Kvalitāte
Lai kādas būtu izmaksas, vienmēr ir svarīgi, ko īsti jūs par savu naudu saņemat. Pirms līguma slēgšanas ar autoskolu, vēlams noskaidrot, cik cilvēki būs mācību grupā un apskatīt telpas, kurās notiks lekcijas. Ja iespējams, iepazīstieties ar skolas personālu. Zemās cenas nereti tiek nodrošinātas arī uz pasniedzēju atalgojuma rēķina, kas ietekmē to attieksmi pret darbu un audzēkņiem.
Braukšanas apguvē katram apmācāmajam nepieciešama individuāla pieeja, tāpēc ir svarīgi, lai veidotos laba psiholoģiska saskarsme ar instruktoru. Pirms mācību uzsākšanas noskaidrojiet, vai autoskola ir gatava nomainīt instruktoru, ja kontakts jūsu starpā nebūs labs. Ne mazāk svarīgi, lai mācību procesā tiktu izmantoti automobiļi, kas ir nevainojamā tehniskā stāvoklī - diemžēl tas joprojām ne vienmēr un visur ir pašsaprotami.
Teorijas apmācība - noklusētās un patiesās izmaksas
Reklamētās teorijas kursa izmaksas (ieskaitot dokumentu noformēšanu, braukšanas mācību karti un vienu līdz trīs eksāmenus) Latvijā parasti svārstās robežās no 70 līdz 150 eiro, taču visbiežāk tas nozīmē vien to, ka apmācība būs visai formāla un jums nāksies segt dažādas atsevišķi izdalītas papildu izmaksas - jo izteiktāk gadījumos, kad kurss solīts bez maksas. Šādās reizēs jārēķinās ar izdevumiem par administratīviem pakalpojumiem, dokumentu noformēšanu, braukšanas mācību karti u.c. Parasti reklāmās norādītajā cenā iekļauts arī skolas eksāmens, taču tiek noklusēts, ka, to nenokārtojot pirmajā reizē (dažās autoskolās - pirmajās trīs), par katru nākamo reizi būs jāmaksā 5 līdz 10 eiro. Tāpat var nākties piemaksāt, ja apmācība nav izieta līguma noteiktajā termiņā, vai pēc teorijas apguves izlemsiet braukšanu apgūt citā autoskolā. Un vēl - neaizmirstiet pārliecinieties, vai uzrādītajā nodarbību cenā ir iekļauts pievienotās vērtības nodoklis (PVN).
Autoskolas, kas sola bezmaksas teorijas apmācību, parasti saņem samaksu no instruktoriem, kuri pēc tam jūs apmāca braukšanā. Nav grūti nojaust, ka instruktori šos izdevumus par "klientu piegādi" kompensē, nosakot lielāku - un ne vienmēr reāli nepieciešamu - braukšanas nodarbību skaitu. Tā jūs apmaksājat arī teorijas kursu, ko apguvāt "bez maksas". Savukārt DBS Autoskolā par kvalitatīvu teorijas kursu, pretimnākošu attieksmi un mācībām kompetenta personāla vadībā samaksāsiet 215 eiro bez jebkādām papildu piemaksām un neatkarīgi no tā, cik reižu kārtosiet eksāmenu.
Braukšanas apmācība un tiesību "galacena"
Noteikt braukšanas apguves kopējas izmaksas ir grūtāk, jo nepieciešamais nodarbību skaits katram mācāmajam ir atšķirīgs. Taču jāņem vērā, ka autoskolu piedāvājumos uzrādītās "ļoti draudzīgās" cenas parasti attiecas tikai uz likuma noteikto minimālo nodarbību daudzumu (7 reizes pa 90 minūtēm). Diemžēl vairumam topošo autovadītāju ar to ir krietni par maz, bet par turpmākajām nodarbībām nākas maksāt vairāk.
DBS Autoskolas statistika rāda, ka cilvēkam bez iepriekšējām iemaņām vidēji nepieciešamas 25 - 30 braukšanas nodarbības (90 min.), lai pie stūres justos droši un pārliecināti. Summējot dažādus faktorus (izmantotais automobilis, legāli vai nelegāli iegādāta degviela, PVN nomaksa, instruktora kvalifikācija u.c.), vienas nodarbības cena ir no 20 līdz 33 eiro - veicot vienkāršus aprēķinus, varam noteikt, ka pilnvērtīgai braukšanas apguvei jāvelta vismaz 500 eiro. Tādējādi autovadītāja tiesību kopējās (teorija + braukšana) izmaksas, atkarībā no braukšanas nodarbību skaita, jāplāno robežās no 600 līdz 1000 eiro. Savukārt stāsti par "mazbudžeta tiesībām" pārsimt eiro vērtībā, visbiežāk uzskatāma par nekorektu mārketinga gājienu un vēlamā uzdošanu par realitāti, kas liecina par autoskolas attieksmi pret saviem klientiem un - visticamāk - arī attiecīgu darba kvalitāti.