Bērnu un jauniešu interesei par eksaktajiem priekšmetiem skolā, tai skaitā par fiziku, ir tendence mazināties jau vairākus gadus. Līdz ar viedierīču ienākšanu mūsu ikdienā dzīve it kā ir kļuvusi daudz vienkāršāka: ja gribu noskatīties filmu - lūk, Netflix, gribu picu – pasūtu mobilajā lietotnē, gribu nopelnīt naudu – kļūstu par influenceri, filmēju video un publicēju sociālajos tīklos. Arī tas prasa noteiktās zināšanas un prasmes, tomēr kopumā rada iespaidu, ka viss ir it kā viena "klikšķa" attālumā.
Savukārt fizika un citi eksaktie priekšmeti prasa iedziļināties, saprast problēmu, tās cēloņus un iespējamos risinājumus. Lai bērnam vai jaunietim būtu interese par šāda veida zināšanām, pie tā jāstrādā jau agrā vecumā, kur būtiska loma ir vecākiem, pirmsskolas un skolas skolotājiem. Tomēr iespējas iesaistīties jauniešu intereses veicināšanā par eksaktajiem priekšmetiem ir daudz plašākas arī visai sabiedrībai.
Kam vajadzīga fizika, ja ir MI?
Daudzkārt nācies dzirdēt jautājumu, vai jēga piepūlēties un mācīties fiziku laikā, kad strauji attīstās mākslīgais intelekts (MI), ar kuru, iespējams, viegli varēs aizpildīt "robus" zināšanās. Svarīgi apzināties, ka MI pagaidām ir tikai attīstības sākumā un jārēķinās ar to, ka primāri MI aizvietos tādas profesijas, kuras ir salīdzinoši vienkārši algoritmizēt.
Tomēr tādās jomās, kur vairāk nepieciešams radošums, cilvēciska izdoma un iesaistīšanās vēl ilgi būs vajadzīgi cilvēki. Turklāt, būtiski, ka gudrākos aizstāt būs visgrūtāk un arī pašai MI jomai attīstoties, būs nepieciešami izglītoti cilvēki, kas risinās MI radītās problēmas un strādās pie jauniem MI rīkiem.
Tomēr visvairāk uzmanība būtu jāpievērš Ekonomikas ministrijas prognozēm, kas liecina, ka līdz 2030. gadam arvien turpinās pieaugt profesionāļu trūkums ar eksaktajām zinātnēm saistītās jomās.
Jāsāk ar mazuļiem
Lai nākotnē bērns veiksmīgi apgūtu eksaktos priekšmetus, tai skaitā, fiziku, svarīgi sākt tam pievērst uzmanību jau agrā vecumā. Gandrīz katram bērnam jau ļoti agrā vecumā ir redzama interese par konkrētām lietām un nodarbēm. Bērniem, kuri varētu savu nākotni saistīt ar fiziku, jau agri būs manāma interese par to, kā lietas veidojas, no kā tās sastāv, kas izraisa konkrētas parādības pasaulē.
Svarīgi šo interesi pamanīt un attīstīt, dot iespēju darboties. Protams, nozīmīga loma te ir vecākiem, bet ne tikai – arī pirmsskolas skolotājiem, kuri ar bērniem pavada lielu dienas daļu, jāvēro bērni un jāpalīdz viņiem attīstīt jomas, uz kurām viņi īpaši tiecas. Piemēram, var ļaut bērniem izjaukt vai pat salauzt kādu lietu – tā teikt, "ļaut paskatīties, kas lācītim vēderā".
Tāpat svarīgas ir rotaļlietas – bērni, kuriem būs interese par eksaktajām zinātnēm, labprāt spēlēsies, piemēram, ar konstruktoriem. Vēlams būtu dot bērnam iespēju apmeklēt arī interešu izglītības nodarbības, kas saistītas ar zinātni.
Jāiesaistās uzņēmumiem - nākotnes darba devējiem
Tomēr, kas būs vislielākie ieguvēji, ja spēsim izaudzināt jaunu paaudzi ar labām zināšanām fizikā un citās eksaktajās zinātnēs? Tie būs uzņēmumi, kuri iegūs profesionāļus, kas spēs ieguldīt savas zināšanas uzņēmumu attīstībā, zināšanās balstītu produktu un pakalpojumu ar augstu pievienoto vērtību radīšanā. Rezultātā ieguvēji būsim visi, jo veiksmīgāk attīstīsies mūsu ekonomika, jo visi kļūsim pārtikušāki. Tādēļ aicinājums būtu - fizikas un eksakto priekšmetu apgūšanā plašāk iesaistīties uzņēmumiem.
Kā pozitīvu piemēru varam minēt programmu skolotāju atbalstam, ko īsteno AS "Latvenergo" - tā dod iespēju labiekārtot fizikas kabinetus, iegādāties iekārtas laboratorijas darbu veikšanai un citām aktivitātēm. Skolēnu intereses veicināšanai katru gadu tiek rīkots FIZMIX erudīcijas konkurss 8. un 9. klašu skolēniem un Elektrum Fizikas festivāls, kas pērn pulcēja jau ap 4000 dalībnieku. Ir arī citu uzņēmumu iniciatīvas šajā jomā.
Tomēr plašākam uzņēmumu atbalstam ir vēl daudz iespēju. Svarīgi interesi raisīt jau agrīnā vecumā, viena no jomām, kur plašāk varētu iesaistīties uzņēmumi, ir interešu izglītība. Šeit noderētu gan tehniskais nodrošinājums, gan speciālisti, lai arī ārpus Rīgas, tuvākos un tālākos novados, būtu pieejami ar eksaktajām zinātnēm saistīti robotikas, fizikas un citi pulciņi, nodarbības un vasaras nometnes.