaulē, tomēr augstie sasniegumi uzliek nedaudz lielāku atbildību arī uz nākamo starptautiskā testa PISA pildītāju pleciem. Tiesa, ikdienā jaunieši par to nedomā, bet, ja viņiem iekrīt loze tajā piedalīties, uztver to kā kārtējo testu. Pats Johans šo testu nav pildījis.
Kā liecina pēdējā starptautiskā piecpadsmitgadīgo skolēnu kompetenču pārbaudes testa “PISA 2022” rezultāti, Igaunijā ir labākā izglītības sistēma Eiropā, jo Latvijas ziemeļu kaimiņvalsts skolēnu rezultāti atpaliek tikai no dažām izglītības rezultātos spēcīgākajām Āzijas valstīm. Kamēr Latvija cer kādreiz iekļūt pirmajā desmitniekā, Igaunija bija labākā jau iepriekšējā testā 2018. gadā. Iepriekš vadībā ilgu laiku bija Somija. Igauņi no savas ziemeļu kaimiņienes aizņēmušies daudzas metodes izglītības sistēmas uzlabošanā un, kā rāda rezultāti, tagad somus ir pārspējuši. Kā paši igauņi vērtē šo sasniegumu, ko tas viņiem nozīmē un kādi ir galvenie panākumu stūrakmeņi, portāls “Delfi” centās noskaidrot, viesojoties kaimiņvalstī.

Jāpiemin, ka uz šo labo sasniegumu fona Igaunijas skolotāji gatavojas streikam 22. janvārī, jo arī viņus neapmierina atalgojums un darba noslodze, kas ir aktuāla problēma daudzās valstīs, tostarp Latvijā.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) starptautiskajā skolēnu novērtēšanas programmā “PISA 2022” piedalījās 690 000 skolēnu no 81 valsts vai ekonomiskā reģiona visā pasaulē. 2022. gada pavasarī PISA testu, kas sastāvēja no matemātikas, lasīšanas, dabaszinību un radošās domāšanas uzdevumiem, pildīja 6392 skolēni no 196 Igaunijas skolām. 77% skolēnu – igauņu valodā, bet 23% – krievu. Īpašs akcents šoreiz tika likts uz matemātiku. Skolēni, kas piedalās testā, tiek izvēlēti nejauši.
Kas ir PISA tests?
Igaunijas skolēnu rezultāti salīdzinājumā ar citām valstīm 2022. gada testā kritās mazāk, kas liecina, ka ar Covid-19 pandēmijas radītajiem izaicinājumiem izglītībā igauņi tika galā veiksmīgāk. “PISA 2022” Igaunijas rezultāts matemātikā ir 510 punkti. Eiropas reitingā igauņi ar Šveici dala 1.–2. vietu un vidēji ir 7. vietā pasaulē.

Savukārt dabaszinātnēs Igaunijas rezultāts ir 526 punkti. Igaunijas skolēni pēc vidējiem rezultātiem dabaszinātņu jomā ierindojās 6. vietā pasaulē, kur pirmajās vietās ir Singapūra, Japāna, Makao (Ķīna), Taipeja (Ķīna) un Koreja. Igaunija ieņem 1. vietu starp Eiropas valstīm.

Igaunijas skolēni funkcionālajā lasīšanā ierindojās 6. vietā aiz Singapūras, Īrijas, Japānas, Taipejas (Ķīna) un Korejas. Vidējais rezultāts Igaunijā ir 511 punkti. Eiropā tā dala 1.–2. vietu ar Īriju, liecina “PISA 2022” rezultāti.
Sešas atslēgas
Kā igauņiem izdevies sasniegt šādus rezultātus? “Delfi” aptaujātajām skolām, skolotāju arodbiedrībai un izglītības un zinātnes ministrei ir vairāki varianti, kā atbildēt uz šo jautājumu. Intervijā ar portālu “Delfi” Igaunijas izglītības un zinātnes ministre Kristīna Kallasa saka, ka igauņi ar PISA rezultātiem ir ļoti apmierināti, jo tie nesalīdzina vienu skolu vai skolotāju ar otru, bet mēra, cik izglītības sistēma ir elastīga, cik kopumā labi pielāgojas izmaiņām. “Skolēnu sasniegumi ir tikai sistēmas rezultāti. Tā ir pārliecinoša atgriezeniskā saite mums, ka sistēma strādā,” uzskata Kallasa.

Viņa uzskaita sešus galvenos iemeslus, ko varētu saukt par Igaunijas rezultātu panākumu atslēgām:
1

sabiedrības attieksme, izvirzot sev ambiciozus mērķus

2
liela skolu un skolotāju autonomija
3
spēcīga pirmsskolas izglītības sistēma
4
digitalizācija
5
augsta skolotāju kvalifikācija (maģistra grāds)
6
izglītības sistēmas kopējā uzbūve
“Pirmā lieta ir ļoti līdzīga visām topa pirmo vietu valstīm – tas ir princips, kas nosaka: mērķē augstu, strādā smagi (angliski – “aim high, work hard”). Tā ir sabiedrības attieksme – izvirzīt sev ambiciozus mērķus. Lai tos sasniegtu, jāstrādā vairāk. Izglītība ir smags darbs. Tā nav lieta, kas vienkārši notiek pati no sevis, ir jāstrādā. Tas nozīmē, ka jāstrādā skolotājiem un jāstrādā skolēniem. (..) Mēs no skolēniem pieprasām diezgan daudz, un tāpēc viņiem ir jāstrādā daudz,” saka Kallasa.
Izglītības ministre Kristīna Kallasa
Foto: DELFI
Foto: Margita Voga, Igaunijas Izglītības un zinātnes ministrija
Ministre norāda, ka skolas pedagoģiskā līmenī var izlemt, kā mācīt katru bērnu individuāli. Ministrija tādas lietas nenosaka. “Mums nav konsultatīvās padomes, mēs uzticamies skolām. Mēs esam ministrija, nevis kontroles sistēma,” akcentē ministre.

Kallasa īpaši skaidro, kā ir uzbūvēta pirmsskolas izglītības sistēma un kas bērniem tajā ir jāapgūst: “Igaunijā bērnudārzos mēs nefokusējamies uz akadēmiskām zināšanām – ka vajag lasīt vai rēķināt. Mēs fokusējamies uz vispārēju sociālo prasmju attīstību, lai bērns spēj saprast savu apkārtni, savu personīgo dienas režīmu, spēj to kontrolēt. Lai saprastu, kāds ir gadalaiks, vai ir jāiet uz skolu vai nav, patstāvīgi spētu nokļūt skolā un atpakaļ mājās. Šādas prasmes palīdz bērnam kļūt patstāvīgam.”

“Igaunija un Latvija ir vienas no retajām valstīm Eiropā, kur izglītības sistēma ir uzbūvēta no apakšas uz augšu, jo izglītības sistēma jau bija, pirms vēl valsts bija izveidota. Skola ir kaut kas dziļi iesakņojies kopienā. Direktori, kas bijuši intelektuāļi, iesaistījušies arī valsts veidošanā, bijuši fundamentāli elementi pašai sistēmai. Tā nav valsts izveidota un ievietota kopienā, tāpēc tas ir svarīgs elements, kas nosaka, kā izglītība tiek uztverta sabiedrībā. Igaunijā tas tiek ļoti augstu vērtēts,” saka Kallasa.

Tāpat, ministres ieskatā, ir ļoti svarīgi, ka tiek novērtēta arī bērna domāšanas veida izaugsme. Tas nozīmē, ka bērns tic: lai sasniegtu labākus rezultātus matemātikā, ir vairāk jāstrādā.

Ja skolēns tic, ka matemātika nav domāta viņam, tad nekas arī neizdosies. Ja šo pārliecību ieliek skolā bērnam, tad rezultātu tur nav.

Kristīna Kallasa, Igaunijas izglītības ministre
"Tā ir bērna attieksme pret matemātiku. Igaunijā lielākajai daļai bērnu bija domāšanas veida izaugsme, viņi tic, ka, smagi strādājot, var sasniegt rezultātus arī matemātikā. Tā nav ģenētiska lieta. Protams, tas arī ir skolotāju darba rezultāts – tā, kāda ir skolotāja pieeja skolēnam,” uzsver ministre.
Kā ir mācīties Igaunijas skolā
Vai pašas skolas piekrīt ministres vērtējumam? Galvenokārt – jā. Tallinas 21. vidusskolas direktors Mēliss Konds uzskata, ka Igaunijai izdodas saglabāt augstas pozīcijas PISA reitingā, jo kopējais iedzīvotāju skaits valstī nav liels, līdz ar to arī skolēnu apjoms, kas piedalās testā, ir proporcionāli mazāks nekā citās valstīs.

Tallinas 21. vidusskolā ir gandrīz 1400 skolēni. Skola ir dibināta 1903. gadā un šobrīd tiek vērtēta kā viena no labākajām galvaspilsētas centra vidusskolām. Kad portāls “Delfi” viesojās šajā skolā, bērni bija tikko atgriezušies no ziemas brīvlaika un skolā notika ikgadējā kultūras nedēļa, kas katru gadu ir veltīta citai valstij. Šogad tā ir Spānija. Bija redzams, ka šim pasākumam skola ļoti rūpīgi gatavojas – veido modes skati, kurai speciāli šuj tērpus, dekorē skolu ar gleznām, bija izveidota pat slavenās Antonio Gaudi projektētās “Sagrada Familia” baznīcas reprodukcija. Skolas gaiteņu sienas saglabājušas gleznojumus no iepriekšējo gadu kultūras nedēļām – pretī raugās gan norvēģu troļļi, gan grieķu dievi. Skolai ir četri stāvi un liels iekšpagalms.
Foto: DELFI
Jāpiemin, ka ārpus obligātajiem vidusskolas priekšmetiem skolēni var izvēlēties vēl citus kursus, piemēram, kaligrāfiju, robotiku, programmēšanu, filozofiju, medijus un sabiedriskās attiecības, amerikāņu literatūru un vēl daudz ko citu. Izvēles klāsts ir ļoti plašs. Izvēlēties mācību virzienu var jau no pamatskolas klasēm – mūziku un digitālās tehnoloģijas, angļu valodu un zinātni, uzņēmējdarbību un robotiku. Direktors Konds skaidro, ka virziena izvēle neliedz papildus izvēlēties arī priekšmetus no citiem blokiem.

Savukārt Tallinas Zinātņu vidusskola ir nedaudz mazāka – tajā mācās nepilns 1000 skolēnu. Arī šī skola atrodas pašā galvaspilsētas centrā. Tai ir sena vēsture un daudz tradīciju. Janvārī skolas galvenā ēka svin 140 gadu jubileju. Izrādot skolas iekštelpas, 12. klases skolēns Johans Kristians parādīja vēsturisko zvanu, kuru skandina vidusskolēnu pēdējā zvana ceremonijā. Tāpat viņš izstāstīja, ka mazākajās klasēs bērniem ir uniformas, bet vecākajiem vienkārši jāģērbjas klasiskāk. Jauniešu tik iecienītie sportiskie džemperi ar kapuci nav vēlami.
Runājot par ikdienas mācībām, viņš sacīja, ka mācību diena 12. klases skolēniem visbiežāk beidzas ap pulksten 15. Šajā skolā var izvēlēties vidusskolā padziļināti mācīties inženierzinātnes, programmēšanu, medicīnu. Direktores vietnieks un fizikas skolotājs Daniels Kāsiks sarunā ar “Delfi” stāsta, ka skolēni sacenšas savā starpā, kuram būs labākie rezultāti, – vide ir konkurējoša. Mācību procesā tiek iekļauti praktiskie darbi, ko katra skola cenšas īstenot atkarībā no savām iespējām. Kāsiks uzsver, ka skola ir ieguldījusi līdzekļus, lai skolēni varētu veikt dažādus praktiskos uzdevumus, piemēram, fizikas eksperimentus.
Nauda ir tikai simbols
Lai arī šajā starptautiskajā testā Igaunijai ir ļoti labi rezultāti, valstī nebūt viss nav perfekti. Arī Igaunijā skolotāju vidējais vecums ir virs 50 gadiem, darba apjoms ir liels un atalgojums – nepietiekošs. Vaicāti par skolotāja amata prestižu, vairums skolotāju nosaka – nav pārāk slikts, bet varētu būt labāks. Skolotāji Igaunijā nav streikojuši apmēram 10 gadus, bet tagad ir apņēmības pilni to darīt.

Izglītības darbinieku arodbiedrības (EHL) vadītājs Rēmo Voltri sarunā ar “Delfi” ir pārliecināts, ka streiks notiks. Viņam piebalso arī arodbiedrības Komunikācijas nodaļas vadītājs Janno Isats. Abi uzsver, ka streiks nenotiks tikai tādā gadījumā, ja valdība atradīs budžetā izglītībai trūkstošos 10 miljonus eiro.

Isats skaidro, ka Izglītības un zinātnes ministrija nav lielākās koalīcijas partijas paspārnē, tāpēc ar finansējuma iegūšanu ir grūtāk: "Ir daudz lietu tikai runu līmenī, tu pasaki, kāda ir situācija, viņi (ministrija – red.) atbild, ka padomās, bet mums nav naudas."

Viņi nesaprot, cik slikta situācija patiesībā ir, un alga ir tikai mazākā no problēmām, bet tā atspoguļo valdības attieksmi.

Janno Isats, Igaunijas Izglītības darbinieku arodbiedrība
“Daudzi jaunie cilvēki saka, ka viņi neizvēlēsies šo ceļu, jo kļūšanā par skolotāju viņi neredz nekādu labumu. Tagad tas ir ļoti sarežģīti,” komunikāciju ar nozares ministriju raksturo Isats. Šobrīd arodbiedrībā ir 25% skolotāju, tomēr viņi ir pārliecināti, ka biedru skaits pēc streika pieaugs.

Komentējot briestošo streiku, ministre Kallasa norāda, ka nauda ir tikai simbols, bet reālā problēma ir citur. “Skolotāju streika Igaunijā sarunas ir par atalgojumu, bet patiesībā galvenā problēma, ko skolotāji vēlas, lai mēs atrisinām, ir darba pārslodze. Viņi vēlas, lai būtu konkrēti noteikumi par minimālo stundu skaitu un pārējo, kas ir papildus. Tas šobrīd nav konkrēti atrunāts, tāpēc skolotāju darba stundas velkas garumā. Izvēloties šo profesiju, viņi izdeg ļoti ātri. Tas ir galvenais pārrunu fokuss šobrīd,” klāsta ministre.

Uz jautājumu, kā to plāno risināt, viņa atbild, ka ministrija šobrīd strādā pie skolotāju karjeras sistēmas pilnveidošanas, lai būtu skaidri līmeņi, paveicamie uzdevumi un samaksa par tiem. Tāpat izstrādes procesā ir plāns par skolotāju asistenta pozīcijas izveidošanu. Arodbiedrība atbalsta šo ideju, tomēr skeptiski raugās uz īstenošanu un to, cik finanšu līdzekļu ir paredzēts.

Vaicāta, vai skolotāju pārslodzi neietekmē viņiem dotā brīvība visu izlemt pašiem, kas uzliek lielāku slodzi, gatavojot sev mācību materiālus, Kallasa saka, ka tas ir nedaudz saistīts. “Tas ir saistīts ar faktu, ka skolotājiem ir tiesības pašiem izveidot savus mācību materiālus, un tas prasa papildu laiku. Nevar vienkārši paņemt mācību grāmatu un strādāt. Mūsdienās vajag strādāt ar ikkatru no 25 bērniem klasē. Jāpārliecinās, ka katrs no viņiem attīstās. Nevar ignorēt, izmest no klases, ielikt sliktas atzīmes un pateikt, ka viņš nemācās un es neko nevaru izdarīt. Skolotāji vairs tā nevar. Ir ukraiņu bēgļu bērni, bērni ar īpašām vajadzībām,” viņa uzsver iekļaujošās izglītības nozīmi, ar ko arī ir jārēķinās. “Tas ir noteikumos skolotājam: pārliecināties, lai katrs bērns apgūst programmu. Skolotāju darba prasību regulējums veido šo darba pārslodzi.”

Voltri vērš uzmanību uz problēmu nākotnē, ja situācija netiks risināta šobrīd.

Mēs gribam Igaunijā to pirmo pozīciju [PISA testā] noturēt, bet pēc pieciem gadiem mums trūks kvalificētu skolotāju. Tā ir ironiska lieta.

Rēmo Voltri, Igaunijas Izglītības darbinieku arodbiedrības vadītājs
No kreisās: Janno Isats un Rēmo Voltri
Foto: DELFI
Arī Isats piebilst, ka tā ir viena no lietām, kāpēc tagad skolotāji grib streikot. “Valdība lielās ar to, cik labi mums ir rezultāti šajā testā, bet nozare pasaka, ka mums nepieciešami 10 miljoni eiro algām, bet tā nav valdības prioritāte. Mēs nenoturēsim šo latiņu, ja mums trūks nozares cilvēku un nebūs jaunu skolotāju. Diemžēl nezināmu iemeslu dēļ lielākā daļa politiķu neredz šo problēmu,” viņš uzsver.
Projekts sadarbībā ar:
Projekta “Kas notiek izglītībā” publikāciju sēriju “Reformu vaig?” finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Delfi”. #SIF_MAF2023
Projekta vecākā redaktore
Vita Dreijere-Smane
Projekta redaktore
Dita Vinovska
Raidījumu producents
Aigars Lazdiņš
Versiju redaktore
Marta Sondare
Dizains
Inga Čujevska
Žurnālisti
Laine Fedotova, Žanete Hāka, Lelde Lūse, Aija Rutka, Viesturs Radovics, Sarmīte Gaidule, Ingrīda Drazdovska, Baiba Cimoška
Raidījumu vadītāji
Monika Diāna Cālīte, Andris Auzāns, Alina Lastovska
IT izstrāde
Krišjānis Bušs