Foto: Publicitātes foto

Sociālie mediji šodien tiek uzskatīti ne tikai par platformām, kas ļauj lietotājiem dalīties ar informāciju un sazināties, bet arī par ekosistēmām, kurās strādā plaša spektra satura veidotāji. Šajās platformās darbojas ne tikai neatkarīgie mediji un žurnālisti, bet arī dažādas organizācijas, uzņēmumi un privātpersonas, lai veidotu un izplatītu informāciju. Bieži vien tie darbojas, konkrētu politisku, ekonomisku vai ideoloģisku mērķu vadīti, radot maldinošu vai tendenciozu saturu. Būtiski atcerēties, ka tie nevadās pēc neatkarīgas žurnālistikas principiem satura veidošanā; tendenciozas, nepilnīgas un par kļūdainas informācijas izplatīšana ir norma, kas rada izkropļotu izpratni par dažādiem jautājumiem un notikumiem.

2023. gadā sociālie mediji Latvijā kļuva par vienu no galvenajiem informācijas avotiem lielai daļai sabiedrības.

Būtiska problēma ir saistīta ar satura kvalitāti un izplatīšanas mērķiem. Sociālo mediju platformu darbības pamatprincipi veicina sensacionālas un bieži vien nepārbaudītas, neuzticamas informācijas strauju izplatību, kas rada dezinformācijas izplatīšanās risku. Šādā informācijas plūsmā neatkarīgajiem medijiem, kuri veido kvalitatīvu, pētniecisku saturu, ir arvien grūtāk izkonkurēt šos jaunos informācijas izplatītājus.

Auditorija vēlas ātri saņemt nepieciešamo informāciju, un nereti izpaliek medijpratīgs, kritisks informācijas avota izvērtējums. Turklāt ar mākslīgā intelekta (MI) palīdzību radītais un izplatītais saturs var vēl vairāk padziļināt šo problēmu, jo sociālos medijus regulējošie algoritmi nereti koncentrējas uz sensacionāliem un auditorijai pielāgotiem materiāliem.

Latvijas neatkarīgie mediji, saskaroties ar šiem izaicinājumiem, var zaudēt spēju konkurēt ar globālajiem spēlētājiem, kas izmanto MI tehnoloģijas, lai sasniegtu plašāku auditoriju ar pielāgotu saturu. Tas rada draudus demokrātijai un informācijas neatkarībai, jo informatīvo telpu var pārņemt komerciālas vai politiski motivētas platformas.

Latvijā reģistrētajiem plašsaziņas līdzekļiem ekonomiskā situācija kļūst arvien sarežģītāka, jo tiem ir ierobežoti resursi konkurēt ar globālajiem platformu satura veidotājiem. Kā liecina 2024. gada pirmajā pusgadā apkopotie dati, uzņēmumi

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!