Jēkaba ielā lēma, ka vajag

Vai pašvaldības policija katrā novadā ko mainījusi?
Kārlis Arājs
Nacionālo ziņu nodaļas redaktors
Birokrātiskais futbols un budžeti, kuri dažviet atšķiras desmitiem reižu. Šādas ir pirmās sajūtas, kad sāk ielūkoties tajā kā Latvijā darbojas pašvaldību policijas, kurām no 2024. gada 1. janvāra jābūt ikkatrā pašvaldībā. Šo tēmu pētot paviesojāmies Latgalē, aplūkojām visu pašvaldību budžetus un aprunājāmies ar tiem, kuri nodrošina kārtību reģionos. Par visu pēc kārtas!

Ko vispār dara pašvaldības policija?

Likumā "Par policiju" aprakstītas dažādas pašvaldības policijas funkcijas, tostarp likumpārkāpumu profilakse, pašvaldību saistošo noteikumu kontrole, tūlītēju draudu novēršana un citi uzdevumi, taču šāda sausa likuma atreferēšana skaidrību īsti nevieš, tāpēc Daugavpils pilsētas pašvaldības policijas priekšnieks Aleksandrs Linkevičs portālam "Delfi" skaidro, ka realitātē pašvaldības policija bieži nodarbojas ar tādām lietām kā strīdiem par nevietā izmestiem atkritumiem, nekorekti novietotām automašīnām un citām ikdienišķām situācijām. Viņam piekrīt arī Rēzeknes novada pašvaldības policijas priekšniece Vija Netle-Galeja, kura arī izceļ, ka nomaļākos reģionos bieži nākas risināt jautājumus, kas saistīti ar nevietā novietotiem kokmateriāliem, alkohola lietošanu, sadzīves konfliktiem un pat aizaugušām teritorijām.
Vija Netle-Galeja Foto: Publicitātes foto

Vai pietiek resursu?

Brīdī, kad tika izziņots, ka katrā pašvaldībā nepieciešama sava pašvaldības policija, izskanēja dažādas bažas, ka varētu būt problēmas ar to, ka pašvaldības nespēšot nodrošināt to darbību.

"Delfi" vēlējās pārliecināties, vai tik tiešām katrai pašvaldībai ir izveidota sava vietvaras policija, taču izrādās, ka šāda informācija nemaz netiek apkopota. "Delfi" uzdeva jautājumus gan Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM), gan Iekšlietu ministrijai (IeM), gan Latvijas Pašvaldību savienībai (LPS), gan Valsts policijai, taču atbilde bija viena - šādi dati netiek apkopoti. Tādēļ, lai saprastu, "Delfi" aplūkoja 36 novadu un septiņu valstspilsētu budžetus, lūkojot atrast tajos atbildes.

Atvēlētais budžets policijai
Avots: Pašvaldību budžeti
Izejot cauri visu novadu budžetiem, redzams, ka vienā vai otrā veidā pašvaldības policijas tik tiešām ir izveidotas ikkatrā novadā. Dažos tām budžets sasniedz vairākus miljonus eiro, bet citos nesasniedz pat 100 000 eiro. Piemēram, Līvānu novadā pašvaldības policijas budžets ir 40 911 eiro, bet publiski redzams, ka tajā strādā vien divi darbinieki, savukārt Rīgai tuvākajos novados, piemēram, Mārupē, Ropažos un Ādažos, kur iedzīvotāju skaits ir 2-3 reizes lielāks, budžets pašvaldības policijai ir pat 50 reizes lielāks. Salīdzinājumam - Līvānu novadā dzīvo 10 215 cilvēku, bet budžets pašvaldības policijai ir 40 911 eiro, toties Ropažu novadā dzīvo 35 178 iedzīvotāju, bet policijas budžets ir 2 235 411 eiro.
Iedzīvotāju skaits pret budžetu pašvaldības policijai
Avots: likumi.lv
Netle-Galeja, vērtējot Rēzeknes novada pašvaldības policijas budžetu ir apmierināta. Viņa norāda, ka ar esošajiem līdzekļiem esot pietiekami. Policijā nodarbināti deviņi inspektori, kuri gan nedarbojas 24/7 režīmā, taču atlikušajā laikā talkā nāk kolēģi no Valsts policijas. Netle-Galeja gan pārstāv novada pašvaldības policiju, kamēr Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības policijā, kurā reiz strādāja ap 60 darbinieku, mūsdienās strādā vien 5 darbinieki.

Ko mainīja reforma?

Lai arī varētu šķist, ka administratīvi teritoriālā reforma un tai sekojošie grozījumi, kas ikkatrai pašvaldībai paģērēja izveidot savu pašvaldības policiju, varētu krietni mainīt ikdienu, tā tomēr nav. Gan Linkevičs, kura vadītā pašvaldības policija strādā jau 30 gadus, gan Netle-Galeja, kuras vadītā pašvaldības policija strādā vien nedaudz vairāk kā gadu ir vienisprātis - nekādas dižas izmaiņas nav notikušas. Darbs virzās uz priekšu un katram ir savas prioritātes, bet galvenā ir nemainīga - iedzīvotāju drošība.
Aleksandrs Linkevičs Foto: DELFI
Linkevičs gan atzīst, ka pēdējos gados Daugavpilī krietni piestrādāts pie videonovērošanas sistēmu uzlabošanas. To tik tiešām nevar nepamanīt, jo, ja pēdējo reizi Daugavpilī būts pirms gadiem desmit, tad var pārsteigt cik daudz elektronisko acu veras uz iedzīvotāju ikdienas norisēm.

Pats policijas priekšnieks skaidro, ka šādas kameras veic gan preventīvas funkcijas, gan arī palīdz aši noķert ļaundarus. Piemēram, kameras itin labi palīdz gadījumos, kad kāds "aizlaidies" no neliela ceļu satiksmes negadījumā. Tāpat cilvēkiem krietni mazāk gribas pārkāpt likumu vietās, kur viņi redz, ka viņu darbības nepaliks nepamanītas kārtības sargu trenētajām acīm.
  • Savukārt Netle-Galeja uzsver, ka, lai arī viņas vadītā pašvaldības policija ir jauna, tā aktīvi strādā, lai augtu un attīstos. Šobrīd, protams, viņa vēlētos vairāk darbinieku un atzīst, ka dažbrīd ir zināmas grūtības piesaistīt jaunus darbiniekus. "Mēs pagājušo gadu visu gada garumā meklējām sev kadrus un nav tādu, kas gribētu strādāt," bilst Netle-Galeja.
Daugavpils Foto: DELFI
Vaicāta, vai tam par iemeslu varētu būt piedāvātā alga, policijas priekšniece piekrīt un piebilst, ka arī sociālās garantijas varētu vēlēties labākas. Šobrīd viņas vadītājā iestādē ierindas inspektors pirms nodokļiem saņem 1175 eiro pirms nodokļu nomaksas. Cilvēkam ar vienu apgādājamo tas de facto 977 eiro lielu algu uz rokas. Salīdzinājumam Valsts policijā reaģēšanas nodaļas inspektoram alga ir sākot no 1345 eiro pirms nodokļiem jeb 1090 eiro uz rokas.

Portāls "Delfi" arī sazinājās ar VARAM, IeM un LPS, lai lūkotu viņu viedokli par jauno kārtību, taču vairāk nekā nedēļas laikā atbilde tika saņemta vien no VARAM, kur norādīja, ka ir svarīgi, lai katrā pašvaldībā būtu iespēja efektīvi izpildīt Pašvaldību likumā noteiktās funkcijas.

"Pašvaldību likums definē pašvaldības autonomo funkciju, kas ietver sabiedriskās kārtības nodrošināšanu. Šo funkciju pašvaldības pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem.

Likuma "Par Policiju" 19. pants nosaka dažādus pašvaldības policijas darbības nodrošināšanas veidus, piemēram, pašvaldība var izveidot savu policiju, veidot kopīgu policiju ar citām pašvaldībām vai deleģēt uzdevumus citai pašvaldībai.

Pašvaldības policija var ātrāk reaģēt uz vietējiem incidentiem, veikt preventīvus pasākumus, sadarboties ar vietējiem iedzīvotājiem un efektīvāk izmantot resursus, kas kopumā veicina drošāku un sakārtotāku vidi novadā," lasāms ministrijas atbildē, taču citas iestādes pat no šādas birokrātiskas atbildes vairījās.

Noslēgumā

Pašvaldību policijas pilda būtisku lomu sabiedriskās kārtības nodrošināšanā gan lielās pilsētās, gan tālos lauku nostūros, taču ir skaidri redzams, ka tās darbība ir atkarība no konkrētās pašvaldības rocības. Ja dzīvojiet Rīgas vai kādas valstspilsētas tuvumā, tad skaidrs, ka arī municipālie likumsargi būs dāsni finansēti un nodrošināti ar visu nepieciešamo, taču tālākos reģionos, kur novada finanšu spējas ir ierobežotākas, var nākties samierināties ar vien diviem policistiem.

Ja reformas mērķis bija "radīt jaunas darba vietas, kā arī atslogot Valsts policijas darbu, kurai vairs nebūšot jākontrolē pašvaldības saistošo noteikumu izpilde", tad varam secināt, ka rezultāts sasniegts vien daļēji. Piemēram, Rēzeknes novadā joprojām pašvaldības policija nestrādā 24 stundu režīmā, kas nozīmē, ka atlikušajā laikā tāpat kārtību uzrauga Valsts policijas amatpersonas.

Tāpat, spriežot pēc komunikācijas ar iesaistītajām pusēm, saprotams, ka pašvaldības lielā mērā atstātas pašas savā nodabā tikt galā ar pašvaldību policiju izveidi, finansēšanu un citāda veida aprūpēšanu. Komunicējot ar IeM, VARAM, LPS un Valsts policiju tapa skaidrs, ka līdz galam nevienam nav skaidrs, kam tad būtu jātur rūpe par to, lai jaunā sistēma strādātu efektīvi un palīdzētu cilvēkiem.

Savukārt valstiskā līmenī nepieciešams rūpīgi izvērtēt jaunās kārtības doto labumu. Šobrīd nav iespējams izmērīt to, vai tā sasniegusi cerētos rezultātus, jo pat aplūkojot Saeimas debates, kas tolaik notika, līdz galam nav saprotams kāds īsti bija mērķis šādiem grozījumiem. Līdz ar ko ir grūti saprotams arī pēc kādas metrikas iespējams izmērīt vai šī jaunā kārtībā maz ir nesusi kādu labumu.

Lai to izdarītu gan VARAM, gan IeM, gan LPS, gan Valsts policijai vajadzētu sēsties pie viena galda un apkopot tām pieejamo informāciju. Varbūt tad arī uzzināsim, bet šobrīd šāda informācija vienkārši neeksistē.
Projekta “Vietvaras 2025 – dzīve pēc novadu reformas” publikāciju sēriju “Projekts 43” finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Delfi”. #SIF_MAF2024
Projekts sadarbībā ar:
Projekta vecākā redaktore
Katrīna Žukova-Zalāne
Versiju redaktore
Marta Sondare
Raidījumu producents
Aigars Lazdiņš
Žurnālisti
Žanete Hāka-Rikarde, Lelde Šuberte, Laine Fedotova, Viesturs Radovics,
Lelde Lūse, Sarmīte Gaidule,
Vita Dreijere-Smane, Zane Ārmane, Kārlis Arājs, Danute Tomsone,
Edžus Miķelsons
Dizains
Oskars Dreģis,
Alens Opoļskis,
Inga Čujevska
Raidījumu vadītājs
Andris Auzāns
IT izstrāde
Gatis Purviņš