Foto: Patriks Pauls Briķis/DELFI

2009. gada janvārī Informatīvi analītiskā centra mājaslapā tika publicēts Andreja Proņina raksts "Jauni veidi, kā ietekmēt Rietumus". Proņins rakstīja, ka Krievijai ir jāatdarina PSRS, kurai divdesmitā gadsimta 40. un 50. gados izdevās sašķelt Rietumu intelektuāļus, daļa no tiem sāka simpatizēt Padomju Savienībai un komunisma ideoloģijai. Lai to izdarītu mūsdienās, Krievijas intelektuāļiem esot jāizstrādā jauns kulturāli sociāls sabiedrības attīstības modelis, kas izraisīs ASV intelektuāļu simpātijas un nostādīs viņus pret savu valdību, – tā sprieda Proņins.

Cīņa par prātiem ASV

Šā gada septembra sākumā ASV Tieslietu departaments paziņoja, ka apsūdz divus Krievijas mediju uzņēmuma RT (agrāk – "Russia Today") darbiniekus – Konstantīnu Kalašņikovu un Jeļenu Afanasjevu – par to, ka viņi izveidojuši shēmu, lai slēptā veidā finansētu un producētu sociālo tīklu platformās ievietojamus videomateriālus, kuru mērķis ir, izplatot Krievijas propagandas vēstījumus, šķelt sabiedrību un ietekmēt ASV prezidenta vēlēšanas. Kalašņikovs un Afanasjeva tiek apsūdzēti par to, ka ir nodrošinājuši gandrīz 10 miljonus dolāru kādam Tenesī štatā reģistrētam uzņēmumam, kas nolīdzis labējo uzskatu "influencerus", kuri atbilstoši norādēm veidojuši videomateriālus, kas sociālo tīklu "YouTube", "TikTok", "Instagram" un "X" platformās sasnieguši miljoniem lielu auditoriju. ASV mediji izsecinājuši, ka šī kompānija ir "Tenet Media".

Kā tiek secināts ASV, RT organizēto ietekmes kampaņu no citām atšķir tas, ka tās ietvaros izplatītā informācija ļāva iesaistīt auditoriju, kuras locekļi kļuva par ietekmes kampaņas īstenotājiem, pašiem to neapzinoties.

Vērienīgi

Pēc 2022. gada februāra plašā Krievijas iebrukuma Ukrainā daudzi amerikāņu kabeļtelevīzijas izplatītāji pārtrauca raidīt kanāla "RT America" vēstis. Sadarbība ar "Tenet Media" ļāva Kremlim daļēji atrisināt problēmu un piekļūt ASV auditorijai. "Tenet Media" apmaksātajiem sešiem galvenajiem "influenceriem" "YouTube" platformā ir vairāk nekā 7 miljoni abonentu un vairāk nekā 7 miljoni sekotāju vietnē "X". Apsūdzība liecina, ka daļa sabiedriskās domas ietekmētāju par savu darbu saņēma lielisku samaksu. Viena "influencera" līgumā bija iekļauta 400 000 ASV dolāru ikmēneša maksa, 100 000 dolāru parakstīšanas bonuss un papildu piemaksa par sniegumu. Viens no viņiem – politikas komentētājs Benijs Džonsons – veidoja videoklipus "Tenet Media" un vienā no tiem intervēja Ēriku Trampu, bijušā prezidenta Donalda Trampa dēlu, 2024. gada republikāņu Nacionālā konventa laikā Milvoki. Pēc ASV Tieslietu departamenta apsūdzībām Džonsons teica, ka nav zinājis par "Tenet Media" saitēm ar Krieviju. Ģenerālprokurors Meriks Gārlends teica: "Uzņēmums nekad nav atklājis "influenceriem" un viņu sekotāju miljoniem savas saistības ar RT un Krievijas valdību."

Autentisku ietekmētāju ("influenceru") pirkšana ir daudz labāks līdzekļu izlietojums nekā viltotu personu profilu radīšana sociālajās platformās. Vairāki konservatīvie "influenceri" pēc skandāla sākšanās paziņoja, ka redz sevi kā upurus, jo nav zinājuši, ka aiz šī projekta stāv Kremlis.

Kas ir "Tenet Media"?

2022. gada 19. janvārī Laurena Čena kopā ar savu vīru Liamu Donovanu nodibināja

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!