Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums Balcia diennakts laikā ir apstrādājis visas Baltijas valstīs saņemtās klientu prasības par zaudējumiem, ko radīja šīs nedēļas stiprās lietavas un vētra. Turklāt Balcia augošie pārdošanas rezultāti īpašuma un transportlīdzekļu apdrošināšanas segmentā apliecina, ka sabiedrība arvien vairāk novērtē apdrošināšanas nozīmi un papildu drošības sajūtu, ko tā var sniegt līdzīgās nelaimēs.
Pēc jūlija izskaņā piedzīvotās vētras varēja novērot, ka vairāki apdrošinātāji atteica izmaksāt atlīdzības par īpašuma bojājumiem, ko izraisīja spēcīgās lietavas, skaidrojot, ka ūdens līmeņa celšanās lietus rezultātā nav kvalificējama kā plūdi. Neraugoties uz to, vai ekstrēmo laika apstākļu nodarījumi tiek definēta kā plūdi vai lietavas, visi Balcia klienti, kuru īpašums vai automašīna ir cietusi vētras un lietus dēļ, saņems savu apdrošināšanas atlīdzību. "Latvijā Balcia bija tikai viens no retajiem tirgus spēlētājiem, kas neatteica šādu atlīdzību pieteikumus. Mēs darām visu iespējamo, lai pēc iespējas ātrāk palīdzētu saviem klientiem atgūties no tās radītajiem postījumiem," uzsver Balcia viceprezidents Reinis Bērzkalns.
Latvijas iedzīvotājiem visvairāk zaudējumu
Līdz šim visās trīs Baltijas valstīs reģistrēti vairāk nekā 350 Balcia klientu pieteiktie apdrošināšanas gadījumi. No tiem vairāk nekā puse – Latvijā.
"Latvijā no vairāk nekā 250 līdz šim saņemtajiem atlīdzību pieteikumiem saistībā ar vētru 84% ir īpašuma bojājumi un 16% KASKO apdrošināšanas prasības par transportlīdzekļu bojājumiem. Kopējais zaudējumu apjoms Balcia Latvijas klientiem pārsniedz 230 tūkstošus eiro. Joprojām saņemam arvien jaunus pieteikumus, tāpēc atlīdzību apjoms vēl tikai augs," saka Bērzkalns.
Viņš norāda, ka nesen piedzīvotajā vētrā Latvijas klientiem galvenokārt zaudējumus radījuši nolūzuši koki un to zari, kas uzkrituši ēkām, sētām un automašīnām, kā arī milzīgais lietus ūdens daudzums, kas appludinājis mājas pazemes autostāvvietas un dārzus. Ir arī daudz klientu, kas Jūrmalā un Jelgavā, braucot cauri peļķēm un applūdušām ielām, hidrotrieciena rezultātā guvuši automobiļa motora bojājumus, ko gan daļā gadījumu būtu iespējams novērst, kritiski izvērtējot applūdušo ceļa segumu un nepieciešamību pārvietoties ar auto vētras izskaņā
"Mēs darbojamies vairāk nekā septiņās Eiropas Savienības valstīs un redzam, ka Baltijas valstu glābēji darbojas patiešām profesionāli un glābšanas darbi pie mums notiek augstā līmenī," stāsta Bērzkalns.
Lielākā daļa atlīdzību pieteikumu par vētras postījumiem ir saņemti Balcia mobilajā lietotnē, jo telefons cilvēkiem vienmēr ir līdzi un ļauj nekavējoties pieteikt atlīdzību. Tādējādi pirmos pieteikums Balcia saņēma jau agri no rīta, kad vētra vēl nebija norimusi. Balcia lielo pieteikumu īpatsvaru lietotnē skaidro arī ar tās strauji augušo lietotāju skaitu, ērto pieteikuma aizpildīšanas procesu un Balcia aktīvo trauksmes komunikāciju sistēmu, kas brīdināja klientus par vētras tuvošanos, aicinot tos laikus parūpēties par sevi, īpašumu un transportlīdzekļiem.
Kvalitatīva apdrošināšana ir atbildīgs lēmums
Balcia šajās dienās ne tikai strādā ar šīs vētras sekām, bet arī aktīvi sazinās ar saviem klientiem un apdrošināšanas starpniecības partneriem, lai konsultētu par to, kā vislabāk sagatavoties līdzīgām dabas stihijām nākotnē un kā pasargāt savu īpašumu un auto.
"Šīs un pagājušās vasaras pieredze rāda, ka spēcīgas vētras, lietavas un citas dabas stihijas Latvijas teritoriju piemeklē arvien biežāk, tāpēc kvalitatīva mājokļa un KASKO apdrošināšana ir atbildīgs lēmums, kas ļauj nesatraukties par finansiāliem zaudējumiem dabas katastrofu gadījumā. Reti kurš var atļauties no saviem iekrājumiem neplānoti novērst zaudējumus īpašumam vairāku desmitu vai simtu tūkstošu vērtībā, tāpēc racionālāks lēmums būtu ieguldīt dažus desmitus vai simtus eiro gadā, iegādājoties apdrošināšanu, jo nelaimes gadījumā izmaksas visbiežāk ir daudz lielākas," saka Balcia valdes priekšsēdētājs Jānis Lucaus.
Viņš stāsta, ka arī Balcia kā uzņēmums aktīvi gatavojas šādām situācijām, izmantojot dažādus tehnoloģiskos risinājumus. Piemēram, mūsdienās meteoroloģiskās prognozes ir visai precīzas, tāpēc arī pirms šīs vētras jau nedēļas nogalē Balcia sāka priekšdarbus, lai savus klientus spētu apkalpot pēc iespējas īsākā laika periodā, kā arī jau laikus rezervējot savus labākos sadarbības partnerus, kas nekavējoties varētu doties klientiem palīgā. Šāda priekšlaicīga gatavošanās izrādījās ļoti vērtīga nesenajā dabas stihijā, kad 90% Balcia klientu tika apkalpoti diennakts laikā. Tāpat jaunākās tehnoloģijas ļauj klientus operatīvi uzrunāt, brīdinot par gaidāmajiem postošajiem laika apstākļiem un aicinot savlaicīgi parūpēties par sevi, savu īpašumu un transportlīdzekļiem. "Mēs novērojām, ka pirms vētras klienti vēl steidza iegādāties trūkstošo aizsardzību savam īpašumam – mājokļa vai KASKO apdrošināšanu, lai iespējami labāk sagatavotos potenciālajam negadījumam," skaidro Jānis Lucaus.
Rūpīgi jālasa apdrošināšanas noteikumi
"Klienta un apdrošinātāja attiecībām jābūt balstītām uz abpusēju izpratni un iedziļināšanos. Klientam ir rūpīgi jāizvērtē apdrošinātāja noteikumi un jāzina savas vajadzības un riski," skaidro J. Lucaus, aicinot klientus rūpīgāk iepazīties ar apdrošināšanas noteikumiem, lai negadītos tādas situācijas, kā šobrīd tirgū tiek aktualizēts, kad apjomīgie lietus postījumi daudzu apdrošinātāju klientiem netiek atlīdzināti. "Vienlaikus arī mums kā apdrošinātājiem ir jāturpina skaidrot un izglītot, lai klienti arvien labāk izprastu apdrošināšanas nozīmi un zinātu, kā izvēlēties sev atbilstošāko apdrošināšanas polisi," rezumē Balcia vadītājs.
Mazākiem zaudējumiem izmaksas var svārstīties no dažiem simtiem līdz dažiem tūkstošiem eiro. Smagāku bojājumu gadījumā summas var būt līdz pat vairākiem desmitiem tūkstoši eiro. "Svarīgi arī padomāt par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, kas segtu gadījumus, kad jūsu īpašumā esošs koks ir nolūzis un sabojājis kaimiņu īpašumu," stāsta Balcia vadītājs.
"Balcia veiksmīgie darbības rezultāti liecina, ka pēdējo divu gadu laikā piedzīvotās dabas stihijas ir likušas iedzīvotājiem vairāk aizdomāties par sava transportlīdzekļa, mājokļa un mantas apdrošināšanu. Jūlija izskaņas vētras radītie postījumi, atsaucoties uz Latvijas Apdrošinātāju asociācijas 30. jūlija vakarā datiem, ir 7 miljonu eiro apmērā, kas Latvijas mērogam ir ievērojams apjoms. "Sagaidu, ka šī būs vēl viena pieredze gan tiem iedzīvotājiem, kuri vēl nav steiguši apdrošināt savus īpašumus, gan arī tirgum," rezumē Balcia vadītājs.
Neapdrošināt valsts un pašvaldības īpašumus – nekompetence vai patvaļa?
Viņš norāda arī uz apdrošināšanas nozīmi pašvaldības un valsts līmenī: "Šobrīd medijos izskan, ka pašvaldībām nepieciešams valsts atbalsts vētras postījumu likvidēšanai. Tas liek aizdomāties par labas pārvaldības praksi pašvaldību īpašumos. Redzot, cik daudz valsts un pašvaldības objektu tiek apsaimniekoti bez apdrošināšanas, paļaujoties tikai uz budžeta finansējumu, jājautā, vai šāda rīcība atbilst normatīvajos aktos nereti minētajam jēdzienam "krietns un rūpīgs saimnieks"? Ja valsts vai pašvaldības manta tiek atstāta bez finansiālas aizsardzības un bez skaidras pārliecības par spēju segt tai radītos bojājumus, vai tā ir nekompetence vai patvaļa?"
Par Balcia:
Balcia ir apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums, kas 2020. gadā piedzīvoja būtiskas pārmaiņas, ieviešot jaunu biznesa stratēģiju un zīmola identitāti, pozicionējot sevi kā apdrošinātāju, kas vērsts uz inovatīviem un tehnoloģijās bāzētiem risinājumiem. 2022. gadā Balcia veiksmīgi startēja Latvijas un 2023. gadā Igaunijas tirgū, tādējādi paplašinot savu ģeogrāfisko pārklājumu Eiropā. Uzņēmums Balcia saņēmis titulu "Drosmīgākais apdrošināšanas zīmols" 2023. gadā un bija vienīgais apdrošināšanas uzņēmums Latvija, kam audzis lojālo klientu skaits. Savukārt Balcia mobilā aplikācija ir saņēmusi zelta godalgu konkursā "Baltijas e-komercijas balva", un ir lietotāju novērtētākā apdrošināšanas aplikācija.