Vai reformas solījumi izpildīti?

Transporta nozare Latvijā pēc ATR
Tālis Linkaits, transporta eksperts, bijušais satiksmes ministrs (2019–2022)
Administratīvi teritoriālā reforma (ATR) ir viens no nozīmīgākajiem soļiem valsts pārvaldes sistēmas uzlabošanā, kas būtiski mainīja pašvaldību karti un vietvaru pārvaldības struktūru. Sabiedrības gaidas un arī bailes no pārmaiņu radītajām blaknēm laika gaitā ir izlīdzinājušās, tomēr reformas ietekme daudzās jomās vēl nav īsti novērtējama. Ir jāpaiet vismaz diviem pašvaldību vēlēšanu cikliem, lai reforma varētu pilnībā parādīt ietekmi.
Transports ir valsts ekonomikas asinsrite, kas pielāgojas teritoriālām, investīciju un iedzīvotāju mobilitātes izmaiņām. Kopš 2019. gada to ietekmējuši arī ārējie faktori: pandēmija, karadarbība Ukrainā, loģistikas ķēžu izmaiņas, augsta inflācija un pieaugošie izdevumi valsts drošībai. Vairākas valdību maiņas ir ieviesušas izmaiņas rīcībpolitikās, kas netieši vai tieši skar transporta nozari, īpaši sabiedrisko transportu.

ATR nemaina pašvaldību pienākumus

Kaut arī ATR modeļa izveidē tika vērtēti arī tādi kritēriji kā novada ceļu infrastruktūras piemērotība nokļūšanai līdz novada administratīvajam centram, iespēja izveidot efektīvu sabiedriskā transporta un ceļu tīklu, tie nebija noteicošie novadu skaita un apmēru noteikšanā. Vēl jo mazāk tika teikts, ka ATR pati par sevi atrisinās transporta infrastruktūras un savienojamības problēmas.

ATR sagatavošanas laikā bija diskusijas par otra pārvaldes līmeņa – administratīvo reģionu veidošanu, kuram varētu nodot arī sabiedriskā transporta plānošanu un vietējo ceļu uzturēšanu.
  • Nav izslēgts, ka pēc kāda laika reforma būs jāpārvērtē, meklējot efektīvākus pārvaldības risinājumus sarūkošai Latvijai.
Pašvaldību kompetencē atrodas tikai atsevišķi pārvadājumu segmenti: pilsētu sabiedriskais transports un skolēnu pārvadājumi. Mainoties skolu tīklam, samazinot skolu skaitu un pārņemot un optimizējot apvienotajā novadā iepriekšējo pašvaldību skolēnu pārvadājumu maršrutus, ir iespējams panākt gan līdzekļu ietaupījumu veidojot racionālākus skolēnu pārvadājumu maršrutus, gan nodot skolēnu pārvadājumus valsts sabiedriskā transporta maršrutu tīklam. Piemēram, Tukuma novads optimizācijas rezultātā ietaupīja 69000 eiro mācību gadā1.

Svarīga ir konkrētās pašvaldības ieinteresētība. Pēc Autotransporta direkcijas (ATD) datiem vismaz 22 pašvaldībās ir potenciāls skolēnu pārvadājumus integrēt reģionālajā pārvadājumu tīklā. Publiski izskanējusi Tiesībsarga neapmierinātība ar skolēnu pārvadājumu neprasmīgo organizēšanu Bauskas un Gulbenes novados, kur bērnam autobusā līdz skolai jāpavada vairāk kā stunda.
1 LETA: Skolēnu pārvadājumu transporta tīkla sakārtošana Tukuma novadā ļaušot ietaupīt ap 69 000 eiro mācību gadā, 2024, skat https://www.1188.lv/zinas/tukuma-novads-ietaupis-69-tukstosus-eiro-sakartojot-skolenu-parvadajumu-transporta-tiklu/32447
Domāju, ka šajā jomā nākotnē vēl tiks meklēti dažādi valsts un pašvaldību pārvadājumu varianti. Attālākos apvidus, kur nekursē sabiedriskais transports, būtu pieļaujams apvienot skolēnu un sociālās nozīmes braucienus, arī dažādus “pēc pieprasījuma” organizētus pakalpojumus.

Sarūkošā Latvija vai sarūkošais valsts budžets

Pārvadāto pasažieru skaita izmaiņas dotētajā reģionālās nozīmes maršrutu tīklā. Avots: ATD, prezentācija Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas Latgales apakškomisijā 21.01.2025.
Šobrīd pārvadāto pasažieru skaits reģionālajā satiksmē joprojām atpaliek no 2019. gada rādītājiem, īpaši autobusu pārvadājumos. Kādi faktori to ir ietekmējuši?
  • Pandēmijas laikā noteiktie ierobežojumi un pēc tiem notikušās pārmaiņas cilvēku ikdienas paradumos, vairāk izmantojot personisko auto. Šīs izmaiņas varētu būt ilgtermiņa un ietekmēt sabiedriskā transporta izmantošanu arī turpmāk;
  • Attālinātā darba plašāka izmantošana, bieži vien neregulāri: pasažieru skaits kādā noteiktā maršrutā var atšķirties pa nedēļas dienām un būt atšķirīgs dažādās mēneša nedēļās. Kaut arī izskan runas par atteikšanos no attālinātā darba valsts pārvaldē, privātajā sektorā elastīgāks darba veids saglabāsies;
  • Skolu tīkla optimizācija: mainās gan skolēnu, gan skolotāju ikdienas maršruti. Šajā ziņā nākotnē varam sagaidīt arī pasažieru skaita pieaugumu, ja pašvaldības daļu skolēnu pārvadājumu pārliks uz tradicionālo transporta tīklu;
  • Darba optimizācija pašvaldību iestādēs, vienotu klientu centru veidošana, parasti - lielākajās novada apdzīvotajās vietās. Kaut arī tiek plaši runāts par pakalpojumu digitalizāciju, lauku cilvēkam praktiskas lietas vieglāk būs nokārtot bibliotēkā vai pakalpojumu centrā;
  • Darba vietu skaita sarukums lauku apvidos, labāk apmaksāta darba iespējas attīstības centros un valstspilsētās. Īres dzīvokļu celtniecība, privāto dzīvokļu īre, pārcelšanās tuvāk darba vietai vai bērnu izglītības iestādei arī turpmāk samazinās pasažieru skaitu lauku apvidos;
  • Sarūkošās valsts budžeta iespējas finansēt nozari liek ATD lemt par “nerentablo” reisu slēgšanu bez ērtām alternatīva sabiedriskā transporta iespējām, kas savukārt mudina iedzīvotājiem vairāk izmantot personisko auto vai meklēt līdzcilvēku atbalstu svarīgiem braucieniem. Pēdējā gada laikā ATD ir veikusi mērķtiecīgu maršrutu revīziju un uz tā pamata daudzu “nerentablo” maršrutu slēgšanu. Piemēram, 2024.gadā Latgales plānošanas reģions kopā ar ATD izskatīja 335 reisus, no kuriem slēgti 212. Bez tam reisu apjoms pārskatīts arī slēdzot jaunus ilgtermiņa pārvadājumu līgumus;
  • ATD lēmums atteikties no bezmaksas reisiem attālajos Latvijas novados, kas bija viens no nedaudziem reģionālās politikas instrumentiem transporta jomā;
  • Biļešu cenu paaugstināšana no 2024.gada 1.aprīļa, kas atstāja tikai īstermiņa ietekmi uz pārvadāto pasažieru skaitu3.
2 Uz darbu ar sabiedrisko transportu tikt nevar – Latgalē slēdz autobusu reisus, LSM.LV, 2025 skat https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/26.01.2025-uz-darbu-ar-sabiedrisko-transportu-tikt-nevar-latgale-sledz-autobusu-reisus.a584865/
3 Ministru kabineta informatīvais ziņojums “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2024. gadā”, 2024 skat https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/f762355c-dae2-4d15-888b-63ba402257c3
Protams, ir arī faktori, kas veicina pasažieru skaita pieaugumu vai vismaz motivē ik pa laikam izvēlēties sabiedrisko transportu:
  • Kvalitatīvāki, ērtāki un drošāki autobusu pārvadājumi jauno ilgtermiņa līgumu ietvaros, tostarp piedāvājot iespēju norēķināties bez skaidras naudas, pirkt biļeti internetā, plānot maršrutu izmantojot vairākus transporta veidus;
  • Vilcienu un autobusu pārvadājumu integrācija, autobusu kursēšanas laiku un pieturvietu salāgošana ar vilcienu pārvadājumiem un plašāka “vilciens+autobuss” biļetes piemērošana;
  • Jaunu vilcienu reisu palaišana, ļaujot izvēlēties braucienam piemērotāko laiku un transporta veidu;
  • Sadarbība ar pašvaldībām, novada teritorijā piemērojot īpašas atlaides noteiktām pasažieru kategorijām. Varētu vēlēties lielāku pašvaldību interesi radīt “novada biļetes”, pašvaldību darbinieku biļetes, senioru biļetes un citas novadam īpašas atlaižu kategorijas;
  • Kopējo pasažieru skaitu palielina arī komercmaršrutu atvēršana uz Liepāju, Ventspili, Balviem, Rēzekni un Ludzu. Faktiski tiek piedāvāts paaugstināta komforta un ekspreša “produkts”, kas motivē pārsēsties no privātā transporta uz sabiedrisko.
Pēdējo gadu viena no redzamākajām tendencēm ir vilcienu pārvadājumu īpatsvara pieaugums, kaut arī no relatīvi zema līmeņa un pamatā dēļ kvalitatīviem pakalpojuma uzlabojumiem elektrificētajā tīklā.
Reģionālas nozīmes pārvadājumi ar vilcieniem un autobusiem
2019.–2025. gadā, milj. km
Avots: ATD
Kopumā, autobusu maršrutu tīkls joprojām daudzviet saglabājies no rajonu vai pat no padomju laikiem. Nesenās diskusijas par vēlo reisu trūkumu no Rēzeknes uz Rīgu vai zema pārvadājumu intensitāte Alūksnes novadā ir tikai daži no "īpašo tradīciju" piemēriem atsevišķās maršrutu tīkla daļās. Pašvaldību transporta plānotāju aktivitāti šo tradīciju dzēšanā varētu vēlēties lielāku.

Der atcerēties Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam noteikto mērķi “nodrošināt vismaz minimālās mobilitātes prasības – iespēju katru dienu ar sabiedrisko transportu nokļūt novada centrā, apmeklēt izglītības iestādes, nokļūt darba vietās, valsts un pašvaldību institūcijās, it īpaši mazāk apdzīvotajās lauku teritorijās. Sabiedriskā transporta maršrutu plānošanā jāņem vērā iedzīvotāju tiesības saņemt līdzvērtīgus sabiedriskā transporta pakalpojumus visos reģionos.4
4 Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam, 2010, skat https://polsis.mk.gov.lv/documents/3323

Rīgas metropoles areāls – daudz sanāksmju, maz darbu

Monocentriskā apdzīvojuma un ekonomiskās aktivitātes struktūra ap Rīgu koncentrē arī lielu daļu sabiedriskā transporta pārvadājumu. Tā, 2022. gadā Rīgas un Pierīgas metropoles areālā tika pārvadāti 15,6 miljoni pasažieru (72% no kopējā Latvijas autobusu pasažieru skaita, 47% no maršrutu skaita un 59% no reisu skaita), bet ar vilcienu tika pārvadāti 15,2 miljoni pasažieru reģionālās nozīmes vilcienu maršrutos (97% no kopējā pasažieru skaita Latvijas dzelzceļa tīklā).5

ATR samazinātais novadu skaits bagātajā Pierīgā ir samazinājis lēmēju skaitu un palielinājis enerģiju sarunās par Rīgas metropoles areāla lomu un pašvaldību darbības koordinēšanu. Visas iesaistītās puses atzīst, ka sabiedriskais transports noteikti būtu viena no jomām, kas Pierīgā jāorganizē koordinētā veidā, iespējams pat – kopīgi. Galvenā problēma ir neskaidrība, kurai organizācijai būtu jāuzņemas iniciatīva ieviest uzlabojumus.6 Citiem vārdiem, redzams politiskās gribas un līderības trūkums. Vācijas un Somijas metropoļu pieredze liecina, ka valstij un pašvaldībām būtu jāveido kopīgs sabiedriskā transporta plānotājs un pasūtītājs. Dibinātājiem kopīgi būtu gan jāatsakās no ierastās savu aktīvu pārvaldības pieredzes, gan jāfinansē sistēmas darbības zaudējumi.

Pēdējos piecus gados uz priekšu nav pavirzījušies plāni par “Rīgas satiksmes” autobusu maršrutu pagarināšanu Upesciema, Salaspils, Ķekavas vai Ādažu virzienā, Mārupes virziena valsts un pašvaldības maršrutu revīzija un savienojums ar Rīgas lidostu, ar ievērojamu aizkavēšanos notiek Rīgas ilgtspējīgas mobilitātes plāna (SUMP) izstrādes sagatavošanas darbi. Šogad redzēsim, kuras Pierīgas pašvaldības pieteiksies Satiksmes ministrijas izsludinātajā mobilitātes punktu finansējuma konkursā “Park&Ride” vietu ierīkošanai pie stacijām.

Praktiski uzlabojumi sabiedriskā transporta jomā Pierīgā: mobilitātes punktu pie dzelzceļa stacijām izveidošana, savienotas velo infrastruktūras izveidošana, darbs pie plašākas vilciena izmantošanas Pierīgā, kas rezultējies ar vilciena biļeti Jūrmalas iedzīvotājiem un apvienoto vilciena un Rīgas sabiedriskā transporta biļeti Rīgas administratīvajā zonā, Babītē un Medemciemā. Kvalitatīvu uzlabojumu ir devusi 32 jauno Škodas vilcienu ekspluatācijas uzsākšana un intervāla grafika ieviešana vilcienu elektrificētajā zonā, jaunu vilciena pieturu atvēršana Dauderos, Šmerlī, pieturu pārvietošana Bieriņos un Medemciemā. Rīgas un Saulkrastu pašvaldības aktīvi iebilda pret plāniem slēgt Rumbulas, Dārziņu un Inčupes vilciena pieturas, apsolot sakārtot staciju teritorijas.

Tālākā nākotnē līdzīga metropoles areāla sabiedriskā transporta sistēmas kopīga veidošana iespējama ap Daugavpili un Liepāju. Liepāja un Dienvidkurzemes novads jau šobrīd kopīgi izstrādā areāla ilgtspējīgas mobilitātes plānu.
5 Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāns 2024. līdz 2030.gadam, 2024, skat https://likumi.lv/ta/id/357435-par-rigas-metropoles-areala-ilgtspejiga-integreta-sabiedriska-transporta-planu-2024-2030-gadam
6 LASER. Rīgas metropole 2040: pārvaldāma, dzīvojama, inovatīva. 2024 skat https://domnicalaser.lv/rigas-metropole-2040/

ATR un jauni pārvadājumu maršruti

Ideālā pasaulē sabiedriskā transporta maršrutu atvēršana un slēgšana būtu balstīta datos par iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem un vajadzībām. Diemžēl šādu pētījumu ir maz un pārmaiņas maršrutu tīklā tiek veiktas fragmentāri7.

Reforma radīja ne tikai novadus, kuri balstījās uz vēsturisko rajonu robežām, bet arī tādus, kur savienojumi starp pagastiem un jaunajiem administratīvajiem centriem agrāk nav pastāvējuši vai bijuši vāji. Īpaši uzskatāmi tas attiecināms uz jaunajiem novadu centriem Pierīgā.

Būtu loģiski, ja sabiedriskā transporta maršruti atbalstītu jauno novadu centru lomu, tomēr šādas izmaiņas nav notikušas.
7 Sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem, Valsts kontroles revīzijas ziņojums, 2024 skat. https://lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/sabiedriska-transporta-pakalpojumu-pieejamiba-dotetajos-marsrutos
  • Tā, piemēram, nokļūt no Vangažu pilsētas vai Garkalnes uz Ropažu novada administratīvo centru Ulbroku ar sabiedrisko transportu var tikai caur Rīgu, patērējot 3-4 reizes ilgāku laiku kā braucot ar automašīnu.

ATR un jauni teritoriju plānojumi

Viens no veidiem, kā pašvaldībām iegūt papildu kompetenci transporta plānošanas jomā, datus un zināšanas par iedzīvotāju paradumiem un pārvietošanās vajadzībām, ir teritoriju ilgtermiņa attīstības stratēģiju un plānojumu izstrādāšana. Jaunie novadi 2021.-2022. gadā izstrādāja savas ilgtermiņa attīstības stratēģijas, bet līdz 2025. gadam notiek detalizētu teritoriju plānojumu, arī transporta plānu sagatavošana un sabiedriska apspriešana.

Šajā procesā pašvaldību darbinieki un eksperti izvērtē esošo transporta infrastruktūru, lai veicinātu integrēta sabiedriskā transporta attīstību. Tiek noteikti sabiedriskā transporta mezglu punkti un to sasaiste ar attīstības centriem. Ilgtermiņa attīstības stratēģijā iekļauj mobilitātes tīkla attīstības redzējumu, kā arī vadlīnijas velo infrastruktūras, mikromobilitātes punktu, “Park & Ride” risinājumiem.8 Savukārt, teritorijas plānojumā detalizēti tiek analizēti konkrēti risinājumi, arī priekšlikumi sabiedriskā transporta nodrošināšanā. Piemēram, Krāslavas novada teritorijas plānojuma transporta plānā analizēts autobusu kursēšanas biežums starp Krāslavas novada pagastu centriem, Krāslavas pilsētu un Dagdas pilsētu un norādīti iztrūkstošie savienojumi starp novada apdzīvotajām vietām.9

Balstoties uz iegūtajiem datiem un secinājumiem, pašvaldības vadībai ir iespēja pamatot būtiskākas pārmaiņas sabiedriskā transporta tīklā, tās caur Plānošanas reģiona administrāciju iesniedzot ATD.
  • Līdz šim gan pārmaiņas maršrutu tīklā vai infrastruktūrā vairāk notikušas "no apakšas" – nevalstisku organizāciju, apkaimju, aktīvu iedzīvotāju vai uzņēmēju kampaņveidīgu akciju rezultātā.

ATR rada jaunas valstspilsētas

ATR skāra arī "republikas pilsētas", tās pārdēvējot par valstspilsētām un tām pieskaitot Ogri. Valstspilsētas organizē pasažieru pārvadājumus pilsētu maršrutu tīklā. Šos pienākumus Ogres novada pašvaldībai bija jāsāk veikt no 2024. gada 1. jūlija. Saprotams, ka sagatavošanās darbi prasa laiku, tāpēc Ogre lūdza valsti atlikt šī pienākuma stāšanos spēkā līdz 2026. gadam. Pašvaldība tikmēr līdzfinansē pilsētas maršrutu apkalpošanu.10

Grozījumi likumā nav veikti, bet publiskā telpā nekas par Ogres gatavošanos organizēt pasažieru pārvadājumus pilsētas teritorijā nav dzirdēts.
10 Par līdzfinansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai Ogres novadā līdz 2026. gadam, Ogres novada pašvaldības 28.09.2023. protokola izraksts Nr.16, skat. https://www.ogresnovads.lv/lv/notikums/ogres-novada-pasvaldibas-domes-sede-28092023

Autoceļu kvalitāte pirms un pēc ATR

Lai gan ikdienas lietotājam ceļu īpašumtiesības nav pamanāmas, ceļu uzturēšana un attīstība ir sadalīta starp valsti un pašvaldībām. Pašvaldību pārziņā ir vairāk nekā puse (53%) no visiem ceļiem un ielām Latvijā.
Ceļu kopgarums Latvijā, km
Avots: Latvijas Valsts ceļi, uz 2023. gada 31. decembri
Latvijā kopējā ceļu tīkla kvalitāte vēsturiski ir bijusi zemāka kā kaimiņvalstīs, padomju laikos laukos izveidots salīdzinoši plašs ceļu tīkls attiecībā pret apdzīvojuma blīvumu, pēc neatkarības atgūšanas deficīts infrastruktūras uzturēšanā auga augumā. Pēdējos gados ir izdevies sakārtot valsts galvenos ceļus un daļu reģionālo ceļu. 2023. gadā sliktā un ļoti sliktā stāvoklī bija 7,7% valsts galveno ceļu, 21% valsts reģionālo ceļu, bet visvairāk sliktu ceļu ar melno segumu ir valsts vietējo ceļu jomā – 26,1%11. Bez tam, no visiem vietējiem ceļiem tikai 26% ir ar melno jeb asfalta segumu, tātad liela daļa ceļu pavasara un rudens šķīdoņa laikā zaudē savu jau tā ne visai augsto kvalitāti, un to stāvoklis pēdējos desmit gados pēc būtības nav uzlabojies.
11 Vairāk ieguldīts reģionālajos ceļos, LVC Autoceļu avīze, 2024.gada ziema
Finansējums valsts vietējiem autoceļiem, milj. eiro
Avots: LVC
Vietējo autoceļu stāvoklis
Avots: LVC
Latvijas mērķis ir līdz 2030. gadam nodrošināt iespējas 45 minūšu laikā no jebkuras apdzīvotas vietas nokļūt tuvākajā nacionālas vai reģionālas nozīmes centrā pa līdzenu un satiksmes drošības tehniskajiem līdzekļiem aprīkotu autoceļu, tai skaitā asfaltētu12. Līdz 2027. gadam šādam labas kvalitātes ceļam būtu jābūt no katra pagasta centra līdz jaunā novada centram.

Latvijā liels vietējo ceļu skaits atrodas mazapdzīvotās teritorijās ar zemu ekonomisko aktivitāti, tādēļ šo ceļu stāvokļa kardinālam uzlabojumam līdz šim nebija izdevies atrast nedz ekonomisko pamatojumu, nedz pieejamu finansējumu. ATR apspriešanas procesā kā viens no nedaudziem “burkāniem” reformas atbalsta iegūšanai tika solīta vietējo ceļu sakārtošana. VARAM sagatavotais rekonstruējamo ceļu saraksts jau sākotnēji neietvēra visas vietējās vajadzības, kāds pašvaldību vadītājs vai aktīvists palika neapmierināts, tomēr pirmo reizi Latvijā tika izveidota programma ar mērķi veicināt pašvaldību centru savienojamību.

Programmā sākotnēji bija plānots pārbūvēt 900 km ceļus. Līdz 2025. gada februārim pabeigti vai uzsākti būvdarbi 835,39 km ceļu, bet uz nākamajiem gadiem atstāti finansiāli ietilpīgākie ceļu būvdarbi 178,24 km, kas izmaksātu aptuveni 111,3 milj. eiro.
  • Līdz ar valdības maiņu ceļu sakārtošana un jo īpaši ATR solījumu pildīšana vairs nav politiskajā darba kārtībā, tāpēc finansējums autoceļu nozarei 2025. gada valsts budžetā ir samazināts.
Jau iepriekš ieplānoto vai uzsākto darbu turpināšanai tiks izlietoti 40 milj. eiro no ES ANM un vēl 24 milj. eiro vietējo valsts ceļu būvniecības un ikdienas remontdarbiem13. Inerces dēļ kādi no ATR programmā iekļautajiem ceļu posmiem tiks remontēti arī 2026. gadā, tomēr šobrīd SM draud pārskatīt visas iesāktās autoceļu programmas, pieskaņojot plānus stipri samazinātam finansējumam.

Papildus ceļu sakārtošanas programmai ATR atbalstam valsts piešķīra budžeta finansējumu prioritāriem pašvaldību transporta infrastruktūras projektiem un vairāk kā 20 milj. eiro Eiropas līdzekļus sasniedzamības nodrošināšanai, kā arī finansēja jaunu skolēnu autobusu iegādi.
12 Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030.gadam, 2010, skat https://polsis.mk.gov.lv/documents/3323
13 Satiksmes ministrijas informācija par 2025.gada valsts budžetu, 2025, skat https://www.sam.gov.lv/lv/informacija-par-2025-gada-budzetu

ATR un pašvaldības ceļu kvalitāte

Pieaugot inflācijai, ceļu darbu jomā kopš 2023. gada valsts ceļu mērķdotācija pašvaldībām ir palielināta no 53 milj. uz vairāk kā 60 milj. eiro. Līdz ATR mazajos novados auditori nereti atklāja nelietderīgu vai drīzāk neprasmīgi uzskaitītu līdzekļu izlietojumu pašvaldības ceļu ikdienas uzturēšanas darbiem. Apvienojot novadus, pašvaldībām ir iespēja vienādot savu ceļu uzturēšanas metodes, uzlabot infrastruktūras remontdarbu plānošanas un uzskaites sistēmas.

Vairāk nekā 6000 km valsts vietējās nozīmes ceļu ir zaudējuši valsts ceļu funkcijas, un šādus ceļus pēc ATR valsts piedāvā pārņemt pašvaldību pārziņā. Līdz šim pašvaldības izrādījušas mazu interesi šos ceļu posmus pārņemt. Piemēram, 2021. gadā pašvaldībām tika nodoti 4,47 km ceļu14, 2022. gadā – 15 km, 2023. gadā – 122 km, bet 2024. gadā – 57 km ceļu15.
14 LVC.LV Pašvaldības nesteidz pārņemt ceļus, 2023, skat https://lvceli.lv/aktualitates/pasvaldibas-nesteidz-parnemt-celus/
15 LSM.LV, No novadu reformā ceļiem solītajiem 300 miljoniem vairāk nekā trešdaļa nav iedota, 2025, skat https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/08.02.2025-no-novadu-reforma-celiem-solitajiem-300-miljoniem-vairak-neka-tresdala-nav-iedota.a586538/
  • Kaut arī valsts nodod līdzi šiem ceļu posmiem arī finansējumu to uzturēšanai, pašvaldības ir piesardzīgas, jo līdzekļu kvalitatīvai pašvaldības ceļu uzturēšanai tāpat nepietiek.
Kaut arī valsts nodod līdzi šiem ceļu posmiem arī finansējumu to uzturēšanai, pašvaldības ir piesardzīgas, jo līdzekļu kvalitatīvai pašvaldības ceļu uzturēšanai tāpat nepietiek.

Pēdējos gados pašvaldības tiek motivētas domāt par ceļu remontdarbu un iekārtojuma kvalitāti un satiksmes drošību. Pašvaldību policijām ir piešķirtas papildu pilnvaras kontrolēt ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus, arī ar tehnisku līdzekļu palīdzību. Pagaidām rezultāti ir ļoti atšķirīgi. Pirmās vietas Ceļu satiksmes drošības pašvaldību novērtēšanas indeksā guvuši Ventspils pilsēta un Valkas novads, Liepāja pirmā uzstādījusi viedos luksoforus ar sarkanā signāla kontroles iekārtām, bet Sigulda – pirmā izveidojusi ielu, kurā priekšroka ir velobraucējiem.
ATR pati par sevi nerisināja sabiedriskā transporta un ceļu infrastruktūras problēmas, tomēr deva iespēju pašvaldībām optimizēt resursus, uzkrāt zināšanas un kvalitatīvāk ietekmēt lēmumu pieņemšanu. Galvenie izaicinājumi joprojām saistīti ar iedzīvotāju skaita un mobilitātes izmaiņām, pieejamo finansējumu un koordinācijas uzlabošanu starp pašvaldībām un valsti. Nav izslēgts, ka pēc kāda laika reforma būs jāpārvērtē, meklējot efektīvākus pārvaldības risinājumus sarūkošai Latvijai.
Projekta “Vietvaras 2025 – dzīve pēc novadu reformas” publikāciju sēriju “Projekts 43” finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Delfi”. #SIF_MAF2024
Projekts sadarbībā ar:
Projekta vecākā redaktore
Katrīna Žukova-Zalāne
Versiju redaktore
Marta Sondare
Raidījumu producents
Aigars Lazdiņš
Žurnālisti
Žanete Hāka-Rikarde, Lelde Šuberte, Laine Fedotova, Viesturs Radovics,
Lelde Lūse, Sarmīte Gaidule,
Vita Dreijere-Smane, Zane Ārmane, Kārlis Arājs, Danute Tomsone,
Edžus Miķelsons
Dizains
Oskars Dreģis,
Alens Opoļskis,
Inga Čujevska
Raidījumu vadītājs
Andris Auzāns
IT izstrāde
Gatis Purviņš