Aizsākt eksportu
Kas e-komersantiem jādara, lai ielauztos pasaules tirgū?
Lai gūtu peļņu, nepietiek vien ar to, ka tavu produktu iecienījuši Latvijas vai Baltijas pircēji, – jāraugās uz plašākām tirgus iespējām. Taču vai jebkas būs pamanīts globālajā tirgū? Kā aizsākt eksportu, izmantojot sev par labu globālās e-komercijas platformas un citus rīkus, skaidro nozares eksperti Baltijas e-komercijas gada balvas "E-komercijas zvaigzne 2024" ietvaros diskusijā "Globāls vai lokāls: kā Latvijas e-komercijas uzņēmumiem būt redzamiem "Temu" un "Amazon" ērā".
"Delfi" studijā diskusijā piedalījās uzņēmuma "Latvijas Pasts" Starptautisko pakalpojumu daļas vadītājs Kristiāns Godiņš, "SEB bankas" Naudas pārvaldības un tirdzniecības finansēšanas pārvaldes vadītāja Ineta Bukele, "Balcia" e-komercijas un inovācijas vadītājs Viesturs Kančs un "Mēness aptiekas" e-komercijas vadītāja Sniedzīte Vilmane. Kopā ar diskusijas vadītāju Arti Ozoliņu eksperti meklēja atbildes uz jautājumiem par to, kā izmantot globālās e-komercijas platformas savā labā, lai attīstītu eksportu.
Eksperti diskusijā nonāca arī pie vairākiem noderīgiem atzinumiem, kas var palīdzēt ikvienam uzņēmējam – kā lielam, tā mazam. Piemēram, nevar novērtēt par zemu vietējo tirgu, jo Latvijā piegādes notiek vien pāris dienu laikā. Vērtība ir izcils klientu serviss, kas tiks galā arī ar visprasīgākajiem klientiem un neparastām vēlmēm. Vairāk uzzini šeit.
Eksperti diskusijā nonāca arī pie vairākiem noderīgiem atzinumiem, kas var palīdzēt ikvienam uzņēmējam – kā lielam, tā mazam. Piemēram, nevar novērtēt par zemu vietējo tirgu, jo Latvijā piegādes notiek vien pāris dienu laikā. Vērtība ir izcils klientu serviss, kas tiks galā arī ar visprasīgākajiem klientiem un neparastām vēlmēm. Vairāk uzzini šeit.
Izmanto globālās platformas savā labā
Tā vietā, lai baidītos, ka potenciālais klients līdzīgu produktu meklēs un iegādāsies "Amazon", "Etsy", "eBay" vai kādā pavisam lēto preču interneta veikalā, piemēram, "Temu", arī jaunais uzņēmējs no Latvijas var izmantot globālo platformu savā labā. Sniedzīte Vilmane iesaka lielos spēlētājus izmantot kā pilotkanālus, lai iegūtu pirmo saskari ar globālo auditoriju un novērtētu tās reakciju. Ar salīdzinoši zemu ieguldījumu var iegūt pirmos rezultātus un analizēt datus par to, kam produkts ir vajadzīgs un kādi uzlabojumi nepieciešami.
“
Tikai tad, kad ir kaut kas nomērīts, temperatūra, vienkārši izsakoties, tad ir jēga domāt: "Jā, es gribu startēt Vācijā, tāpēc izmantošu "eBay"." "Es vēlos startēt Kanādā, tāpēc būs "Etsy" vai kaut kas cits."
Pēc tam, kad pirmā pieredze gūta, var jau domāt par to, vai labāk palikt globālajās platformās, vai arī jāveido savs interneta veikals ar vairāku valodu izvēlni. Kā norāda Ineta Bukele, Latvijas e-komercijas tirgū globālie milži aizņem vien nepilnus 10% no kopējā tirgus, savukārt Rietumeiropā lielie spēlētāji aizņem pat 50%. Ja ir vēlme ielauzties Rietumeiropā, vieglāk to būs izdarīt ar savu "Etsy" vai "eBay" vietni. Turklāt tā lieliski var iegūt pirmo pieredzi, saprast, kā strādāt ne tikai ar atslēgvārdiem, bet arī iepakojuma noformējumu un piegādes iespējām.
Uzzini vairāk diskusijā "Globāls vai lokāls: kā Latvijas e-komercijas uzņēmumiem būt redzamiem "Temu" un "Amazon" ērā"!
Uz kādiem grābekļiem neuzkāpt?
Veidojot savu interneta veikalu, protams, vispirms domājam par to, kā to uzbūvēt skaistu. Tad jau pievienojas produktu izvietošana, attiecīgo aprakstu pievienošana, pirkšanas un apmaksas pogu iestatīšana un pārējās lietas. Tomēr ar "pliku" mājaslapu bieži vien nepietiek. No kā vajadzētu izvairīties un par ko padomāt īpaši? Diskusijas laikā izkristalizējās vairākas atziņas.
- Nepārdomāta norēķinu iespēja –ja pircējs par preci nevar norēķināties uzreiz, bet ir jāgaida rēķins e-pastā, tas nav veiksmīgs un mūsdienīgs risinājums.
- Produkts bez inovācijāmLabsajūtā un pārliecībā par savu preci var aizsēdēties, taču vēlams paturēt prātā, ka vienmēr var to uzlabot.
- Nepietiek tikai ar interneta veikala atvēršanuJādomā par atrašanos dažādos kanālos, sociālajos tīklos, jo klienti ir visur. Interneta veikals ir daļa no ekosistēmas.
- Pārliecinies, ka preci varēsi piegādātReizēm jāizvērtē, vai tiešām nepieciešams piegādāt uz jebkuru pasaules valsti, jo cena par piegādi var būt augstāka par preces vērtību.
Ar ko Latvijas e-komersanti var izcelties?
Esam raduši, ka ar globālajiem e-komersantiem, pat ja pieredze ir pozitīva, attiecības ir bezpersoniskas. Klientu servisu aizstāj bezpersoniski automātiskie e-pasti vai čatboti. Tāpēc vērts spodrināt Latvijas e-komersantu stiprās puses, kas ir nozīmīgi trumpji. Kristiāns Godiņš norāda, ka piegādes cena un ātrums vienmēr būs svarīgs faktors, tāpēc noteikti vērts veidot attiecības ar piegādātājiem, lai atrastu visizdevīgāko piedāvājumu klientiem.
“
Ja produktam ir pircējs, nav svarīgi, vai tas ir Vācijā, Spānijā vai Āfrikā, šī brīža loģistikas risinājumi pasaulē ļauj to piegādāt visur. Jautājums ir – atrast pircēju savam produktam un mācēt pircēju uzrunāt.
Viena no Latvijas e-komercijas stiprajām pusēm attiecībā pret klientiem ir sakārtotā likumdošana, norāda Sniedzīte Vilmane. Pat ja prece neatbilst aprakstam, ir bojāta, Patērētāju tiesību un aizsardzības centrs (PTAC) būs vidutājs. Mēs izceļamies arī ar to, ka pircēji uzticas Latvijas interneta veikaliem, jo saskaras ar personīgāku pieeju, gūst pozitīvu pieredzi un iepērkas vēl un vēl, pastiprinot lojalitāti. Arī no tā e-komersanti var iegūt – nevajag kautrēties lūgt atgriezenisko saiti, uzzināt klienta apmierinātību un vēlmes. Tas palīdz ikvienam uzņēmējam pilnveidoties!
2024. gads ir pirmais, kad "E-komercijas zvaigzne" norisināsies visā Baltijā, un turpmāk konkurss Igaunijā, Latvijā un Lietuvā tiks rīkots katru gadu. Iepriekšējos trīs gadus tas bija Latvijas mēroga konkurss. Konkursam Baltijas "E-komercijas zvaigzne 2024" pieteikties var vēl līdz 2024. gada 8. aprīlim tiešsaistē šeit. Dalībniekus četrās kategorijās vērtēs starptautiska žūrija, kurā strādās nozares eksperti, kopējais balvu fonds ir 20 000 eiro.
Projekts sadarbībā ar:
Saturs
Ketija Nuķe-Osīte
Redaktors
Kristīne Melne
Dizains
Oskars Dreģis
Foto
"Shutterstock"
Projektu vadība
Žanete Kļaviņa
Mediju komunikācijas eksperts
Ieva Virziņa
Izstrāde
Krišjānis Bušs