21. gadsimtu varam saukt par tehnoloģiju laikmetu. Dažādas ierīces ir mūsu ikdienas atbalsts. Arvien populārāka kļūst arī virtuālā realitāte jeb VR. Uzliekot virtuālās brilles, mēs varam nokļūt citā pasaulē, kas mums sniedz iespēju gan izklaidēties, gan mācīties. Kā tieši virtuālā realitāte ietekmē mūsu dienas ritmu? Lasi un uzzini šajā informatīvajā rakstā, kas publicēts sadarbībā ar VR Room Riga "GUNSnLASERS"!
Kas ir virtuālā realitāte (VR)?
Termins virtuālā realitāte attiecas uz datora radītu, visaptverošu vidi, kas var simulēt fizisku klātbūtni gan reālajā pasaulē, gan iedomātā vidē. VR lietotāji parasti izmanto īpašu aparatūru, piemēram, virtuālās brilles, kas izseko viņu galvas un ķermeņa kustības, ļaujot viņiem mijiedarboties un pārvietoties digitālajā vidē.
Daži galvenie virtuālās realitātes komponenti un aspekti:
- visaptveroša pieredze – VR mērķis ir radīt visaptverošu pieredzi, kas iesaista vairākas maņas, galvenokārt redzi un dzirdi. Lietotāji jūtas tā, it kā viņi patiešām būtu pārvesti uz citu vietu, dažreiz pat ar paaugstinātu klātbūtnes un reālisma sajūtu;
- datora ģenerētas vides – virtuālās realitātes vides ģenerē datori. Tās sarežģītības un reālisma ziņā var ievērojami atšķirties. Šīs vides var atdarināt reālās pasaules atrašanās vietas vai būt pilnīgi izdomātas kā fantastikas filmās. Rezultātu ierobežo tikai izstrādātāju radošums un iztēle;
- displejs (HMD) jeb virtuālās brilles – visizplatītākais veids, kā izjust VR, ir HMD — ierīce, kas tiek nēsāta uz galvas un sastāv no viena vai vairākiem ekrāniem katrai acij, kā arī sensoriem, kas izseko galvas kustību. Šīs virtuālās brilles nodrošina 3D vizuālo pieredzi;
- kustību izsekošana – VR sistēmas izmanto sensorus un kameras, lai izsekotu lietotāja galvas un bieži vien arī citu ķermeņa daļu kustības. Šī izsekošana ļauj lietotājam aplūkot virtuālo apkārtni un dabiskā veidā mijiedarboties ar to;
- telpisks audio – daudzās VR sistēmās ir iekļauts telpiskais audio, kas nozīmē, ka skaņas tiek ģenerētas tā, lai atdarinātu to reālās pasaules avotus. Tas uzlabo klātbūtnes sajūtu un visaptverošo pieredzi, līdz ar to virtuālā realitāte var šķist ļoti reālistiska;
- interaktivitāte – interaktivitāte ir galvenais VR elements. Lietotāji bieži var mijiedarboties ar virtuālo vidi, izmantojot rokas kontrolierus vai citas ievades ierīces, ļaujot viņiem manipulēt ar objektiem, risināt uzdevumus vai iesaistīties citās aktivitātēs virtuālajā pasaulē.
- lietojumprogrammas – virtuālai realitātei ir plašas pielietojuma iespējas, tostarp VR spēles, izklaidē, izglītībā, veselības aprūpē, arhitektūrā, terapijā un daudz kur citur. Virtuālā realitāte tiek izmantota, sākot no reālistisku lidojumu simulāciju izveides līdz pat virtuālai ķirurģijas apmācībai;
- paplašinātā realitāte (AR) salīdzinājumā ar virtuālo realitāti (VR) – lai gan virtuālā realitāte iegremdē lietotājus pilnībā digitālā vidē, paplašinātā realitāte pārklāj digitālo saturu reālajā pasaulē. Abas tehnoloģijas ir saistītas, taču tām ir atšķirīgi mērķi un izmantošanas iespējas.
Foto: unsplash.com
Rezumējot, virtuālā realitāte ir tehnoloģija, kas rada datorizētu vidi, lai sniegtu lietotājiem ieskaujošu un interaktīvu pieredzi. Tam ir potenciāls mainīt to, kā mēs mācāmies, izklaidējamies, komunicējam ar citiem un iesaistāmies digitālā satura izstrādē, ļaujot mums nokļūt virtuālajā pasaulē un mijiedarboties ar to. Kāda virtuālā realitāte Rīgā ir pieejama? Dodies uz "GUNSnLASERS" VR Room Riga Mārkalnes ielā 10 un izmēģini dažādas spēles, lai izklaidētos un atpūstos! Virtuālā realitāte Rīgā ir pieejama katru dienu, iepriekš veicot rezervāciju caur mājaslapu www.gunsnlasers.lv vai zvanot pa tālr. 27274646!
Kāpēc virtuālā realitāte tika ieviesta?
Virtuālā realitāte tika izgudrota ar mērķi radīt ieskaujošu, datorizētu vidi, kas varētu simulēt realitāti vai piedāvāt pilnīgi fantastisku pieredzi. Atliek uzlikt virtuālās brilles un arī Tev ir iespēja to piedzīvot!
Šīs tehnoloģijas ieviešanu stimulēja vairāki galvenie mērķi un lietošanas iespējas:
- simulācija un apmācība – viena no agrākajām VR motivācijām bija tās potenciāls apmācībā un simulācijā. Tehnoloģija tika izstrādāta militāriem un kosmosa izpētes nolūkiem, lai apmācītu pilotus un astronautus drošā un kontrolētā vidē. VR ļauj apmācāmajiem praktizēt sarežģītus uzdevumus un scenārijus bez dažādiem riskiem, kas saistīti ar apmācību reālajā pasaulē;
- zinātniskā vizualizācija – zinātnieki un pētnieki redzēja virtuālās realitātes potenciālu sarežģītu datu un parādību vizualizācijā. VR var attēlot datus trīs dimensijās, tādējādi atvieglojot sarežģītas informācijas uztveri neatkarīgi no tā, vai tā ir molekulu struktūra vai galaktiku kustība;
- medicīnas pielietojumi – VR ir atradusi plašu pielietojumu medicīnā un veselības aprūpē. Ķirurgi var praktizēt procedūras virtuālajā vidē pirms tās veic reāliem pacientiem. VR izmanto arī sāpju mazināšanai, rehabilitācijai, ekspozīcijas terapijai un dažādu garīgu stāvokļu terapijai;
- atpūta un izklaide – tehnoloģijām attīstoties, VR dabiski kļuva piemērota spēlēm un izklaidei. Tā spēlētājiem piedāvā jaunu visaptverošu līmeni, ļaujot viņiem nokļūt savu iecienītāko spēļu pasaulē. VR spēles ir kļuvušas par galveno VR tehnoloģiju virzītāju;
- sociālā mijiedarbība – pieaugot attālinātā darba iespējām, kā arī parādoties arvien vairāk starptautiskiem uzņēmumiem, tika izstrādātas sociālās virtuālās realitātes platformas, lai cilvēki varētu satikties un mijiedarboties ar citiem cilvēkiem virtuālajās telpās. Šīs platformas piedāvā klātbūtnes un saliedētības sajūtu, ko tradicionālie sociālie mediji nevar piedāvāt;
- mākslinieciskā izteiksme – mākslinieki un radošie darbinieki ir pieņēmuši virtuālo realitāti kā mākslinieciskās izteiksmes līdzekli. Tas ļauj viņiem izveidot 3D skulptūras, gleznas un citus mākslas darbus, pārkāpjot tradicionālo mākslas formu robežas;
- empātija un izpratne – VR ir izgudrota, lai radītu empātiju un cilvēcisku izpratni par dažādiem sociālajiem jautājumiem. Pārliecinoša pieredze var palīdzēt indivīdiem saprast, piemēram, bēgļu vai personu ar invaliditāti pieredzi un viņiem palīdzēt.
Tas ir tikai likumsakarīgi, ka tehnoloģiju laikmetā tiek radītas arvien jaunas tehnoloģijas, kas ievērojami atvieglo un uzlabo cilvēku ikdienu. Virtuālās realitātes mērķis ir uzlabot mūsu spēju mijiedarboties un izprast digitālo pasauli, kā arī radīt jaunu, novatorisku pieredzi, kas iepriekš nebija iespējama vai tika ierobežota ar tradicionālajiem medijiem.
Virtuālās realitātes ietekme uz cilvēku ikdienu
Virtuālajai realitātei ir milzīgs potenciāls dažādos veidos ietekmēt mūsu ikdienas dzīvi, jo līdz ar šīs tehnoloģijas attīstību, pieaug pielietojuma iespējas dažādās nozarēs. Tālāk rakstā ir apkopoti daži veidi, kā virtuālā realitāte ietekmē mūsu ikdienas dzīvi.
- Attālinātais darbs un savstarpējā komunikācija – VR padara attālinātu darbu un komunikāciju daudz efektīvāku. Virtuālās sapulču telpas ļauj kolēģiem no visas pasaules satikties gluži tāpat kā realitātē, tādējādi potenciāli samazinot nepieciešamību pēc fiziskas ceļošanas.
- Izglītība un apmācības – virtuālā realitāte rada revolūciju izglītības jomā. Studenti iesaistītās ieskaujošā mācību pieredzē, sākot no vēsturisku notikumu izpētes līdz pat virtuālu zinātnes eksperimentu veikšanai. Dažādu jomu profesionāļi iziet reālistisku apmācību, tostarp medicīnā, aviācijā un militārajā nozarē, kas palīdz daudz profesionālāk sagatavoties reālam darbam.
- Veselības aprūpe – uzliekot virtuālās brilles, šī tehnoloģija tiek izmantota medicīniskiem nolūkiem, piemēram, sāpju mazināšanai, pēctraumatiskā stresa traucējumu (PTSD) terapijai un rehabilitācijai pēc traumām vai operācijām. Virtuālā realitāte nodrošina kontrolētu un drošu vidi, lai pacienti varētu veikt ārstēšanās procesu efektīvāk.
- Arhitektūra un dizains – arhitekti un dizaineri izmanto VR, lai vizualizētu un prezentētu savus projektus klientiem. Klienti var virtuāli izstaigāt ēkas pirms būvniecības sākuma vai redzēt interjeru pirms iekārtošanas, palīdzot pieņemt gala lēmumus un rezultātā arī ietaupīt finanšu līdzekļus.
- Tūrisms un ceļošana – pateicoties virtuālajai realitātei, cilvēki dodas virtuālos ceļojumos neizejot no savas mājas. Tas palīdz pieņemt lēmumu par labu kādam konkrētam maršrutam reāla ceļojuma ietvaros, tāpat tā ir iespēja izpētīt dzīvībai bīstamas vietas vai vietas, kurās realitātē nav iespējas nokļūt. Virtuālā ceļošana ir aktuāla arī situācijās, kad valda pandēmija.
- Garīgā veselība un labklājība – VR tiek izmantota uzmanības un garīgās veselības nodrošināšanai. Virtuālā vide palīdz cilvēkiem mazināt stresu, trauksmes izjūtu un fobijas, izmantojot dažādas terapijas metodes un relaksācijas vingrinājumus.
Foto: unsplash.com
Kā stāsta VR Room Riga pārstāve: "Virtuālā realitāte spēlēs arvien lielāku lomu mūsu dzīvē. Ja pašlaik šo tehnoloģiju visvairāk izmanto izklaides nozarē, paverot cilvēkiem vēl nebijušas izklaides iespējas, tad ar katru gadu pieaugs virtuālās realitātes nozīme arī citās jomās. Ko sniedz mūsu virtuālā realitāte Rīgā? Nāc un izmēģini, lai pārliecinātos, ka VR patiesi ir kas aizraujošs!"
Lai pieteiktu izklaidi VR Room Riga (Juglā, Mārkalnes ielā 10), ienāc mājaslapā www.gunsnlasers.lv vai raksti e-pasta vēstuli uz info@gunsnlasers.lv! Labākā virtuālā realitāte Rīgā noteikti būs "GUNSnLASERS" izklaides parkā.