Gadu pēc Covid-19 pandēmijas sākuma vairākums sabiedrības (55%) aizvien uzskata, ka situācija būtiski ietekmē viņu ikdienu. Pagājušā gada aprīlī tā domāja 65% Latvijas iedzīvotāju. Biežāk to, ka viņu ikdienas dzīve ir mainījusies, atzīst tieši jaunieši.
Piektā daļa aptaujāto (21%) uzskata, ka viņu ikdienu būtiski ietekmējusi nepieciešamība strādāt no mājām. Attālinātais darbs un sociālā distancēšanās veicinājusi virtuālo saziņu ikdienā, tāpat cilvēki vairāk laika velta ēdiena gatavošanai.
Nozīmīga daļa respondentu (25%) atzīst, ka pandēmijas apstākļi un ierobežojumi ir veicinājuši viņu ieradumu iepirkties internetā. Īpaši tas raksturīgs uzņēmumu vadītājiem (33%) un cilvēkiem, kuru ikdienas rūpes ir mājsaimniecība (41%). Aptauju dati liecina, ka iepirkšanās tiešsaistē lielā mērā saistīta ar ģimenes finansiālo stāvokli – tā raksturīga iedzīvotājiem ar augstiem personīgajiem ienākumiem (35%).
Ilgstošie ierobežojumi pandēmijas ēnā rosina cilvēkus pārdomāt, ko iespējams mainīt savā ikdienā. Nozīmīga loma tās dažādošanā ir bijusi izbraucieniem pa Latviju – šis brīvdienu ieradums kopumā aktuāls 73% iedzīvotāju, 28% to dara biežāk nekā līdz šim. Latvijas apceļošana kā jauns ieradums biežāk vērojama jauniešu vidū (18–24 gadi) un 25–34 gadu vecumā (attiecīgi 49% un 43%), kā arī ģimenēs ar bērniem (36%).
Nav mazinājušās domas un sapņi par ārzemju ceļojumiem – kopumā tas ir aktuāli 60% respondentu, apmēram piektā daļa (21%) atzīst, ka pagaidām atlikuši ceļojumu plānus, bet 23% plāno tos tāpat kā līdz šim. Mazliet pārsteidzoši, bet samērā liels skaits (16%) ārzemju braucienus plāno pat lielākā apmērā.
Latvijas sabiedrības viedoklis par nākotni nav vienots – 42% domā, ka drīz viss būs labāk, bet 32% ir norūpējušies. Biežāk par savu nākotni raizējas mazākumtautību pārstāvji (40%) un tie, kam šobrīd nav personīgo ienākumu (49%).
Lielākā daļa sabiedrības (72%) uzskata, ka būs nepieciešams ilgs laiks, līdz atveseļosies valsts ekonomika. Apmēram tāds pats skaits iedzīvotāju (70–75%) tā domāja arī pagājušajā gadā (laikā no marta līdz augustam).
"Kantar" vecākā klientu vadītāja Inta Priedola, analizējot Covid-19 barometra datus gada griezumā, secina, ka tuvākajā nākotnē iedzīvotāji centīsies atgriezties pie vecajiem ieradumiem.
"Virkne jauno ieradumu ir uz palikšanu: nepieciešamība pēc iespējas strādāt attālināti, virtuālā saziņa, iepirkšanās internetā. Tomēr jaunie ieradumi pilnībā neaizstās iepriekšējos, un cilvēki jau ir iemācījušies salāgot veco ar jauno. Uzņēmumiem turpmāk būs jārēķinās ar darbinieku vēlmi pēc darba vides daudzveidības un elastīguma, tāpat pandēmijas apstākļos jāpārvērtē preču un pakalpojumu piedāvājums un pieejamība," secina Inta Priedola.
"Kantar" kopš 2014. gada padziļināti seko līdzi Latvijas iedzīvotāju vērtībām, noskaņojumam un tam, kā to ietekmē dažādi sociālpolitiskie un globālie notikumi.
5. augustā festivālā "Marketing Shake 2021" kopā ar kompānijas "Kantar" pētniekiem būs iespējams uzzināt vairāk par pārmaiņām sabiedrības ieradumos un noskaņojumā, kā arī prognozēt nākotnes tendences. Ikgadējā nozares pasākuma lektori būs arī citi nozares gaišākie prāti, bet dalībnieku skaitā mārketinga komunikāciju un reklāmas profesionāļi, uzņēmumi vadītāji un sociālo tīklu brīvmākslinieki.
Šovasar festivāls norisināsies atvērtā vidē Kalnciema kvartālā, respektējot valstī noteiktos pandēmijas ierobežojumus un pielietojot mobilās aplikācijas "Covid19Verify".
Iespēja paspēt reģistrēties un uzzināt vairāk par "Marketing Shake 2021" ir festivāla mājaslapā: marketingshake.lv, kā arī komunicējot "Facebook" @marketingshake.lv, "Instagram" #marketing_shake un "YouTube" #MarketingShake